Bukefalos 28 år!

PeeWee bett!

poloplayer

Trådstartare
En kompis i Australien har skickat mig ett PeeWee bett, enligt honom ska det vara toppen att rida med, men ser lite skumt ut! Är det någon som använt sånt bett och funkar det bra?
 
Sv: PeeWee bett!

Jag förstår inte konstruktionen på det, hur är det meningen att det ska sitta? :confused:
Inget jag skulle använda iaf...
 
Sv: PeeWee bett!

det ser ju ut att vara nån ridvariant på ett stigbett??

inget jag skulle använda..
 
Sv: PeeWee bett!

tycker att det såg ut att vara ett genomtänkt bett :) Skulle inte vara rädd för att testa det, har man en mjuk hand så tror jag hästarna kan gilla det, då det är smalt så tar det ju heller ingen plats i munnen på hästen.
 
Sv: PeeWee bett!

Jag använder ett pee wee bett på en arab jag rider och han älskar det, han gillar inte alls ledade eller tjockare bett. Eftersom araben gillar det så har jag testat det på en unghäst som varit tjafsig i munnen och hittills kan jag bara buga mig och göra vågen för det bettet som fungerar bra på mina hästar.
 
Sv: PeeWee bett!

kan man få tag i detta bett i sverige?

kan vra bra att ha i sitt "bettgalleri" för framtida situationer :)
 
Sv: PeeWee bett!

kl

Är det bara jag som är lite efter och inte förstår hur man ska sätta det?
Ska sidostyckena sitta i de översta lösa ringarna och tyglarna i de nedra fasta? (Nu när jag skriver det så låter det ju som att det är självklart att de ska sitta så, men vafan:D )
 
Sv: PeeWee bett!

kl

Är det bara jag som är lite efter och inte förstår hur man ska sätta det?
Ska sidostyckena sitta i de översta lösa ringarna och tyglarna i de nedra fasta? (Nu när jag skriver det så låter det ju som att det är självklart att de ska sitta så, men vafan:D )

Googla på peewee bit så hittar du hemsidan med massor av information hur det används. Man kan sätta tygeln på olika sätt.
Jag är supernöjd med mina bett, rider just nu 3 hästar/ponnies med dom, den ena har varit lite tjafsig tidigare men nu går hon lungt och bra med tungan under bettet.
 
Sv: PeeWee bett!

Jag undrar om någon vet om detta bett är skarpt på något vis? Och vad är det som gör att vissa hästar som inte trivs på andra bett, just trivs på dethär? Något spec. med det?
 
Sv: PeeWee bett!

Googla på peewee bit så hittar du hemsidan med massor av information hur det används. Man kan sätta tygeln på olika sätt.
Jag är supernöjd med mina bett, rider just nu 3 hästar/ponnies med dom, den ena har varit lite tjafsig tidigare men nu går hon lungt och bra med tungan under bettet.
Har du ingen bild på någon av dina pållar då ni har peewee bettet i munnen,har köpt ett men fattar inte riktgt hur det ska sitta för att sitta helt korrekt,hur har du satt ditt bett av de tre valmöjlighterna som finns//tack
 
Sv: PeeWee bett!

Här kommer en länk till en sida som visar hur man kan variera fastsättningen

http://www.peeweebit.com/instructions-for-peewee.php

Men jag skulle också vilja veta vilka sätt ni använt ni som redan rider på detta bett... skoj att höra vad andra tycker som provat....
Jag använder det i *all purpose position* på alla 3 som jag rider med det bettet.
En kompis lånade bettet och testade på sin halvblodsvalack (efter en hingst som tydligen är välkänd att ge avkommor med munproblem) och han använde det i *leverage position* och han tyckte att det var det enda bett som den hästen ej gick emot hela tiden i hoppningen (hästen gick ofta med tungan ute på ena sidan). Jag ska se om jag kan klura ut hur man får in en bild här så kan jag visa det på mina hästar.
 
Sv: PeeWee bett!

Det är just dom 2 positionerna jag tänkte testa...

Väntar med spänning på bilderna.
 
Sv: PeeWee bett!

hur pass skarpt upplever ni att detta bett är?
behöver tips på bra bett till häst som inte funkar på 3 delat, tycker att kimblewick e bara tugga i sig o dra..
bett med en bra bromseffekt eftersökes..

kimblewicket har funkat mkt bra på min häst emn ej på denna
 
Sv: PeeWee bett!

Jag använder det i *all purpose position* på alla 3 som jag rider med det bettet.
En kompis lånade bettet och testade på sin halvblodsvalack (efter en hingst som tydligen är välkänd att ge avkommor med munproblem) och han använde det i *leverage position* och han tyckte att det var det enda bett som den hästen ej gick emot hela tiden i hoppningen (hästen gick ofta med tungan ute på ena sidan). Jag ska se om jag kan klura ut hur man får in en bild här så kan jag visa det på mina hästar.
Har ju bettet hemma liggandes för tillfället,så är ju jätte tacksam om bild kommer :).Ska användas i hoppning,vilken position passar bäst? ska ju inte vara för skarpt..vill bara ha ett bett som ligger stilla utan att störa så mkt i munnen.Så nu testar vi lite...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 096
Senast: tuaphua
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 033
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 945
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 311
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp