Bukefalos 28 år!

Plugg-frågor

MissFideli

Trådstartare
Jag är lite inne på om jag ska plugga till nått. Vet inte vad än, men helst bör det gå att kombinera med heltidsjobb, så på halvfart kanske. Alt distans.
I alla fall har jag några frågor.

Jag kan inte alls det här med att plugga. Jag vet inte hur man lägger upp inlärning och så. Hur lär man sig det? Finns det kurser? :p

Jag har ganska dåligt minne, vissa saker fastnar, annat bara glider bort. Hur går det ihop med pluggande? Jag lär ju inte vara den enda som fått dåligt minne pga depression.

Om man måste plugga upp ämnen, hur funkar det? Jag har pluggat t.o.m matte B, men det är tydligen ändrat nu hur man graderar matte osv?
 
På fråga A svarar jag att det finns en massa böcker på temat studieteknik och dessa går ofta att låna på biblioteket. De som är bra är tunna med tydliga rubriker, innehållet är ofta samma.

På fråga B tänker jag att det som är viktigt i en kurs ofta upprepas. Föreläsning, lärobok och olika typer av gruppövningar. Det hjälper, sedan är det nöta, nöta på egen hand eller ta en klasskamrat och förhöra varandra. Har man väldigt svårt att minnas saker kan det kanske vara bra att redan från början vara beredd på omtenta. Det är inte ett misslyckande, bara information att man behöver plugga/repetera mera. Det som man en gång ska kunna som yrkesverksam kommer man att lära sig ordentligt först när man börjar jobba.

På fråga C vet jag inte, bästa är nog att prata med en studievägledare för individuell rådgivning.

För övrigt är det kul att plugga! (Dyker tillbaka ner i min kirurgibok)
 
På fråga A svarar jag att det finns en massa böcker på temat studieteknik och dessa går ofta att låna på biblioteket. De som är bra är tunna med tydliga rubriker, innehållet är ofta samma.

På fråga B tänker jag att det som är viktigt i en kurs ofta upprepas. Föreläsning, lärobok och olika typer av gruppövningar. Det hjälper, sedan är det nöta, nöta på egen hand eller ta en klasskamrat och förhöra varandra. Har man väldigt svårt att minnas saker kan det kanske vara bra att redan från början vara beredd på omtenta. Det är inte ett misslyckande, bara information att man behöver plugga/repetera mera. Det som man en gång ska kunna som yrkesverksam kommer man att lära sig ordentligt först när man börjar jobba.

På fråga C vet jag inte, bästa är nog att prata med en studievägledare för individuell rådgivning.

För övrigt är det kul att plugga! (Dyker tillbaka ner i min kirurgibok)

Åh, finns det böcker om studieteknik!! Kanoners ju, ska sticka till bibblan snarast och leta.
Jag är mer praktiskt lagd, så jag har lättare att lära mig praktiska än teoretiska saker. Synd det inte finns sånna utbildningar med mer praktik än teori.
 
Jag är mer praktiskt lagd, så jag har lättare att lära mig praktiska än teoretiska saker. Synd det inte finns sånna utbildningar med mer praktik än teori.

YH-utbildningar finns ju där är 1/3 av tiden praktik. Tror iallafall att det finns några som går på deltid. Men praktikperioderna går väl iofs inte att kombinera med vanligt jobb.
 
Åh, finns det böcker om studieteknik!! Kanoners ju, ska sticka till bibblan snarast och leta.
Jag är mer praktiskt lagd, så jag har lättare att lära mig praktiska än teoretiska saker. Synd det inte finns sånna utbildningar med mer praktik än teori.

Det finns också filmer på nätet som berättar om studieteknik. Har lyssnat på en kille från KTH (tappat namnet) som jag fann väldigt tilltalande.

Sedan. Vi lär oss olika och det gäller att hitta sin strategi för att få in kunskap. Jag har tex insett efter 2 år att jag måste rita för att förstå. Bilder är min grej. Så gissa vem som har pennor i alla de färger och ett vitt papper när föreläsningen börjar. ;) Så kanske kan du hitta en väg runt det teoretiska så det blir praktisk för dig för att få in kunskapen?

Och som @Teilani påstår, det ÄR kul att plugga!

/Squie - som snart ska dyka ned i ytterligare en engelsk artikel.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 930
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 465
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 🌺Nu skriver jag helt öppet om mig även om det är ett starkt ämne. Fast många drabbas eller är, varit anhörig. Men det finns häst i...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: blommma
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp