Bukefalos 28 år!

PNH tjatter part III...

Sv: PNH tjatter part III...

En lite fråga om horsenality och tips mottages tacksamt:

Min lilla skithäst Leo (sagt med kärlek:angel:) får jag spader på när jag rider och jag undrar om det han gör är typiskt leftbrain intro, vilket jag anar att det är men frågan är vad jag ska ta mej till!!!

När jag rider, säg att jag travar runt i paddocken (även i skogen) så får han helt plötsligt för sig att han ska gå åt nåt heeelt annat håll vilket gör att det ibland är nära att jag trillar av för det kan vara snabba svängar men inte på något sätt att han slänger sig utan det är mer att -ÅÅhh det där ser intressant ut det måste jag kika på VA jaha ojdå satt det nån på ryggen jaha jaja herregud jag går väl dit du vill då
Sen ibland när jag ska svänga eller när jag gör tex öppna el sluta nä det har han aaaldrig gjort i hela sitt liv, han har ingen aaaning om vad det är jag vill att han ska göra:angel: Blir jag då ag på honom och skäller så är det typ - Men jisses du behöver ju inte bli sur jag gör väl lite öppna då om det nu är så himla viktigt:cool: och antingen så himlar han med ögonen eller så blir han grinig och "pratar" inte med mej sen på flera timmar:mad:

Tur att han är så himla charmig annars hade jag fått spader på honom för länge sen:devil::love: Men som sagt tips mottages tacksamt:bow:
 
Sv: PNH tjatter part III...

:banana::banana:Hej alla PNHare

Snubblade över det här forumet i jakt på likasinnade att diskutera våra älskade hästar med. Är en tjej i Göteborg som tränar PNH med en lånehäst jag har 2 dagar i veckan i ett stall där verkligen igen någonsin har tänkt på en häst som en individ som kan behandlas naturligt, så det är kanon att upptäcka att det finns andra där ute att prata med!!!

Hästen i fråga är en LBI/LBE med mest LBI tendenser fast hon blir väldigt dominant när hon inte har tänkt sig att göra samma sak som man själv tänkt sig och har även stor tendens att bitas.

När jag gör patterns med henne speciellt figure 8 i trav och man ska dirigera om henne i ny riktning blåser hon liksom upp sig och tränger sig väldigt nära mig med riktigt sur min.
Vet inte riktigt hur jag ska göra vid dessa tillfällen??
Hon gör vad man ber henne utan att behöva gå upp i faser men med en riktigt arg attityd...Jag vet att problemet är något jag gör/inte gör. Detta händer nästan vad man än ber henne så länge det inte är i skritt, fast hon är inte så LBI att hon inte alls börjar trava eller så utan hon gör det bara med en så jäkla attityd.

Är det någon som har liknande erfarenheter???

Har försökt "Wipe that look off your face" som visas i Liberty&Horse behaviour paketet och det verkar funka för stunden men sedan blir det samma visa igen....HJÄLP!!!

Visst är dem underbara dessa hästar med så olika personligheter, alltid lär man sig nåt.:banana:

// Josefine
 
Sv: PNH tjatter part III...

Jag tänker på hur jag skulle göra....
I l2an lär Linda ut Tit-for-Tat

Har du den? Iallafall så är det en kul lek ;)

Begin TfT at a walk, later at a trot, canter...Some horses offer you the leadership within 3 TfT moments, others can take 5-10 min.
"If you do this, I´ll do that"

The beauty of the TfT program is that i curbs your horse´s desire to take over from you and invites him to start asking questions or wait for direction. You re not aiming for anywhere in particular , just waiting for This so you can do That.

Alltså så rider du åt ett håll o när hästen viker av så leder du den 45 grader åt andra hållet. Och när hästen sen igen viker av leder du den igen 45 grader o rider o så leker ni ....

Kanske inge bra förklarat men testa det du o så får vi höra :banana:

Gör allt till en lek med honom.

Krams o see you later :love:
 
Sv: PNH tjatter part III...

Friesian Dream Team! Kolla hennes hemsida, jättefin!:D
 
Sv: PNH tjatter part III...

Jag har inte l2an men jag tror att jag kan få tag i den, har lite kontakter:angel:

Tror att jag förstår och jag tror definitivt att det kan funka med herr Leo;) det låter precis som vad vi behöver.

Känner att jag själv verkligen behöver leka för nu när jag rider AR så känner jag mej bara spänd och har en massa prestationkrav på mig själv vilket jag inte vill utan jag vil ha sköj o dansa med min häst så jag tror att jag lägger ner det här med dressyr iallafall ett tag och ägnar mej åt Pnh till 100% åtmintstone tills vi återfått glädjen och har roligt tillsammans min älskling och jag:love:

Tusen tack för rådet Toria, ska se till att få tag på 2an o köra igång med det du tipsade om

Kram:bow:
 
Sv: PNH tjatter part III...

Fick sadeln igår...

Lägger ut några här och ni får mer än gärna kommentera, jag vet inte om jag ska sälja vidare.. Så Toria, ge mig ett bud? :D

FrankBainesbalancesadel023.jpg


FrankBainesbalancesadel014.jpg


FrankBainesbalancesadel019.jpg


FrankBainesbalancesadel010.jpg
 
Från det jag så på bilderna var det bra. Men måste lyftas lite. Jag ta med padden. :D
 
Sv: PNH tjatter part III...

Jaa vännen, håller med Monica. Är du inte nöjd? Den ser ju superskön ut o vinklarna ser korrekta ut(fram tänker jag..)

Serna! Välkommen!! Hon är nog en tjuris o jag tänker att det låter LBE o då ska du göra patterns ttills obedient men ta det lite lugna o ha fler koner elr vad du nu har o byt plats ofta o tänk match and mirror(min favvo *haha*). Kan ju ha fel men vad säger ni andra?

Kram på er o ha en go kväll :love:
 
Sv: PNH tjatter part III...

jag har fått för mig att de kommer ta upp en massa sån info på sc dvderna, verkar så på den nya som kommer nu.

Visst e d så. Efter Pnh tycker jag allvaret har lagt sig o allt blir mycket roligare:bump: :bow::banana:
 
Nu har jag fått nya datum till PNH helgen (:angel:veckan) nu är det 13-17 maj. Och nu bytar vi inte datum en gång till. Hoppas att nu kan Lotus komma och att Stina får denna helgen ledig. Håller tummarna.
 
Sv: PNH tjatter part III...

Den ser val bra ut ! Ar utomland och har inr¡te sa mycket dator tid, prova med air padden!:D
 
Sv: PNH tjatter part III...

Det undrar jag också! Jag brukar ju alltid sitta och smygläsa men nu finns det ju ingenting å läsa!!!:(
 
Folk är inte här eller där. :cry: Kanske pga den minsta tecken på vår så sprang alla ute.


Solen är ute vatten riner från taket och det är 3+ i skuggan. :bump::bump: Spring is comming! Spring is comming! :banana::banana:

Hovisen kommer imorgon! *ding* Round 2!!!!:angel:

Ok här är en fråga:

Ärligt talat hur många av er verkligen träna balansen? på hästen och av hästen.

Jag var på baksidan av skooter och tog det möjlighet att släppa tag på gubben och sitta på min balanspukt. Fan vad den fungera bra. Hängde med mycket bättre (gick dålig att åker skooter med djup snö och ingen spår i skogen:mad:) och även min man sa han kännde direkt i balans i skooter när jag var med. så fort jag satt mina händer på han igen så blev jag "bracey" och blev kastat runt lite. Jag testat fram och tillbaks och till slut så kunna jag sitta med händer på mina ben och avslapnat. Det är ingen stå grej men det är samma på häst så jag tycket det är intessant och att jag fick min Silver SC grejer igår i den var grejer bara om balansen så det fick mig att tänka lite.
 
Sv: Re: PNH tjatter part III...

Eftersom min buse brukar roa sig med att smeta av matte mot staketet när jag ska träna balans med ex pushing passenger blir det sådär.... :D
 
Sv: PNH tjatter part III...

:rofl:
Den där trähästen var ju hur rolig som hellst! Den var så himla rolig att "rida" på.
Mycket bättre än de där mekaniska tjurarna som brukar finnas på marknader.
En sådan kommer jag se till att ha någon dag :D

Nu när jag inte har en häst som bockar längre så måste jag ju se till att ersätta det på något annat sätt... :angel:
 
Sv: PNH tjatter part III...

Jag har alltid tyckt att jag haft en bra grund balans.
T.ex. första gången jag provade ett paddla tävlingskajak, gick det som en dans.
Min kompis som hållit på i flera år och bl.a. paddlat SM, blev grön av avund när jag ställde mig upp i kajaken :D. Tydligen hade det tagit henne flera år att lära sig det.

Första gången jag körde skoter tog det väl 1h sedan for jag runt och letade hopp för att kunna hoppa med den :angel:

Samma sak när jag fick min moped, 1v tog det, sedan hade jag byggt en "crossbana" i skogen.

Sedan rider jag ju i stort sett bara barbacka, vilket jag tycker är myckt bra för balansen (men kanske inte det bästa för sitsen :cool:) Oavsett vad jag ska göra med min häst så gör jag det barbacka.

Förut brukade han dessutom bjuda matte på gratis balansträning :angel:

YO_080320-031_copy1024.JPG


YO_080320-051_copy1024.JPG


Men om jag gör något specifikt för att träna balansen är svaret nej, även om jag skulle önska att jag gjorde det.

Är det någon som har något tips på vad man skulle kunna göra.
 
Sv: PNH tjatter part III...

Smyger in lite i tråden var ju ett tag sedan jag var här, har haft lite mkt kan man säga & fullt upp att bygga ;) hoppas fler hittar dit....

Ang balans träning så finns balans boll som man kan använda att sitta på :idea:
 
Sv: PNH tjatter part III...

Samma här, har inte varit här på ett tag. Men jag tänkte höra lite med er. Jag tänkte jag skulle beställa lite sker från Parelli collection, men det står inte vad det kostar i frakt. Är det någon som erfarenhet av detta??
Är det någon som är med i Savvy Club silver eller guld, Är det värt det, är cd skiivorna bra? (eller dum frånga kanske??:))
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ett hus som jag funderar på att flytta till permanent, det ligger i grannkommunen men också i ett annat län. Jag är för...
Svar
2
· Visningar
244
Senast: manda
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 017
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Ska på intervju imorgon på ett ställe som jag tidigare har jobbat på via ett bemanningsföretag. Bara 2 veckor vid två olika tillfällen...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp