Bukefalos 28 år!

Pitepalt för Dummies

Finns olika typer av fejkon som man säkert kan ha i. Tänker att det är ju sältan och den rökiga smaken man vill åt.
Annars tyckte jag att svamp och lökt stekt i margarinfritt smör typ Carlshamn. Jag vet inte om det är tillsatt d-vit från fårull så jag hade dubbelkollat med sonen om det är ok.

Själv är jag uppväxt med kroppkakor och när jag var yngre så gjorde mina snälla farmor dem just med fejkon för att jag skulle kunna äta. :love:
 
Finns olika typer av fejkon som man säkert kan ha i. Tänker att det är ju sältan och den rökiga smaken man vill åt.
Annars tyckte jag att svamp och lökt stekt i margarinfritt smör typ Carlshamn. Jag vet inte om det är tillsatt d-vit från fårull så jag hade dubbelkollat med sonen om det är ok.

Själv är jag uppväxt med kroppkakor och när jag var yngre så gjorde mina snälla farmor dem just med fejkon för att jag skulle kunna äta. :love:

Carlshamns flytande är "helveganskt". Inget ullfettsvitamin. Det enda margarin vad jag vet som är det.
 
Vilken tur att jag frågar. :)

Jag återkapitulerade en lång lovsång om halloumiburgare, men vid närmare eftertanke var det nog innan klivet från vegetarian till vegan.
Jag kikade i denna tråden eftersom jag aldrig förstått vad palt är :angel:
Men det är ju typ liknande som kroppkakor och det har min mamma alltid gjort vegetariska/veganska. Då med svamp (oftast champinjon) och lök i. Som någon sa finns det ju nu för tiden fejkon och sådant som också kan fungera att blanda i om personerna gillar "låtsas kött".
 
Usch och fy för fläsket inne i palten! Blir ju kokt och äcklig då :wtf: Men det är ju såklart en smaksak.

Här hemma kör vi det på sidan, knaperstekt. Sen har man smör och lingonsylt till :love: Vi gillar dessutom både pite- och blodpalt! (Min mammas släkt är ifrån Luleå och min sambo är från Kiruna)

Som @Mia_R säger du steker det först och stoppar sedan ner det i hålet och täcker till.
Allmänt påhejande härifrån av enbart rå potatis i palten.
Till ts; kantareller och lök blir säkert bra
 
Vågar jag erkänna att jag trodde palt alltid gjordes på blod och mjöl (a la blodpudding?) Iofs är min kunskap om palt begränsad till Emil i Lönneberga och att Emils pappa får palten i ansiktet när han ligger och sover ;)

En ny kulinarisk upplevelse har upptäckts. Jag undrar om Bollnäs ligger tillräckligt långt norrut för att ha sin egen version? :idea:
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Vågar jag erkänna att jag trodde palt alltid gjordes på blod och mjöl (a la blodpudding?) Iofs är min kunskap om palt begränsad till Emil i Lönneberga och att Emils pappa får palten i ansiktet när han ligger och sover ;)

En ny kulinarisk upplevelse har upptäckts. Jag undrar om Bollnäs ligger tillräckligt långt norrut för att ha sin egen version? :idea:

Blo'palt :p Exet (från Ö-vik) gjorde det i sin studentkorridor (Norrlandsgårdarna) och det hade varit blodiga handavtryck på väggarna :rofl:
 
Vågar jag erkänna att jag trodde palt alltid gjordes på blod och mjöl (a la blodpudding?) Iofs är min kunskap om palt begränsad till Emil i Lönneberga och att Emils pappa får palten i ansiktet när han ligger och sover ;)

En ny kulinarisk upplevelse har upptäckts. Jag undrar om Bollnäs ligger tillräckligt långt norrut för att ha sin egen version? :idea:
Jag trodde man skulle äta kolbullar i Hälsingland?
 
Den här tråden gjorde mig galet sugen på palt :love: Får se när ork finns att göra det, det är ju lite bök.
Iallafall, jag brukar göra vegetarisk fyllning av smörstekta kantareller. Går säkert jättebra att ha i lök också. Som jag är uppväxt och van är dock varken kokt potatis eller lök något som har med palt att göra, det är till för kroppkakor :angel:
Messmörssås, lingonsylt, massor av smör och ett stort glas mjölk till. Mmmmm :d:love:
 
Bollnäs ligger i Hälsingland, som är ett landskap i regionen Södra Norrland. Södra Norrland är alltså inte ett eget landskap.

Gotcha! Geografi är min akilleshäl. :o Berättade en gång glatt på jobbet (Stockholm) att jag skulle till Öresund för min systers bröllop och att det tog 3 timmar med bil, fick en del underliga blickar. :angel: Jag blandar alltid ihop Öregrund, Östersund och Öresund. Samma sak med Helsingfors, Helsingborg och Helsingör. Att ta tåget från Stockholm till Helsingfors är kanske inte det snabbaste alternativet :crazy:
 
Min faster hade testat mixen. Och det passerade obemärkt förbi de gamla som lagat palt i 80 år. De trodde det var riktiga sas
Min mor tycker (faktiskt) mixen är ok.
Fördelar: Hon orkar inte längre lyfta fram assistenten för att köra potatisen genom köttkvarnen, samt disken efter bara två paltars kok blir vansinnigt mycket mindre.
 
Min mor tycker (faktiskt) mixen är ok.
Fördelar: Hon orkar inte längre lyfta fram assistenten för att köra potatisen genom köttkvarnen, samt disken efter bara två paltars kok blir vansinnigt mycket mindre.
Tror ni man kan använda den till kroppkakor? Tänker det hade ju underlättat n.g.t. vansinigt.
 
Lök och bacon har inget med hur jag vill ha min palt.
Därför är jag osäker på lök/kantarell-fyllningen. Dock tror jag att blandningen gör sig bättre att rulla än enbart kantareller.

Kolbullar var min salig fars paradgren uppe i fäboden, sittandes i eldpallkojan tillverkade han kolbullar tills ingen närvarande kunde stå upprätt.
 
Typ kornmjöl+vatten+fläsk i panna över öppen eld eller glöd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kolbulle

Helt fritt från diskussion om potatisen får kokas eller ej :D

Ungefär som en fläskpannkaka utan ägg och mjölk. :angel:

Detta verkar vara mycket kontroversiellt, potatisen alltså. :D Vi kanske måste skapa en omröstning här på Buke för att få klarhet i det hela.

Edit: Enligt Wiki (och då måste det vara sant ;)) så är det rå potatis som gäller om man ska ha i potatis. https://sv.wikipedia.org/wiki/Palt
 

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 229
Senast: Rugge
·
Äldre Tänkte baka till jobbet innan jag går på semester, dock har jag lite "problem" som består i arbetskamrater med nötallergi och...
2
Svar
22
· Visningar
3 541
Senast: sussisus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp