Bukefalos 28 år!

Pelhambett och två tyglar

Y

Yossarian

Många tycker ju att pelhambettet är fullkomligt onödigt. Men oftast ser man det med deltatygel. Hur fungerar det med två tyglar? Kan man få en renodlad ”tränseffekt” då, om man bara tar i tränstygeln? Jag tycker att det låter som en ganska bra kompromiss?

En annan grej, ledat eller oledat? Ett oledat borde väl vara rätt lika ett kimblewick? Ett ledat (har bara sett tvådelade)- blir stångeffekten ”fel” då? Skulle ett tredelat var bättre eller spelar det ingen roll eftersom man har kedjan under haken, till skillnad från pessoat?

(Och tilläggsfråga: varför kan man inte sätta kedja på pessoa, för att slippa ^ ---> ajaj effekten? Borde inte kinnkedjan sitta på ungefär samma nivå som med ett pelham? Jag har inte detaljstuderat något pessoa, men är de inte rätt lika pelhambett i princip?)
 
Normalt sett klassificerar man bett i fyra grupper. Tränsbett, stångbett, pelham och gags.

Kimblewick/jaktstång hör till gruppen pelham, liksom till exempel postkandar, liverpoolsång och dylikt. Det finns tusentals olika bett i gruppen pelham och var gränserna går mellan stångbett och pelham är ganska luddigt. Grundtanken är dock att ett pelham ska ha både tränsbettets och stångens funktion i ett och samma bett. Med en "vanlig" pelhamstång kan man få en ganska renodlad tränseffekt med den tygel som är i tränsringen. Genom att använda ett rugbypelham med en tränsring som har en separat lös tränsring kan man renodla tränseffekten ytterligare.

När man klassificerar bett så har man två saker att gå efter, dels mundelen och dels sidodelarna. Det som skiljer en kimblewick och en "vanlig" pelhamstång och som ger dem deras namn är sidodelarna. Både kimbewick och pelham förekommer med en uppsjö av olika mundelar.

Generellt sett är ledade stänger ingen höjdare. De skevar i hästens mun och kan skapa obehag. Det blir inte heller en renodlad stångeffekt, så nyttan man har av det är något begränsad.

De tidigaste pelhamstängerna hade en spärr på mundelens led, som gjorde att leden låstes när man tog i en eller båda stångtyglar, men däremot lär leden vara något rörlig när man använde tränstygeln. Moderna ledade stänger är däremot inte mycket att hänga i julgranen. Eller det kanske är där man ska förvara dem?

Sen måste jag återkomma till frågan - varför vill man sätta kedja på ett pessoabett? Pessoabett hör till gagsgruppen, det är inte gjort för att ha kedja. Ett pessoa med kedja blir ett ganska kasst stångbett, eftersom det inte är konstruerat för att vara ett stångbett. Är det inte bättre att bestämma sig för vad man vill ha ut av sitt bett först, och SEN gå till hästaffären?
 
Tack för svaret! :bow:

Apropå pessoat (jag ska kika närmare på ett nästa gång jag besöker en ridsportsbutik. Titta alltså, inte köpa och sätta kedja på ;)) så trodde jag att det var ett slags stång eller pelhambett (pelham enligt din utmärkta förklaring) eller snarare en hybrid mellan stång och träns. Typ en ryttarnas variant av liverpoolbettet (men utan kedja). Jag funderade då på om en kedja till pessoat skulle göra det till "mer" pessoabett.

Vad menas med gags? Jag har nog aldrig sett det användas (utom pessoat då :smirk: som verkar vanligt på hopphästar?) i verkligheten. Med sidstyckena som skall vara till verkar det som att det ska dra ner hästens huvud? Har man inte lite av den effekten av stångbett och även pelham? Tränsets nackstycke pressar neråt?

Det där med en spärr på det ledade bettet verkar fiffigt. Det borde väl vara något för alla ledade tränsbett?
Finns det någon anledning till att det försvunnit?

Nu när jag ändå har bettexperten på tråden ;) vad säger du om det märkliga nya (?) bettet med liksom två ledade tränsbett i ett par ringar. En dubbel mundel alltså. Vad sjutton är den tänkta poängen (jag antar att man inte tar fram bett med den _direkta_ anledningen att tortera hästmunnar, men detta...?)??? :confused:
 
Hum. En bild är nog bättre än min flummiga beskrivning :o

214035.jpg
 
Gags fungerar så att när man tar i tygeln så hissas bettet upp i mungipan på hästen, vilket har en uppresande effekt plus att det blir mer kraft i tygeltaget. Samtidigt blir det tryck på nacken som verkar neråt. Ett inte helt logiskt bett - men det har en kraftig bromseffekt och är även bra till att "dra ihop" hästen på.

Ett "äkta" gags är ser ut som ett tränsbett, men med hål i ringarna som sidstyckena löper genom. Sidstyckena har en ring för tygel. Man rider på två tyglar, en i tränsringen och en i ringen på sidostycket.

Att spärren på pelhamet försvunnit beror förmodligen på att kunskapen om bettet och dess funktion legat vilande. Pessoa har tagit fram nya bett med spärr, men de är spärrade åt fel håll.

Bettet med dubbla mundelar är inte nytt. Effekten blir att man får kraftigare nötknäckareffekt. Det är ett kraftigt bromsande bett helt enkelt.

Tyvärr är det så att väldigt många bett är gjorda helt utan hänsyn till hästens bästa. Jag har sett så mycket skit i böcker, på nätet, och i verkligheten så du kan inte ana. Tycker du att bettet med dubbla mundelar ser läbbigt ut så ska du veta att det även finns som pessoa med mundelarna i tvinnad järntråd...
 
Kul för hästen som pillar in tungan emellan... :( Eller vilken häst som helst som ska ha det i munnen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 189
Senast: Alexandra_W
·
S
Utrustning Medryttarhästen går just nu på ett för stort ledat pelhambett. Till det åtdragen pullar nosgrimma. Ägaren rider med delta, jag med två...
2
Svar
20
· Visningar
2 896
Utrustning Vill ha lite utlåtanden från de som verkligen är duktiga på bettens tekniska funktion och inverkan. det pratas alltid tycker jag om...
Svar
15
· Visningar
2 818
Utrustning Jag vet att det är dumt att ställa en bettfråga för det blir alltid så mycket tyckande och smak, men jag försöker: Håller på att träna...
2
Svar
34
· Visningar
2 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp