Bukefalos 28 år!

plastrong? måste?

Status
Stängd för vidare inlägg.
kan man ha gula ridbrallor då.. eller ser de alltför spexat ut?
 
joo du får ha gula, i tr står det att ridbyxorna ska vara i en ljus färg, och gult är juh ljust! men jag skulle nog köpa ett par vita om jag var du iallafall...
 
har ett par vita redan.. men ja tycker inte om dom.. å har inga pengar till att köpa nya :crazy:
 
Sv: plastrong? måste?

Enligt TR så måste du ha plastrong eller slips om du har skjorta. Om du har polotröja behöver du inte ha plastrong/slips.

TR säger inget om färgen på ridbyxor och kavaj. Du kan ha svarta ridbyxor och vit kavaj om du vill, eller lila ridbyxor med skära elefanter på :D . Det är TILLÅTET, men sedan kan man ju diskutera hur snyggt det är.
 
Sv: plastrong? måste?

Ylva, läser du i allmänna TR eller dressyr när det gäller klädseln?

Jag har inte TR här, men har alldeles bestämt för mig att dressyr TR säger ljusa byxor.

Hopp TR har ingen avvikelse i förhållande till allmänna.
 
Sv: plastrong? måste?

så man får inte ha enbart tävlingsskjorta och kavaj? ( och ridbyxor då såklart ;) )
 
Sv: plastrong? måste?

Allmänna TR har numera ingenting alls om klädseln. Alla klädregler står i de grenspecifika TR.
Dressyr har inte haft något som helst färgkrav (inte ens att de ska vara ljusa eller ljusare än kavajen som många hävdar) på ridbyxor sedan jag började tävla -88, vad som stod i TR före dess har jag ingen koll på. Det enda som det varit färgkrav på under alla år sedan -88 är färgen på skjorta/polo och plastrong/slips och där har det varit krav på vitt men numera är det ändrat till att polo/skjorta ska vara 'ljus' och plastrong/slips ska vara vit.
Handskar har inte haft färgkrav, bara stark rekommendation ("Vita handskar bör bäras", numera ändrat till "Handskar bör bäras")
 
Sv: plastrong? måste?

Enligt TR så räcker det inte med tävlingsskjorta och kavaj, nej. Till skjorta måste du ha vit plastrong eller vit slips. Sedan är det väl sällan domaren upptäcker eller bryr sig om att du saknar plastrong/slips, men varför chansa.
 
Sv: plastrong? måste?

men om man har hoppskjorta med en sådandär inbyggd vitt band så räcker väl det??
 
Sv: plastrong? måste?

säger som fio, för jag har iaf tävlat med det...och ingen har sagt något! Krävs det inte bara "vitt i halsen"
 
Sv: plastrong? måste?

Jag upprepar: Enligt TR så MÅSTE du i dressyr ha plastrong eller slips till skjorta.

Att många domare inte bryr sig om ifall man inte har det är en HELT annan sak. Väljer du att inte ha det så tar du en risk att bli utesluten om det är en petig domare, eller om någon av de andra tävlanden lägger in en protest mot dig för att du inte har reglemensenlig klädsel (det har hänt och en sådan protest måste godkännas eftersom den stämmer)
 
Sv: plastrong? måste?

Men den vita randen räknas väl som "plastrong" likväl som en polo?? Vad är skillnaden mellan att få ha en polo och en hoppskjorta?? En hoppskjorta är inte gjord för att ha slips eller plastrong till likaväl som en polo inte heller är gjord för det.
 
Sv: plastrong? måste?

en plastrong är en plastrong är en plastrong...
En vit krage på hoppskjorta är inte en plastrong.

I hopp-TR har man ändrat till att plastrong eller slips ska bäras till skjorta "med traditionell krage" på nationell tävling och högre.
Den ändringen (traditionell krage) är inte införd i dressyr-TR (än) vilket innebär att det enligt reglerna är krav på plastrong/slips till ALLA skjortor, oavsett hur kragen ser ut.

Jag håller med att man borde få ha bara skjorta med 'ståkrage' (om skjortan också är vit), men enligt dressyr-TR så måste man fortfarande ha plastrong eller slips till skjorta och den regeln gäller vad man än tycker om den.
 
Sv: plastrong? måste?

Nej, du kan ha polotröja lr en vanlig skjorta.
 
Sv: plastrong? måste?

Nu har jag faktiskt ringt och frågat Ridsportsförbundet om detta m plastrong eller inte.
och de svarade:
DU får rida med skjortbröst el polotröja / tävlingsskjorta så länge den är vit/ljus

så man måste inte alls ha plastrong!!!
 
Sv: plastrong? måste?

_Peplis_ skrev:
Nu har jag faktiskt ringt och frågat Ridsportsförbundet om detta m plastrong eller inte.
och de svarade:
DU får rida med skjortbröst el polotröja / tävlingsskjorta så länge den är vit/ljus

så man måste inte alls ha plastrong!!!

Jag upprepar:
Enligt dressyr-TR så MÅSTE man i dressyr fortfarande ha plastrong till skjorta, oavsett modell. Om det nu är tillåtet att skippa plastrongen om man har 'ståkrage' på skjortan så får de väl se till att ändra TR så att det står som i hopp-TR (Plastrong/slips krävs till skjorta med traditionell krage). Tills den ändringen är gjord så kräver TR plastrong eller slips till skjorta.
 
Sv: plastrong? måste?

ja så är det, men jag har ju själv ringt o frågat, så det som står i ang. plastrong behövs inte följas.
 
Sv: plastrong? måste?

Muntliga svar från förbundet kan man inte alltid lita på. Jag har i en annan fråga fått helt motstridiga svar från olika personer på förbundet och samtliga tillfrågade var i en sådan ställning att de borde ha vetat vad som gällde. Det var en fråga som kunde tolkas på två olika sätt och olika distrikt tillämpade olika tolkning och jag försökte få fram information om vad som verkligen gällde, men innan jag hittat fram till någon som varit med och skrivit regeln (och därmed visste vad tanken med regeln var) så frågade jag förstås alla 'på vägen' som borde veta.

Vem gav dig svaret och vad har den personen för 'ställning' i förbundet?

De enda som kan ge ett korrekt svar är de som var med och skrev dressyr-TR alternativt som nu håller på att se över dressyr-TR.

Så länge det inte publiceras en TR-ändring så gäller det som står i TR, oavsett vad man får för muntliga besked. Detta för att det ska vara lika för alla i hela landet.

I fallet med plastrong eller inte så är dressyr-TR mycket tydligt. Det går inte att med bästa vilja tolka det som står som att man kan rida utan plastrong när man har skjorta.

Att sedan flertalet domare ser genom fingrarna om man inte har plastrong när man har skjorta med vit 'ståkrage' är som sagt en helt annan femma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 813
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 233
Senast: Jeps
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 621
Senast: Exile
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 142
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp