Bukefalos 28 år!

5-10 cm snö och 15 m/s i byarna känns som normalt vinterväder :cool:
Ska ingenstans men mamma kommer till mig på julafton. Förhoppningsvis har de skrapat av det mesta kletet från vägarna då.
 
Med tanke på hur mycket det har blåst är i höst så känns Pia med sina 15 s/m i byarna som ett välbehövligt avbrott :laugh:
Menellerhur... Minst en kulingvarning (tom 24m/s) i veckan sen september. Och snö... ohwell... krävs det så kör vi skoter på landsvägen. Lokaltrafiken ställde (frivilligt) in för ett par veckor sen - sånt väder genererade inte ens en gul varning från SMHI. Vi är luttrade här i stan, I guess.
 
Men har du ens läst länken. Det står ju såhär:

"Det är alltid klurigt med vind, men vi kommer nog upp i mycket hårda vindbyar kring 21 meter per sekund, upp till 27 meter per sekund. Det är storm, säger Max Schildt, meteorolog på SMHI.

Redan vid vindar på 14 meter per sekund blir det motigt. Och nu väntas nästan det dubbla på sina håll.
Det är besvärligt. Och när vi kommer upp i mycket hård vind på 21 meter per sekund och sedan storm så är det svårt att stå upp, säger Max Schildt".
Alltså jag vet vad en klass 1 varning från SMHI innebär
Jag behöver inte läsa Aftonbladet
 
Det ska blåsa 15 m/s här på fredag, vilket jag tycker är motigt, men å andra sidan har det varit gul varning här mest hela hösten, så inget nytt under solen. Jag är mest orolig över om kollektivtrafiken kommer fungera som den ska. I övrigt lär det bli nemas problemas, såvida inte vattenståndet höjs till en röd varning kanske.
 
Fast 30 s/m i byarna är mycket så är det inte så att man inte kan stå upprätt.

Händer flera ggr per vinter att det stormar så ute på västkustöarna (Jag har bott på Smögen)

Ingen pausar vardagen för det.
Jag stod faktiskt över ett nattdyk när det var 25m/s nu i höstas. dyket skulle ske på såpass grunt vatten att det högst troligt skulle gunga hela vägen ned, jag blir sjösjuk väldigt lätt och med tanke på vi skulle ägna dyket åt så kändes det inte värt besväret. Man fick hålla ordentligt i bildörren och inte lägga ifrån sig sånt som kunde blåsa bort, men annars så var det business som usual typ.
 
Jag ska köra längs med nästan hela den orangemarkerade sträckan imorgon men ska vara tillbaka på kontoret senast 16 så det borde gå fint. Sen ska jag iväg lite på fredag också men det borde gå bra, ska inte så långt. Efter fredag tänkte jag kanske inte röra mig alls. Eller möjligen handla.
 
Jag ska ut och köra en del imorgon, men det ska nog gå bra. Mest risk att dom inte plogat, vi hade i söndags plusgrader och regn, minusgrader på måndag, spöregn måndag kväll. Idag har det snöat ungefär 1 dm på 4-5 timmar (skottade vid tretiden, vid halv sju hade det kommit 5 cm till så det såg oskottat ut), så väglaget är inte skitkul direkt.
 
Vi hade skridskois på vägen hem från jobbet sedan var vi ut i skogen och fär var det ännu värre. Imorgon mot jobbet förmodligen har inte plogade vaknat till om möglet börjat. Samma sak fredag mot jobbet innan plogade vaknat. Då skall pappa skjutsa ut sitt barnbarn till ridskolan så hoppas han tar sig fram de 3 milen han har hit. Lördag skall sambon till jobbet förmodligen före plogade är vaken då med.
 
Jag bokade om min tid hos tandhygienisten på fredag morgon när jag hörde om det ev ovädret. Känns dumt att utsätta sig för stress helt i onödan.
 
När jag körde från jobbet i eftermiddag så körde jag från helt bar mark och bara blöt bil, och 20 min senare när jag körde av motorvägen hem så såg jag till min förvåning snö på marken. Ett par cm men det snöade inte längre så jag antog att det var ett tag sedan det snöade.
Det verkar som att det kan vara verkligen lokalt! 😅
 
Jag ska åka pendeln och sedan buss från Uppsala den 23 och är inte helt pigg på tanken att fastna på bussen från Uppsala även om smhi säger att det bara kommer bli 4.2 mml.
 
Jag skippar att resa till Sthlm på opera imorgon. :( Vill inte riskera att bli strandsatt där sent på kvällen. Supertrist, jag borde lärt mig vid det här laget att inte resa nånstans under vinterhalvåret.
Tror nog inga bekymmer om du tar annat än SL , med SL skulle jag inte oroa mig för blåsten tågen strular 😅 , verkar va kaos på pendeln oavsett väder.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
811
Skola & Jobb Jag har suttit i princip hela dagen och försökt jobba. Försökte starta på allvar för snart två timmar sedan och jag har knappt fått...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 117
Senast: Sel
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
813
Senast: Mint
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
928
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp