Bukefalos 28 år!

Ponny till dottern...

Sv: Ponny till dottern...

Det var inte meningen att anklaga dig för att låta dottern rida sönder ponnyn. Det var mer menat som en generell brasklapp eller varning eller vad man ska säga.
Efter några år i hästeriet har man ju sett olika sorters barn och föräldrar, olika sorters hästhållning och så.

Tyvärr rids många små ponnys rätt illa. De går med dåligt tillpassad utrustning, med massor av spänningar i kroppen, det studsas friskt i sadlarna och åthutas med hårda händer och bankande hälar medan föräldrarna står och kluckar bredvid, klatschar på med pisken bakom eller är helt frånvarande. Sådana hästar är säkert inte fräscha när de kommer upp i åren. En sådan säljare är antagligen helt omedveten om ponnyns förslitningar.
Det finns tränare som faller in i samma tänk, som låter småryttarna behandla sina små ponnys rätt illa, som tillrättavisar ponnyn (via ryttaren "på med spöet nu!") när det egentligen är hos ryttaren felet ligger.
Problemet är väl nästan jämt okunskapen, för ingen VILL väl göra fel?

Jag har också sett föräldrar och tränare som är jättenoga med både ponnys och barn, som kollar pulsen, kontrollerar träningen och uppmuntrar båda parter. Ibland hjälper det inte, om förälderns intresse är större än barnets. Det händer att föräldrarna i sin ambition köper för svåra ponnys, barnen blir rädda och vill inte.

Inget av detta gäller er, det var mer tänkt som allmän iakttagelse. Det finns slitna ponnys, det finns ponnys som tränas upp under inte helt optimala former och blir slitna. Det finns massor av fina, starka, glada och hållbara ponnys och glada, intresserade och ambitiösa barn, föräldrar och tränare också.
Dina inlägg tyder ju helt klart på att ni tillhör de sista och då ska ni bara akta er för den andra sorten! :idea:
 
Sv: Ponny till dottern...

KL

folk snackar så mkt om att 18 år är ingen ålder för en ponny, kanske inte, de kan bli 30 men jag själv hade iaf aldrig köpt en ponny över 12-13 jag personligen tkr de är för gammalt att köpa en 18 åring, man vill ju inte ha en gammal ponny.

Jag letar hellre lite längre o köper en 8-10 åring som är snäll och stabil i psyket som har en massa kvar att ge än en 18 åring.

Jag skulle uppskatta om den var någorlunda ung o fräch fortfarande sen när dottern växt ur den och kanske måste sälja, då vill man ju att den inte ska va för gammal o sen kanske man känner för o ta nåt föl på den också.

Det finns mkt mer möjligheter om man köper en yngre ponny, kul sen när man kanske ska sälja den o sälja en 23 åring typ, vem vill köpa den?
 
Sv: Ponny till dottern...

Nu kan väl jag inte ge så mycket tips på vilken ponny du ska skaffa, utan det beror på personlighet och kemin mellan ponnyn och dottern... Men...

Angående äldre hästar kan jag livligt intyga att 18 år är rena barnet i mina ögon, i alla fall vad det gäller läromästare. På ridskolan där jag jobbar är äldsta ponnyn 28 år och går för fullt (i den mening, ca 2 lekt där det mycket handlar om yngre barn som ska lära sig rida). Medelåldern på ponnysarna är ca 20 år och alla är jättefina för sin ålder, de flesta kan göra allt i ridskoleväg (en ponny kan inte hoppas dock).:love::love:

Sedan har man väl exemplet på ponnyn som tävlar dressyr just nu på FEI-nivå och nästan alltid tar placering. Den är 24 år. :D

stackars ponnyer får dom aldrig gå i pension:crazy: okej att dom rids när dom e gamla men som privathäst, kul o gå på ridskola när man e så gammal:cool:
 
Sv: Ponny till dottern...

Men det är ju detta eviga bankande och slitande i ponnisarna som gör att jag är rädd för att köpa en äldre då jag har en dotter som varken bankar igång hästen eller rycker i tyglarna utan rider väldigt mjukt och försiktigt, hon skulle inte kunna använda spöet mer än vifta i luften med.... :crazy: Så då tänker jag att om jag nu köper en ponny som är inriden och uppfostrad av en vuxen och har ett mkt stabilt psyke så bör jag kunna hjälpa henne att rida den samt få den skolad av de som kan mer än henne... Men som sagt, det är första ponnyn som jag köper för mer än sällskap och "hagridning" så jag är jätteosäker på hur jag "bör" tänka..
 
Sv: Ponny till dottern...

Sen hon började på ridskolan och har fått rida på större ponny så trivs hon inte längre på han(han är en grov, stark kloss) och dessutom vill hon kunna följa med mig ut och rida och det funkar inte då han är hingst och mina är ston.. Jag vill inte riskera att han kommer upp bakom stoet och hon slår efter han när dottern sitter på hans rygg...:(

Då förstår jag det hela bättre

Jag började rida helt grön på ett helt orutinerad sto och det gjorde mig väldigt orädd och stabil i sadeln...:p Jag var iofs 13 år så jag tänker inte utsätta min dotter för samma. Jag skulle aldrig släppt ut min dotter på den ponnyn ska jag ärligt erkänna..;)

Det är en stor skillnad på 8 år och 13 Och man kan bli en MKT god ryttare utan att krångla till det ibörjan.
Det finns barn som fixar svåra/pigga/tjuriga ponnyer som små, och som bara torkar bort grus och snor efter avramlingarna och är "på det igen" , men många fler blir rädda och slutar istället rida...

Bara för att man själv gick en tuff och krokig väg till att blie en bra ryttare, så vill man väl göra den vägen enklare för sina barn ...eller hur:smirk::angel::smirk:
 
Sv: Ponny till dottern...

Tja fast kul att stå och skrota i en hage, inte :angel: Red en sådan liten skrotande ponny en gång för ngra år sedan, hon höll på att hoppa ur skinnet av glädje. Har fått uppfattningen att ridskoleponnyer i den åldern får gå så länge de orkar och tycker det är kul, sen när de själva tycker det är lagom så får de pensioneras i ngn ridlärares hage :)

kl: När det gäller den 18 åriga, eller samtliga, ponnyn/ies så är det väl bara att provrida och kanske sen prova en månad. Är det en underbar, snäll, pigg, hel och glad ponny så är det väl enkelt. Är hon surmulen och reaktionsseg så...

Sedan måste jag fråga, jag har alltid trott att man räknar en 5 årig ponny som lite "yngre" än ett 5 årigt fullblod? och rider in lite senare? Men där kan jag ha helt fel, det kan vara ngn gammal möglig myt jag råkat ut för.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny till dottern...

Nu har det tillkommit ytterligare en ponny!!:D
Denna föll dottern för direkt hon såg bilden på henne... Ja hur som helst, ett sto 10 år, 135cm, ser rätt kraftig ut, har haft lite problem med kotorna, kan vara tjurig att få framåt men gör aldrig nåt dumt i övrigt, tidigare tävlad.. Vad sägs om denna?
 
Sv: Ponny till dottern...

stackars ponnyer får dom aldrig gå i pension okej att dom rids när dom e gamla men som privathäst, kul o gå på ridskola när man e så gammal

Helt OT från tråden, sorry.Om hästarna får gå ute minst 10 timmar om dagen och rids ca 1½ h per dag 4 dagar i veckan hur kan detta då vara dåligt för dem? Äldre hästar behöver röra på sig för att inte stelna till, och jag finner det som ett ganska gott betyg att dessa äldre hästar fortfarande trivs som ridskolehästar och ser bra mycket fräschare än mycket yngre hästar... Ingen av hästarna är undernärda, hårt ridna eller får för lite utegång. Hur kan man då kalla dem för stackars ponnyer?

Förlåt för lite svammel utanför tråden, nu ska jag hålla käft :o:D
 
Sv: Ponny till dottern...

Låter väl jättefin! Speciellt om din dotter gillar den också!
 
Sv: Ponny till dottern...

Nu har det tillkommit ytterligare en ponny!!:D
Denna föll dottern för direkt hon såg bilden på henne... Ja hur som helst, ett sto 10 år, 135cm, ser rätt kraftig ut, har haft lite problem med kotorna, kan vara tjurig att få framåt men gör aldrig nåt dumt i övrigt, tidigare tävlad.. Vad sägs om denna?

Nu blinkar det lite i mina varningsklockor, men det finns ju mycket jag inte vet om hästen - men som du bör tänka på innan köp.

Vad betyder "har haft LITE problem med kotorna"? På vilket sätt visade det sig, på vilket sätt har det behandlats, vad var orsaken, hur länge sedan är det hästen hade sista symptomet, är det helt säkert att problemet är utläkt och hur mår hästen nu? Är det ett kroniskt problem typ KS som behöver kontinuelig uppmärksamhet och speciell ridning/omvårdnad?

Varför är den tjurig att gå frammåt och vad betyder det? Tro mig, en häst som fryser fast eller ännu värre backar är inte roligt, varken för en vuxen eller för ett barn. Men det kanske inte är så drastiskt utan bara att hästen är lite seg och flegmatiskt lagd? Kan motviljan mot att röra sig ha något samband med att ryggproblemet finns kvar i någon grad?

Vad betyder tidigare tävlad? Är den startad någonting efter att ryggproblemen läkt eller har den mest stått sedan dess? Om den stått kan det också tyda på att problemen finns kvar och att hästen därför inte går för fullt.

Över lag skulle jag vara väldigt försiktig med att köpa en häst som bara är 10 år och som redan har haft ryggproblem.

Du behöver inte svara på frågorna här, det var inte meningen. Utan mera för dig att fundera på och fråga när ni tittar på ponnyn.

Åk iväg och provrid lite! Efterhand som ni börjar provrida tror jag att det kommer börja formas fram vilken typ av häst ni är ute efter.

Lycka till!
 
Sv: Ponny till dottern...

jag skulle tagit de 18 åriga stoet. hon är världsvan å väl utbildad.. å ja visst så länge hon är frisk och i bra kondition så kan ni med säkerhet betäcka henne.
 
Sv: Ponny till dottern...

Tack, detta var precis så som jag tänkte med men eftersom så många tänker annorlunda mot mig annars så ville jag kolla detta med...:bow:
Hon har inget gjort efter behandlingen men skadorna var tydligen snabbt åtgärdade iaf..
 
Sv: Ponny till dottern...

Ska försöka åka och kolla på henne i helgen iaf så får vi väl se...
 
Sv: Ponny till dottern...

Nu har det tillkommit ytterligare en ponny!!:D
Denna föll dottern för direkt hon såg bilden på henne... Ja hur som helst, ett sto 10 år, 135cm, ser rätt kraftig ut, har haft lite problem med kotorna, kan vara tjurig att få framåt men gör aldrig nåt dumt i övrigt, tidigare tävlad.. Vad sägs om denna?

Kolla NOGA upp vad som varit med kotorna/behandlingar osv. Har ponnyn tendens att "lägga sig lite på bogarna" kolla VÄLDIGT NOGA:angel:
Kontakta även ridsportsförbundet och be att få alla tävlingsdata utskrivna - finns där längre bortavaro ifråga sätt VARFÖR - kan tyda på långvarig skada eller liknande.

Vad har den tävlat? Vilka klasser, med hur många ryttare.
Allt under Lätt A kan en hyfsad och tuff ryttare prestera med en mkt medelmåttig ponny...

Tjurigheten oroar mig inte så _ din dotter har ju en shettishingst :D

LYCKA TILL...
 
Sv: Ponny till dottern...

*KL*
Här är det mycket som stämmer in på mitt B-ponnyköp:angel:.

Det var för ca 4½ år sen och jag skulle äntligen få en egen häst (vi hade flyttat till egen gård). Jag var ju typ pytteliten så det var mamma som kollade annonserna, och fastnade för en 18-årig maxad new forest. Vi åkte ut och kollade och hon var verkligen jättefin:love:. Hon var liksom inte seg eller något sådant, utan hade jättefina gångarter, gick super i form. Så vi köpte henne och hon gav mig ca 4 underbara år och lärde mig allt:bow:.
När hon var 20 år betäckte vi henne med ett fullblod och året efter på sin 21-års dag så fick hon sin lilla bebis:love:..(efter att ha gått över 30-40 dagar).
Men de som var med henne var att hon hade gjort sitt på tävlingsbanorna, så nå tävlande blev det inte (eller jo iof var vi ute på en lokal dressyr när jag hade haft henne ett litet tag och kom runt på drygt 30%:o, och så vägrade vi ut oss på 50 cm clearrond)

Nu i somras så tog vi bort henne pga förslitningsskador i lederna:cry:, men jag har ju iaf min bebis efter henne:D som är 2½ nu och kommer bli en D-ponny (om han inte växer över:mad:).
 
Sv: Ponny till dottern...

*har inte läst hela tråden*

men ngn ska ju ha b-ponny unghästarna också? jag känner en tjej på 8 år, hon har en storasyster på 13. Tjejen på 8 har fått en ungb ponny med bra psyke, det går alldeles utmärkt :D men kannske är det klokast av allt med ngn på < 10 år .men det är ju individuellt.
 
Sv: Ponny till dottern...

Tjurigheten oroar mig inte så _ din dotter har ju en shettishingst :D

:rofl:Detta var precis vad hon också svarade då jag sa att ponnyn var tjurig.... "Men mamma, Nino är ju också tjurig ibland så det ska nog gå bra bara man är snäll med henne." :rofl:
 
Sv: Ponny till dottern...

Precis så tänker jag med.. Ska jag nu köpa det gamla stoet så hoppas jag kunna ta föl på henne så att hon får en efterträdare i en storlek större och på så vis kan göra ett mjukt generationsskifte...;)
Men då krävs att det är ett väldigt tilltalande sto för annars blir det då inget....:cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 623
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 349
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 819
Senast: Johannna1
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 440
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp