Bukefalos 28 år!

Ponny till dottern...

S

Sissan

Ska köpa ponny till dottern och har nu hittat ett par stycken men nu har jag blivit så osäker på vilken jag ska välja... När jag själv köper häst så köper jag ju en unghäst men det går ju inte då dottern inte själv kan rida in sin..:crazy:
Vilken av dessa skulle ni välja till en 8-åring som rider väldigt snällt, inga hårda tag nånstans utan är väldigt rädd om sin häst.. Hon är van en shettishingst med egen vilja och rätt busig..:D

1. Welsh valack 5 år 126cm, nyinriden och rejält tömkörd av vuxen samt mkt väl hanterad, med ett otroligt bra psyke, lugn och snäll och en väldigt tilltalande exteriör.
2. Ridponnysto 5år 125cm, haft föl, inriden men inte skolad, snäll och trevlig.
3. Ridponnysto 18år, 125cm, gått på ridskola, mycket snäll på alla vis.
4. Russto 14år 125cm okomplicerad på de flesta sätt, kan vara lite tittig om hon inte jobbat regelbundet..

Jag tycker ju att en häst på 14-17 år känns jättegammal och det sista jag vill är ju att sätta den i pension om nåt år MEN då har jag ju samtidigt fattat att man inte riktigt kan jämföra åldern på ett varmblod och en ponny...:D
Om jag nu skulle köpa stoet på 18år, kan man betäcka henne i sommar eller är hon för gammal??
 
Sv: Ponny till dottern...

jag skulle valt det 18åriga stoet... tycker det viktigaste är att det är en trygg ponny som tjejen kan känna sig säker på...

18år är ingen ålder för en frisk ponny...
 
Sv: Ponny till dottern...

Men hur gamla blir de då?
Min stora fasa är att måsta avliva en häst och tror att det skulle kännas än värre om den börjar tackla av pga åldern..:(
Skulle man kunna ta föl på detta sto? (Hon ser väldigt fin ut...)
 
Sv: Ponny till dottern...

Om flickan bara är 8 år skulle jag inte valt det 18-åriga stoet, för hur länge kan de utvecklas tillsammans? Russet hade jag kanske inte heller valt, då den ibland är lite tittig, kanske att den får övertag på dottern. Återstår två femåringar som låter bra, så länge man har en vuxen som är bredvid hela tiden. Men finns det inga mellanting, en nio- tioåring som är riden lite mer?
 
Sv: Ponny till dottern...

Har inte hittat nån intressant i den åldersgruppen faktiskt...:confused:
 
Sv: Ponny till dottern...

Jag skulle nog letat vidare för det finns en massa ponnyer som skulle vara bättre. Annars hade jag valt det 18-åriga stoet. Som någon annan sa är inte 18 en ålder för en ponny ;)
 
Sv: Ponny till dottern...

Jag gjorde misstaget att ta hem en 5-åring som var hur snäll som helst första månaden för att sedan börja hitta på saker när vi skulle börja utbilda + att hon inte var särskilt miljötränad, detta resulterade i ett barn som vart livrädd. Nu har vi köpt en 12-årig Dartmoor som varit ute och tävlat lite, otroligt ridbar och välriden och nu börjar dottern sakta men säkert tycka att det är kul att rida igen.

Mitt tips är en väl utbildad ponny som gillar arbete, man vet aldrig vad de små liven säger när det är dags att ställa lite krav i arbetet och att ett barn som själv skall lära sig inte kan utbilda en ponny som kanske även testar lite säjer ju sig självt!

Lycka till och ha inte för bråttom, det är värt att åka långt för rätt ponny!
 
Sv: Ponny till dottern...

Jag är 11 år och senast jag red så små hästar var när jag var 7 ...ää
skit samma det jag skulle säja var att i fall jag skulle välja någon skulle det vara det 18 åriga stoet. 18 år e inte så jätte mycket förut red jag en 26 år gammal häst i LC och det gick bra så...en 18 årig häst funkar jätte bra så den skulle jag välja:D
 
Sv: Ponny till dottern...

Till en 8-åring borde du definitivt köpa en äldre häst med lite mer erfarenhet, tycker jag. Det 18-åriga stoet låter ju rätt bra, annars skulle jag titta på hästar i ca 12-15 års åldern. Annars är 18 år inte så väldigt gammalt för en ponny trots allt.
 
Sv: Ponny till dottern...

Om jag skulle välja mellan de du föreslår hade jag valt artonåringen. Det beror ju på hur länge du har tänkt att hon ska rida henne men barnen växer ofta ganska snart ur de små ponnyerna. Alla gör inte det. Jag tex är den enda i familjen som kan rida barnens Bponny de har sjäva vuxit ur honom för länge sedan vårt sladdbarn är snart sexton. En unghäst är kanske inte så bra till en åttaåring.
Vår B-ponny är ett russ min erfarenhet av dem är ganska begränsad men han är mkt trevlig att rida men definitivt inte ngn barnponny då han är alldeles för stark för dem. När de är små är han för stor och kraftig sedan kom ett par år när han var lagom och då jättekul att rida och sedan hade vuxit ur honom.
 
Sv: Ponny till dottern...

Av de ponnyerna hade jag valt det 18-åriga stoet. Din dotter är ju väldigt ung än och då tycker jag det är A och O att ha en stabil, rutinerad ponny. Om den gått på ridskola har den säkert gått lite LC-klasser iallafall också om din dotter vill prova tävla.
Den tittiga låter inte så bra (just därför) och de unga är för unga tycker jag. En unghäst är alltid en unghäst och inte så passande för små barn.
 
Sv: Ponny till dottern...

Saken är ju den att jag har skitsvårt att köpa nåt i den åldern då jag är "van att tänka unghäst"... :o
Fast hur länge kan en tjej som i nuläget är 123cm lång tänkas kunna rida en ponny i denna storlek?
Hennes ridlärare rekommenderade ponny i denna storlek då hon tyckte det var alldeles för vanligt att föräldrar köper för stora ponnisar till sina barn..
Trodde aldrig att det skulle vara så svårt att köpa en ponny!!:eek:
 
Sv: Ponny till dottern...

och de unga är för unga tycker jag. En unghäst är alltid en unghäst och inte så passande för små barn.

Det är kanske just här som mitt "feltänkande" kommer in när det gäller ponny... Jag ser inte en häst på 5 år som unghäst men en ponny räknas som ung då...
Mitt treåriga kallblodssto ser jag som en unghäst än men inte länge till..;)
 
Sv: Ponny till dottern...

Det beror ju på hur ponnyn är byggd men vad jag kommer ihåg kunde vår yngste som är mittemellanlång rida honom toill han var 13-14 år. Då är vå¨r ponny som jag beskrev tidigare en ganska kraftig och viktbärande ponny. en ridponny är väl inte det. Men det är ju mkt svårare för ett mindre barn att rida en tyngre ponny. Samtidigt tror jag att det är viktigt att ponnyn inte är för stor. De har mkt roligare om ponnyn är mer lagom. Våra två äldsta barn fick låna varsin shettis en sommar när de var 8 och 10 år gamla. De hade jättekul med de smä hästarna.
 
Sv: Ponny till dottern...

Jag skulle välja den 5åriga welsh valacken. Welshar är väldigt trevliga! En sak som är bra med valackar är att dem oftast är lite jämnare i humöret, sen att den är 5 år är ju bra för båda, då kan dem lära sig och utvecklas tillsammans!

Jag red när jag var sju/åtta år ett russ/welshsto som var lite knasigt, men det funkade bra ändå. Jag var ingen superstjärna på att rida då, men hon hade trevligt psyke. Hon var också ung!

Du kanske kan låna hem någon? Se hur ponnyn och din dotter funkar tillsammans! :D Lycka till!!
 
Sv: Ponny till dottern...

Din dotter är ju 8 År och i den åldern växer man mycket (Vad jag tycker)när jag började rida var jag 7 och 1.35 och nu är jag 1.65 så jag tycker att man ska skaffa en Ponny som är lite stor men inte jätte mycket (då blir det så klar knasigt) och obehagligt att rida
 
Sv: Ponny till dottern...

Det beror ju också lite på vad man har för framtidsplan. Om man kan tänka sig att byta ponny efter ett par år, eller om man tänker sig att ha samma B-ponnytiden ut.

Rent spontant så skulle jag säga det 18-åriga stoet. Men vill du kunna ha kvar samma ponny tills dottern kanske är 13 kanske du ska satsa på något yngre.

Jag köpte själv ett 18-årigt sto till då 11-åriga dottern, men en maxad C. Den har hon haft i två år nu och det börjar kännas som hon vuxit ur den ridmässigt. Ångrar dock inte en dag att vi köpte detta äldre sto som varit kanon för dottern att lära sig grunderna på då hon kan "allt" (dock ingen tävlingsponny) och är gudasnäll.
 
Sv: Ponny till dottern...

Jag tycker att du ska ta det 14 åriga för att då får hon endå en trygg häst. Och om det skulle vara så att hon råkar tröttna fort så är den lätt att skicka tillbaka. Det skulle vara en bra och pigg ponny som ärdå kan mycket och orkar lära en längre tid.

Lycka till!
 
Sv: Ponny till dottern...

Ska köpa ponny till dottern och har nu hittat ett par stycken men nu har jag blivit så osäker på vilken jag ska välja... När jag själv köper häst så köper jag ju en unghäst men det går ju inte då dottern inte själv kan rida in sin..:crazy:
Vilken av dessa skulle ni välja till en 8-åring som rider väldigt snällt, inga hårda tag nånstans utan är väldigt rädd om sin häst.. Hon är van en shettishingst med egen vilja och rätt busig..:D

1. Welsh valack 5 år 126cm, nyinriden och rejält tömkörd av vuxen samt mkt väl hanterad, med ett otroligt bra psyke, lugn och snäll och en väldigt tilltalande exteriör.
2. Ridponnysto 5år 125cm, haft föl, inriden men inte skolad, snäll och trevlig.
3. Ridponnysto 18år, 125cm, gått på ridskola, mycket snäll på alla vis.
4. Russto 14år 125cm okomplicerad på de flesta sätt, kan vara lite tittig om hon inte jobbat regelbundet..

Jag tycker ju att en häst på 14-17 år känns jättegammal och det sista jag vill är ju att sätta den i pension om nåt år MEN då har jag ju samtidigt fattat att man inte riktigt kan jämföra åldern på ett varmblod och en ponny...:D
Om jag nu skulle köpa stoet på 18år, kan man betäcka henne i sommar eller är hon för gammal??

18-åringen i första hand och 14-åringen i 2:a hand. En trygg och välriden ponny är det ni ska satsa på. Din dotter är alldeles för ung för att rida till och utbilda en häst själv. Det blir inte bra och inte roligt för henne eller ponnyn. I den åldern ska det bara vara roligt för barnet och inga krav ska ställas på att barnet ska utveckla hästen. En ponny blir lätt 25 år och ofta ännu mer, så så länge det inte händer något drastiskt så kommer din dotter ha växt ur ponnyn lagom till pensionen om ni köper 18-åringen. Vi köpte själva en 17-årig d-ponny till vår dotter förra året (dottern var då 11 och 155cm lång). Ponnyn hade gått på ridskola och var snäll och väluppfostrad utan att vara tråkig. Det bästa köpet vi har gjort. En helt underbar häst som dottern kan utvecklas på, fräsa över stubbåkrar med utan att den sticker (går inte med unghästar oftast), hoppa och tävla lite lägre klasser, träna dressyr och hoppa i skogen med... En ponny som hon bara har roligt med helt enkelt. Gammalt är tryggt och bra för barn...:)
 
Sv: Ponny till dottern...

kan ni ninte åka och provrida ponnysarna?
visssa stämmer säkert jätte bra på pappret men kansk inte i verkligheten.

mitt tips är : köp inte en förstor och för ung ponny. bättre att behöva byta ponny när den blir föliten än att växa i den.

lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 470
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: Johannna1
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 410
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp