Bukefalos 28 år!

Ponny som blivit grinig/aggressiv - men varför?

Har säkert frågat tidigare men isåfall glömt och orkar inte läsa tillbaka i tråden men : är hästen ultraljudad i nacke/hals/rygg alls ?
 
Har säkert frågat tidigare men isåfall glömt och orkar inte läsa tillbaka i tråden men : är hästen ultraljudad i nacke/hals/rygg alls ?

Nej. Och det ska tydligen inte göras heller. Jag blev lite glad när jag läste journalkopian och det stod om UL på återbesök. När jag frågade vet om jag behövde säga till om det vid bokningen av ÅB-tid framkom det att det stod fel. Skulle inte vara något ul :/

De har släppt hals/nacke helt. Utan nu så om hårdare ridning kan ta fram en ledhälta - vilket de inte tror, annars till medicinavd för utredning :/

Jag ska försöka propsa på att undersöka nackens rörlighet ordentligt osv på ÅB. Men får jag inte gehör för det så tja... Känns ganska frustrerande samtidigt har jag inte råd (det har varit sjukt mkt veträkningar senaste månaderna) att ta honom någon annanstans för en second opinion ur egen ficka heller. Även om jag faktiskt skulle vilja. Kanske inte finns nåt att hitta i hals/nacke hur mkt man än letar - men då VET jag ju det. Och vet det innan pengarna börjar skena på medicinavdelningen.
 
Nej. Och det ska tydligen inte göras heller. Jag blev lite glad när jag läste journalkopian och det stod om UL på återbesök. När jag frågade vet om jag behövde säga till om det vid bokningen av ÅB-tid framkom det att det stod fel. Skulle inte vara något ul :/

De har släppt hals/nacke helt. Utan nu så om hårdare ridning kan ta fram en ledhälta - vilket de inte tror, annars till medicinavd för utredning :/


Märkligt att de inte UL ...
 
Märkligt att de inte UL ...

Ja. Men sitter väl i att de som sagt avfärdade nacken/halsen väldigt snabbt. Han gick inte i taket när de palperade, och han är mjuk som smör att böja åt sidorna och "det finns inga tecken på problem". När så rtg var helt ren så "då kan vi släppa det helt".

Och de kan ju ha rätt - men det känns ändå som att jag tycker man släppt för snabbt när det förutom humöret faktiskt är det enda "lokaliserade" symptom som finns. Fan, skulle haft ridvideo :(
 
@Alexandra_W känns märkligt när man direkt UL andra skador ganska direkt och utan mankemang . UL har ju alla kliniker, inga konstigheter och inga försäkringsrestriktioner . Är väl snarare norm att man erbjuder UL efter att röntgen osv är checkat , men du har nog åkt fast på att hästen för dagen verkar frisk och fräsch utifrån standard undersökning och då går de inte vidare helt enligt protokoll . Då har du inget case för dagen och även i enighet med FB .
 
Senast ändrad:
@Alexandra_W känns märkligt när man direkt UL andra skador ganska direkt och utan mankemang . UL har ju alla kliniker, inga konstigheter och inga försäkringsrestriktioner . Är väl snarare norm att man erbjuder UL efter att röntgen osv är checkat , men du har nog åkt fast på att hästen för dagen verkar frisk och fräsch utifrån standard undersökning och då går de inte vidare helt enligt protokoll . Då har du inget case för dagen och även i enighet med FB .

Fast vidare går de ju. De kollade om medicin hade tid samma dag vi var där, och hade de haft det så hade han "överförts" dit direkt då.

Inte för det egentligen gör det mindre frustrerande. Men veterinären anser ju att videon utan metacam tydligt visar en häst som har ont (hon skrev tom i journalen att "hästen har pain face". Vi hade inte pratat om det). Och det var ju inget om att "ja du får ringa igen om". Utan han ska in på ÅB förhållandevis snart, "ring om det blir ohållbart under tiden" osv.

Så de har inte alls släppt hästen eller smärtan. Men däremot nacke/hals som lokalisation för var smärtan härrör.

Men absolut är det som du säger, att en för häst som för dagen verkar fräsch och inte på de us som gjordes gav några ledtrådar om vad som bekymrar. Vilket är en veterinär mardröm, så jag ÄR glad att vi inte bara blev hemskickade med att det går nog över, ring om det blir värre. Men hade önskat att man kollat lite mer på hals/nacke innan man släppte det.

Men, jag får be om det på ÅB och se vad de säger. Och vem vet. Ridprovet kanske avslöjar ngt som gör att de stryker medicin.
 
Ja som sagt @Alexandra_W så har du nog fått en noggrann utredning utifrån norm och de kan inte göra mycket mer utifrån vad hästen uppvisar för dagen det är ju så det funkar i alla lägen....

Synd att du inte hade med utrustning för ridprov ... Brukar alltid behövas i diffusa fall ...

Jag tror inte "pain face" utifrån ngn journal räknas i sammanhanget ;) Däremot så har de redan skickat dig vidare för UL fast plats inte fanns denna dag så är du ju isåfall på bana att kolla direkt när ni fått tid ???
 
Senast ändrad:
Ja som sagt @Alexandra_W så har du nog fått en noggrann utredning utifrån norm och de kan inte göra mycket mer utifrån vad hästen uppvisar för dagen det är ju så det funkar i alla lägen....

Fast jag tror inte riktigt du hängde med vad som stör mig. Hade medicin haft tid igår så hade de startat den utredningen redan då. Alltså utan ytterligare symptom eller liknande.
Men det är att just gå vidare till medicin så "snabbt" som jag känner jag är lite "fundersam" över. Jag är ju inte veterinär men med de symptom som förutom humöret försvann på metacam borde en "ortopedisk" anledning uteslutas så noga det går. Inom rimliga gränser såklart - jag menar inte scinta på måfå eller något. Just för att jag personligen - som absolut kan ha fel - har svårt se vad för något invärtes som kan göra att han ej smärtatillad inte vill böja in huvudet och knixar med halsen.

Men det är väl bara att se vad Åb ger och vad det ev visar. Annars är det väl bara åka med tåget och låta dem medicinutreda i några dagar oavsett hur det känns.
 
Fast jag tror inte riktigt du hängde med vad som stör mig. Hade medicin haft tid igår så hade de startat den utredningen redan då. Alltså utan ytterligare symptom eller liknande.
Men det är att just gå vidare till medicin så "snabbt" som jag känner jag är lite "fundersam" över. Jag är ju inte veterinär men med de symptom som förutom humöret försvann på metacam borde en "ortopedisk" anledning uteslutas så noga det går. Inom rimliga gränser såklart - jag menar inte scinta på måfå eller något. Just för att jag personligen - som absolut kan ha fel - har svårt se vad för något invärtes som kan göra att han ej smärtatillad inte vill böja in huvudet och knixar med halsen.

Men det är väl bara att se vad Åb ger och vad det ev visar. Annars är det väl bara åka med tåget och låta dem medicinutreda i några dagar oavsett hur det känns.
Blir ju svårt öht i sammanhanget om klienten inte känner förtroende för sin veterinär.... Jobbigt ...
 
Vill börja med att säg att jag verkligen inte är någon expert på området och att jag skulle lita mycket mer på veterinärens bedömning än på mig själv. Men här är mina spontana funderingar och vilda spekulationer..

Det första jag tänkte när jag såg filmen var att han verkade reagera på att frambenet böjdes med att först protestera lite för att sedan ge upp (precis som du själv skrivit) och då försöka hitta någon position som avlastar smärtan, uppenbarligen den konstiga sträckningen på halsen som fungerade bäst för det för honom. Min tanke gick då till människor med t ex diskbråck lr ngt annat som klämmer på/drar i nerver som när de böjer ryggen framåt ofta vill böja huvudet bakåt/uppåt för att "slacka" på nerven över nacken när den dras i längre ner över rygg eller ben.
Jag har ingen aning om hur nerverna gå på hästar men en spontan tanke var att det borde väl finns ngt slags "nervsträckstest" för hästar precis som för människor så man åtminstone skulle kunna undersöka detta. Jag tänker då att en nerv som smärtar av ngn anledning skulle kunna vara anledningen till att han t ex inte vill böja in nacken och att isf borde det vara lättare att provocera fram detta med böjt ben (utifrån filmen och min gissning att det går sträcka på/dra i nerven via frambenet, vet ej hur anatomin ser ut på riktigt..) men att rörligheten i halsen kan verka normal utan extra provokation av t ex böjt ben.
Skulle ngt sådant vara orsakat av t ex ett diskbråck någonstans i nacken (halsen blir det väl kanske på en häst) känns det också helt rimligt att slätröntgen ser normal ut och att han svarar positivt på antiinflammatoriskt.

Blev lite luddigt detta, hoppas det ändå blev begripligt hur jag menar :) tänker att alla funderingar kan vara till åtminstone någon nytta i en sådan här soppa där man inte vet vad man ska leta efter

Håller tummarna för att ni hittar felet och att pålle får bli bra och glad igen! :)
 
Det här är lite intressant...

Några dagar efter klinikbesöket fick han ett 'spiktäcke' (akupressurtäcke). Jag snubblade över det på sjukt mkt rea och tänkte att prova går ju alltid. Han tyckte det var mysigt så jag har haft på det nån halvtimme var eller varannan dag beroende på hur jag haft tid.

Idag tömkörde jag. På minuskontot fanns ingen motor och vänster galopp fungerade inte alls. Han försöker och försöker men det går inte. Olikt honom, men var ju lika på kliniken även om de hade förklaringar till det.
Däremot - hästen kan böja in nacken! Jag undrar banne mig om spiktäcket inte fungerar? Fick framåt-nedåtsökning på slutet med.
Bilderna är ingen höjdare i sig, han är överböjd på vissa och i kombination med klen motor blir det inte vackert. Men jag skiter i vilket, han böjer hals/nacke! Testade med godisbyttan på stallgången efteråt och han böjde fint in.

Blev dubbla pass då jag var och hämtade en sadel att prova. Hans igångridning har inte skett eftersom sadeln krympt i garderoben *host*. Så jag tog en liten ridtur på kvällen för att testa den - och betydligt mjukare och böjligare i hals/nacke där med. Så om inte solvindarna på mars vänt, så hjälper spiktäcket. Det talar då för ett symptom och inte orsak.

Vilket leder oss över till nästa grej. Som kan ha med nåt att göra eller inte alls. Men han har svullnat i skapet. Trodde det var insekterna men närmare granskning visade nån slags knölar (ej bett) långt bak, som tycks "sitta fast" inuti. Man får inte klämma hårt på dem eller "dra" i massan, då blir han arg.

Arg har han för övrigt varit i betydligt mindre grad sen spiktäcket. Han är inte samma solsken som på metacam, men han har inte försökt döda mig och faktiskt inte heller ta en tugga av mig sen dess.

Så nåt händer..

10917858_794400400655935_2069428083848388352_n.jpg


11051219_794400500655925_1591888806980483436_n.jpg

10409247_794400527322589_3820452985477706540_n.jpg


15593_797966683632640_6750671902548566202_n.jpg


11027480_797966656965976_401914479696253280_n.jpg


11141169_797966670299308_6509726888124541189_n.jpg


11164808_797966676965974_8344752643425261447_n.jpg


Som jämförelse så har vi varit statiskt fast i den här formen innan, no matter what
10431685_797973386965303_8218259970738553052_n.jpg
 
Det här är lite intressant...

Några dagar efter klinikbesöket fick han ett 'spiktäcke' (akupressurtäcke). Jag snubblade över det på sjukt mkt rea och tänkte att prova går ju alltid. Han tyckte det var mysigt så jag har haft på det nån halvtimme var eller varannan dag beroende på hur jag haft tid.

Idag tömkörde jag. På minuskontot fanns ingen motor och vänster galopp fungerade inte alls. Han försöker och försöker men det går inte. Olikt honom, men var ju lika på kliniken även om de hade förklaringar till det.
Däremot - hästen kan böja in nacken! Jag undrar banne mig om spiktäcket inte fungerar? Fick framåt-nedåtsökning på slutet med.
Bilderna är ingen höjdare i sig, han är överböjd på vissa och i kombination med klen motor blir det inte vackert. Men jag skiter i vilket, han böjer hals/nacke! Testade med godisbyttan på stallgången efteråt och han böjde fint in.

Blev dubbla pass då jag var och hämtade en sadel att prova. Hans igångridning har inte skett eftersom sadeln krympt i garderoben *host*. Så jag tog en liten ridtur på kvällen för att testa den - och betydligt mjukare och böjligare i hals/nacke där med. Så om inte solvindarna på mars vänt, så hjälper spiktäcket. Det talar då för ett symptom och inte orsak.

Vilket leder oss över till nästa grej. Som kan ha med nåt att göra eller inte alls. Men han har svullnat i skapet. Trodde det var insekterna men närmare granskning visade nån slags knölar (ej bett) långt bak, som tycks "sitta fast" inuti. Man får inte klämma hårt på dem eller "dra" i massan, då blir han arg.

Arg har han för övrigt varit i betydligt mindre grad sen spiktäcket. Han är inte samma solsken som på metacam, men han har inte försökt döda mig och faktiskt inte heller ta en tugga av mig sen dess.

Så nåt händer..

10917858_794400400655935_2069428083848388352_n.jpg


11051219_794400500655925_1591888806980483436_n.jpg

10409247_794400527322589_3820452985477706540_n.jpg


15593_797966683632640_6750671902548566202_n.jpg


11027480_797966656965976_401914479696253280_n.jpg


11141169_797966670299308_6509726888124541189_n.jpg


11164808_797966676965974_8344752643425261447_n.jpg


Som jämförelse så har vi varit statiskt fast i den här formen innan, no matter what
10431685_797973386965303_8218259970738553052_n.jpg
Väldigt intressant tycker jag!!
 
@Alexandra_W tycker bägge bildserier visar en häst som inte vill/kan aktivera vare sig rygg eller bakkärra . Den ser otroligt passiv ut där har nog inte sett ngn så "låst" aktivitet så på länge, som det du visar här ?

Dock tror jag de äldre bilderna även kan ha att göra med att du har inspänningstygel i kombo med tömmar . Blir inte sällan ganska konfliktartat i fråga om inverkan/signaler med statiska inspänningar i kombo med tömmarna . Hellre om måste då snodd du har på de färskare bilderna , även om det ju inte heller egentligen ska vara nödvändigt vid arbete på töm . Tömsättningen på den äldre bilden är ju även annorlunda och lite svårare än de färskare bilderna .
 
Senast ändrad:
@Alexandra_W tycker bägge bildserier visar en häst som inte vill/kan aktivera vare sig rygg eller bakkärra . Den ser otroligt passiv ut där har nog inte sett ngn så "låst" aktivitet så på länge, som det du visar här ?

Dock tror jag de äldre bilderna även kan ha att göra med att du har inspänningstygel i kombo med tömmar . Blir inte sällan ganska konfliktartat i fråga om inverkan/signaler med statiska inspänningar i kombo med tömmarna . Hellre om måste då snodd du har på de färskare bilderna , även om det ju inte heller egentligen ska vara nödvändigt vid arbete på töm . Tömsättningen på den äldre bilden är ju även annorlunda och lite svårare än de färskare bilderna .

Som jag skrev så bilden på formen tidigare har varit no matter what. Inspänd, longerad utan inspänning, tömkörd med tömmen i bettet. Just den aktuella bilden är från ett provokationsförsök innan metacam. Men det har inte spelat roll vilket läge.

I övrigt så jo jag skrev ju det - det fanns ingen som helst motor. Och motorn på en häst sitter ju bak. Så resultatet blir jävligt trist.

Det är inspänning ( ur funktion) i komb med töm på nya bilderna. Ingen snodd på nån bild. Jag hade tänkt longera inspänd, för att se ev skillnad mot sist. Men det behövdes aldrig. Så de hängde bara där lösa. Och det är ingen inspänning på gamla bilden. Du bör kanske förstora upp bilderna? Eller menar du bilder tidigare i tråden? (Minns inte om det är sådana)
 
@Alexandra_W sorry på den gamla bilden är det två olika färger på din töm så det såg ut som hästen hade inspänning separat från tömkörningstömarna .

Dock är ju tömsättningen och skillnad den kan orsaka relevant men det låter som du provat och bara du känner ju hästen jag ser bara utifrån bilderna och bägge scenarion syns det som sagt tyvärr att hästen har det svårt på ngt sätt .

Hoppas det löser sig och att du når ngt slut på det hela förklaringsmässigt . Bortsett från humöret du rapporterar så min tanke är att en ung häst ska öht inte se så knackig ut rörelsemässigt ....
 
@Alexandra_W sorry på den gamla bilden är det två olika färger på din töm så det såg ut som hästen hade inspänning separat från tömkörningstömarna .

Dock är ju tömsättningen och skillnad den kan orsaka relevant men det låter som du provat och bara du känner ju hästen jag ser bara utifrån bilderna och bägge scenarion syns det som sagt tyvärr att hästen har det svårt på ngt sätt .

Hoppas det löser sig och att du når ngt slut på det hela förklaringsmässigt . Bortsett från humöret du rapporterar så min tanke är att en ung häst ska öht inte se så knackig ut rörelsemässigt ....

Ja, jag med. Han rör sig tyvärr för mitt öga inte sämre på nya bilderna än han gjorde på klinik. När de ansåg rörde sig fint. Jag ansåg fanns ingen motor. Och han kan röra sig betydligt bättre - men sånt är svårt förklara för vet. Men han fick både på klinik och igår drivas konstant. Normalt är det en häst med egen turbo, drivning behövs inte alls.
Så jag känner mig mest bara trött :/ har inte ens bokat ÅB men måste väl ta mig samman och göra det.
 
Ett långskott, men kan det vara nåt från kastreringen. Nån sammanväxning, sånt förekommer ju.

Inte så långt, det har ju nämnts av vet men sen avfärdats då det "skulle" ge reaktion i specifikt moment och han inte haft minsta emot man klämt och känt på skapet.

Men nu är ju åtminstone det sista inte så, så det kanske är mer aktuellt ändå
 
Ja, jag med. Han rör sig tyvärr för mitt öga inte sämre på nya bilderna än han gjorde på klinik. När de ansåg rörde sig fint. Jag ansåg fanns ingen motor. Och han kan röra sig betydligt bättre - men sånt är svårt förklara för vet. Men han fick både på klinik och igår drivas konstant. Normalt är det en häst med egen turbo, drivning behövs inte alls.
Så jag känner mig mest bara trött :/ har inte ens bokat ÅB men måste väl ta mig samman och göra det.

Oj , jag har tolkat dina trådar som att hästen alltid mer eller mindre haft svårt med att röra sig ledigt ?
 
Oj , jag har tolkat dina trådar som att hästen alltid mer eller mindre haft svårt med att röra sig ledigt ?

Nej, hur har du tolkat in det? Tvärtom snarare, jag har ända sedan han var liten skit både uttryckt och varit glad åt att han rör sig väldigt bra för att vara ponny. Bra tryck, luftigt, mjukt och aktivt.

Han har dock nu även om han rört sig rent osv tappat luften och det där extra. Han rör sig inte "illa" nu heller rent gångartsmässigt, han fick beröm på kliniken för sitt steg, men jag ser ju skillnad mot "förr". Men en sådan skillnad är svår både att 'bevisa' och förklara för en veterinär som inte sett det. De jämför ju mot nån slags allmän mall eller hur man ska säga.

Och som sagt även utan motor och enligt mig väldigt tråkig (men ren och jämn) så fick han beröm vid klinikbesöket för "rör sig jättefint, bra steg för att vara ponny".

Hade varit bättre om han haft trist gång från början tror jag, då skulle det nog se ut som sju svåra år nu.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 277
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 058
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 349
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp