Bukefalos 28 år!

Plugga och ha häst

C

coookie

Har varit utan häst i snart 2 år, och känner nu hur rid och hästsuget börjar komma tillbaks! Men det är en stor omställning för mig för tillfället då det skulle innebära flytt, bilköp och hästköp!
Dessutom pluggar jag på heltid på universitet och det kanske är det som gör att jag tvekar mest..

Hur har ni det som pluggar och samtidigt har häst? Hur går det med tid, tid till annat och med ekonomin? Klarar man sig i princip på studielånet?

Har haft häst i ca 9 år, så vet vad det innebär.. Tänkte väl mest om någon har något klokt att säga och hur det går för er att kombinera häst med plugg
 
Sv: Plugga och ha häst

Jag pluggar heltid på universitet och har häst. Ekonomiskt så lyckades jag hitta en billig och underbar stallplats som hade alla krav som jag hade. Det jag prioriterade var bra hagar med lång utevistelse året om för att slippa dåligt samvete när plugget blir för mycket.

Ett tips är att ta en grovfoderanalys och räkna ut foderstaten så man slipper extra foderkostnader. Jag betalar halva stallhyran, resten betalar mamma, hon äger halva hästen. Men annars klarar jag mig på lånet ( betalar vet, hovis, hö och tillskott själv)

Tid är lite knepigt ibland, byter en dag med en annan student så hinner med plugg/åka hem etc. Medryttare är inte ett alternativ för mig just nu, men det kanske är lättare för dig?

Jag skulle aldrig klara mig utan min underbara polle :love: hur mycket plugget än blir så finns det alltid tid att gosa och pussa på honom.
 
Sv: Plugga och ha häst

Jag har pluggat och haft häst samtidigt. Det går, men jag personligen tycker det är jobbigt.
Man kan ju ha häst på så många sätt, billigt eller dyrt. Om man gillar den billiga varianten så är det ju lugnt, men jag trivs inte så. Jag tappade helt intresset när jag inte längre hade råd att hålla häst på ett mer seriöst (enligt mig) sätt.