Bukefalos 28 år!

personligt brev

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag söker jobb nu igen och har i vanlig ordning ont i magen över att författa personliga brev till ansökan.
Men den här gången tänkte jag ställa en någorlunda konkret fråga...

Är det viktigt att ett personligt brev är "korrekt", nära nog på kanslisvenska? Eller kan man skriva det med lite (nästan) humor, så att det uppfattas som att man har viss självdistans? Lite mer "personligt". Om språket i övrigt är korrekt och bra och givetvis att man inte tramsar. Kan det till och med vara en fördel, för att brevet "sticker ut" i mängden, eller är det mer troligt att det får en enkel biljett till det runda arkivet för att man inte är seriös nog?

Det brev jag tänker på nu är en tjänst som i princip skulle kunna tillsättas av s.k. okvalificerad arbetskraft. Det handlar alltså inte om något högkvalificerat jobb utan mer om lite enklare administration och personliga möten. Typ.
 
Det kan säkert vara en fördel, men det känns som en väldigt riskabel taktik att göra så helt utan att ens känna någon på arbetsplatsen. Skriftlig kommunikation är svårt nog mellan två välbekanta parter. Å andra sidan kan det ju vara ett vinnande drag om den som håller i rekryteringen är med på noterna. Frågan blir väl då hur viktig just den här tjänsten (och eventuellt den här arbetsgivaren) är för dig.

Gällande textförfattande med medföljande magont så brukar det för mig fungera att skriva ett första fulutkast och sen gå in och göra en miljon förbättringar i det. Bara jag bestämmer mig för att det första jag producerar får, eller till och med ska, vara dåligt så känns det mycket lättare att i alla fall trycka ut något. Därefter har jag i alla fall en text att utgå ifrån och justera, och det tycker jag personligen är mycket enklare än att börja med en blank sida.
 
Jag skulle inte chansa. Risken finns ju att den/de som läser tycker att det verkar "flamsigt".
 
Det kan säkert vara en fördel, men det känns som en väldigt riskabel taktik att göra så helt utan att ens känna någon på arbetsplatsen. Skriftlig kommunikation är svårt nog mellan två välbekanta parter. Å andra sidan kan det ju vara ett vinnande drag om den som håller i rekryteringen är med på noterna. Frågan blir väl då hur viktig just den här tjänsten (och eventuellt den här arbetsgivaren) är för dig.

Gällande textförfattande med medföljande magont så brukar det för mig fungera att skriva ett första fulutkast och sen gå in och göra en miljon förbättringar i det. Bara jag bestämmer mig för att det första jag producerar får, eller till och med ska, vara dåligt så känns det mycket lättare att i alla fall trycka ut något. Därefter har jag i alla fall en text att utgå ifrån och justera, och det tycker jag personligen är mycket enklare än att börja med en blank sida.
Mitt problem är att jag inte får ur mig orden överhuvudtaget... Så det blir inte ens ett fulutkast utan bara en blank sida. :(

Detta jobbet är inte livsviktigt för mig, har inte ens bestämt mig för om jag verkligen ska söka det eller inte - av olika skäl.
 
Jag söker jobb nu igen och har i vanlig ordning ont i magen över att författa personliga brev till ansökan.
Men den här gången tänkte jag ställa en någorlunda konkret fråga...

Är det viktigt att ett personligt brev är "korrekt", nära nog på kanslisvenska? Eller kan man skriva det med lite (nästan) humor, så att det uppfattas som att man har viss självdistans? Lite mer "personligt". Om språket i övrigt är korrekt och bra och givetvis att man inte tramsar. Kan det till och med vara en fördel, för att brevet "sticker ut" i mängden, eller är det mer troligt att det får en enkel biljett till det runda arkivet för att man inte är seriös nog?

Det brev jag tänker på nu är en tjänst som i princip skulle kunna tillsättas av s.k. okvalificerad arbetskraft. Det handlar alltså inte om något högkvalificerat jobb utan mer om lite enklare administration och personliga möten. Typ.

Jag skulle skriva korrekt. Humor och personligt skulle jag spara tills man fått jobbet och känner varandra. Särskilt vid okvalificerade jobb med många sökande så är min rekryteringserfarenhet att det inte spelar nån större roll om man sticker ut, det viktigaste är att man har erfarenhet av exakt samma jobb sen tidigare, och verkar hyfsat seriös och inte desperat. Oddsen är dessutom att man sticker ut mer genom att skriva trevligt och korrekt, än genom att skoja till det och vara personlig - det är mycket vanligare än att nån skriver på kanslisvenska.m
 
Jag skulle inte chansa. Risken finns ju att den/de som läser tycker att det verkar "flamsigt".
Frågan är ju då om jag är rätt person på den arbetsplatsen... Om den text jag skriver är någorlunda representativ för hurdan jag är.
 
Frågan är ju då om jag är rätt person på den arbetsplatsen... Om den text jag skriver är någorlunda representativ för hurdan jag är.

Det är väl en fråga som bara du kan besvara ;). Som fd.arbetsgivare skulle jag fundera över ett sådant brev, men jag är väl inte representativt urval kan jag tänka :D
 
Mitt problem är att jag inte får ur mig orden överhuvudtaget... Så det blir inte ens ett fulutkast utan bara en blank sida. :(

Detta jobbet är inte livsviktigt för mig, har inte ens bestämt mig för om jag verkligen ska söka det eller inte - av olika skäl.

Okej, men då kanske det är läge att utgå från ett tidigare personligt brev du skrivit? Och så ändra allt som inte är relevant för den här tjänsten, vilket i slutändan kan visa sig vara vartenda ord. Eller utgå ifrån något exempelbrev på nätet (men då är det så klart extra viktigt att fortsätta redigera tills det är omöjligt att känna igen).

Söka är väl alltid bra, om inte annat så för övnings skull. Du kan alltid tacka nej om du råkar få det och har ändrat dig. :)
 
Okej, men då kanske det är läge att utgå från ett tidigare personligt brev du skrivit? Och så ändra allt som inte är relevant för den här tjänsten, vilket i slutändan kan visa sig vara vartenda ord. Eller utgå ifrån något exempelbrev på nätet (men då är det så klart extra viktigt att fortsätta redigera tills det är omöjligt att känna igen).

Söka är väl alltid bra, om inte annat så för övnings skull. Du kan alltid tacka nej om du råkar få det och har ändrat dig. :)
Grejen är väl att man liksom fastnar i ett sätt att formulera sig om man använder gamla brev. Så jag tänkte helt enkelt skriva ett helt nytt och formulera mig fritt i det.

Jag har lite känslan att om jag skriver ett personligt brev på ett personligt sätt, möjligen med en gnutta humor (inte som skämt, utan kanske en underfundig formulering), och om den som läser det ser det på rätt sätt. Då tror jag att jag kommer trivas på arbetsplatsen. För att de kan se mig sån som jag är.

Skälet till att jag troligen inte söker detta är att jag fick reda på lite mindre kul information om arbetsgivaren ifråga efter att jag skrivit första inlägget här...
 
  • Gilla
Reactions: ako
Grejen är väl att man liksom fastnar i ett sätt att formulera sig om man använder gamla brev. Så jag tänkte helt enkelt skriva ett helt nytt och formulera mig fritt i det.

Jag har lite känslan att om jag skriver ett personligt brev på ett personligt sätt, möjligen med en gnutta humor (inte som skämt, utan kanske en underfundig formulering), och om den som läser det ser det på rätt sätt. Då tror jag att jag kommer trivas på arbetsplatsen. För att de kan se mig sån som jag är.

Skälet till att jag troligen inte söker detta är att jag fick reda på lite mindre kul information om arbetsgivaren ifråga efter att jag skrivit första inlägget här...

Det med att fastna i ett sätt att formulera sig försvinner väl lite om man utgår ifrån någon annans brev? Som något exempel på nätet vore.

Ett problem är kanske att du aldrig skulle veta huruvida arbetsgivaren läste på rätt sätt och uppskattade den underfundiga formuleringen. Hen kanske bara tänker "Jaha, det var ju lite konstigt det här... men färre stavfel än de flesta andra så vi kan ju kalla på intervju i alla fall". Eller tänkte du fråga?
 
Jag tycker absolut att du kan skriva ett personligt brev som är lite mer personligt och låter "dig" komma fram mer. Prova, läs igenom och ändra det du tycker känns oseriöst eller konstigt.

Var inte rädd för att sväva ut vid en första draft! Skriv ner alla dina tankar, redigera sedan efteråt. Gör olika versioner där du har redigerat på lite olika sätt osv osv. Bara fantasin sätter gränserna.

Jag får ofta komma på intervju när jag väl försöker, och jag skriver alla gånger personligt. Men använder ändå ett korrekt språk. Det viktigaste är ju att fånga läsaren. Hur just du gör det är ju upp till dig!
 
Mitt problem är att jag inte får ur mig orden överhuvudtaget... Så det blir inte ens ett fulutkast utan bara en blank sida. :(.

Det som brukar hjälpa mig är att jag "kliver ur mig själv" och försöker beskriva mig hur en nuvarande kollega/arbetskamrat eller vän skulle beskriva mig och mina egenskaper. Först brukar jag bara rada upp ett antal meningar, sedan lägger jag ihop och skriver om så att 3e persons perspektivet försvinner och det blir flyt i texten.

Sedan skulle jag använda ett korrekt språk, för du vet aldrig hur/om rekryteraren fångar nyanserna du försöker få fram och det är väldigt lätt att misstolka skriven text. Den sida av dig kan de gärna få se på intervjun i stället. Om det är lättare för dig att skriva personliga brevet lite mer humoristiskt gör det från början och sedan ändrar du texten efteråt.

Lycka till!
 
Fick i uppgift en gång att läsa ett tiotal cv/personliga brev åt min chef (skumt, men hör ju inte till historien) Det är ett personligt brev som etsat sig fast på minnet och det var en som skrev med humor. Jag tror det beror på vilket jobb du söker och att du visar båda sidor, alltså en skämtsam sida och en seriös sida. Typ öppna eller avsluta lite skämtsamt. Lycka till!
 
Jag tycker nog att du kan våga vara personlig i ditt brev. Skriv enkelt och korrekt; kanslisvenska tycker jag inte hör hemma i ett personligt brev. Jag skulle känna som du; om de inte gillar brevet kanske jag inte skulle trivas... Det som är viktigt att framhäva i brevet tror jag, är vad du har att tillföra till arbetsplatsen. Dvs, varför ska de anställa just dig? Jag har precis bytt arbete, och när jag läste igenom mitt personliga brev efteråt tycker jag att det är dödstråkigt, kort och koncist. Däremot framgick det vad jag hade för kvalifikationer och eftersom de var efterfrågade kam jag till intervju och fick sedan anställningen.
 
Det heter ju PERSONLIGT brev, så det bör finnas utrymme att vara personlig :)

De senaste gångerna jag har sökt och fått jobb så har jag visserligen kallat det "presentation" i stället, men jag har aldrig någonsin skrivit på kanslisvenska. I stället uttrycker jag mig så som jag alltid gör när jag pratar och skriver, helt enkelt. Det är avslappnat och pratigt men träffsäkert.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Skälet till att jag troligen inte söker detta är att jag fick reda på lite mindre kul information om arbetsgivaren ifråga efter att jag skrivit första inlägget här...
Men söka kan du väl göra ändå? Du behöver ju inte ta jobbet om det visar sig att det inte passar.
 
Men söka kan du väl göra ändå? Du behöver ju inte ta jobbet om det visar sig att det inte passar.
Frågan är ju bara varför jag då ens ska söka, om jag ändå inte vill ha jobbet ens på förhand?
Det var lite inside info från folk i samma bransch, fast på annan ort, jag fick. Och den var inte smickrande...
 
Frågan är ju bara varför jag då ens ska söka, om jag ändå inte vill ha jobbet ens på förhand?
Det var lite inside info från folk i samma bransch, fast på annan ort, jag fick. Och den var inte smickrande...
Jag tänkte mer i linje med att det är bättre att kolla upp det personligen t ex vid en intervju, men om du vet att det stämmer vad du hört och det inte bara är skitsnack eller liknande, håller jag med om att det är meningslöst att söka.
 
Det jag lärt mig under år av rekrytering är att personliga brev ska vara just det personliga. Ett som är skrivet på kanslisvenska och väldigt stelt är ju antingen inte personligt eller en väldigt stel person.

De som verkligen är personliga och skildrar personen är också de som sticker ut som man kommer ihåg. Det är bra om det är inriktat på vad den som söker jobbet har att tillföra, behöver bara vara några korta fraser om varför man passar till jobbet. Vilket är en bra saker om det finns många ansökningar till en tjänst. Det ska inte heller vara långt utan ganska kort och enkelt, det långa och mer information tar man om får komma dit personligen.
 
Finns det inte sa att man kan googla efter en mall pa Svenska? Pa Engelska kan man googla efter, och hitta, en mall pa precis vad som helst, sa man har nagonting att focusera sina tankar runt. Det blir sa oandligt mycket lattare att skriva sitt eget "verk" om man vet hur andra har skrivit och vilken 'ton' som gar hem.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har hittat ett jobb som skulle passa mig utmärkt i kombination med studierna men jag är lite fundersam på delen med personligt brev...
Svar
6
· Visningar
881
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Det finns många trådar om detta, men min sökning gav inget svar på just den här frågeställningen. Jag har hittat ett jobb att söka (vet...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Jag har sökt en tjänst på ett stort företag, tjänsten är kvalificerad och relativt nischad. Jag tycker själv att jag har relevanta...
2
Svar
28
· Visningar
1 829
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Hur inleder ni era personliga brev när ni skriver dem? Med inledningen menar jag egentligen mest de två första meningarna. Tycker det är...
Svar
10
· Visningar
2 375
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp