Bukefalos 28 år!

Plugga till elektriker

Reville

Trådstartare
Jag har googlat men blir inte klokare för det...

Vilka utbildningar bör man gå som leder till att man blir behörig elektriker? Gymnasiet är redan avklarat med godkända betyg i alla ämnen/kurser (inte el dock).

Hittar bara olika uppgifter på olika skolor när jag letar.
 
Jag har googlat men blir inte klokare för det...

Vilka utbildningar bör man gå som leder till att man blir behörig elektriker? Gymnasiet är redan avklarat med godkända betyg i alla ämnen/kurser (inte el dock).

Hittar bara olika uppgifter på olika skolor när jag letar.
Om du inte gick el på gymnasiet så får du söka andra utbildnignar.
När jag googlat hittar jag en hel drös med utbildningar. I vissa fall kan du få det via AF annars får du bekosta det själv.
Du kanske också ska bestämma dig för vilken sorts elektriker du vill bli, installation, starkström, industri etc etc?

Fast, när jag kollade på utbildning.se skriver de:
Krav på en elektrikerutbildning
För att bli en elektriker måste man ha genomgått en treårig gymnasieutbildning, vilket innebär både klassrumsundervisning och praktik, under övervakning av erfarna elektriker. Efter gymnasieprogrammets elektrikerutbildning söker man sig till en lärlingsplats på ett företag som sysslar med elinstallationer. Dessa lärlingsutbildningar omfattar minst 1600 timmar praktiktid. Sedan har man rätt att ta ut sin certifiering.
 
En av mina närmaste vänners man är elektriker. Och han gick inte något sådant program på gymnasieet utan började utbilda sig i 30-årsåldern. Jag kan höra med honom vad han säger.
 
Ja alltså jag har ju hittat mängder av info men inget som rakt på sak beskriver hur man går till väga. Jag hittade mest uppgifter som är luddigt förklarade och saker som motsäger varandra...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag skulle vilja ta truckkort. Det känns som en användbar grej när det gäller jobb. Eftersom jag tar det mycket för att göra mig...
Svar
3
· Visningar
444
Senast: Liten
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 176
Senast: Sol
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 484
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag vet att det finns en tråd för de som redan studerar men jag tänkte att det kanske finns intresse för en för oss som fortfarande...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp