Bukefalos 28 år!

Perserkatter ute??

Sv: Perserkatter ute??

Men det är väl ingen som har tvivlat på det?:confused:

Min poäng har hela tiden varit att jag vill påpeka att till skillnad från de raskattägare som kommit till tals i denna tråd, så finns det faktiskt raskattägare som inte är lika fanatiska, och betraktar en såld kattunge som köparens egendom. Och det kan ju vara bra att veta, för annars skulle jag och andra med mig nog aldrig våga sig på att köpa raskatt. Jag vill bara visa på att det finns en bredd, så att man inte avskräcker folk.

Alla vi uppfödare betraktar såld katt som köparens egendom, det hindrar oss inte från att sätta upp villkor när vi väljer köpare. När det sedan gäller avtal mellan uppfödare/uppfödare (eller icke-uppfödare/icke-uppfödare) så är det Köplagen som gäller och då är visserligen såld katt köparens egendom, men det kontrakt man har skrivit gäller och kan leda till påföljder om det bryts, från något håll (jag har inte bara villkor som köparen ska uppfylla utan tar även på mig vissa skyldigheter gentemot köparen). Jag känner då ingen uppfödare som säljer katter helt villkorslöst. Alla skriver inte villkoren på papper, men även muntliga avtal gäller.

Ska man köpa katt, i synnerhet raskatt, får man nog räkna med att köpet inte sker villkorslöst.
 
Sv: Perserkatter ute??

Fast inga villkor följde med när vi köpte vår raskatt... Jo, ett: att uppfödaren gärna vill hålla kontakten. Men det är ju bara kul.

Men inga regler i stil med att "Om ni släpper ut katten så kommer jag svartlista er i hela kattsverige" eller "det är en ära för er att min kattunge nedlåter sig till att bo hos er, och ett privilegium för er stackare att någon så fin som jag nedlåter sig till att sälja katt till er". Hade det låtit så hade vi med all sannolikhet inte köpt någon katt.
 
Sv: Perserkatter ute??

Fast inga villkor följde med när vi köpte vår raskatt... Jo, ett: att uppfödaren gärna vill hålla kontakten. Men det är ju bara kul.

Men inga regler i stil med att "Om ni släpper ut katten så kommer jag svartlista er i hela kattsverige" eller "det är en ära för er att min kattunge nedlåter sig till att bo hos er, och ett privilegium för er stackare att någon så fin som jag nedlåter sig till att sälja katt till er". Hade det låtit så hade vi med all sannolikhet inte köpt någon katt.

Du tolkar ju mina inlägg som f*n läser Bibeln. :smirk: En sak har du dock rätt i, om någon missbrukar mitt förtroende kommer andra uppfödare få reda på det. Med ärliga människor är det dock ingen risk.
 
Sv: Perserkatter ute??

Rasen har ingenting att göra med om man kan ha dem ute eller ej. Jag vet en tjej som endast hade ett gäng birmor som stallkatter och det trivdes dom super med. Så det är upp till djuren själva.

Vad pratar du om?
Det är skillnad på katt och katt,annars skulle det inte vara någon vits med olika raser. Precis som olika hundraser skiljer sig åt så skiljer sig olika kattraser åt också temperamentsmässigt. För den sakens skull menar jag inte att den ena är mer värd än den andra. Alla katter har rätt till ett bra och tryggt liv.

Min katter, siameser och balineser älskar alla, de skulle aldrig akta sig för människor eller springa iväg om någon kom fram. De skulle kunna bli offer för elaka barn eller katthatare, de skulle kunna bli överkörda eller stulna.

En katt som i generationer levt ute har med största sannolikhet en större skygghet för främmande människor/djur/bilar eftersom den måste ha det för att överleva. Skygghet och snabbhet är ju sådant som lönar sig i naturen.
Men våra katter är inte avlade för att klara sig i den svenska naturen eller samhället. De är avlade för att vara trevliga sociala tillitsfulla sällskapsdjur.
 
Sv: Perserkatter ute??

Min mamma omplacerade en av sina siameser till en bondgård. Den katten klarade sig alldels utmärkt tillsammans med andra gårdskatter som bott i lagården sedan generationer tillbaka.

BOR man lämpligt att ha en katt ute, så är det en säker miljö - OAVSETT om det är en raskatt eller inte. Är det farligt för en raskatt, ja då är det farligt för en bonnkat med.
Sen tycker jag det borde vara lag på att katter som går ute måste vara kasterade och IDmärkta. Oavsett kön eller ras.

Min halvrenrasiga katt har varit både helt innekatt och numera bor han lämpligt att han kan gå ute (håller sig enbart på sin och grannens tomt, vilket är oki med grannen eftersom hans katter är på min katts tomt med) Men han är kasterad, idmärkt,försäkrad och vaccienrad.
Han har under snart 8 år råkat ut för två skador. Den svåraste av dem var som innekatt...
 
Sv: Perserkatter ute??

Håller med. En miljö som man bedömer vara säker är säker oavsett ras. Är det mycket människor i omgivningen så att det finns risk för att sociala katter följer med andra människor hem är det helt enkelt inte en lämplig utomhusmiljö. Hög socialitet är ju dock inget problem om man bor mer ensligt.
 
Sv: Perserkatter ute??

Om man skulle släppa ut en katt i t.ex ett bostadsområde (vilket man inte ska göra) så tror jag att en skygg katt som aktar sig för allt har större chans att klara sig ute. Medan en social katt som inte är rädd för något löper en större risk att råka ut för något.
Skygghet är något som man som uppfödare inte bör avla på då dåligt temperament/skygghet har en stor genomslagskraft. Dett säger sig själv egentligen, i naturen så klarar sig den som är bäst anpassad som kan bita ifrån och som aktar sig för faror. Men det är inte såna katter vi vill ha som sällskapsdjur.

Visst kan det gå bra att släppa ut vilken katt som helst i ett omårde som är absolut idiotsäkert, men så är det inte så många som har det.

Det jag egentligen opponerade mig emot är att folk inte förstår att det visst finns temperamentsskillnader mellan olika raser, för det finns det definitivt. Det är inte bara utseendet som gör att man väljer en viss ras.
 
Sv: Perserkatter ute??

Jag håller med absolut och utan tvekan så fråga inte mig. Fråga dem som gör det och det är många.

Jag skulle nog säga att det är värre att släppa ut en skygg katt - för det är lättare att den blir skrämd, och hur ska du då nånsin få tag i den.

Dessutom stämmer det inte att raskatter är socialare än bondkatter. Vi har en Russian Blue, där en utmärkande egenskap för rasen är att de är skeptiska till nyheter. Hon har mycket, mycket lättare att bli skrämd och skygg än vår übersociala bondkatt.
 
Sv: Perserkatter ute??

Jag skulle nog säga att det är värre att släppa ut en skygg katt - för det är lättare att den blir skrämd, och hur ska du då nånsin få tag i den.

Dessutom stämmer det inte att raskatter är socialare än bondkatter. Vi har en Russian Blue, där en utmärkande egenskap för rasen är att de är skeptiska till nyheter. Hon har mycket, mycket lättare att bli skrämd och skygg än vår übersociala bondkatt.

Ja vart vill du komma? Din russian blue är skyggare än din bondkatt, ja som du sa själv, de brukar vara skeptiska till sin natur.
Jag tycker inte att man ska släppa ut någon katt, skygg eller inte. Men skygghet är ett naturligt drag hos många katter, vilket man avlat bort hos många raser, tex siames, ragdoll mfl.
 
Sv: Perserkatter ute??

Jag skulle nog säga att det är värre att släppa ut en skygg katt - för det är lättare att den blir skrämd, och hur ska du då nånsin få tag i den.

Dessutom stämmer det inte att raskatter är socialare än bondkatter. Vi har en Russian Blue, där en utmärkande egenskap för rasen är att de är skeptiska till nyheter. Hon har mycket, mycket lättare att bli skrämd och skygg än vår übersociala bondkatt.

Vissa raser är avlade för att vara väldigt sociala. Russian blue är väl inte en av dem. Skeptiska till nyheter behöver inte heller innebära att katterna inte är sociala, bara att de är avvaktande till en början.
 
Sv: Perserkatter ute??

*kl*

Jag bor i ett bostadsområde där många har sina katter lösa. Jag stör mig inte på dem men bara för att jag älskar katter gör inte alla det.

Jag tog hand om en katt som gick lös i ett bostadsområde, nu var väl inte ägaren den bästa som hotade att skjuta katten osv, men hur som helst så råkade den här katten bli instängd i trappuppgångar och han behöver ju självklart gå på toaletten efter ett tag. Så han gjorde det och blev utsparkad så hårt så man fortfarande kan känna där hans revben bröts. :(
Det finns sjuka människor och dem finns överallt :crazy:, så jag skulle aldrig våga ha en katt lös (utan uppsikt) om jag inte skaffade en egen gård/hus (inga främmande människor) och ingen stor bilväg nära.

Häromdagen blev f.ö en jättesocial och gullig kisse instängd i våran trappuppgång och skulle följa med en kvinna in. Som tur är så gillar kvinnan katter och sparkade inte iväg den.
Den katt som är bäst anpassad att leva ute i vårt bostadsområde är en svart skyggis som inte är ett dugg rädd men man får inte komma inom 5 meters avstånd för då sticker den.
 
Sv: Perserkatter ute??

*kl*

Jag bor i ett bostadsområde där många har sina katter lösa. Jag stör mig inte på dem men bara för att jag älskar katter gör inte alla det.

Jag tog hand om en katt som gick lös i ett bostadsområde, nu var väl inte ägaren den bästa som hotade att skjuta katten osv, men hur som helst så råkade den här katten bli instängd i trappuppgångar och han behöver ju självklart gå på toaletten efter ett tag. Så han gjorde det och blev utsparkad så hårt så man fortfarande kan känna där hans revben bröts. :(
Det finns sjuka människor och dem finns överallt :crazy:, så jag skulle aldrig våga ha en katt lös (utan uppsikt) om jag inte skaffade en egen gård/hus (inga främmande människor) och ingen stor bilväg nära.

Häromdagen blev f.ö en jättesocial och gullig kisse instängd i våran trappuppgång och skulle följa med en kvinna in. Som tur är så gillar kvinnan katter och sparkade inte iväg den.
Den katt som är bäst anpassad att leva ute i vårt bostadsområde är en svart skyggis som inte är ett dugg rädd men man får inte komma inom 5 meters avstånd för då sticker den.
Fy vad hemskt :cry:. Jag försår inte hur folk vågar ha sina katter lösa ute. Särsskilt inte i bostadsområden.
 
Sv: Perserkatter ute??

Min fd. granne hade en unghona som var väldigt social (hon var nog runt 6 månader). Hon smet in till mig hela tiden. Hur kul är det på en skala från 1 till 10 när man har kattungar hemma? Mamma katt skulle gått in för att döda en främmande katt om hon någonsin hade hunnit springa in så långt.

Pappa katt skulle också gått in för att döda kan jag tillägga.
 
Sv: Perserkatter ute??

Ja vart vill du komma? Din russian blue är skyggare än din bondkatt, ja som du sa själv, de brukar vara skeptiska till sin natur.
Jag tycker inte att man ska släppa ut någon katt, skygg eller inte. Men skygghet är ett naturligt drag hos många katter, vilket man avlat bort hos många raser, tex siames, ragdoll mfl.

Min poäng är att man inte kan säga att raskatter generellt är mer sociala än bondkatter. Det beror på vilken ras man har. Så därför kan man inte heller säga att raskatter generellt är mindre lämpade att vara utekatter än bondkatter. Det finns bondkatter som är skygga, men det finns lika många bondkatter som är otroligt sociala.
 
Sv: Perserkatter ute??

Vissa raser är avlade för att vara väldigt sociala. Russian blue är väl inte en av dem. Skeptiska till nyheter behöver inte heller innebära att katterna inte är sociala, bara att de är avvaktande till en början.

Eh, jag vet, det är min katt?:confused:

Men om man släpper ut henne är hon mycket mer skeptisk än vår bondkatt, hon är mer benägen att gå och gömma sig, etc. Hon är helt enkelt skyggare än vår bondkatt, och det gäller nog de flesta russian blues. Så man kan inte säga att raskatter inte går att ha ute, eftersom de är mycket socialare än bondkatter.
 
Sv: Perserkatter ute??

Precis som jag skrev ovan: Olika raser skiljer sig åt temperamentsmässigt.
Men som jag redan sagt så tycker jag inte att några katter ska springa fritt ute utan uppsikt.
Problematiskt kan vara katter som redan är vana vid att springa fritt, dessa kan det vara svårt att få att trivas som rena innekatter.
Om jag bodde i lägenhet och ville ha en innekatt så skulle jag heller välja en katt vars förfäder i generationer anpassats till inneliv, heller än en katt född i en lada på en bondgård eftersom jag skulle tycka att det kändes som ett säkrare kort och sannolikheten att det skulle gå bra var större.
Men naturligtvis finns naturligtvis alltid undantag.
Kontentan är ändå att jag förespråka att katter ska vara inne, om de ska vistas ute så bör det ske under uppsikt. Om man bor mitt ute på landet utan grannar, bilar och dylikt så kan jag förstå om man vill att katten ska få gå ut. Men jag skulle inte våga låta min agå lösa i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Perserkatter ute??

Mabuse, du skriver att det är värre att släppa ut en skygg katt än en social. Hur vågar du då släppa ut din Russian Blue om du anser att hon är skygg?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp