Bukefalos 28 år!

Platsläggning

H

hundar

Det pratas mycket om platsläggningen i en annan tråd. Då kom jag att tänka på hur mycket man tränar in störning för att hunden ska ligga stilla o inte fara upp.
Men är det rätt sätt igentligen. På tävling är ju ofta en platsläggning en lugn tillställning där hundarna ligger stilla på rad o publiken ofta inte ens andas för att hundarna inte ska störas. Visst kan det vara liv o rörelse oxå runt omkring Men oftast så upplever jag den väldigt lugn.
Riktar vi in oss för mycket på att det hela tiden ska hända något runt hunden när den ligger platsläggning. Tränar vi lika mycket på att det är tyst o lungt runt hunden?

O vad lägger ni vikt på när ni tränar platsläggning. Att hunden ska ligga lungt o stilla. Eller att hunden ska ligga stilla men samtidigt vara "aktiv" i sitt liggande.
En hund som ligger lungt o stilla kan ju "tappa"huvudet o börja nosa omkring. En aktiv plats så har hunden fokus på att tex bakom ligger bollen o på så sätt är riskten mindre att den nosar runt.
 
Sv: Platsläggning

Jag antar att du menar platsliggning och inte platsläggning som i läggande under gång?

Jag tränar platsliggning överallt. På tågstationen, på hundklubben, på ICAs parkering, hemma i köket.
Min ena hund måste vara aktiv i sitt liggande, annars kan han lika gärna rulla över på sidan och börja rulla runt, eller börja klia sig. Han måste tro att det är superduperviktigt att hålla stenkoll på matte, för hon kommer snaaaaaaaart göra något skitroligt. På träningen flänger jag helt plötsligt ut med armarna eller något liknande, för att han ska hålla fokus på mig/dit jag går vid dold. Jag avslutar alltid med lite gos medan han ligger och sedan boll iväg.

Min andra hund är bara fokus på att han ska ligga lugn och fint. Han lägger bara ner huvudet när han får tråkigt, och nosar inte, = jag är jätteglad om han har tråkigt. Han går jag tillbaka till då och då och myser med, och ger lite godis.

I övrigt så kastar jag bollar, ber kompisar släppa deras hundar runt eller ge deras hundar "fri"-kommando från platsen, springer runt i cirklar eller gör andra knäppa grejer. Ibland står jag bara helt stilla i 5-6 minuter för att få stadgan i tiden också.
 
Sv: Platsläggning

Jag har en hund som faktiskt ligger bättre med störning. Ju mer som händer runt omkring desto bättre skärper han sig. Han skulle aldrig gå upp från en plats pga av att hundar leker/springer runt eller att folk tränar.

Han har gått upp en gång pga av störning och det var när en annan hund ställde sig och juckade på honom, för tredje gången:grin: Då kom han smygande och såg ut som "matte måste jag ligga brevid honom":crazy:

Däremot kan ha få för sig att gå upp om det är för tråkigt:angel: Så vi tränar mycket långa tråkplatser istället!
 
Sv: Platsläggning

Allt hänger ju på vilken hund man har när vi pratar om hur vi vill att hunden skall "agera" under platsen!
Jag har både hundar som ligger i förväntan på aktivitet och hundar som ligger i förväntan på mer passivitet. Alla ligger lika "hårt", det beror som sagt på individen vad/hur jag tränar.

När man tänker: "På tävling är ju ofta en platsläggning en lugn tillställning där hundarna ligger stilla på rad o publiken ofta inte ens andas för att hundarna inte ska störas" när man tränar så tycker jag att man är farligt ute!
Om man alltid tränar så och så kliver "grannhunden" upp på tävling, vad gör man då?
Eller om någon hund på parkeringen värmer upp genom att busa och skalla?
Eller om - som hänt mej personligen - planen ligger bredvid en hästhage där några små-tjejer försökte fånga hästarna genom glada tillrop och "tjo och tjim"!
Eller om någon hund kliver upp och börjar gå omkring och kanske till och med går fram till en liggande hund?

Ju mer störningar vi vänjer hundarna vid, desto bättre förberedda är de ju på att "oväntade" saker kan hända!
Sedan gäller det ju att ÄVEN träna när det inte händer något alls, utan hundarna får ligga i "lugn och ro" i 10 minuter.

Just nu tränar vi ofta så att vi kör hundarna en och en och övriga får ligga lösa vid sidan av planen och vänta.

/Swat
 
Sv: Platsläggning

När man tänker: "På tävling är ju ofta en platsläggning en lugn tillställning där hundarna ligger stilla på rad o publiken ofta inte ens andas för att hundarna inte ska störas" när man tränar så tycker jag att man är farligt ute!

Ju mer störningar vi vänjer hundarna vid, desto bättre förberedda är de ju på att "oväntade" saker kan hända!
Sedan gäller det ju att ÄVEN träna när det inte händer något alls, utan hundarna får ligga i "lugn och ro" i 10 minuter.

Jag resonerar precis lika dant. När de övriga gärna undviker att hamna i mitten eller intill en stökig hund, när det tränas platsliggning, så satsar jag alltid på att hamna på de platserna. Ligger min hund kvar när andras kliver upp, hästarna i hagen bakom galopperar och busar, och agilityfolket kör på planen intill (han älskar agility) då är jag mycket nöjd.

Jag tar time out under träningen. Ger hunden lite vatten och sedan ska han bara ligga och ta det lugnt en stund trots att andra kör vidare ute på planen. Superviktigt för vår del eftersom jag har en hund som otroligt snabbt rusar iväg mentalt, tycker att allt är superroligt och spännande och nu jäklar ska det röjas och ha kul. :grin:
 
Sv: Platsläggning

även jag håller med dig men tycker att det kan vara svårt att få det helt tävlingslikt på träning. min hund blir så himla mallig på tävling för då tittar alla på honom, på träning är han inte lika viktig tydligen. samma sak med platsliggningen, på träning kan man träna på liv och rörelse, total tystnad, men inte på andra människors nervositet (som min hund tydligt känner av) eller det faktum att 20 pers står och glor på hundarna. men då är det ju bra att det finns träningstävlingar! där har man faktiskt möjlighet att träna lite mer tävlingslikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Platsläggning

Jag är helt inne på din bana. Träna svårt så blir tävling lätt!

Jag håller helt o hållet med.

Men vad är svårt för hunden då? Att ligga still o absolut inget händer eller att ligga still när massor händer runt omkring. Bägge sakerna måste tränas anser jag då precis vad som helst kan hända.
 
Sv: Platsläggning

Jag håller helt o hållet med.

Men vad är svårt för hunden då? Att ligga still o absolut inget händer eller att ligga still när massor händer runt omkring. Bägge sakerna måste tränas anser jag då precis vad som helst kan hända.

Det är väl ingen som sagt att man bara ska lägga hunden i stök och buller? Mina hundar ligger plats i precis alla sammanhang. När det är tävling, träning, på centralstationen, under skyddsträningen osv. Eller bara när vi är själva på klubben.
 
Sv: Platsläggning

Min tjej ligger overallt hela tiden... Det ar min vanliga order for att lugna ner henne och vara saker pa att ha kontroll. Det har gatt sa langt att det alltid ar hennes forsta gissning nar hon inte ar saker pa vad jag vill ..."When in doubt lie down":D

Pa tavling ar jag dock inte lika saker pa henne, inte for att HON bryter eller agerar anorlunda, men for att JAG ar nervos och hon vet det och forstar inte vad som ar 'fel' och forsoker gissa vad hon ska gora for att jag ska bli som vanligt.
 
Sv: Platsläggning

*halvt trådkap*

Jag måste passa på att fråga er platsliggningskunniga - när hunden ligger plats, spelar det någon roll hur den ligger?
Min hund har inga problem med att ligga still, vare sig det är störning eller annat, MEN hon vill gärna lägga rumpan åt sidan så hon har båda bakbenen på samma sida om kroppen, om ni förstår hur jag menar. Hon gillar inte att ligga rakt som en stor råtta.

Frambenen ligger fortfarande rakt och hon ligger på båda armbågarna och är uppmärksam på var matte gör, det är bara baken som trillar snett.

Får det göra det? Om inte, hur gör man för att träna bort det?
 
Sv: Platsläggning

Din hund får ligga som du beskriver på en platsliggning, inga problem. Ingen av mina hundar ligger "som en sfinx".

Däremot får ju hunden inte "tippa över" helt på sidan eller ligga och nosa eller på annat vis "aktivera sej".

/Swat
 
Sv: Platsläggning

Tänkte bara berätta om min och Goliats upplevelser av tävlingsplatser, för det har varit långt ifrån några lugna tillställningar ;).

Vi har startat på tre tävlingar.
Första tävlingen var väl inte jättemkt störningar. Ja, om man inte räknar med alla småfåglar som hoppade runt bara några meter framför hundarna och pickade mask eller vad dom hade för sej. Eller räknar bort dom två hundarna som gick upp och lekte...
Andra tävling när dom lade hundarna i rad och det BAKOM våra hundar pågick en tävling i vad jag har för mej var lydnadstrean eller elit. GAH! Tur att man tränat med störning, mitt under min grupps plats var det en stor riesen som kutade runt som en liten idiot och matten sprang runt och ropade "HIT, STANNA, KOM! HIIIIIIIT! KOOOOOM!" :crazy:
Vid vår förra tävling hade vi ettan på ena sidan om ett trästaket och på andra sidan körde dom eliten.

Jag är otroligt tacksam att jag tränat med all typ av störning :D
 
Senast ändrad:
Sv: Platsläggning

Fåglar är min värsta mardröm - fågelhunden i Grå vill ställa dem och invänta skott :crazy:

Har massor med lösa fåglar typ höns mm i stadsparken så gissa vart vi ska träna någonstans :angel:
 
Sv: Platsläggning

Tack for det, det behovde jag ocksa veta.

Min tjej har tva olika plats liggningar. "Down" betyder att hon ska ligga och vanta pa vidare order och kan ligga som hon vill... med bada bakbenen at ena sidan. "Plats" betyder att hon ska ligga som en sfinx och att vidare order kommer snabbare. Nu har jag funderat pa att trana in att hon lagger ner hakan i backen pa komando ocksa... jag ar bara inte riktigt saker pa hur jag ska gora det annat an "marker training" varje gang hon gor det naturligt och det verkar lite for jobbigt.:p
 
Sv: Platsläggning

Jag funderar på hur råttor ligger över huvud taget?

kl

Är det önskvärt alltså att de lägger hakan i backen? Förstår det som att det är tillåtet i alla fall?
 
Sv: Platsläggning

Nej hakan i backen ar inget som ar onskvart, men jag traffade en hund som hade det som ett extra komando och jag tyckte det var ganska cool:p
 
Sv: Platsläggning

Är det önskvärt alltså att de lägger hakan i backen? Förstår det som att det är tillåtet i alla fall?

Jag kan tycka att det är önskvärt att hunden ligger med hakan i backen eftersom den får ett mindre synfält (om du förstår vad jag menar?) och det kan ofta blir ännu tydligare för hunden vilken uppgift det är den ska utföra. Men det är ju inget som ger högre betyg :)
 
Sv: Platsläggning

Men det drar inte ner betyget heller, eller?

Kan ju vara bra att veta, min hund har lagt sig så redan från första början. Även om han ibland har rest huvud.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 459
Senast: Farao
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: Harrysen
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
794
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp