Bukefalos 28 år!

Perserkatter ute??

Sv: Perserkatter ute??

Jag tror du skulle göra klokt i att kastrera din fertila hane om han ska fortsätta gå ut. Sverak är väl inte superstort fan av hanar som springer runt å producerar huskattskullar..
 
Sv: Perserkatter ute??

Marly är inte ute och strövar i den meningen.
Han går inte ut varje dag,och endast när vi är hemma.
Han har alsdrig varit utom synhåll,inte under dom 4 månader han fått gå ut än sålänge iaf!:)
 
Sv: Perserkatter ute??

Grejen är att du aldrig kan veta med en fertil hane. Han har drifter och hormoner som ropar starkare än kärleken till hemmet/reviret.
 
Sv: Perserkatter ute??

Nej,men eftersom han aldrig lämnar gården och här inte finns några andra katter så minskar ju risken?!:smirk:
Han är en innekatt som ibland går ut och käkar gräs..:D

Men en rastgård hade ju varit det ultimata!!Nån som har det?Hur byggde ni den??
 
Sv: Perserkatter ute??

Lite svårt att skriva mer utförliga svar när man står i butik och försöker sköta sitt jobb samtidigt;)

Du får väl återkomma när du kommer hem då.
Men jag tror en rastgård vore superbra, det finns ju hundrastgårdar, tror det borde funka med katter också.
 
Sv: Perserkatter ute??

Jag har nu balkongen som rastgård och då satte jag helt enkelt upp kompostgaller på balkongräcket. Funkar hur bra som helst.

Skulle jag bygga en "riktig" rastgård skulle jag dock göra som vi gjort med hundarna. Gräva ner ordentliga pålar i backen och sätta nät runt dem och det är väl så de flesta gör.
 
Sv: Perserkatter ute??

Jag ska fixa rastgård till dem,låter som en superide!!Vart kan man inhandla nät??Dyrt??
 
Sv: Perserkatter ute??

Finns på Granngården och det är inte vidare dyrt. Surfa runt lite och kolla priser, sök på typ hönsnät.
 
Sv: Perserkatter ute??

Jag har förstått att du tycker det bästa för katter är att få gå ute?
Vad händer om någon köpare till dina framtida kattungar då tycker att en liten etta duger bra för din katt. Kommer du bli glad då?
Skulle du inte önska att köparen kunde varit ärlig med det och letat vidare efter någon annan katt?

Jag tror att katter kan trivas både som utekatter och som innekatter. Så om jag födde upp katter så skulle jag sälja dem både till hemmet på landet, där de kan gå ut, och till lägenheten i stan, där de inte kan göra det. Kommer någon som bor på 17 kvadrat och vill köpa katt så skulle jag kanske säga att det är väl litet, men vem vet å andra sidan hur den människan kommer bo om tio år? Det viktigaste skulle vara att det var en bra människa som har god hand med djur, hur de bor är mindre viktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Perserkatter ute??

Ja, vem vet hur den människan kommer bo om 10 år, hälften av kattens liv.

Nej, det är inte viktigare med en människa som har god hand om djur om miljön inte passar. Katter bryr sig inte lika mkt om människorna dem bor med för att överse att de vistas i en dålig och för trång miljö. Då katten inte är ett flockdjur så är dess egna revir viktigare än förstående flockmedlemmar.

Det här handlar dessutom inte om vad du skulle göra om du sålde katt, det handlar om uppfödaren till Sessan som har valt att sälja sin katt som innekatt. Det handlar om att man antingen ska respektera det eller leta vidare efter en annan katt, inte gå med på det och sedan bryta avtalet.
Oärligt och respektlöst är vad det är.

Som jag skrev innan:
Ja, jag tycker säljaren får ställa vilka krav den vill och om man tycker det är tokiga krav så skaffar man katt någon annanstans ifrån helt enkelt.

Jag skulle aldrig i mitt liv drömma om att köpa t ex en häst där ägaren sade att hästen måste få gå i stora hagar och sedan ställa den i en liten grushage utan hästkompisar.
Liksom jag inte skulle köpa en häst där ägaren tycker att den måste gå i en liten hage utan kompisar. Jag skulle aldrig nicka och hålla med och köpa hästen och göra tvärtemot, även om jag tyckte att den skulle få det aldrig så mycket bättre med en hästkompis.
Då gäller det för mig att hitta en annan häst helt enkelt.


fettso: Lustigt att du bugar åt en person som skriver att det skulle vara okej att sälja katter som får bo i en liten etta när du nyss tyckte det var hemskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Perserkatter ute??

Höll med henne och bugade åt att det viktigaste är att pesonen tar väl hand om katten,och att man vet ju inte om den pesronen kommer att bo så hela livet.;)
Jag skulle nog tala om för den nya ägaren/ägarinnan att det är bra för alla djur med utevistelse,men skulle inte ställa det som ett krav!!

Nu börjar jag faktiskt bli lite småirriterad på den här tråden,det verkar som att vissa vill missförstå:confused::crazy:

För tusende gången,SESSAN ska ju förbanken vara innekatt OCH ska skaffa rastgård!!!
 
Sv: Perserkatter ute??

Kan heller inte fatta vad du gjort fel,men du trampade tydligen på en öm tå:crazy:

Kan citera MISSFIDELI:"Dom gör mitt liv värt att leva",hur det kunde bli att Mabuse borde veta att du har självmordstankar fattar jag inte:confused:

Men som sagt på Bukefalos blir man påhoppad på alla forum,det är därför dom mest seriösa kanske bara läser inlägg(ej svarar)
Jag tar inte åt mig så mkt bara,man får ta det hela med en stor nypa salt.
Ibland har man turen att hinna få vettiga svar innan påhoppen,då gäller det att suga åt sig den kunskapen!!:)
 
Sv: Perserkatter ute??

Kan heller inte fatta vad du gjort fel,men du trampade tydligen på en öm tå:crazy:

Kan citera MISSFIDELI:"Dom gör mitt liv värt att leva",hur det kunde bli att Mabuse borde veta att du har självmordstankar fattar jag inte:confused:

Men som sagt på Bukefalos blir man påhoppad på alla forum,det är därför dom mest seriösa kanske bara läser inlägg(ej svarar)
Jag tar inte åt mig så mkt bara,man får ta det hela med en stor nypa salt.
Ibland har man turen att hinna få vettiga svar innan påhoppen,då gäller det att suga åt sig den kunskapen!!:)

Hur kunde Mabuse vända den meningen till att MissFideli kommer ta självmord om hennes katter dör? Det är ett sätt att uttrycka sig på, att uttrycka att någonting i ens liv är väldigt, väldigt viktigt inte att man kommer ta livet av sig om de försvinner. Den tolkningen gör man endast om man vet/misstänker att människan bakom uttrycket mår dåligt.

Jag tycker det var ett fult påhopp att hävda att MissFideli skulle ta livet av sig om hennes katter dör. Vet Mabuse ingenting om MissFideli ska h*n heller ingenting säga om det, vet Mabuse att det kan ligga någonting i det h*n skriver är det förbannat fult och olämpligt att skriva det!
 
Sv: Perserkatter ute??

Det är bra att du tänker ha henne i en rastgård, nu har det väl dock blivit en mer allmän diskussion över att vissa tycker det är fel av säljaren att ställa krav på kattungeköparna och jag tycker att man har all rätt att göra det och om köparna inte går med på det så ska de vara ärliga och inte köpa kattungen.
Ser inget konstigt eller orimligt i det iom att det är uppfödarna som har slitit med att få fram kattungarna och inte köparen.
Take it or leave it liksom.
 
Sv: Perserkatter ute??

slitit med att föda upp, och så springer här hur många hundra katter som helst utan hem.....
 
Sv: Perserkatter ute??

Japp, synd att inte deras ägare kunde slitit ihop några hundra spänn och kastrerat dem så vi på katthemmet slapp ta reda på dem.

En person som vill ha en raskatt kommer inte skaffa en katt från katthemmet eftersom de vill ha en speciell kvalité och utseende på sin katt alltså så påverkar det inte katterna på katthemmet speciellt mycket.

Däremot en person som bara vill ha en huskatt brukar helst vilja stödja huskattaveln eftersom det är billigare att att ge en hundring för katten. Istället för att köpa en huskatt från katthemmet för 600 och få katten vaccinerad, öronmärkt och kastrerad.
Där förlorar katthemmet flera potentiella kunder istället och huskatterna fortsätter produceras i mängder varje år och blir inte sällan inte tingade och måste därför avlivas, emedan raskattuppfödarna ofta har långa köer på sina katter, även internationellt - vilket ingen huskatt brukar ha.
 
Senast ändrad:
Sv: Perserkatter ute??

slitit med att föda upp, och så springer här hur många hundra katter som helst utan hem.....

Så varför planerar du då att föda upp? När det finns så många hemlösa katter?

Det är uppenbart att du inte har koll på vad det innebär att föda upp katter. Det innebär mycket arbete om man ska göra det "by the book". Sjukdomstester, blodgruppering, utställning för att visa att man finns, kurser för att lära sig mer om genetik, hälsa avel och uppfödning. Arbetet med att hitta en lämplig hane, förlossningen, att avliva sjuka kattungar (återkom gärna när du själv har fått en missbildad kattunge avlivad, säg då att det inte tär på en), att vårda klena kattungar (kom gärna och säg att det inte är slitigt att handmata en kattunge i 3 veckor efter du har gjort det själv), att kanske behöva snitta en hona...

Och efter allt detta ska man hitta lämpliga hem till sina kattungar... det är inte plättlätt och visst hugger det i hjärtat när man lämnar ifrån sig kattungar som man vårdat i 12 (i mitt fall i 16) veckor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp