Bukefalos 28 år!

pessoa eller pelham m 2 tyglar?

Sv: pessoa eller pelham m 2 tyglar?

Jag trodde pessoa hade hävstångseffekt??

Kan du förklara vad hävstångseffekt är? kanske fått detta helt om bakfoten..
 
Sv: pessoa eller pelham m 2 tyglar?

Ett Dutch gag har hävstångsverkan precis som alla andra bett av liknande typer.

Problemet med ett Dutch gag är att utan en rem/kedja slutar det att verka "positivt" när det faller igenom och om det då är 2delat ger det klämskador på tungan och slag i gomtaket, samtidigt :crazy:

Därför SKA alla bett med hävstångsverkan ha kedja eller rem.
 
Sv: pessoa eller pelham m 2 tyglar?

Nej, det har ingen hävstångsverkan. För att ett bett ska kunna ha hävstångsverkan måste det ha ett mothåll (=kinnkedja).
 
Sv: pessoa eller pelham m 2 tyglar?

Så om man skulle ta bort kedjan på ett pelham så är det inte längre ett hävstångsbett menar du :confused:
 
Sv: pessoa eller pelham m 2 tyglar?

Visst blir hävstångseffekten något mindre av att man inte har kindkedja, men även på pessoa blir det ju viss hävstångseffekt enligt den klassiska fysikdefinitionen: *svårt att förklara* men ena armen åker uppåt/framåt när den andra åker nedåt/bakåt. Tar man i tygeln på pessoabett så blir effekten i hästens mun att bettet rör sig framåt (och ev slår i gommen) till skillnad mot ett "vanligt" bett som drar bakåt, typ
 
Senast ändrad:
Sv: pessoa eller pelham m 2 tyglar?

Visst blir hävstångseffekten något mindre av att man inte har kindkedja, men även på pessoa blir det ju viss hävstångseffekt enligt den klassiska fysikdefinitionen: *svårt att förklara* men ena armen åker uppåt/framåt när den andra åker nedåt/bakåt. Tar man i tygeln på pessoabett så blir effekten i hästens mun att bettet rör sig framåt (och ev slår i gommen) till skillnad mot ett "vanligt" bett som drar bakåt, typ

Nä, som jag ser det så har inte pessoan någon häveffekt eftersom att när du tar i tygeln pressas bettet framåt och uppåt (mundelen glider på ringen och rör sig uppåt) i hästens mun, så hägeffekten går om intet iom hisseffekten... Pessoat är därför snarare ett hissbett än ett hävbett? Eller har jag fel?
 
Sv: pessoa eller pelham m 2 tyglar?

Nej.. du kan aldrig få en hävstångseffekt utan kinnkedja.

Edit: och visst är pessoat ett hissbett.
 
Sv: pessoa eller pelham m 2 tyglar?

Men vad är hävstångseffekt dådå?
Jag trodde pessoa hade det och att det inte var bra eftersom att det bidrog till att hästen knäpper av i nacken.

Jag vill ju inte ha ett bett med hävstångseffekt (om det nu är dåligt) och jag har precis köpt ett pelham.. använder det dock endast i hoppning..

Förklara gärna för en som blandat ihop det lite..
 
Sv: pessoa eller pelham m 2 tyglar?

Dom är hävstångsbett.

Kedjan/remmen är till för att förhindra att bettet faller igenom och förlorar sin effekt.

Nu har ju inte alla kunskap om dom fysikaliska lagarna, men så är det i alla fall....
 
Sv: pessoa eller pelham m 2 tyglar?

Men usch..vaddå för effekt??

Jag förstör väl inget om jag använder pelham när jag hoppar? Typ varannan vecka..´?
 
Sv: pessoa eller pelham m 2 tyglar?

När ett hävstångsbett "faller" igenom innebär det att det inte har någon större funktion överhuvudtaget eller att den ger skador på tunga, laner och gomtak.

Har du bara kedja när du använder pelham är det ett syveränt bra bett med dubbla tyglar :bow:

Använder du delta förlorar du hela finessen med ett pelham.
 
Sv: pessoa eller pelham m 2 tyglar?

Jo, visst får du ett tryck i nacken. Du får också ett tryck från bettet "upp mot öronen" av mundelen på bettet. Ett som alla andra gagbett alltså.
Ett pelham är ett stångbett och inget gagbett, och inverkar annorlunda.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 574
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 158
Senast: Amaranthe
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 847
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp