Please do not hantverkaren

@Please do not: Är du socialt smidig och är van att styra konversationer (utan att det märks då) så är det lätt att luska ut om han är singel. Börja prata lite om arbetstider generellt, glid över på jour (många hantverkare har jour) och nappar han på det konversationsspåret flikar du in lite fint att jour måste vara jobbigt för familjen. Bjud gärna på dig själv lite om du har jourarbete eller känner någon som har det (berätta en story sas).

När du gör det här SKA du vara helt utanför flört-mode (dvs inga sugande blickar, inget utmanande kroppsspråk etc), endast en trevlig människa som är intresserad av sin omgivning och hur arbetsförhållandena är inom andra yrken än ditt eget.
 
Har du luskat ut om han är singel?

I så fall hade jag ställt frågan om en kaffe när allt är klart, om du inte får tydliga signaler från honom först.. 👍🏻
Nej, däremot har jag googlat mig till att han i alla fall inte bor med någon partner.
@Please do not: Är du socialt smidig och är van att styra konversationer (utan att det märks då) så är det lätt att luska ut om han är singel. Börja prata lite om arbetstider generellt, glid över på jour (många hantverkare har jour) och nappar han på det konversationsspåret flikar du in lite fint att jour måste vara jobbigt för familjen. Bjud gärna på dig själv lite om du har jourarbete eller känner någon som har det (berätta en story sas).

När du gör det här SKA du vara helt utanför flört-mode (dvs inga sugande blickar, inget utmanande kroppsspråk etc), endast en trevlig människa som är intresserad av sin omgivning och hur arbetsförhållandena är inom andra yrken än ditt eget.
Smart, tack! :) Och sugande blickar och utmanande kroppsspråk ligger extremt långt ifrån min repertoar så ingen som helst risk för att det skulle råka hända! Då är vi i princip tillbaka vid döende fisk-exemplet på min personliga skala. :D
 
Tack! :D Om du har lust så får du hemskt gärna fråga din sambo hur han hade velat att du hade hanterat det om ni träffades för första gången för att han gjorde ett jobb hemma hos dig!

Edit: @Bison också, samt alla andra som läser och har hantverkare att rådfråga. :)
Det blir ett tråkigt svar, för han hade nog inte tänkt den tanken om han var hos mig för ett jobb. 🙈
Han är inte speciellt glad i att prata och går in lite i sig själv när han jobbar. Fokuserad på sitt, liksom. Sen är han artig och trevlig, men vill helst inte prata i onödan. Kallprat med kunder är hans mardröm. 😁
 
Jag vill vara hemma eftersom jag inte litar på att hantverkare inte råkar släppa ut Megara. Jag har öppen planlösning så om de ska jobba i sovrummet blir alternativet möjligtvis garderoben. Eventuellt kan köket vara aktuellt men då måste jag barrikadera det. Och jag vet att hon är snabb som blixten på att smita ut.

Jag visar dem i allmänhet hantverkar(na) vad som ska göras, pratar lite så vi båda är överens exakt vad som ska göras och sedan går jag in i ett annat rum och läser eller sitter vid datorn. Säger ett trevligt hej då när de går.

Jag är en snål jäkel och vill inte betala för snack tid, utan att de fokuserar på jobbet och gör det så snabbt och effektivt som möjligt.
 
Jag måste vara hemma på grund av hund och katt, finns inte en chans att jag skulle lita på att hunden inte skulle bli megastressad och äta upp dem eller att de skulle ha koll så att inte katten smiter ut. Jag kan dessutom inte gå in i ett annat rum om jag inte vill låsa in mig i sovrummet, så lite styltigt umgänge är även det ett måste. Oftast pratar vi djur. Jag har fortfarande inte haft en skottsk yrkesperson i huset som inte haft ett husdjur hemma. :D
 
Jag måste vara hemma på grund av hund och katt, finns inte en chans att jag skulle lita på att hunden inte skulle bli megastressad och äta upp dem eller att de skulle ha koll så att inte katten smiter ut. Jag kan dessutom inte gå in i ett annat rum om jag inte vill låsa in mig i sovrummet, så lite styltigt umgänge är även det ett måste. Oftast pratar vi djur. Jag har fortfarande inte haft en skottsk yrkesperson i huset som inte haft ett husdjur hemma. :D
Innan katten brukade jag släppa in dem, prata lite och sedan gå ut en sväng med hunden för att lämna dem ifred. Jag jobbar ju själv hemma hos folk och jag vet hur Skönt det är när jag vet att huset är tomt.
 
Tack för alla svar! Lutar starkt åt att spara eventuell tydlighet till precis på slutet då, även om åsikterna går isär om exakt när (slutet av besöket, efter det, efter att fakturan är betald). Jag uppskattar det verkligen!

Om någon har inspel på hur man ickeflirtande är trevlig och tilltalande i största allmänhet så är jag idel öra. Han verkar inte hata konversationer överlag - inledde dem själv oftare än tvärtom när han var här tidigare.
Den frågan är svår. Jag skulle säga slutet av besöket, när personen håller på att plocka ihop mer eller mindre. Jag hade nog tyckt att det var mer obekvämt att få sms i efterhand. Samtidigt har vissa människor svårt att säga nej trots att de vill när de står där ansikte mot ansikte.

Kanske skulle du kunna lägga bollen på honom? Säga, när arbetet avslutas, att han gärna får höra av sig om/när han har vägarna så ni kan fortsätta samtalen (om det nu är han som inleder dem och om samtalen fortsätter under nästa jobb). Det skulle du ju kunna säga i en halvt skämtsam ton också.
 
Jag instämmer helt med de som sagt vänta.

När jag, i ganska sen ålder, tog körkort så hade jag en himla trevlig körskolelärare. Det blir naturligt en del småprat när man i 2 v tid tillbringar 80 minuter per dag tillsammans i en bil. Så med lite snyggt riktat småprat fick jag fram att han var singel.

Där lät jag det bero. Jag övningskörde mina lektioner. Jag var trevlig men inte flirtig. Jag inväntade min uppkörning och jag tog mitt körkort. Jag tackade för hjälpen och bra undervisning.

Sen lät jag det gå cirka en vecka och därefter skickade jag ett kort (det här var tidigt 2000-tal) där jag ärligt inte riktigt minns vad jag skrev men något halvflirtigt och att jag gärna skulle vilja lära känna honom mer. Nåt sånt. Och så mitt telefonnummer

Han ringde 2 dagar senare och det hela ledde i slutänden till en relation, som dock inte höll i längden men det var ingens fel. I alla fall så pratade vi vid något tillfälle om det sas hade funnits bättre sätt eller läge etc för mig att så att säga ragga på honom och det korta svaret var nej. Att han var less på flirtiga elever/kunder eftersom det dels störde på arbetstid så att säga, dels var omöjligt veta om det var seriöst eller för att få fördelar kopplade till den köpta tjänsten osv.

Så jag säger vänta tills arbetet är klart. Men faktiskt också ställa frågan på distans, så personen i lugn och ro kan få fundera över den. Risken annars är ett reflexnej av chock/förvåning och sådana är svåra att reparera.
 
@Please do not: Är du socialt smidig och är van att styra konversationer (utan att det märks då) så är det lätt att luska ut om han är singel. Börja prata lite om arbetstider generellt, glid över på jour (många hantverkare har jour) och nappar han på det konversationsspåret flikar du in lite fint att jour måste vara jobbigt för familjen. Bjud gärna på dig själv lite om du har jourarbete eller känner någon som har det (berätta en story sas).

När du gör det här SKA du vara helt utanför flört-mode (dvs inga sugande blickar, inget utmanande kroppsspråk etc), endast en trevlig människa som är intresserad av sin omgivning och hur arbetsförhållandena är inom andra yrken än ditt eget.
Inflikar lite bara.
Snickare har sällan jour. De har oftast ett 7-16 mån-fre schema. Har nog aldrig stött på en snickare med jour som tex vvs, elektriker mm kan ha.

Bror med snickarfirma med flertal anställda.
Far var snickare.
Styvfar med snickarfirma och flertal anställda.
4 kusiner som snickare.
En nära vän med snickarfirma.

Fetaost behöver inga mer byggjobbare i släkten 😂

Slut på knapplån.
Kan också tillägga att jag har aldrig hört någon av dem nämna något om att de blivit raggade på.
 
Inflikar lite bara.
Snickare har sällan jour. De har oftast ett 7-16 mån-fre schema. Har nog aldrig stött på en snickare med jour som tex vvs, elektriker mm kan ha.

Bror med snickarfirma med flertal anställda.
Far var snickare.
Styvfar med snickarfirma och flertal anställda.
4 kusiner som snickare.
En nära vän med snickarfirma.

Fetaost behöver inga mer byggjobbare i släkten 😂

Slut på knapplån.
Kan också tillägga att jag har aldrig hört någon av dem nämna något om att de blivit raggade på.

Jag vet att de sällan har jour ;) Det var mest för att få ett naturligt insteg till familjefrågan :D

Edit: Det känns som om det vore läge för några av dina släktingar att utbilda sig till elektriker resp rörmokare. Det vore ju himla smidigt för dig när du behöver hjälp menar jag :angel:
 
Senast ändrad:
Den frågan är svår. Jag skulle säga slutet av besöket, när personen håller på att plocka ihop mer eller mindre. Jag hade nog tyckt att det var mer obekvämt att få sms i efterhand. Samtidigt har vissa människor svårt att säga nej trots att de vill när de står där ansikte mot ansikte.

Kanske skulle du kunna lägga bollen på honom? Säga, när arbetet avslutas, att han gärna får höra av sig om/när han har vägarna så ni kan fortsätta samtalen (om det nu är han som inleder dem och om samtalen fortsätter under nästa jobb). Det skulle du ju kunna säga i en halvt skämtsam ton också.
Bra förslag! Jag känner spontant att jag inte kommer att kunna använda det, :D för då kommer jag att haka upp mig på att gå och vänta på att eventuellt någon gång få ett besked. Det kan ju ta ordentlig tid innan han har vägarna förbi, så det blir väldigt svårt att veta skillnaden på det och ett outtalat nej.
 
Senast ändrad:
Jag instämmer helt med de som sagt vänta.

När jag, i ganska sen ålder, tog körkort så hade jag en himla trevlig körskolelärare. Det blir naturligt en del småprat när man i 2 v tid tillbringar 80 minuter per dag tillsammans i en bil. Så med lite snyggt riktat småprat fick jag fram att han var singel.

Där lät jag det bero. Jag övningskörde mina lektioner. Jag var trevlig men inte flirtig. Jag inväntade min uppkörning och jag tog mitt körkort. Jag tackade för hjälpen och bra undervisning.

Sen lät jag det gå cirka en vecka och därefter skickade jag ett kort (det här var tidigt 2000-tal) där jag ärligt inte riktigt minns vad jag skrev men något halvflirtigt och att jag gärna skulle vilja lära känna honom mer. Nåt sånt. Och så mitt telefonnummer

Han ringde 2 dagar senare och det hela ledde i slutänden till en relation, som dock inte höll i längden men det var ingens fel. I alla fall så pratade vi vid något tillfälle om det sas hade funnits bättre sätt eller läge etc för mig att så att säga ragga på honom och det korta svaret var nej. Att han var less på flirtiga elever/kunder eftersom det dels störde på arbetstid så att säga, dels var omöjligt veta om det var seriöst eller för att få fördelar kopplade till den köpta tjänsten osv.

Så jag säger vänta tills arbetet är klart. Men faktiskt också ställa frågan på distans, så personen i lugn och ro kan få fundera över den. Risken annars är ett reflexnej av chock/förvåning och sådana är svåra att reparera.
Gullig historia, tack för att du berättar! Då har något halvt liknande fungerat i alla fall en gång i världshistorien.

Men... nuförtiden/i den här situationen då? Jag förstår dem som säger att det är olämpligt att använda jobbnummer till privat ärende, men det känns inte heller optimalt att leta fram hans privata adress och skicka ett kort dit.
 
Inflikar lite bara.
Snickare har sällan jour. De har oftast ett 7-16 mån-fre schema. Har nog aldrig stött på en snickare med jour som tex vvs, elektriker mm kan ha.

Bror med snickarfirma med flertal anställda.
Far var snickare.
Styvfar med snickarfirma och flertal anställda.
4 kusiner som snickare.
En nära vän med snickarfirma.

Fetaost behöver inga mer byggjobbare i släkten 😂

Slut på knapplån.
Kan också tillägga att jag har aldrig hört någon av dem nämna något om att de blivit raggade på.
Ah. Jag kan tänka mig både och att han kanske har och kanske inte har jour, beroende på hur arbetet är organiserat på just det företaget.

@athena_arabians Snälla hjälp med flera ingångar på singelfrågan om svaret på jour bara är nej. :D
 
Gullig historia, tack för att du berättar! Då har något halvt liknande fungerat i alla fall en gång i världshistorien.

Men... nuförtiden/i den här situationen då? Jag förstår dem som säger att det är olämpligt att använda jobbnummer till privat ärende, men det känns inte heller optimalt att leta fram hans privata adress och skicka ett kort dit.

Sociala medier! Eller jobbnumret för all del, ser det inte som så himla illa att använda det så länge det är efter arbetet är avslutat
 
Ja en it-snubbe har man inte stor nytta av hemma (sorry kära sambo🫶)
Jo visst har man det! På något märkligt jäkla vänster börjar tekniken alltid att fungera igen när man ropar på dem. Det räcker med att de kliver in i rummet 😁 men de har ju inte så stor nytta av det vad gäller bygg/el/rör etc, om de inte ska programmera någon tända lampan med mobilen-pryl såklart.

(När jag var liten gick det utmärkt att tända lampan med en vanlig strömbrytare utan timer btw)
 
Jo visst har man det! På något märkligt jäkla vänster börjar tekniken alltid att fungera igen när man ropar på dem. Det räcker med att de kliver in i rummet 😁 men de har ju inte så stor nytta av det vad gäller bygg/el/rör etc, om de inte ska programmera någon tända lampan med mobilen-pryl såklart.

(När jag var liten gick det utmärkt att tända lampan med en vanlig strömbrytare utan timer btw)
Ja precis så är der! 😳 HUR GÖÖÖR DOM?
Och ja....här tänder man också alla lampor i mobilen🙈
Men jag satte p när han ville koppla rullgardinerna till nån jäkla app.

Sen är han grym i köket och faktiskt duktig på att både snickra och fixa med det mesta så min it-snubbe är en keeper😍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp