Plastikkirurgi och ideal (Utbruten från Kroppshets)

Jag har inget emot att bli behandlad, men har svårare att förstå narkosbiten. En nära vän till mig är anestesisyrra och vi har pratat lite om att just utsätta sig för narkos när det inte är nödvändigt. Jag har tagit bort några födelsemärken av estetiska skäl och där har det ju skurits och sytts och härjats. Men det är väl ungefär så långt jag personligen är villig att gå.

Jag känner inget behov av något skönhetsingrepp (eller ja, större tuttar hade väl varit trevligt men...) men förutom kostnaden går det helt bort på att jag vill "spara" mina narkoser till när jag absolut behöver dem pga min sjukdom. Risken är ju tyvärr stor att jag kommer att behöva opereras igen (jag är opererad en gång).

Jag slåss ju fortfarande med min kroppsuppfattning men har med åldern landat mer och mer i att "det blir inte bättre än så här" vilket kanske låter deprimerande men för mig är det vansinnigt mycket trevligare än rå-ångesten jag haft tidigare.
 
Fast det är inte så många kliniker/kirurger som går med på att operera under lokalbedövning. Jag har frågat inför min lipo och inte ens där (ett rätt enkelt ingrepp ändå) vill de göra under lokalbedövning. Så vill/behöver man operera sig får man ju göra som kirurgen bestämmer.

Ja, det har jag väl inte motsagt mig. Jag sa att jag själv inte vill låta mig sövas om det inte är en nödvändighet för min hälsa.
 
Ja, det har jag väl inte motsagt mig. Jag sa att jag själv inte vill låta mig sövas om det inte är en nödvändighet för min hälsa.

Har blivit sövd 5 gånger (en av dessa var kejsarsnitt och en en abort, resten operationer) och räknar med att bli sövd minst lika många gånger till (fler kejsarsnitt, nån mer operation osv) och ingen av de narkosläkare jag pratat med om detta har sagt att det varit något farligt eller anmärkningsvärt, att sövas när en är frisk är inte särskilt farligt. Sen ska en ju såklart inte sövas en gång i månaden men när det går år emellan så är det inte farligt.
 
Jag känner inget behov av något skönhetsingrepp (eller ja, större tuttar hade väl varit trevligt men...) men förutom kostnaden går det helt bort på att jag vill "spara" mina narkoser till när jag absolut behöver dem pga min sjukdom. Risken är ju tyvärr stor att jag kommer att behöva opereras igen (jag är opererad en gång).

Jag slåss ju fortfarande med min kroppsuppfattning men har med åldern landat mer och mer i att "det blir inte bättre än så här" vilket kanske låter deprimerande men för mig är det vansinnigt mycket trevligare än rå-ångesten jag haft tidigare.

Jag tänker ganska ofta ”det blir inte bättre än såhär” men jag ser det som något bra och ganska befriande. För mig innebär det uttrycket att det är bra nog. Man kan alltid göra mer, pilla mer, fixa mer, köpa mer osv. så att landa i att jag ser ut såhär helt enkelt är rätt nice. Eller som mitt favvouttryck - good enough!
 
Jag tänker ganska ofta ”det blir inte bättre än såhär” men jag ser det som något bra och ganska befriande. För mig innebär det uttrycket att det är bra nog. Man kan alltid göra mer, pilla mer, fixa mer, köpa mer osv. så att landa i att jag ser ut såhär helt enkelt är rätt nice. Eller som mitt favvouttryck - good enough!

Absolut och som sagt, för mig är det ett stort fall framåt :D

Kan fö säga att min käre partner börjat noja lite över sitt skägg... det är ljusare än det varit tidigare :devil: Jag har sagt åt honom att jag kan färga det åt honom men han tror inte riktigt på det konceptet :rofl:
 
Då borde du väl få hjälp av offentliga vården? Alltså inte när du bara kunnat byta arbetskläder utan nu, om du har så stora besvär.

Finns nog inte mycket vården kan göra för att man har lår som gnider sig mot varandra? Jag har blivit tillsagd av läkare att jag ska gå ner i vikt för att slippa lårskav, vilket jag tycker är dumt, för jag är inte överviktig.

Ibland är det tyvärr inte "bara byta arbetskläder" heller. Finns inte en chans att jag skulle få ha på mig något annat än det som krävs på min arbetsplats t.ex.
 
Finns nog inte mycket vården kan göra för att man har lår som gnider sig mot varandra? Jag har blivit tillsagd av läkare att jag ska gå ner i vikt för att slippa lårskav, vilket jag tycker är dumt, för jag är inte överviktig.

Ibland är det tyvärr inte "bara byta arbetskläder" heller. Finns inte en chans att jag skulle få ha på mig något annat än det som krävs på min arbetsplats t.ex.
@BernT skrev om designen på sin uniform, det var det jag svarade på om arbetskläder.

Hur hanterar du dina skavsår?
 
Då borde du väl få hjälp av offentliga vården? Alltså inte när du bara kunnat byta arbetskläder utan nu, om du har så stora besvär.
Fast varför ska jag ge mig in i att försöka få det via vården när jag kan betala själv? Det är ingen jättesumma det rör sig om (30000kr) så jag kan lika gärna betala själv och dels få bestämma kirurg (och då ta min favorit) dels få bestämma "skulptering" och såklart bestämma när det ska ske.
 
Fast varför ska jag ge mig in i att försöka få det via vården när jag kan betala själv? Det är ingen jättesumma det rör sig om (30000kr) så jag kan lika gärna betala själv och dels få bestämma kirurg (och då ta min favorit) dels få bestämma "skulptering" och såklart bestämma när det ska ske.
Skulptering?

Jag menade bara att har man stora medicinska problem borde man då vård för dem. Stora infekterade köttsår låter som ett medicinskt problem.
 
Vad oansvarigt av en läkare att rekommendera viktnedgång om det leder till undervikt :mad:
Jag har bulliga insidor på låren, dock får jag inte skav om det inte är väldigt varmt och jag har kjol utan strumpbyxor, sliter på jeansen där dock. Jag har varit nere på bmi 17,5 utan att ha fått "thigh gap", så det är verkligen ett värdelöst råd av en läkare att ge. Men lårskav är ju ett relativt vanligt problem och det finns en del produkter för att få hjälp med det om man vill lösa det på andra sätt än med operation. Jag tror det finns en tråd om det här på buke någostans som var aktiv i somras.
 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fettet-tillbaka-efter-fettsugning-efter-ett-ar
Intressant, fettet verkar återkomma men hamnar på andra ställen på kroppen istället. Den som fettsugs får alltså räkna med att kroppen omformar sig även på andra ställen.

Och vad har det med saken att göra? Hon vill åtgärda problem med sår på låren, lite fett på något annat ställe spelar väl ingen roll om man slipper sår?


Om din kommentar inte klassas som kroppshets så vet jag inte vad.
 
Jag har en kompis vars dotter gick från obrydd, glad och positiv tjock tonåring till anorektier pga en skolsyster kände sig tvungen att dra in henne på sitt rum och tvinga upp henne på en våg för att sen tala om att hon har fetma och sedan skicka henne til
Att operera sig av medicinsk anledning (vilket jag gjort, kommer inte gå in på det närmare eller visa dig bilder då det inte angår dig faktiskt) tycker inte jag är utseendefixerat. Isåfall är det lika utseendefixerat att laga en bruten arm eller en trasig snippa efter förlossning.

När utseendet blir det viktigaste i ens liv, då är man utseendefixerad. Sen vad/vilken nivå det läggs på är ju individuellt, för nån som föredrar au natural är det kanske fixerat att ens sminka sig lite. Medan nån annan har en annan tolkning.

Varför skulle jag vilja se bilder på det? Jag undrade bara hur en utseendefixerad person är i dina ögon (eftersom du inte anser att du är det).
 
Jag har en kompis vars dotter gick från obrydd, glad och positiv tjock tonåring till anorektier pga en skolsyster kände sig tvungen att dra in henne på sitt rum och tvinga upp henne på en våg för att sen tala om att hon har fetma och sedan skicka henne til


Varför skulle jag vilja se bilder på det? Jag undrade bara hur en utseendefixerad person är i dina ögon (eftersom du inte anser att du är det).
Ja och jag svarade på vad en fixerad person är för mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp