Bukefalos 28 år!

Pitepalt för Dummies

Anser att det krävs en viss invänjning för att uppskatta upplevelsen palt. Både dag 1 och 2.
Mvh ej infödd Pitebo

Och långt ifrån alla kan vänja sig (vilket jag rent objektivt kan förstå, det är väldigt stabbig mat).

Maken är för övrigt en av få jag känner som från första gången tyckt att "Palt är väl okej" och sen varken utvecklat tycke eller avsky. De flesta brukar ha en väldigt stark åsikt.
 
Update:
Det blev en mycket lyckad måltid.
Vegansonen och flickvän föll för veganpalten. Fyllningen blev förvällda kantareller (årgång 2016) blandat med hackad rödlök. Salt och vitpeppar. Kramade över diskhon så svampens överskottsvatten försvann.
I övrigt tillagad som vilken palt med fyllning som helst.

Vi bestämde att de kommer hit en helg i nära framtid, och vi lagar denna tillsammans efter givet recept. Så mors paltar kommer förhoppningsvis leva åtminstone en generation bortanför mig.


Jag intervjuade mor om två saker som upprört känslor i denna tråd:
a) 10% kokt potatis: "Det har jag tillsatt själv. Det gjorde jag för att göra paltarna något mindre stabbiga. Jag tycker det blev bättre så - och så har jag fortsatt."

b) Varför inte stekt fläsk? "Vi hade alltid rimmat fläsk i våra paltar. Det blev ju kokt i palten. De andra jag kommer ihåg nu gjorde också palt på samma sätt, med rimmat sidfläsk. Ingen förstekte något fläsk." (Räknar upp paltkokare från Köpmanholmen, Malå, Vännäs födda på 1930-talet. Hennes paltkunskaper härstammar från skogarna mellan Arvidsjaur och Sorsele.)
 
Update:
Det blev en mycket lyckad måltid.
Vegansonen och flickvän föll för veganpalten. Fyllningen blev förvällda kantareller (årgång 2016) blandat med hackad rödlök. Salt och vitpeppar. Kramade över diskhon så svampens överskottsvatten försvann.
I övrigt tillagad som vilken palt med fyllning som helst.

Vi bestämde att de kommer hit en helg i nära framtid, och vi lagar denna tillsammans efter givet recept. Så mors paltar kommer förhoppningsvis leva åtminstone en generation bortanför mig.


Jag intervjuade mor om två saker som upprört känslor i denna tråd:
a) 10% kokt potatis: "Det har jag tillsatt själv. Det gjorde jag för att göra paltarna något mindre stabbiga. Jag tycker det blev bättre så - och så har jag fortsatt."

b) Varför inte stekt fläsk? "Vi hade alltid rimmat fläsk i våra paltar. Det blev ju kokt i palten. De andra jag kommer ihåg nu gjorde också palt på samma sätt, med rimmat sidfläsk. Ingen förstekte något fläsk." (Räknar upp paltkokare från Köpmanholmen, Malå, Vännäs födda på 1930-talet. Hennes paltkunskaper härstammar från skogarna mellan Arvidsjaur och Sorsele.)
Sedär, vem hade rätt om potatisen? ;)
Förklarar även varifrån farmor hade sina idéer om rått sidfläsk i potatisen, hon vansläktades! Hennes paltar var aldrig så goda som mormors, även om jag skonade hennes känslor genom att tappert lida mig igenom hennes paltkok genom att tänka på de uppstekta efteråt. :p
 
Paltkoma.
Det ordet används ibland här i mälardalen. Jag tror det kom hit och började sprida sig nån gång på sent 90-tal - hörde det innan dess bara från människor med palterfarenhet.
Jag brukar säga till mälardalsmänniskor som svänger sig med det ordet att de vet inte vad de pratar om, om det inte upplevt en paltkoma orsakad av palt.

Du vet att tre, tre-och-en-halv är vad som är realistiskt att äta. Mitt emot dig sitter din far. Du har ätit 3½. Det har han också. Det finns paltar kvar på bordet. han pekar på en. "Ska vi dela?" Du tar palten, delar den - och skickar hava tvärs över. Ni äter under tystnad. Med tallrikarna tomma pekar du på nästa. "Ska vi dela?" Nickande tar han den, delar - och ger dig en halva. Lite långsammare än brukligt sätter du en klick smör ovanpå, och gör ett gyllene paltsnitt.
Ni äter under tystnad.
Gud har sett till att nu är det slut med palt på bordet.
Ni reser er upp, och går ut i vardagsrummet. Sätter er tungt i var sin fåtölj. Nu handlar det om sekunder. Du sträcker dig efter fjärrkontrollen. Lyckas greppa den, faller tillbaka mot fåtöljens ryggstöd. Med armen fortfarande utsträckt mot tv:n, stelnar palten till cement i din kropp.
Fyra timmar förflyter. Slut.
 
Sedär, vem hade rätt om potatisen? ;)
Förklarar även varifrån farmor hade sina idéer om rått sidfläsk i potatisen, hon vansläktades! Hennes paltar var aldrig så goda som mormors, även om jag skonade hennes känslor genom att tappert lida mig igenom hennes paltkok genom att tänka på de uppstekta efteråt. :p
Jag vill göra dig uppmärksam på att det här är min tråd om palt. I den här tråden är det fel att bara ha rå potatis. Det finns gott om plats för dig på detta forum att göra en egen palttråd med din mormors recept.
 
Jag vill göra dig uppmärksam på att det här är min tråd om palt. I den här tråden är det fel att bara ha rå potatis. Det finns gott om plats för dig på detta forum att göra en egen palttråd med din mormors recept.
Fast du kan ju inte ha ett förvanskat recept på palt och kalla det för pitepalt! De döda reser sig ur sina gravar, järtecken i skyn, apokalypsens ryttare rider igen och du kalla "palt" på kokt potatis för pitepalt! :nailbiting:
 
Fast du kan ju inte ha ett förvanskat recept på palt och kalla det för pitepalt! De döda reser sig ur sina gravar, järtecken i skyn, apokalypsens ryttare rider igen och du kalla "palt" på kokt potatis för pitepalt! :nailbiting:
Jag förstår att jag har provocerat dig genom att publicera ett familjerecept som sedan displayats på en skärm hemma hos dig. Men det är lite ditt ansvar också. Sådana saker händer på Internet om man liksom beslutar sig för att glatt klicka på länkar här och där på en site som Bukefalos.
Jag rekommenderar dig att acceptera faktum, och sedan gå vidare med ditt liv.
 
Jag förstår att jag har provocerat dig genom att publicera ett familjerecept som sedan displayats på en skärm hemma hos dig. Men det är lite ditt ansvar också. Sådana saker händer på Internet om man liksom beslutar sig för att glatt klicka på länkar här och där på en site som Bukefalos.
Jag rekommenderar dig att acceptera faktum, och sedan gå vidare med ditt liv.
Du får helt enkelt ta ditt ansvar och döpa om receptet och tråden för vad det är, förfalskning! Det är som att kalla hushållsost för Västerbottensost, pressat maskinurbenat fläsk för Parmaskinka osv, varumärkesintrång helt enkelt.
 
Du får helt enkelt ta ditt ansvar och döpa om receptet och tråden för vad det är, förfalskning! Det är som att kalla hushållsost för Västerbottensost, pressat maskinurbenat fläsk för Parmaskinka osv, varumärkesintrång helt enkelt.
Jag är övertygad om att du grejar att rapportera denna tråd till moderatorerna.
Jag själv grejar knappt att trycka ned tangenterna längre.
 

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 224
Senast: Rugge
·
Äldre Tänkte baka till jobbet innan jag går på semester, dock har jag lite "problem" som består i arbetskamrater med nötallergi och...
2
Svar
22
· Visningar
3 538
Senast: sussisus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp