pencillin chock!!

Enligt min uppfattning fungerar inte trimsulfa lika bra som pc vid sårinfektioner. Trimsulfa är inget direkt bredspektrumatibiotika med snabb resistensutveckling, vidare är det ett gammalt preparat utan någon direkt nyckelposition inom humanvården, därför funnes det egentligen ingen anledning att använda pc,som är mer riskabelt, framför trimsulfa om det vore lika bra.
PL
 
Att ett preparat inte har en nyckelposition inom humanvården är väl dock ingen anledning att genom slentrianmässig användning "spela ut det" genom att gynna resistensutveckling (vilket jag anser att man gör då man tillför ett antibiotikum som är överkvalificerat)?

Hur många preparat är reserverade humanvården? Kloramfenikol och?

Vad gäller resistens så har vissa E-colistammar hos svin och Staf aureus hos hund rapporterats resistenta mot trimsulfa (trim-sulfonamid). Nej, någon snabb resistensutveckling är det väl inte tal om, men när trimsulfan förlorar sin effekt måste man tillgripa nästa antibiotika och nästa och...

Vilka hudinfektioner (agens) är det förresten vi pratar om!? :)
 
Trim(etroprim)sulfa är vanligt vid urinvägsinfektioner,och förr mot tyfoidfeber,en allvarlig tarminfektion.
 
Sulfa kan betraktas som ett baspreparat precis som pc, skillnaden är att sulfa, o trimsulfa; har sin styrka på gramnegativsidan o har halvdan effekt på stafylokocker o strepokocker som är de vanligaste sårinfektionsbakterierna.
Andra agens vid sårinfektioner är tex pseudomonas där pc inte fungerar o trimsulfa väldigt dåligt o clostridier där pc fungerar bra.
Trimsulfa har aldrig fungerat bra på hundstaffar men var väldigt effektivt på griscoli i början men resistensproblemen kom för över 25 är sedan, på colimastiter på kor fungerar det fortvarande bra i många områden.
PL
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 104
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 312
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Dagbok En plats för blogg-liknande inlägg och kommentarer. Här kan du skriva en offentlig dagbok. Hackad natt där jag fått springa upp...
Svar
2
· Visningar
450
Senast: IngelaH
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 503
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp