pencillin chock!!

M

madamemerry

En häst i stallet får pencillin genom ett stick i halsen.
De första 2 dagarna gick allt i sin ordning men tredje dagen fick hon den fruktade pencillin chocken. Hon kastade sig fram och tillbaks in i väggar, in i boxdörr och va helt blockerad! Vi kontaktade genast veterinär som rekomenderade att låta hästen va i fred o ha ett öga på henne. Denna hästen var ju överkänslig o ska i fortsättningen få pencillin på pasta. Nu till frågan:
Vad är det som gör att hästar får pencillin chocker?
Att vissa är överkänsliga det vet vi redan men vet någon vad som händer i kroppen?
 
Pencillin chock är en alergisk reaktion,och vad jag förstått, kan det utlösas om man råkar injecera i ett blodkärl.
Reaktionen är livshotande i svåra fall, och består huvudsakligen i svår astma och blodtrycksfall,och behandlingen kan vara med blodtryckshöjande medel, adrenalin tex.
 
Det finns flera trådar om detta. Men det finns två typer av chock. Dels den allergiska som PelleP beskrev sen kan de reagera på ett salt i lösningen som heter prokain, detta är ingen allergisk reaktion utan utlöses (tror jag) när denna substans når centrala nervsystemet.
 
Hästar kan reagera mot bensylpenicillin (den mest använda antibiotikan till häst). Man blandar den med prokain (ett lokalanestetikum) så att det bildas komplex. Komplexet ligger i muskeln och löses sakta upp för att ge en längre effekt.
Om dessa komplex mellan bensylpenicillin och prokain hamnar i blodet kan det bildas embolier.
Prokain är giftigt för hästen om det når blodet i förstora mängder för snabbt. De enzymer som ska bryta ned prokain hinnet inte med och det hamnar i hjärnan.
Hästen kan också vara allergisk mot något av de ämnen som finns i läkemedlet.

Därför är det JÄTTE VIKTIGT att man hanterar antibiotikan rätt!
Om man förvarar den vid en för hög temperatur kommer komplexen mellan prokain och bensylpenicillin att falla sönder, då man sprutar hästen kan för mycket prokain snabbt nå ut i blodet.
Om man har sprutat hästen på samma ställe flera gånger uppstår en svullnad där. Kroppen kommer som ett svar börja bilda fler blodkärl i det området. Genom att spruta på samma ställe kommer risken att man träffar ett blodkärl att öka.
Dessutom måste man vara noga med att kontrollera innan man sprutar så att man inte har träffat något kärl.
 
Vad jag har hört är det ingen som vet varför.
och det finns inget annat än att vänta och se hur det går
 
Jag gav mitt sto och även en kompis sto pencillin under två veckor i våras/sommras, eftersom jag hört mycket rykten om pencillinchocker så var jag noga med att fråga vet.
Han sa att om man gör rätt, förvarar pencillinet kallt, värmer dosen till kroppstemp. innan man injeserar (hur fn stavas d...), att man ger i muskeln och är jättenoga med att man inte sticker i blodkärlet. så skulle risken för en chock (enl. honom) vara en på 10.000!
Men om dom chockar skulle man gå ut ur boxen och låta hästen vara ifred samt genast kontakta vet. en häst som en gång chockat ska aldrig mer injeseras (stavningen igen?) med pencillin.
Jag tror inte ens att veterinärerna vet exkt vad chockerna beror på och vad jag har förstått så är inte vissa hästar mer kännsliga än andra utan händer d så är det rent oflyt...
 
Injiceras tror jag! :) Det är också viktigt att skaka flaskan ordentligt innan man drar upp penicillinet i flaskan. Annars kan koncentrationen prokain vara störst i bottenslatten = större risk.
 
Dels är det viktigt att skaka flaskan ordentligt och sen är det viktigt att man växlar sida om hästen ska ha pencilin flera dagar i sträck. Varannan dag vä och varannan dag hö. Och att man alltid ser till att sticka i musklen och inte i något kärl. Området som man ska skicka i är format som en trekant. OBS man sticker aldrig i det "lösa" området som matstrupen finns i risken att sticka i ett kärl är mycket stor i detta område eftersom pulsådern går där.
 
En av våra hästar fick pencilin chock för någon månad sedan!

Det var min sambo som sprutade o han är väldigt van vid att både spruta hästar o kor. Det var 5:e dagen hon skulle behandlas pga av allvarlig sårskada. Han gjorde precis som vanligt o hästen är/var väldigt fin att spruta. Vi bytte sida varje gång, sprutade inom triangeln, kollade så att vi ej träffat ett blodkärl osv... men ändå fick hon chocken!
Det var det värsta jag varit med om, jag var helt säker på att hon skulle dö men hon klarade de traumatiska 5 minuterna!

Efteråt pratade jag med vår veterinär hon sa att. Motgiftet är kortison! Men om det händer o hästen dör så händer det inom några minuter o dessutom är de nästintill omöjliga att spruta kortison under en chock!

Hon sa att det inte går att säga exakt varför det händer men att det kan vara så att man träffat ett blodkärl, det räcker att man råkar röra lite på handen eller att hästen rör sig lite så att nålen ändrar läge... som sagt höjden av otur även om man är noga! Det har hänt även då veterinärer sprutat! Sedan så kan de vara överkänsliga precis som människor men jag tycker att fet är konstigt att man då reagerar först efter 5 dagar(i vårt fall)!

/Ellinor
 
Ursäkta en kanske dum fråga men varför bildas det fler blodkärl om hästen får svullnad efter injektioner? :confused:
 
Det sker en kärlinväxt i ett inflammerat område, men jag skulle inte tro att det har någon betydelse i det här fallet! Det rör sig inte heller om några större rör sas utan om kapillärer.

Kortison är inte ett motmedel till penicillinchock, däremot är det en kroppsegen substans som är starkt antinflammatorisk. Om kortison ges i relativt höga doser häver detta kroppens allergiska reaktion. Och i fallet penicillinöverkänslighet så kan det alltså röra sig om en allergisk reaktion. (Forskning pågår, man vet inte med säkerhet om det är en allergisk reaktion eller en toxisk (gift-) verkan av prokainet.
 
Räcker det alltså att man träffar en kapillär för att riskera att en reaktion utlöses. har sprutat en del hästar intramusk, har aldrig aspirerat ngt blod men har sett stickblödning när kanylen dragit ut- är det tillräckligt att substansen kommer i kontakt med det blodet för att utlösa chock?
Snart ska man väl adrenalin i ständig beredskap :confused:Har jag förstått dig rätt med att du menar att en pencillinreaktion kan beror på toxisk påverkan av prokainet?
 
Den vanligaste chocken är den mot prokatin. Den ser väldigt brutal ut i vissa fall, men hästarna klarare det i regel och tillståndet går över spontant. Det är alltså om prokainer råkar komma ut i blodet av misstag, finns egentligen inget som hindrar att man ger pållen fler sprutor i framtiden.
Vid en "riktig" pc-chock händer i princip samma sak som när nötallergiker råkar äta nötter. Nässelutslag, man svullnar upp som en boll, blodtrycket faller, pulsen stiger. I värsta fall kvävs hästen ihjäl. En sån här "riktig" reaktion går inte över spontant så tillvida att den inte är mkt lindrig.
 
Ja, enligt forskarstaben på SLU. Man vet inte exakt vad som utlöser "chocken" och sökte under sommaren hästar som reagerat på pc för en studie. Har dock inte hört något om resulatet än.
Att det kommer en droppe blod på stickstället när man drar ut kanylen är vanligt och har enligt min uppfattning ingen betydelse. Det lär väl röra sig om ytliga blodkärl och penicillinet ska man ju spruta djupare.
 
Hur vanligt är det med sådana reaktioner på prokain? Om det är väldigt vanligt så borde man försöka hitta något annat "bindemedel". Risken för reaktion borde öka med tiden då chocken innebär en allergisk överreaktion och förutsättningen för en sådan är ju att hästen blivit exponerad för ämnet den reagerar för.. hua.. adrenalinsprutan redo alltså...

Ang. bensylpc till häst: ordineras det inte beroende på vilken typ av infektion som ska behandlas? Är det samma preparat som man använder inom humanvården?
 
Jo, vanligt penicillin ordineras vid infektioner som anses känsliga för substansen, dvs diverse sårinfektioner, luftvägsinfektioner m fl. De preparatnamn som förekommer på hästsidan är "vitt penicillin"; Ethacilin och Penovet (bp-prokain), samt Novocillin och Geepenil (bensylpenicillin). De sistnämnda ingick också i studien, antingen gömmer sig prokainet där någonstans eller så ville man väl göra en jämförelse.

De preparat som hästägare brukar föredra är de perorala, Hippotrim och Tribrissen. Dessa innehåller trimetoprimsulfa och sulfonamid och har ett något bredare antibakteriellt spektra. Av resistensskäl bör de inte användas annat än då det är indicerat (andrahandsprep, anaerober). De påverkar även magtarmfloran i högre utsträckning än injektionspreparaten.

Även tetracykliner (ffa Engemycin) förekommer, men måste ges strikt intravenöst. Även här föreligger en liten risk för chock, men framförallt så påverkas tarmmikroberna mycket negativt och akuta coliter/diarréer kan uppstå (brukar kallas colitis X eller Baron Gruff). Indikationen är nästan enbart ehrlichios.

Sen finns det några fler förstås, men jag ville bara belysa att i fallet antibiotika handlar det lite grann om att välja mellan pest och kolera...

Samma preparat som hos människa använder man inte, det blir väl många Kåvepenin kan tänkas. På smådjurssidan är det mer likt, Kåvepenin heter Fenoxypen vet, Amimox kallas Vetrimoxin vet osv...

Ack o ve, ha du adrenalinsprutan framme för säkerhetsskull... Så värst vanligt tror jag dock inte att det är med de här penicillinchockerna. Jag har aldrig råkat ut för det, och jag har sprutat ganska många hästar. Däremot hör man ju talas om det till och från, men oftast rör det sig om lättare reaktioner; hästen darrar, stirrar in i väggen, ramlar kanske. Mycket sällan leder det till dödsfall, efter vad jag har hört.
 
Men visst ger man inte penicillin peroralt till häst (/andra djurslag som är beroende av magtarmbakterier)?
 
Geepenil o Novocillin innehåller inte procain så om en häst chockar på något av dessa utgår man från att det är fråga om en allergisk reaktion o skall då inte fortsätta med pc.
Om en häst chockat på pc-procain kan vet spruta en liten mängd o se hur hästen reagerar ,detta enligt veterinära normgruppens rekomendationer.
Trimsulfa har visserligen ett bredare spekrum än penicillin men samtidigt sämre effekt mot de bakterier som man oftast har vid sårskador, det är detta o inte resistensproblem som gör att man hellre använder penicillin.
Pc genom munnen förstör tarmfloran totalt med risk för dödlig utgång.
PL
 
Jag tänkte mest på att samma verksamma substans används till människor t ex bensylpc, även om de läkemedel som är avsedda för häst har annat namn. När jag frågade efter siffror var det om du möjligen visste ngt om frekvensen typ 1/100 , 1/1000 osv... tack för ett i övrigt väldigt upplysande inlägg! :)
 
Enligt min uppfattning så fungerar trimsulfa nog så bra vid sårinfektioner? Man ska dock aldrig använda ett bredare antibiotikum än nöden kräver, varför pc bör vara ett förstahandsalternativ t ex vid vanliga sårinfektioner hos häst.

Ja, man kan välja att injicera en mindre mängd för att skilja på allergiska reaktioner mot penicillinet och en eventuell intoxikation av prokainet. Men efter vad jag förstått så är den fullständiga bakgrunden till "penicillinchocken" ännu inte till fullo utredd. Även om allergisk reaktion mot penicillin är dokumenterat hos flera däggdjur, däribland häst. Dock, enligt samma normgrupp, sällsynt förekommande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 112
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 388
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Dagbok En plats för blogg-liknande inlägg och kommentarer. Här kan du skriva en offentlig dagbok. Hackad natt där jag fått springa upp...
Svar
2
· Visningar
450
Senast: IngelaH
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 522
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp