Bukefalos 28 år!

Plötsligt halt, vad kan det vara?

makarontanten

Trådstartare
Igår var min hund helt som vanligt. Vi tog sista promenaden vid ca 19, sen hade vi besök av en väninna och hennes hund fram till ca 22.30. Vid ca 23 gick vi ut och kvällskissade på gården och in igen till sängen.

Idag på morgonen ligger inte hunden i sängen ( ovanligt). Jag ropade på henne och hon hoppade upp och la sig, ingen svansviftning, inget kel som det brukar vara. Jag tänkte hon var trött. Låg i sängen någon timme till innan vi skulle gå upp, och då brukar hon vara den första som rusar upp. Inte idag, hon ville inte gå ur sängen..

När hon väl hoppar ner, ser jag att hon är halt. Jag går som vanligt ut och tar mitt morgonbloss på balkongen innan vi ska gå ut, men hon följer inte med som vanligt. Kollar och känner på benet, men ser inget "konstigt". Vi går ut och hon klarar trappan ner, går som om hon vore 100 år, sakta och halt. Vi går till närmsta plats och hon gör sina behov innan vi går hem igen. Hon "säckar ihop" på första trappsteget och jag bär henne upp. Ringer veterinären och åker in med henne.

Det syns att hon har ont, men hon stödjer på benet så länge hon går, när hon är stilla så tar hon upp det. Hos veterinären gör de inte mycket. Känner och klämmer, hittar inget särskilt. Lite förhöjd temperatur, lite höjt blodtryck, men detta förklaras med att hon känns stressad av besöket ( hässjar och är obekväm, tempen var 39 ). Hon får smärtstillande och ordinerad strikt vila i 10 dagar. Där är vi nu.

Någon som vart med om liknande, vad kan ha hänt under natten som gör henne såhär halt och har ont utan "anledning"? Hunden är 2,5 år, schnauzertik.
 
Är tacksam för alla svar jag får ( om jag får några), men ska på bio och hunden ska till extramatte en stund, så inga svar från mig just nu .
 
Jag hade nog gissat på att hon gjort illa sig kvällen innan, men att det inte stelnade till och började göra ont ordentligt förrän hon legat några timmar. Lekte hon med den andra hunden så hon kanske kan ha sträckt sig?

Vilket ben är det, förresten? Sträckningar i bogen är väl vad jag varit med om vid lekolyckor.
 
Röntgades hon?
Min väns ena hund blev plötsligt väldigt halt tidigare i veckan. Hon reagerade inte direkt när de klämde och kände och eftersom hon är en lugn gammal tant (extra lugn nu pga hälsoproblem :( ) så var det svårt att misstänka något specifikt. In till veterinären för röntgen i alla fall eftersom det inte var bättre när de kom hem osv. Röntgen visade att hon brutit ett ben i tassen, så nu är det bandage på och hunden ska i princip vara helt stilla ett tag framöver, minns inte hur lång tid de sa nu.
 
Min hane blev sådär akut halt i somras och då visade det sig att han stukat en tå... gick över på ett par dagar.
 
Min mellanhund ville inte alls gå i vintras på en kvällsrunda. Han satte sig ner flera gånger och gick bara sakta. Han visade iofs ingen hälta. Jag trodde han hade ont i ryggen så jag klämde o kände, ingen reaktion nånstans. På morgonen efter gjorde vetten samma sak med samma resultat = ingen reaktion. Så tempade man honom, han hade 39,4. Så tog man blodprov som visade förhöjt levervärde vilket kan betyda infektion. Han fick antibiotika och blev pigg igen efter några dagar. På efterkollen 2 veckor senare hade levervärdet sjunkit halvvägs till normalt. Tog man inget blodprov på din hund med tanke på den förhöjda tempen?
 
39 grader är normaltemperatur, framförallt för en stressad hund.

Man brukar börja med smärtstillande och vila om hunden inte visar något särskilt vid första undersökningen. I de flesta fall fungerar det.
Ni får ju gå tillbaka om hunden inte blir bra för vidare utredning, vilket vet säkert också sa.

Min hund vaknade blockhalt en dag för två år sedan. Gick över efter en dos rimadyl, på kvällen var hon helt ohalt och har aldrig visat hälta sedan dess.
 
Glömde säga innan att man tog även fästingprov på honom. Det kan visa sig både som feber och hälta bl a.
 
39 grader är normaltemperatur, framförallt för en stressad hund.

Hur mycket är normalt att tempen höjs pga stress? Mina tre tikar har alla legat på 37,5 i normaltemp när jag kollat hemma och de varit i vila. Enda gången någon av dem varit uppe på högre temp var en gång när wahidah plötsligt blev så dålig att hon var tvungen att vara inlagd med dropp på djursjukhus pga troligt solsting eller liknande.
 
Min hund blev halt av fästingsjukdo. Hade hört att det kunde komma och gå lite hälta i olika ben . Men hon var bara halt i ett ben . Rätt länge till och från . Kan komma rätt långt efter fästing säsong .
 
Obs har ingen aning om vad din hund är halt för. Bara nämnde en orsak bland många andra som kan göra hund halt men många inte tänker på.
 
Hur mycket är normalt att tempen höjs pga stress? Mina tre tikar har alla legat på 37,5 i normaltemp när jag kollat hemma och de varit i vila. Enda gången någon av dem varit uppe på högre temp var en gång när wahidah plötsligt blev så dålig att hon var tvungen att vara inlagd med dropp på djursjukhus pga troligt solsting eller liknande.

Jättevanligt!
Normaltemperatur för en hund är 37,5-39 grader. Små valpar kan ha upp till 39,5 utan att det är onormalt.

En hund som är jättestressad hos vet kan lätt gå upp över 39 grader.
 
Skulle nog faktiskt inte oroat mig så mycket - men haft lite extra koll.

Hon har väl sträckt sig och har ont nu när det stelnat till.

Pensionärstanten här hemma lyckades vricka tassen för ett tag sedan - åkte också in för säkerhetsskull men fick ordinationen vila några dagar.

De kan ju med lite otur lyckas bryta av något av de små benen i tassen, så visst ska man följa upp det, men ofta är det en mindre skada. Som gör ont såklart, men läker ganska snabbt.
 
Tack alla för svar. Idag märks inte hältan av alls, möjligtvis lite stel i benet. Hon har ju fått smärtstillande hos vet igår och ska få i 10 dagar nu. Känns nästan onödigt med strikt vila i 10 dagar, men får väl följa råden jag fått.

Känns naturligtvis jättebra att det är så pass bra idag, men blev så orolig igår. Min hund är ju väldigt pigg, alert och glad i vanliga fall, och hela allmäntillståndet var så nere igår att jag inte kände igen henne. Hon var som hon var nära döden igår, ledsen, pipig, darrade och inte kunde gå, blev såklart rädd som sjutton.
 
Röntgades hon?
Min väns ena hund blev plötsligt väldigt halt tidigare i veckan. Hon reagerade inte direkt när de klämde och kände och eftersom hon är en lugn gammal tant (extra lugn nu pga hälsoproblem :( ) så var det svårt att misstänka något specifikt. In till veterinären för röntgen i alla fall eftersom det inte var bättre när de kom hem osv. Röntgen visade att hon brutit ett ben i tassen, så nu är det bandage på och hunden ska i princip vara helt stilla ett tag framöver, minns inte hur lång tid de sa nu.

Nä, de röntgade inte. De bara kände och klämde lite, tog temp, lyssnade på hjärtat och gjorde böjprov ( heter det så på hund också, eller bara häst?)
 
Kollat igenom tass och trampdynor ordentligt? Min gamle hade en rostagg inkapslad i den stora trampdynan i jag vet inte hur länge, och blev inte halt för än den lilla bölden sprack och taggen kunde plockas ut.
 
Är det en sträckning så är det jätteviktigt att du verkligen låter henne VILA, dvs enbart KORTA kissepromenader. Annars kommer hon bara dra upp skadan igen och då står ni där med ännu längre rehab. Om du vill kan du ju ta hunden till en fysioterapeut som kan klämma igenom och ev behandla skadan, så finns det en chans att det läker fortare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
437
Senast: Harrysen
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 811
Senast: Ava22
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 864
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
659
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp