Bukefalos 28 år!

Perserkatter ute??

Sv: Perserkatter ute??

Fast att hålla en katt instängd i en etta är ju en helt annan sak,det måste du ändå hålla med om?!:crazy:

Nej det är precis samma sak, fast motsatsen. Någon som inte delar dina värderingar gör precis tvärtom mot vad ni avtalat om.
Skulle du tycka det var ok?
 
Sv: Perserkatter ute??

Dra in vad? :confused:

Helt ärligt, vad är det jag drar in? För jag fattar faktiskt inte.

Om du verkligen inte fattar vad du gjort är det något allvarligt fel på din förmåga att känna empati...

Att dra in någon annans mentala hälsa i en diskussion om katter och påstå att det är skäl nog att inte lyssna på personen i fråga? *skakar på huvudet*

Man måste inte hålla med andra men man kan iaf vara lite respektfull och lyssna utan att gå på personangrepp.

Vill du så gärna ha rätt att du skiter i vilka som åker på stryk under tiden?
 
Sv: Perserkatter ute??

Rasen har ingenting att göra med om man kan ha dem ute eller ej. Jag vet en tjej som endast hade ett gäng birmor som stallkatter och det trivdes dom super med. Så det är upp till djuren själva.

Tråkigt att lillmissen blev påkörd, förhoppningsvis händer det inte igen men någon av dina andra missar. Tycker ändå att det är bra att du låter dem gå ut efter som att de verkar vilja de. Deras välmående går alltid först.
 
Sv: Perserkatter ute??

KL

Jag har ingen erfarenhet alls av perserkatter, men vilken ras katten har har ju ingen betydelse för om den kan vara ute (mer än utställningsmässigt då då). Personlighen har jag aldrig varit intresserad av att ställa ut mina katter, och jag skulle faktiskt aldrig kunna tänka mig att ha en innekatt. Jag tror att katter har det bäst när de kan gå in och ut som de vill, precis som hundar och hästar. Men det är min alldeles egna åsikt, och alla tar självklart ställning själv till hur man vill ha sina djur.

I övrigt så tycker jag inte att det borde vara några problem för TS att släppa ut sina katter, om nu pälsen hålls efter och katterna kastreras.

//Julia
 
Sv: Perserkatter ute??

MissFideli;8511697för. Om man nu ska ha en katt ute skrev:
det här känns ju helt läskigt! att man ska behöva säga ja och amen till en uppfödare för att få köpa en raskatt?

nej herregud, den dagen jag säljer min kattungar kommer jag söka en trevlig köpare och ge de tips på bra mat/försäkring.
Vad de sen väljer är upp till de, den dagen jag säljer släpper jag också den rättigheten att styra.
 
Sv: Perserkatter ute??

Jag tror att man ser det på olika sett om man är "raskattsmänniska" och "huskattsmänniska" lite. Att få köpa katt, och speciellt att få köpa avelskatt är ett privelegium i mina ögon. Jag är i alla fall mycket tacksam för mina katter.
Som tidigare nämnts i tråden är det också skillnad på regler beroende på vem köparen är. Uppfödare till uppfödare som i detta fall, då bryter köparen mot avtalet genom att släppa ut katten.
Har man inte samma eller åtminstånde liknande värderingar som uppfödaren till katten får man helt enkelt se sig om efter en annan katt, av respekt till uppfödaren. Jag skulle aldrig köpa en katt där uppfödaren krävde fri utevistelse, eftersom att jag inte anser det vara lämpligt.
 
Sv: Perserkatter ute??

Självklart kommer jag rådfråga kunniga och gå "by the book" när jag ska ta en kull!!
Vet att jag är helt ny på detta!!Vill även ställa ut sen,men måste lära mig en massa först!!:bow:
Som sagt ska dom få en rastgård nu kisarna,vill verkligen inte att det händer ngt!!

Kan ju hålla dom inne om jag vet att dom ska på utsdtällning!?:banana:
 
Sv: Perserkatter ute??

Kan ju hålla dom inne om jag vet att dom ska på utsdtällning!?:banana:

Går de bara i rastgård behöver du nog inte hålla dem inne innan utställning utan det är främst om de går lösa. Lösgående katter kan ju skita ner sig på ett helt annat sätt än en katt som är inne och/eller går i rastgård. Det sista man vill hitta på en perser man ska ställa ut är en stor tova (orsakad av tex. kåda) som måste klippas bort. ;)
 
Sv: Perserkatter ute??

det här känns ju helt läskigt! att man ska behöva säga ja och amen till en uppfödare för att få köpa en raskatt?

nej herregud, den dagen jag säljer min kattungar kommer jag söka en trevlig köpare och ge de tips på bra mat/försäkring.
Vad de sen väljer är upp till de, den dagen jag säljer släpper jag också den rättigheten att styra.

Klart man ska följa överenskommelsen man har med uppfödaren. Tycker man inte att önskemålen/villkoren är rimliga söker man sig till någon annan som man anser har bättre önskemål/villkor. Ska det vara så himla svårt?
 
Sv: Perserkatter ute??

Tycker det är lite konstigt med att ha så stränga regler.

Jag förstår varför huskatterna är så poppis om raskattsägarna ställer så pass stora krav och kör med metoder som "gör du det kommer du bli svartlistad!".

Självklart får alla göra som de vill med sina katter men att i efterhand försöka styra en såld kattunge känns inte ok.
 
Sv: Perserkatter ute??

Tycker det är lite konstigt med att ha så stränga regler.

Jag förstår varför huskatterna är så poppis om raskattsägarna ställer så pass stora krav och kör med metoder som "gör du det kommer du bli svartlistad!".

Självklart får alla göra som de vill med sina katter men att i efterhand försöka styra en såld kattunge känns inte ok.

Raskatter ökar i popularitet så våra "stränga" villkor tycks vara helt acceptabla för de flesta.

Det handlar om att hitta människor man delar värderingar med och det har iaf inte jag haft några problem med hitills.
 
Sv: Perserkatter ute??

Du drar in MissFidelis mående i diskussionen och hennes självmordstankar. Till vilken nytta, för att trampa på henne?

Jag har ingen aning om huruvida hon har självmordstankar!! Herregud, jag är väl inte tankeläsare heller? :confused:

Det enda jag vet om hennes mående är vad hon skriver i denna tråd, nämligen att katterna är det enda hon lever för. All respekt, men man måste väl kunna förstå att även om man själv har det så, så kan man vara en god kattägare även om man har annat att leva för än sina katter? Det var det som var min poäng. Att man måste kunna förstå att folk kanske lever på ett annat sätt än man själv gör, men att det inte behöver vara fel bara för det.

Som jag har sagt förut - det enda jag vet om MissFideli, utöver vad som stått i denna tråd, är att hon har två katter. Jag vet inte vad ni andra har för informationskällor, men det är faktiskt det enda jag vet om henne.
 
Sv: Perserkatter ute??

Raskatter ökar i popularitet så våra "stränga" villkor tycks vara helt acceptabla för de flesta.

Det handlar om att hitta människor man delar värderingar med och det har iaf inte jag haft några problem med hitills.

Men det är ju just det - alla raskattägare är inte alls så stränga som ni. Jag har själv en raskatt, som får gå ut, och vars uppfödare inte har något emot detta. Det var det jag ville peka på - hade jag inte vetat att det faktiskt finns kattuppfödare med lite mer liberala åsikter om katthållning, så hade jag aldrig vågat mig på att köpa raskatt efter att ha läst i den här tråden.

Uppfödaren till min raskatt har uppenbarligen förtroende för oss och vårt omdöme när det gäller katthållning. Vi har inte fått några förhållningsregler alls för hur vi måste sköta katten. Jag kan tycka att det är tråkigt att ni inte har samma förtroende för era kattköpare.
 
Sv: Perserkatter ute??

Jag har ingen aning om huruvida hon har självmordstankar!! Herregud, jag är väl inte tankeläsare heller? :confused:

Det enda jag vet om hennes mående är vad hon skriver i denna tråd, nämligen att katterna är det enda hon lever för. All respekt, men man måste väl kunna förstå att även om man själv har det så, så kan man vara en god kattägare även om man har annat att leva för än sina katter? Det var det som var min poäng. Att man måste kunna förstå att folk kanske lever på ett annat sätt än man själv gör, men att det inte behöver vara fel bara för det.

Som jag har sagt förut - det enda jag vet om MissFideli, utöver vad som stått i denna tråd, är att hon har två katter. Jag vet inte vad ni andra har för informationskällor, men det är faktiskt det enda jag vet om henne.

Jag tror inte ett ögonblick på dig. Det står att jag lever för mina katter, det står ingenstans i denna tråd att jag skulle ta livet av mig om just dom 2 jag har dog. Så du bara lyckades tolka in det alldeles rätt utan att öht ha läst den tråden där det står ungefär precis så som du skriver? Nä du, det var alldeles för rätt på för att jag ska tro att det var en slump.

Att katter gör mitt liv värt att leva betyder ju knappast att det hänger på dom 2 jag har, utan att jag aldrig skulle kunna tänka mig ett liv utan katt. Jag har tagit bort den katt som alltid kommer betyda mest för mig och jag lever ju fortfarande, eller hur?

Så vet du vad Mabuse, du kan försöka slingra dig hur mycket du vill, dina baktankar med det du skrev lyser tillräckligt tydligt igenom för att flera ska ha reagerat. Så ge upp.
 
Sv: Perserkatter ute??

Tycker det är lite konstigt med att ha så stränga regler.

Jag förstår varför huskatterna är så poppis om raskattsägarna ställer så pass stora krav och kör med metoder som "gör du det kommer du bli svartlistad!".

Självklart får alla göra som de vill med sina katter men att i efterhand försöka styra en såld kattunge känns inte ok.

Ja, huskatterna är verkligen poppis. Varenda katthem är smockfullt av huskatter som folk lämnat vind för våg utan att bry sig om dom. Dom över 100.000 hemlösa katter man beräknar finnas i Sverige idag består till minst 98% av huskatter. Och ja, det finns många fler huskatter än raskatter, men det finns en anledning till att det inte är så många raskatter på katthemmen. Och det är att dom ofta värderas högre av sina ägare än vad huskatterna gör. Det pga priset och pga att det inte är lika enkelt att skaffa en raskatt. Just för att raskattuppfödare oftare är mer måna om hemmen än vad huskattuppfödarna är som bara vill bli av med dom.
 
Sv: Perserkatter ute??

Men det är ju just det - alla raskattägare är inte alls så stränga som ni. Jag har själv en raskatt, som får gå ut, och vars uppfödare inte har något emot detta. Det var det jag ville peka på - hade jag inte vetat att det faktiskt finns kattuppfödare med lite mer liberala åsikter om katthållning, så hade jag aldrig vågat mig på att köpa raskatt efter att ha läst i den här tråden.

Uppfödaren till min raskatt har uppenbarligen förtroende för oss och vårt omdöme när det gäller katthållning. Vi har inte fått några förhållningsregler alls för hur vi måste sköta katten. Jag kan tycka att det är tråkigt att ni inte har samma förtroende för era kattköpare.

Jag har inga problem med att sälja en kastrerad katt som utekatt om den nya ägaren bor lämpligt. Jag har dock inte haft någon spekulant som bott lämpligt för att ha utekatt.

Jag har full förtroende för alla de jag har sålt katt till. Hade jag inte det skulle jag givetvis inte sålt katt till dem! Det är en sållningsprocess. De som inte godtar mina villkor sållas bort. Pure and simple.
 
Sv: Perserkatter ute??

Jag tror inte ett ögonblick på dig. Det står att jag lever för mina katter, det står ingenstans i denna tråd att jag skulle ta livet av mig om just dom 2 jag har dog. Så du bara lyckades tolka in det alldeles rätt utan att öht ha läst den tråden där det står ungefär precis så som du skriver? Nä du, det var alldeles för rätt på för att jag ska tro att det var en slump.

Att katter gör mitt liv värt att leva betyder ju knappast att det hänger på dom 2 jag har, utan att jag aldrig skulle kunna tänka mig ett liv utan katt. Jag har tagit bort den katt som alltid kommer betyda mest för mig och jag lever ju fortfarande, eller hur?

Så vet du vad Mabuse, du kan försöka slingra dig hur mycket du vill, dina baktankar med det du skrev lyser tillräckligt tydligt igenom för att flera ska ha reagerat. Så ge upp.

Du får tro vad du vill, men jag hänvisade faktiskt bara till vad du själv skrivit i denna tråd, nämligen att dina katter är vad som gör livet värt att leva. Ren logik säger ju då att om det som gör livet värt att leva är katterna, ja, då är livet inte värt att leva utan dem. Och är inte livet värt att leva, ja, då är nästa logiska slutsats att man slutar leva - dvs tar livet av sig. Ren, krass logik, som du ser.

Att du sen råkar ha skrivit i en annan tråd att du mår dåligt (antar jag, har fortfarande inte fått veta vilken tråd det syftas på) är faktiskt bara en olycklig slump.

Jag har utgått från vad du skrivit i denna tråd, och dragit den logiska slutsatsen utifrån det. Varför är det så konstigt?

Kan du inte inse att jag faktiskt inte vet något om dig förutom att du har två katter? Detta är ett anonymt internetforum - vad vet du om mig, exempelvis? Inte mycket, va? Nej, just det - här är det anonymt, och man vet inte mycket om varandra. Om du har avlivat en katt du tyckte om så är ju det sorgligt, men inget jag vet något om.

Jag har bara dragit den logiska slutsatsen av vad du skrivit i denna tråd: katterna gör livet värt att leva ---> utan katter livet inte värt att leva ---> om livet inte är värt att leva tar man livet av sig.

Enkel logik. Inte konstigt eller "slingrigt" alls.

Sen hoppas jag ju verkligen att du överdrev, och att det finns annat än katterna som gör livet värt att leva för dig. Men jag kan ju bara gå på vad du skrivit här, eftersom jag inte vet något annat om dig än det.
 
Sv: Perserkatter ute??

Jag har inga problem med att sälja en kastrerad katt som utekatt om den nya ägaren bor lämpligt. Jag har dock inte haft någon spekulant som bott lämpligt för att ha utekatt.

Jag har full förtroende för alla de jag har sålt katt till. Hade jag inte det skulle jag givetvis inte sålt katt till dem! Det är en sållningsprocess. De som inte godtar mina villkor sållas bort. Pure and simple.

Men det är väl ingen som har tvivlat på det?:confused:

Min poäng har hela tiden varit att jag vill påpeka att till skillnad från de raskattägare som kommit till tals i denna tråd, så finns det faktiskt raskattägare som inte är lika fanatiska, och betraktar en såld kattunge som köparens egendom. Och det kan ju vara bra att veta, för annars skulle jag och andra med mig nog aldrig våga sig på att köpa raskatt. Jag vill bara visa på att det finns en bredd, så att man inte avskräcker folk.
 
Sv: Perserkatter ute??

Om du verkligen inte fattar vad du gjort är det något allvarligt fel på din förmåga att känna empati...

Att dra in någon annans mentala hälsa i en diskussion om katter och påstå att det är skäl nog att inte lyssna på personen i fråga? *skakar på huvudet*

Eh... Visa gärna på var jag skriver att MissFidelis mentala hälsa är skäl att inte lyssna på henne? För jag kan verkligen inte hitta det avsnittet, det är inte så att det bara finns i din fantasi?:confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Valp 2023 -den andra
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp