Bukefalos 28 år!

Plugga och ha häst

C

coookie

Har varit utan häst i snart 2 år, och känner nu hur rid och hästsuget börjar komma tillbaks! Men det är en stor omställning för mig för tillfället då det skulle innebära flytt, bilköp och hästköp!
Dessutom pluggar jag på heltid på universitet och det kanske är det som gör att jag tvekar mest..

Hur har ni det som pluggar och samtidigt har häst? Hur går det med tid, tid till annat och med ekonomin? Klarar man sig i princip på studielånet?

Har haft häst i ca 9 år, så vet vad det innebär.. Tänkte väl mest om någon har något klokt att säga och hur det går för er att kombinera häst med plugg
 
Sv: Plugga och ha häst

Jag pluggar heltid på universitet och har häst. Ekonomiskt så lyckades jag hitta en billig och underbar stallplats som hade alla krav som jag hade. Det jag prioriterade var bra hagar med lång utevistelse året om för att slippa dåligt samvete när plugget blir för mycket.

Ett tips är att ta en grovfoderanalys och räkna ut foderstaten så man slipper extra foderkostnader. Jag betalar halva stallhyran, resten betalar mamma, hon äger halva hästen. Men annars klarar jag mig på lånet ( betalar vet, hovis, hö och tillskott själv)

Tid är lite knepigt ibland, byter en dag med en annan student så hinner med plugg/åka hem etc. Medryttare är inte ett alternativ för mig just nu, men det kanske är lättare för dig?

Jag skulle aldrig klara mig utan min underbara polle :love: hur mycket plugget än blir så finns det alltid tid att gosa och pussa på honom.
 
Sv: Plugga och ha häst

Jag har pluggat och haft häst samtidigt. Det går, men jag personligen tycker det är jobbigt.
Man kan ju ha häst på så många sätt, billigt eller dyrt. Om man gillar den billiga varianten så är det ju lugnt, men jag trivs inte så. Jag tappade helt intresset när jag inte längre hade råd att hålla häst på ett mer seriöst (enligt mig) sätt.
Jag vill ha råd att stå på en bra anläggning med ridhus, jag vill ha råd att träna och tävla. Som student går inte det (inte för mig iallafall) och då har jag svårt att hålla motivationen uppe.
Jag sålde hästen i somras, nu tänker jag bli medryttare eller på något liknande sätt ta upp ridningen på en nivå som passar mitt nuvarande liv bättre.
 
Sv: Plugga och ha häst

Jag pluggar heltid på högskolan, har två hästar, bara bidragsdelen. Nu bor jag förvisso hemma, så jag slipper betala något för "mig själv", alltså ingen hyra, ingen mat osv. Mamma och pappa betalar stallhyran så länge jag går kvar i skolan, jag betalar fodret, ströet och hovslagarräkningen för den ena hästen. Den andra betalar föräldrarna, eftersom syrran (13 år) också rider henne.
Vi har gjort den dealen eftersom föräldrarna erbjöd sig för att jag skulle slippa ta lån. Det jag blir skyldig dem kommer naturligtvis betalas tillbaka när jag får jobb sen.

Tiden är inga som helst problem för min del. Klarar att ha den ena hästen hyffsat vältränad, den andra är halvpensionär och behöver inte ridas så ofta.

Men, det finns ju inte jättemycket tid över för andra saker. Tur för mig att jag inte är så intresserad av andra saker då. :p Men det är absolut värt det, jag hade aldrig klarat av en vardag utan hästarna.
 
Sv: Plugga och ha häst

Nu har jag ingen häst längre, men jag har räknat på det och är säker på att jag inte skulle ha råd med häst+bil+katter+eget boende om jag ska studera.

Jag räknar ju på att en häst (halvblod) kostar runt 4000 i månaden och det är ju typ halva studiemedlet.

Men hittar man väldigt billiga alternativ är det klart att det går, så länge man har en säker buffert till oförutsedda utgifter (föräldrar inräknade ;) )..
Tiden finns väl nästan alltid om man tar sig tid.
 
Sv: Plugga och ha häst

Jag tror att det beror delvis på vad man pluggar också. Och förstås, hur mycket man satsar på betygen.
Jag läste sociologi förra terminen, och även om det vissa veckor var rätt mycket så tror jag att det hade kunnat gå ihop att ha häst samtidigt. Denna termin läser jag psykologi, och skillnaden märks tydligt - studierna kräver mer och det krävs planering för att få tid att städa, handla lite mat och så - jag tror inte att jag hade fått ihop tiden med häst också. Båda dessa terminer var/är universitetsstudier.
Mitt sto är ute på foder sedan augusti, så detta är relativt hypotetiskt dock.
 
Sv: Plugga och ha häst

Jag har två hästar som jag tävlar och tränar mycket och pluggar fulltid. Jag har hjälp med ena hästen, så jag rider i snitt en häst per dag. Jag läser ett krävande program (universitet) med dagar från 8-16 (+ resa till skolan på en timme) i stort sett varje dag + läsning. Nu har jag fördelen att mina föräldrar betalar allt och utan det vet jag inte hur det hade gått, men som sagt har jag stora utgifter på bl a träningar och tävlingar, utan dem kanske det hade gått.. Tidsmässigt fungerar det, men det blir ingen tv och inget slappande, träffa kompisar får man göra när man hinner (inte så ofta)... Det krävs att man planera för att hinna städa, tvätta, handla, laga mat och allt annat man måste göra.. Det går att plugga och ha häst, men man får uppoffra mycket och rent ekonomiskt vet jag inte om det fungerar såvitt man inte jobbar också...
 
Senast ändrad:
Sv: Plugga och ha häst

Jag pluggar på heltid, distans just nu. Dock på KY och det anses väl lite mindre krävande än universitetet men jag tror det är mkt beroende på utbildning. Har en vän som läser på universitet och hon har mkt mindre plugg än jag som läser processteknik på KY...

Nåväl. Jag funderade på att köpa häst förra våren. Det var en ponny jag hjälpt till med inridningen av, som inte skulle bli speciellt dyr i inköp och jag hade dessutom tillgång till en billig stallplats hos de tidigare ägarna. Men hur jag än räknade skulle jag gå väldigt mkt back ekonomiskt och finansiera hela hästen på sparpengar. Då jag hade ett år kvar av utbildningen, och man kan aldrig veta om man har jobb direkt efter eller ej så kändes det för riskabelt att köpa den. Tyvärr.

Nu med facit i hand är jag dock glad att jag inte köpte. Det här sista året och framförallt sista terminen, har varit oerhört tungt i skolan. Det i kombination med en ännu stramare ekonomi hade nog inte jag stått ut med. Jag är inne på samma linje som line_n - kan jag inte få ut det jag vill av hästägandet blir det inte roligt, och snarare ett stress- och missnöjesmoment i min vardag.

Vad man ska tänka på är nog att utbildningen sällan är statisk vad gäller arbetsinsats. Mitt första år var en räkmacka jämfört med år 2. Det kan man ju heller inte veta i början.

Rent ekonomiskt tycker jag dessutom inte att jag har några utgifter jag skulle kunna dra ner på. Jag har högsta studiemedlet och bor ensam. Jag har en hyra på ca 3000 kr inkl parkering, hund som i snitt kostar 500 kr/mån, bil (vilket är ett krav för att ha häst här) och sedan räkningar som tfn, internet, el osv. Jag lever inget lyxliv men jag går i bästa fall +-0 varje månad, ofta får jag ta av sparpengarna då jag valt att ha bil. Men inget av detta kan jag dra ner på och allra minst om jag skulle ha haft häst...
 
Sv: Plugga och ha häst

Tillägg angående ekonomi

Jag räknar med att få ut ca 8500:- från CSN (lån + bidrag) från och med nästa termin, då jag planerar att flytta till annan stad och börja läsa program vid universitet. Eftersom jag flyttar till en för mig helt ny stad finns inget jobb att räkna med..
Räknar med:
Hyra - ca 3500:- inkl bredband, hemförsäkring, el. 10 månadershyra.
Mat (inkl ev krogbesök, alkohol och liknande) och hygien (tvättmedel, tandkräm etc) 1000-1500:-.
Böcker och skolgrejor 500:- (i snitt, kurslitteratur behöver ju ofta köpas i en "hög" så i praktiken snackar vi klumpsummor. Räknar med iaf 2000:-/termin).
Mina två tamråttor kostar i nuläget ungefär 100:- (kattströ till toalådan och annat smått).

Sedan skall kostnad för kollektivtrafik-kort räknas till. Eventuella resor -> och <- Stockholm för att hälsa på vänner, hästen (hos fodervärd). Gymkort (kostar här hemma 1200:-/3 månader, men det kan ju bli både mycket mindre och mycket mer).
Jag har dessutom levt ett par år med svajjig och tajt ekonomi, vilket skapade en stress som jag aldrig med vill uppleva och nästan fick mig att gå (springa) in i väggen. För att undvika att hamna där igen, vill jag ha en del marginaler.

Min häst kostade mig ca 2500-4500:-/månaden när jag hade henne "hemma". Har jag en megatur skulle det kunna gå ihop utan jobb, men det skulle antagligen innebära ekonomisk osäkerhet i längden.
Jag har jobb här i Stockholm, och kan jobba här sommartid även om jag flyttar (redan talat med chefen om saken), men det innebär ju i så fall att jag måste ha någon som tar hand om hästen under de sex-tio veckor jag är här uppe och jobbar.
Utbildningen jag ska söka till innebär dessutom en del praktik, vilket ju också kan innebära några veckor med ett par timmars resväg dit och tillbaka hem varje morgon och eftermiddag, om man har otur. Sådana situationer kan dels ställa till det med tiden (om man inte har hästen på helinakordering) och ekonomin (extra kostnader för resor).
 
Sv: Plugga och ha häst

Jag pluggar och har två hästar. Har inte råd med häst överhuvudtaget... :( Om det inte vore för mina föräldrar skulle det va omöjligt att ens ha en häst... Jag skulle skaffa häst när jag pluggat klart om jag var du. Svårt att hinna med ibland när det är mkt i skolan... Har inte råd att göra saker som mina vänner gör... Har aldrig råd att köpa ngt till mig själv :( Allt går till hästarna. Skulle aldrig sälja dom... Men om jag inte hade ngn häst skulle jag välja att skaffa det när jag fått ett jobb och mer ordning i livet.
 
Sv: Plugga och ha häst

att hinna med tidsmässigt är inga problem för mig, jag pluggar 100%

ekonomiskt är värre, jag hittade en billig stallplats där allt ingår, de enda jag lägger till är lite torv. Hovslagaren och träningarna kostar dom också,

det jag kan dra ner på är träningarna men jag tillåter mig att ha dom då jag själv håller ridlektioner för en 7 årig kille som bor granne med stallet, så det jag tjänar där går till mina ridlektioner.


Jag bor hemma just nu och har således bara birdragsdelen 2700 ungefär + lite lön då jag jobbar extre lite sporadiskt.
 
Sv: Plugga och ha häst

Jag går sista året på kandidatutbildning och har haft hästen med mig hela tiden. Första 1,5 åren klarade jag mig på sparpengar och studiebidrag. Det var lite knapert ibland men visst gick det! Jag hade ingen bil, bara moped, och cyklade 1,5 mil om dagen. Jätteskönt!
Nu har jag flyttat ihop med pojkvännen, har fullt lån och tillgång till bil. Man får prioritera, svårare än så är det inte.

En vanlig månad kostar hästen (en fjord/islandkorsning, mycket lättfödd och stammis hos veterinären..)
1200 kr stallhyra (ingår hö, halm, havre (vilket jag inte ger), in/utsläpp)
800 kr hovslagare (studentrabatt!)
300 kr övrigt foder (mineraler, proteinfoder)
ca 150 kr ridhuskort (1000 kr för 6 mån)

Tyvärr har han lite metaboliska problem och är inne hos veterinären rätt ofta, vilket försäkringen inte täcker. Så jag får med jämna mellanrum punga ut med 4-7 000 kr beroende på behandling. Det sticker i plånboken kan jag säga!

Men som sagt, vill man så går det! Man får göra lite prioriteringar och uppoffringar, vissa veckor har jag tex inte haft tid att träffa kompisar på fritiden osv. Det har fungerat bra ändå. Jag har haft råd att åka på lite träningar och sådär, men inte att gå på krogen om helgerna.
 
Sv: Plugga och ha häst

kl och kanske lite trådkap

Jag är också lite nyfiken på hur eller om det går ihop sig. Jag har haft min häst i snart två år och vi har precis kommit igång med tävlandet. Tyvärr tar jag studenten nu och har bestämt mig för att börja plugga direkt till hösten.

Jag ska söka till civilingenjör i Lund. Är det någon som har gått en motsvarade utbildning som kan säga hur mycket tid man har över till häst? Ekonomin får jag hjälp med. Har även funderat att låna ut honom på foder.
 
Sv: Plugga och ha häst

Jag och mamma har hästar tillsammans. Jag pluggar 100%, bor i egen lägenhet och tar 75% bidrag och studielån.

Vi har två hästar uppstallade som jag rider till största delen, den ena går fullt och den andra är 4 år och rids alltså i snit varannan dag. Tidsmässigt är det absolut inga problem, jag har föreläsningar tre halvdagar i veckan och gott om tid att vara i stallet. Det ingår dessutom mockning på vardagar utöver den vanliga servicen.

Just nu betalar jag kraftfodret till hästarna, mamma står för resten. Om jag gick upp till 100% från csn så skulle jag kunna försörja en av hästarna (stallhyra och hovslagare) men det skulle bli knapert att betala för träningarna och tävlingarna utöver det. Men jag skulle nog jobba extra och försöka få det att fungera. Men vi har en deal som gör att jag kommer att få hjälp att ha en häst under tiden som jag läser på universitetet. Så ekonomin är inte ett problem för mig.
 
Sv: Plugga och ha häst

Jag hade en snäll sambo och slet som ett djur. Hade två hästar, pluggade heltid, jobbade minst 20 timmar vecka och fick studiebidrag (inget lån). det fungerade fint, men inget jag skulle göra livet ut :).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 298
Senast: tara
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 517
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp