Bukefalos 28 år!

Platsliggning..??

lady_vip

Trådstartare
Dvs lydnadsmomentet. Som några av er vet så tränar jag Loka flitigt i lydnad och ska nu komma igång igen efter vinteruppehåll (dvs då jag inte har tränat varje dag, men strötränat).

Vi satsar på ett förstpris i ettan för att sedan kunna gå vidare uppåt. Hon är väldigt lyhörd och gör alla moment klockrent, har utmärkt fot, står blickstilla på ståendet osv. Men platsliggning är ett stort problem... Eftersom vi måste få i stort sett tior på allt för att klara förstapris utan platsliggning, så krävs träning...

Men vi har kört fast....

Bakrund
Som valp tränade jag henne att all kontakt belönades. Likaså att hon ska hålla koll på mig, annars försvinner matte. Så hon är väldigt kontaktsökande, har full koll på mig och en dröm att jobba med så. MEN hon har väldigt svårt för att jag ska gå ifrån henne.
Hon har dessutom ett antal gånger blivit attackerad på appelplan, vilket gör att hon känner sig otrygg. Dessutom känner hon tydligt när hon gör fel, och bara jag ska gå tillbaka och lägga henne på samma ställe igen så kryper hon ihop och ser ut som om jag brukar ge henne stryk till frukost. Vi började på samma ställe där alla andra började, ett steg i taget.

Nu så står vi och trampar kvar på det där steget fortfarande, ett år senare.... I bland ligger hon kvar klockrent och får då jättemycket beröm, ibland vet hon inte vad stanna kvar innebär... Dvs så är hon väldigt ojämn. Jag försöker träna henne att ligga själv, eller med andra hundar som hon känner sig trygg med, men hon har jättesvårt för att jag lämnar henne, även om det bara är 4 sekunder.
Jag har använt alla belöningsformer, kamptrasa, boll, kel, godis, bus osv... Och jag tror att hon vet vad som är rätt, hon klarar det bara inte psykiskt.

Så hur går man vidare?? Ska jag fortsätta på mina små steg?? Jag tycker mig dessutom känna att så fort det blir tal om detta så kryper både hon och jag ihop...

Vi behöver helt enkelt ett nytt träningstips, jag har redan provat alla mina...

//E
 
Sv: Platsliggning..??

Eftersom hon förväntar sig att du ska gå ifrån henne och ställa sig framför henne så undrar jag om du inte kan ställa dig bakom henne vid läggandet istället.Börja på myravstånd,när det funkar,stå en liten bit ifrån sidan på henne osv..Alltså,göra det hon inte förväntar sig utav henne för det låter som om ni har hamnat i en ond cirkel,du spänner dig,hunden läser dina signaler och blir osäker osv..
 
Sv: Platsliggning..??

När belönar Du hunden för att hon ligger kvar i platsliggningen?
 
Sv: Platsliggning..??

Hon ska få tryggheten i momentet. Tryggheten kommer av att hon vet exakt vad du förväntar dig av henne. Upprepa upprepa.

Lägg, gå 2 meter bort, stå x antal sekunder. Gå tillbaka tyst, kanske prata lite smekande. Sätt upp, gå bakåt ett par steg och belöna med t.ex. godis, ingen social belöning. Du vill inte att hon ska ha social belöning i detta moment, för det är du och belöningen för henne ska komma bakåt, bakom henne, inte med dig så att säga.

Jag brukar ha som tumregel att min hund ska kunna ligga 5 minuter innan jag börjat träna med andra hundar. Jag lägger in störningar innan jag börjar med andra hundar också. Allt för att se att hunden faktiskt förstår vad den ska göra. Det är inte bara att stanna liggande, utan hunden ska koppla av och veta att hos dig händer det inget, varken positivt eller negativt...

Som vanligt ska man väl tillägga att det inte är nån patentlösning bla bla bla utan så kör vi...
 
Sv: Platsliggning..??

Det som är så lustigt med folk när de tränar platsliggning är när de berömmer.

Om man frågar någon när belöningen ska komma vid inlärning i något moment/tricks, säger alla, i den sek som hunden gör rätt! Helt riktigt, så varför belöna hunden 5 min försent i platsliggningen??

Ska du belöna hunden under platsliggningen så ska man ju belöna när hunden gör rätt, där momentet är som svårast. Det är när hunden ligger tungt på backen och du står en bit bort. Det är DÅ hunden är duktig, inte när du redan är tillbaka till dess sida.

Sen självklart kan vi inte stå 10 m bort och tjoa och tjimma och tala om att hunden är jätteduktig, men med lugn, mjuk röst tala om att den gör rätt. Alternativt klicka hunden och sedan får den en godis när du kommit tillbaka till den.

Men det är min åsikt och mitt sätt att träna. Självklart ska man träna in momentet som vanligt ändå, men ändra tiden när man belönar.
 
Sv: Platsliggning..??

Precis så tycker och gör jag också. Nu har jag aldrig kört med klicker, men jag berömmer lugnt och "försiktigt" på avstånd när hunden ligger.
När platsen är klar så går jag också lugnt därifrån, inget bus eller lek. Berömmet är bara när hunden är plats, det är där det ska vara mysigt och bra.
Har bara fått för mig att ska det lekas och busas efteråt, så kanske man får en hund som gärna går upp, för den väntar på leken. Men jag vet inte, kanske det inte blir så. Men jag leker inte.
 
Sv: Platsliggning..??

Jag håller med i de som de andra skriver här.

Rent generellt så tycker jag att man skall tänka som så att om hunden kryper eller går upp så har man ställt för höga krav just då. Man skall helt enkelt träna platsliggning så att hunden inte får en chans eller känner behov att att ta sig därifrån. Hunden skall vara så trygg i platsliggningen att förararna ska kunna dansa smågrodorna framför hundarna. :bump: :bump: :bump:

Sedan vill jag säga att trassla inte in dig i en massa krav som ibland är helt onödiga (då tänker jag på saker som huvudet mellan tassarna, väldigt avslappnad osv). Vissa hundar blir inte helt avslappnade på platsen men kan ligga helt utmärkt ändå. Det viktigaste är att hunden förstår att de skall ligga stilla och bli kvar oavsett vad som händer. Sedan hur de gör det spelar ingen roll. Många konstrar till det så med att hunden skall ligga på ett visst sätt fast det inte finns något egentligt problem och istället skapar dom ett.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Platsliggning..??

En bra "tummregel" som är lätt att komma ihåg är att man sällan ska säga: Vad bra du VAR, utan det ska vara: Vad bra du ÄR!
 
Sv: Platsliggning..??

Blir hon likadan om du ber henne ligga stilla när ni är hemma i hallen tillexempel? Du skulle ju kunna be henne att ligga ner och vara stilla under tiden du tar på dig ytterkläderna när ni ska ut (eller kanske på invägen, vad vet jag).

Hur fungerar med läggande under gång? Blir hon inte orolig när du går iväg då? Om inte kan du ju utnyttja det. Alltså lägga henne under gång, gå en bit, vända om och stanna några sekunder innan du går tillbaka. Jag vet ju inte hur du brukar träna just det, men det är ett tips i allafall.

Annars ska man ju som andra nämt klicka alternativt berömma när man står där borta och hunden ligger stilla. Hur reagerar hon om du talar med henne på avstånd? Har du provat fjärrdirigering? Tycker hon att det är helt okej att du talar med henne på avstånd kunde du kanske prova om hon kan tänkas bli tryggare på det sättet.

Nu har du fått en massa tips, av både mig och andra. Bara att prova och se vad som passar. Fråga gärna om det är något som är oklart.

/Madeleine
 
Sv: Platsliggning..??

Jag gör nog tvärt om mot er... När jag börjar med platsliggning så lämnar jag överhuvudtaget inte på länge. Meningen är att hunden ska veta att när jag säger "plats" kommer ingenting hända på väldigt länge. Inte förrän jag ser att hunden kopplar av ordentligt vid mitt kommando, lämnar jag den. Till att börja sitter jag alltså kvar, kanske läser en bok... Kommandot blir alltså en förväntan på vila. Jag kör alltid platsliggning som sista moment på träning i början, inget kul kommer att hända, bara åka hem. Det kan ta ganska lång till i början men man kan istället gå ganska fort när man väl lämnar den.
OJ, det här blev långt! Svårt att sätta ord på sin träning ibland...
 
Sv: Platsliggning..??

Nu svarar jag på alla inlägg, blev oväntat många :)

Jag berömmer alltid när hon ligger, där har jag bland annat valt att berömma med röst, snabbt frigöra henne från momentet på avstånd och då kasta en boll. Endast ett par gånger, men mycket för att hon ska veta att berömmet kan komma på håll. Så jag berömmer när hon ligger, även när jag kommer in, och går sedan ut igen och står/går.

Det är ju hundar som alltid ska vara på spänn, vilket märks. Hon lägger aldrig huvudet mellan tassarna, det har jag aldrig sett någon av rasen göra, de ska ha full koll. Så såna krav har jag inte.

Hemma kan jag lägga henne med mina andra, de kan gå upp och snurra och hon ligger ändå kvar. Men kommer jag till klubben klarar hon knappt att sitta kvar. Alltså en trygghetsfråga.

Hon är allmänt krypig och känslig för mitt kroppsspråk, så det är jag väldigt tydlig med, utan att bli krypig själv.

Vi har också provat att ha en människa bredvid, som när jag lämnar berömmer henne och ger henne små godisbitar. Om hon då reser sig så lägger de henne ner igen. Men det funkar inte i längden...

Angående läggandet under gång så ligger hon gärna kvar där, hon kan liksom skilja på momenten. Där har vi haft problem med att det tar tid att fälla ihop benhögen, så när hon är klar att lägga sig ner så är jag framme och ska vända, men det går bättre.

Jag får väl helt enkelt börja om från början, igen...

Läste, tröstande nog, att Jörgen som har årets lydnadshund har flera gånger börjat om med platssittande i grupp med Ammie eftersom hon blev påhoppad. Så hoppet finns :crazy:

//E
 
Sv: Platsliggning..??

Då tränar vi nog likadant vad gäller platsliggning.

Plats är för mina hundar en stund att kunna koppla av och sänka koncentrationen. De vet att inget kommer att hända förrän jag står vid deras sida igen. Därför är jag också noga med att aldrig lösa upp dem från plats när jag står på 25 m avstånd. Jag återkommer ALLTID när de är kommando plats som gäller. Då vet de att de inte behöver vänta nytt kommando och de kan lugnt och stilla ligga kvar.

Hur man vill göra med, hur hunden ska ligga, beror på vilken nivå man vill till i sitt tävlande. Jag anser att en hund i lydnad 1 & 2 kan ligga med huvudet fritt. Alltså titta och se vad som händer runt omkring. Det är ju en trygghet i sig att se vad som händer. Men siktar man högre tycker jag man redan från första början ska lära in att hunden har hakan i backen. Då har man ett säkert plats där hunden inte kan vila från höft till höft, eller lägga sig från rakt till snett.
 
Sv: Platsliggning..??

Om hon kan skilja på momentet platsliggning och platsläggande blir det ju lite svårare såklart. Men du kunde ju prova att göra som skrocken sa. Alltså ge kommando och stanna kvar och alltid sist i träningen för att verkligen förtydliga för henne att det är avslappning som är det önskvärda beteendet. Det är nog det som skulle fungera bäst på henne, tror jag av det du berättat.
 
Sv: Platsliggning..??

Med klicker! Med senaste hunden har det gått jättesnabbt med klickern. Man klickar helt enkelt när hakan är i backen. Med tidigare hundar har det inte heller varit så svårt. samma grej egentligen, vänta tills dom själva slappnar av och sänker hakan. Har dom svårt att komma ditt kan man bara klappa lite i marken och sedan berömm när hunden sänker hakan. Momentet är faktiskt inte så svårt som det verkar. Är dom trygga i platsen, så brukar det inte vara svårt med det sista.
 
Sv: Platsliggning..??

Antingen med klicker eller bara röst/godis. Börjar hemma där hunden verkligen kan koppla av. När det sitter så börjar jag träna även på plan, sedan vidare med störning vid dagis, på stan, på tågstation m.m
Sedan tränar vi med störning från andra hundar som går runt, bakom och över min hund. Hakan ska ligga i baken hela tiden. Jag tränar även hemma att när jag säger ligg eller plats så ska husse kunna knuffa och lyfta henne lite. Då kämpar hon massor med att ligga så platt som möjligt. :D Det är kul att se, hon ser att tänka: "Nä nu jävlar matte, har du sagt ligg så ska jag för sjutton ligga trots att husse håller på att bända loss mig. Kom igen då husse ta i nu!"

Jag belönar helt enkelt när hakan ligger i backen, de två hundar jag har nu har jag lagt ner hemma på en filt. Sagt ligg och så har jag lagt en godis under handflatan som jag håller precis framför dem på golvet. När de sträcker sig fram för att kunna lukta så har jag klickat/berömt och gett godiset. Sedan har jag dragit ut på belöningen tills de ligger i en sek extra med hakan i backen osv
 
Sv: Platsliggning..??

***Hakan ska ligga i baken hela tiden. ****

Det lät jobbigt ;) :D (kunde inte låta bli)

Det där ska jag testa med min valp när vi ska lära in plats.
Kul det där med att husse kan knuffa och putta utan att hunden går upp :) Kan riktigt se framför mig hur hunden kämpar för ligga kvar :D
 
Sv: Platsliggning..??

Fågelhundar är lite svåra att lära det där, de är gjorde för att alltid ha uppsikt över allt... Så hakan i backen har jag inte ens funderat över, jag hade varit nöjd med en hund som ligger när jag vänder mig om.

Var det inte nån som såg när vi tävlade i Stockholm...?? Hur hon låg, men kröp fram till mig så fort jag hade vänt mig...

Iaf, jag ska börja om från början. Äger tillochmed en klicker, men jag är mer en röst-människa. (dvs jag glömmer det lilla skräpet överallt, rösten har jag med mig vart jag än går, på gott och ont...)

//E
 
Sv: Platsliggning..??

Ett annat tips (ursäkta om nån annan har skrivit det redan) som kan kännas lite bakvänt, är att alltid börja träningen med en platsliggning. De flesta brukar avsluta med en sådan, hundarna är "lydiga" och de ska lära sig att inget mer kommer att hända. Så har även jag tänkt, och det är ofta lättare att få en hyperaktiv hund att ligga stilla när man har fått träna lite först.

Dock har jag fått det kloka tipset att alltid börja med platsläggandet, ut ur bilen, rasta och så lägg. Då blir inte situationen konstig på tävling när det ofta är endast 5 min innan platsläggningen börjar från och med att startordningen är lottad.

Detta har fungerat även med min virrpotta, och jag kommer nog att vara glad på våran första tävling att han är van att ligga direkt.
 
Sv: Platsliggning..??

Grana skrev:
***Hakan ska ligga i baken hela tiden. ****

Det lät jobbigt ;) :D (kunde inte låta bli)

Det där ska jag testa med min valp när vi ska lära in plats.
Kul det där med att husse kan knuffa och putta utan att hunden går upp :) Kan riktigt se framför mig hur hunden kämpar för ligga kvar :D

Ups! Blev lite snabbt skrivet. :D Det verkar onödigt komplicerat. :o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 508
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 261
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp