Bukefalos 28 år!

Ponny som blivit grinig/aggressiv - men varför?

Kanske har missat något, men har din häst fått någon diagnos?

Ja, han har pålagringar i nacken C7, han rids inte mer. Han går här och äter gräs så länge han kan/vill. Det kan ändra sig fort eller inte alls. Veterinären kollar honom med jämna mellanrum så jag inte blir hemmablind. Med vetskapen om hans tillstånd kan jag anpassa hans liv efter hans behov. Borstar tex inte honom längre. Kan tillägga att han har aldrig varit så fin i pälsen som han är nu faktiskt! Han är väldigt tydlig med vad han vill och kan så jag anpassar mig efter det.
 
Hur har det gått med honom? Ska ni kolla honom?

Ja han har ju tid på klinik senare i april (bokad redan innan påsk)

I övrigt så hur det går så får jag erkänna att jag inte kollat något direkt, har en livshotande sjuk katt (och bara för att allt ska jävlas ska både hunden och åringen till vet imorgon) så jag har verkligen bara tagit in och ut och kollat så att alla kroppsdelar sitter kvar här sen i påskas. Han är surare igen utan metacam men har inte försökt mörda mig vid in/uttag. Men det är också allt jag kan säga.
 
åh nej :( vad är det med kissen och åringen?? Ibland har jag funderat på om det inte skulle bli billigare och enklare att ha en veterinär heltidsanställd här hemma. Min nya står på metacam och har spruckna hovbölder och infektion :( vad fn kommer dom ifrån??
 
åh nej :( vad är det med kissen och åringen?? Ibland har jag funderat på om det inte skulle bli billigare och enklare att ha en veterinär heltidsanställd här hemma. Min nya står på metacam och har spruckna hovbölder och infektion :( vad fn kommer dom ifrån??

Senaste månaden för mig skulle det nog blivit billigare.

Inget allvarligt med åringen (hoppas jag iaf) men hans kastreringssår bråkar och läker inte riktigt som de ska. Ingen fara med hunden heller, en spräckt klo. Men de redan hysteriska veterinärräkningarna skenar.

Kissen har en tråd på katt men ligger på djursjukhuset och har (har de kommit fram till nu) hjärninflammation ;(

Så liten sur gråsäl (han har exploderat i vikt) ligger tyvärr lite på undantag just nu. Men märkbart surare utan metacam även i den lilla hantering jag gjort

Men åh, hoppas nya repar sig snart!
 
@Alexandra_W
Tack för att du delar med dig av din analys, fantastiskt bra gjort. Hoppas att du fortsätter med dina analyser och att dela med dig.

Ponnyn i den luddiga grimman ser mycket mer nöjd och avslappnad ut. Jag tycker att den också visar det genom hur den småtuggar och slickar sig om läpparna.
 
Gråsälen hade en bra dag och jäääättekul på klinik.
Böjprov helben u.a runt om. Longering hårt och mjukt underlag u.a, fast ville inte galoppera i vänster varv, "men han är ju inte igång nog därför". Rörelsetest hals åt sidorna u.a. Uppåt/nedåt ej genomfört då de tyckte att han "förstår inte vad vi vill" när de försökte få honom att sträcka uppåt och böja in. Jag vet inte jag, de körde med godis och han var hemskt intresserad av godiset men sträckte/böjde ändå inte.

Rtg halskotpelaren ren. En himla massa "men åh så sööt, kan den lilla verkligen bli arg".

Vet kollade på filmen efter us var klara men tyckte inte hon såg något på den som gav någon ledtråd.

Rek sätta igång och provocera och se om något kommer fram. Jag tror inte det - det har inte varit skillnad på vila eller ej. Men får väl hoppas att jag överlever det, det är lite touch and go att sitta kvar när han får panik och bara drar iväg sådär. Sen vill de kolla rörelser igen och ett ridprov (jag hade inga grejer med mig idag) och så över till medicinarna. Jag vet inte hur något medicinskt skulle kunna göra tex att han håller emot i nacken osv vid tömkörning/longering inspänd och ridning, och som försvinner med metacam. Men en gastroskopi kan ju vara bra.

Ja jag är rätt jävla nedslagen - inte ett dugg närmare vad fan som är fel. Och i det här läget är att utesluta saker ingen tröst - vardagen är ju tyvärr lika farlig ändå. (I ett annat läge skulle ju allt uteslutet vara jätteskönt)
 
Gråsälen hade en bra dag och jäääättekul på klinik.
Böjprov helben u.a runt om. Longering hårt och mjukt underlag u.a, fast ville inte galoppera i vänster varv, "men han är ju inte igång nog därför". Rörelsetest hals åt sidorna u.a. Uppåt/nedåt ej genomfört då de tyckte att han "förstår inte vad vi vill" när de försökte få honom att sträcka uppåt och böja in. Jag vet inte jag, de körde med godis och han var hemskt intresserad av godiset men sträckte/böjde ändå inte.

Rtg halskotpelaren ren. En himla massa "men åh så sööt, kan den lilla verkligen bli arg".

Vet kollade på filmen efter us var klara men tyckte inte hon såg något på den som gav någon ledtråd.

Rek sätta igång och provocera och se om något kommer fram. Jag tror inte det - det har inte varit skillnad på vila eller ej. Men får väl hoppas att jag överlever det, det är lite touch and go att sitta kvar när han får panik och bara drar iväg sådär. Sen vill de kolla rörelser igen och ett ridprov (jag hade inga grejer med mig idag) och så över till medicinarna. Jag vet inte hur något medicinskt skulle kunna göra tex att han håller emot i nacken osv vid tömkörning/longering inspänd och ridning, och som försvinner med metacam. Men en gastroskopi kan ju vara bra.

Ja jag är rätt jävla nedslagen - inte ett dugg närmare vad fan som är fel. Och i det här läget är att utesluta saker ingen tröst - vardagen är ju tyvärr lika farlig ändå. (I ett annat läge skulle ju allt uteslutet vara jätteskönt)

Känns lite som om svaret finns där men att man (du, de?) vill ge andra förklaringar till varför han inte villr utföra övningarna.
Känner inte du det?
 
Känns lite som om svaret finns där men att man (du, de?) vill ge andra förklaringar till varför han inte villr utföra övningarna.
Känner inte du det?

Jag tycker ju att om hästen inte utan metacam vill böja in nacken, men på metacam utan problem gör det så snart han blir ombedd så är problemet troligen i åtminstone främre halvan på hästen.

Jag känner också att han idag inte kunde/ville böja nacken. Jag köper inte "inte förstod" rakt av. Kanske han inte gjorde men då kan man undra varför den väldigt tiggiga hästen inte försöker nå godis där. Och man borde ha försökt mer. Det lär finnas andra sätt än locka med godis för att kolla rörligheten.

Veterinären ansåg som jag kände det väldigt tidigt i us att problemet inte sitter i nacken, han var så mjuk och fin att böja åt sidorna. Och ja det är han, alltid varit. Men vad spelar det för roll om han kan böja åt sidorna när "problemet" är att han inte böjer in?

Så det var jag som tryckte på rtg halskotpelaren. Vet tyckte nog eg inte det behövdes men "det kan ju vara bra att utesluta".

Så som jag skrev är jag rätt jävla nedslagen. Vet anser att vad det än är så tyder det på smärta. Men sen gick vi isär med teorierna så att säga...

Tillägg: Det är för jag inte utan reservation håller med veterinärens åsikt ang galopp etc är inom citattecken. Det är citat vet. Och vet kan ha helt rätt - men jag hade velat se det testas lite mer innan bortförklarats.
 
Jag tycker ju att om hästen inte utan metacam vill böja in nacken, men på metacam utan problem gör det så snart han blir ombedd så är problemet troligen i åtminstone främre halvan på hästen.

Jag känner också att han idag inte kunde/ville böja nacken. Jag köper inte "inte förstod" rakt av. Kanske han inte gjorde men då kan man undra varför den väldigt tiggiga hästen inte försöker nå godis där. Och man borde ha försökt mer. Det lär finnas andra sätt än locka med godis för att kolla rörligheten.

Veterinären ansåg som jag kände det väldigt tidigt i us att problemet inte sitter i nacken, han var så mjuk och fin att böja åt sidorna. Och ja det är han, alltid varit. Men vad spelar det för roll om han kan böja åt sidorna när "problemet" är att han inte böjer in?

Så det var jag som tryckte på rtg halskotpelaren. Vet tyckte nog eg inte det behövdes men "det kan ju vara bra att utesluta".

Så som jag skrev är jag rätt jävla nedslagen. Vet anser att vad det än är så tyder det på smärta. Men sen gick vi isär med teorierna så att säga...

Frustrerande!!!!
 
Jag hade nog försökt att reklamera halva undersökningen, för jag tycker inte dom gjort sitt jobb. Dom skulle enligt mig smärtstillat för att se skilddnaden och verkligen undersökt allt det du sa, det hade inte tagit speciellt lång tid att undersöka halsen efter smärtis i kroppen, ring dom och ta upp det.
Fruktansvärt frusterande när dom tror man är hönsmamma och skyller på söt ponny.
 
Jag hade nog försökt att reklamera halva undersökningen, för jag tycker inte dom gjort sitt jobb. Dom skulle enligt mig smärtstillat för att se skilddnaden och verkligen undersökt allt det du sa, det hade inte tagit speciellt lång tid att undersöka halsen efter smärtis i kroppen, ring dom och ta upp det.
Fruktansvärt frusterande när dom tror man är hönsmamma och skyller på söt ponny.

Smärtstilla hurdå menar du? Det tog 5 dygn med metacam innan skillnad så det går knappast att bara ge en injektion med NSAID så skulle det märkas.
 
Smärtstilla hurdå menar du? Det tog 5 dygn med metacam innan skillnad så det går knappast att bara ge en injektion med NSAID så skulle det märkas.
Dom måste kunna smärtstilla direkt med någon medicin, inte ger dom smärtlindring i form av NSAID vid operationer och liknande, dom får väl göra som man gör en hältutredning eller ge dig en tid om 5dagar och metacam. jag tycker inte dom har lagt någon tid på dig att utreda hans hals, dom har ju bara skakat på huvudet och sagt att en så söt häst kan väl inte va aggresiv.
Dom borde ju göra som du gjort för att se problemet, det borde vara det minsta när du betalar, tycker jag, ge dig inte :)
 
Usch vad frustrereande! Känns som de inte riktigt tog problemet på allvar alls?

Håller med om att om de nu inte tyckte att han förstod vad de menade när han skulle sträcka sej efter godiset (alldeles särskilt ihop med tiggig häst som verkligen gillar godis?), så kanske det hade varit läge att prova en annan metod.
Helt oavsett om han är mjuk som smör att böja åt sidan.

Stackars stackars er säger jag :(
 
Dom måste kunna smärtstilla direkt med någon medicin, inte ger dom smärtlindring i form av NSAID vid operationer och liknande, dom får väl göra som man gör en hältutredning eller ge dig en tid om 5dagar och metacam. jag tycker inte dom har lagt någon tid på dig att utreda hans hals, dom har ju bara skakat på huvudet och sagt att en så söt häst kan väl inte va aggresiv.
Dom borde ju göra som du gjort för att se problemet, det borde vara det minsta när du betalar, tycker jag, ge dig inte :)

Fast att smärtstilla med tex opioider ger andra nackdelar.
Tyvärr så kan man inte med en spruta generellt smärtstilla så man får bort symptomen från en stund till annan.

Man är heller inte hjälpt med ett åb på metacam, det är eg tvärtom. Man skulle få till ett åb på en dålig dag.

Men jag får helt enkelt försöka se till att de gör en nogrannare rörelseutredning av nacken på Åb.

Och ja det är sjukt frustrerande, de tog ju så att säga "hästen har ont någonstans" på allvar. Tack vare min video. (Annars hade det nog blivit värre eftersom han hade en bra dag och mest tiggde godis som sagt). Men just de symptomen från nacken kan jag tycka släpptes alldeles för fort. Det är ju de som faktiskt finns hela tiden, även bra dagar när han är snäll. Hur bra dag han än har så vill han inte böja in och knixar när man lyfter fram för att kratsa.

Jag inser såhär i efterhand att jag nog omedvetet var så inställd på att rtg skulle visa något att jag därför lät det passera att de inte "tragglade" mer med nacken. Jag såg ju att han varken ville ta upp eller ner, alltså det var så jag upplevde det även om de tolkade det som inte förstår. Men var nog omedvetet inställd på att rtg skulle visa ngt, så det inte spelade roll hur de tolkade.

Så jag får propsa på att de gör ordentligt rörelseretest upp/ner med på Åb. Mycket annat kan jag ju tyvärr inte göra :/
Är synd jag inte lyckades filma ridning/longering utan/med metacam så kunde man visat skillnaden där med ta in nacken, men svårt filma själv vid longering
 
Usch vad frustrereande! Känns som de inte riktigt tog problemet på allvar alls?

Håller med om att om de nu inte tyckte att han förstod vad de menade när han skulle sträcka sej efter godiset (alldeles särskilt ihop med tiggig häst som verkligen gillar godis?), så kanske det hade varit läge att prova en annan metod.
Helt oavsett om han är mjuk som smör att böja åt sidan.

Stackars stackars er säger jag :(

Att han har ont någonstans tog de ju på allvar som jag skrev, men just nacksymptomen/testet kan jag tycka släpptes för fort.

Det är en godismanisk ponny. Det finns en anledning jag sällan ger godis hemma, han blir besatt tiggig. (Använder sån slickbytta när vill belöna). Så han gör generellt det mesta för godis
 
Usch så frustrerande! Fortsätt lita på din magkänsla.

Förstod inte riktigt vad du menade med att böja in nacken? Typ "på tygeln" böja? eller åt sidan?

Min kan böja nacken åt alla håll men han kan inte böja sig i bålen. Han kan klia sig på sidorna, men vid longering på volt ser det ut som han har en vagn bakom sig, han kan inte trava runt och vara rund i kroppen. Men det beror nog på vart på nacken det finns en skada.
 
å jag får propsa på att de gör ordentligt rörelseretest upp/ner med på Åb. Mycket annat kan jag ju tyvärr inte göra :/
Är synd jag inte lyckades filma ridning/longering utan/med metacam så kunde man visat skillnaden där med ta in nacken, men svårt filma själv vid longering
Kan du inte få hjälp att filma då? Eller be den veterinären som gav dig Metacam att skriva mer utförande vad hon ser om hon är villigare att "se" problemet, ibland när veterinärer/vårdpersonal läser ett problem så går dom och funderar och får en annorlunda plan för utredning än om man "Bara" kommer in på besök, eftersom man inte kan ha förutfattade meningar om man läser om det än om man ser det. Bara en tanke..
 
Usch så frustrerande! Fortsätt lita på din magkänsla.

Förstod inte riktigt vad du menade med att böja in nacken? Typ "på tygeln" böja? eller åt sidan?

Min kan böja nacken åt alla håll men han kan inte böja sig i bålen. Han kan klia sig på sidorna, men vid longering på volt ser det ut som han har en vagn bakom sig, han kan inte trava runt och vara rund i kroppen. Men det beror nog på vart på nacken det finns en skada.

Böja in näsan mot bogen, så typ gå på tygeln böja. Åt sidan är han mjuk som smör.

Var på Ultuna så det är ju välrenommerad klinik.

Finns inget att filma nu, han står ju inte på metacam nu så det kommer ju synas på ridprovet men man kommer inte se skillnaden. Och går ju att bortförklara med förstår inte pch inte utbildad. Det trodde jag ju själv i början att det berodde på... :/
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 277
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 058
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 349
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp