Bukefalos 28 år!

Person säger upp sig efter 30 år, arbetsgivare rycker på axlarna

För mig är det svårt att förstå hur du kan vara så svartvit och säga att ALLA gör SÅ. Hur vet du det? Hur kan du veta att tekniken inte finns? För mig så vill du inte, därför går det inte.

Jag är också forskarutbildad även om jag för tillfället bedriver forskningen vid sidan av ett byråkratjobb. Men jag känner väl igen den situation @Mabuse beskriver. Jag har massor av digitala artiklar och översättningar av källskrifter. Men när det gäller större böcker är det ju skitjobbigt att ha dem digitalt och arbeta med flera verk samtidigt och bläddra fram och tillbaka mellan skärmar. Då är böcker att föredra. Sen är det ju långt ifrån allt som finns digitalt.

Mitt privata bibliotek omfattar ca 15 - 20 hyllmeter facklitteratur. Jag har "lättåtkomliga hyllan" vid skrivbordet där jag har lånad litteratur + det jag använder mest för tillfället. I mitt förra jobb arbetade jag på samma sätt förutom att jag ibland hade backar med arkeologiska fynd på skrivbordet.

I mitt nuvarande jobb skulle det funka att inte ha fast plats. Jag har visserligen diverse papper, men de mesta texter jag använder finns digitalt och de kräver sällan sträckläsning. I mina förra jobb skulle det inte funkat. Samma person, olika jobb, olika förutsättningar.
 
För mig är det svårt att förstå hur du kan vara så svartvit och säga att ALLA gör SÅ. Hur vet du det? Hur kan du veta att tekniken inte finns? För mig så vill du inte, därför går det inte.

Jag skrev inte "ALLA gör SÅ". Jag skrev "alla jag träffat". Hur jag kan veta det? För att jag har sett deras kontor förstås, och hyllmetrarna med litteratur. Det blir lite märkligt när du går igång på saker du själv hittat på att jag skrivit.

Är det svartvitt att säga att alla jag har träffat gör på ett visst sätt, när det är sant?

När det gäller att tekniken inte finns, så känner jag iaf inte till det. Med den teknik som finns tillgänglig för mig är det opraktiskt att jobba digitalt. Jag har aldrig sagt att jag aldrig kommer jobba digitalt, det jag skrev var att så länge förutsättningarna ser ut som de gör kommer jag inte att göra det. Det krävs ordentliga förändringar av förutsättningarna, och innovationer på ett plan som man inte ens kan se framför sig, för att det ska vara realistiskt. Men visst kan det hända, stora innovationer har ju hänt förr.

Du verkar tro att vi är någon sorts bakåtsträvare? Tvärtom använder vi datorstöd och digitala hjälpmedel så mycket det bara går, och jobbar mycket i internationella samarbeten och träffas på konferenser där forskare från hela världen samlas, så tekniska innovationer som underlättar brukar spridas fort. Men just när det gäller litteraturhantering har jag inte sett någon tillräckligt bra digital lösning.
 
Jag skrev inte "ALLA gör SÅ". Jag skrev "alla jag träffat". Hur jag kan veta det? För att jag har sett deras kontor förstås, och hyllmetrarna med litteratur. Det blir lite märkligt när du går igång på saker du själv hittat på att jag skrivit.

Är det svartvitt att säga att alla jag har träffat gör på ett visst sätt, när det är sant?

När det gäller att tekniken inte finns, så känner jag iaf inte till det. Med den teknik som finns tillgänglig för mig är det opraktiskt att jobba digitalt. Jag har aldrig sagt att jag aldrig kommer jobba digitalt, det jag skrev var att så länge förutsättningarna ser ut som de gör kommer jag inte att göra det. Det krävs ordentliga förändringar av förutsättningarna, och innovationer på ett plan som man inte ens kan se framför sig, för att det ska vara realistiskt. Men visst kan det hända, stora innovationer har ju hänt förr.

Du verkar tro att vi är någon sorts bakåtsträvare? Tvärtom använder vi datorstöd och digitala hjälpmedel så mycket det bara går, och jobbar mycket i internationella samarbeten och träffas på konferenser där forskare från hela världen samlas, så tekniska innovationer som underlättar brukar spridas fort. Men just när det gäller litteraturhantering har jag inte sett någon tillräckligt bra digital lösning.

För mig handlar det om din inställning, det går inte, ingen gör så, det finns inte. Total nedrackning för att du inte kan se hur det skulle funka. Ingen öppenhet för nya lösningar, nytt tänk eller teknik. Förändringsobenägen deluxe.
 
Men jag längtar efter digitala anteckningsblock med papprets alla fördelar samtidigt som dokumentet lagras digitalt och blir sökbart.

Låter som en grym lösning! borde inte vara alltför långt bort. Antar att det begränsas mycket pga efterfrågan? Aktiva kontor skulle skapa sådan efterfrågan tex.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp