Bukefalos 28 år!

Ponny till dottern...

Sv: Ponny till dottern...

Tack för era svar!:bow:
Jo vi ska åka och titta på alla dessa förhoppningsvis men jag vet ju redan nu vem jag vill att hon ska ha så därför ville jag höra andras åsikter. (Jag själv lärde mig rida på ett halvknäppt welsh korsningssto på 5 år och då hade jag inte ridit på hästar förut.. :angel:)
Dottern har ju som sagt en shettishingst på 8år som hon haft sen de var 1 år. Han har ett toppenpsyke och skulle aldrig göra ett barn något men sen är han stark och tjurig att rida och jag törs inte ha med dem när jag rider mina hästar som är ston(ston älskar inte alltid hingstar i svansen).. Därav att jag nu vill ha dels en större ponny åt henne och då valack eller sto.
Jag tror inte heller att jag vill ha en så mycket större ponny än dessa heller, kan tänka mig en på 130 men sen tror jag de blir för stora då hon är rätt liten..
Det jag ställer mig mest frågande till är ju som sagt åldern på det 18 åriga stoet, att fästa sig vid en häst som sen måste slaktas inom nåt år känns grymt..:(
 
Sv: Ponny till dottern...

Som flera påpekat; 18 år behöver inte vara någon ålder på en ponny! Vårt sto vi köpte gick igenom besiktningen ua med böjprov och allt som 18-åring. Jag har flera kompisar som tävlat sina ponnier upp till de varit 25+.
 
Sv: Ponny till dottern...

Som flera påpekat; 18 år behöver inte vara någon ålder på en ponny! Vårt sto vi köpte gick igenom besiktningen ua med böjprov och allt som 18-åring. Jag har flera kompisar som tävlat sina ponnier upp till de varit 25+.
OJ!!!:eek:
De är alltså så fräscha i den åldern!!:o
Måste kanske tänka om trots allt....
 
Sv: Ponny till dottern...

jag skulle letat vidare för 18 är lite gammalt tycker jag, skulle inte själv köpa en så pass gammal ponny även om de kan bli gamla.

De andra låter ju inte så passande heller.

Leta efter nån som känns passande i 9-12 årsåldern, då är de inte unghästar men har en del kvar att ge.

MVH/Elinor
 
Sv: Ponny till dottern...

Nu kan väl jag inte ge så mycket tips på vilken ponny du ska skaffa, utan det beror på personlighet och kemin mellan ponnyn och dottern... Men...

Angående äldre hästar kan jag livligt intyga att 18 år är rena barnet i mina ögon, i alla fall vad det gäller läromästare. På ridskolan där jag jobbar är äldsta ponnyn 28 år och går för fullt (i den mening, ca 2 lekt där det mycket handlar om yngre barn som ska lära sig rida). Medelåldern på ponnysarna är ca 20 år och alla är jättefina för sin ålder, de flesta kan göra allt i ridskoleväg (en ponny kan inte hoppas dock).:love::love:

Sedan har man väl exemplet på ponnyn som tävlar dressyr just nu på FEI-nivå och nästan alltid tar placering. Den är 24 år. :D
 
Sv: Ponny till dottern...

Hejsan
Vi satt i nästan samma sits som ni för ca ett halvår sedan och jag våndades så över vad jag skulle välja för häst. Jag ventilerade här på Buke jag me´... =)

I vårt fall stod valet mellan en 14 årig erfaren d-ponny, 147 cm, eller en 5 -årig relativt outbildad, 142 cm, men såå vacker d-ponny valack. Mina barn (9 och 12 år) valde den äldre ponnyn trots att jag gillade den yngre mera. Med facit i hand så valde dom rätt. Han har varit en klippa och är en mkt bra kompis att lita på i alla väder. Jag ångrar inte en minut att det blev han.

Åldern är nog inte nåt du behöver bekymra dig för däremot skulle jag, om jag var du, kika på c-ponny, bara utifall att. Lås dig inte vid höjden på hästarna. Min erfarenhet säger mig att det inte är storleken som ger ridbarheten utan det är hur utbildade och trygga/vänliga hästarna är som är det viktiga. Mina barn har ridit stora hästar på 170 cm bättre än små ponnysar och det har berott på utbildning och kynne hos hästarna.
 
Sv: Ponny till dottern...

5-åringarna är ju knappt utbildade så de faller ju bort om du letar efter en läromästare.Jag skulle välja 18-åringen eller 14-åringen.Lycka till:)
 
Sv: Ponny till dottern...

Jag hade absolut köpt det äldre stoet men jag hade INTE betäckt. Inte för stoets skull utan för dotterns. Hon (läs Eleonores) skulle uppskattat mer att rida och träna än att ha ett dräktigt sto/ett med föl.

NÄSTA gång jag köper ponny kommer det bli typ en 18-20 årig läromästare.
 
Sv: Ponny till dottern...

Ta en ponny som din dotter kan klara av i alla upptänmliga situationer och ha KUL med. Jag har sett så många föräldrar som har köpt för bra/mycket/för heta ponnisar till sina barn för att vara snälla och barnen ska ha något att växa med. Det slutar med att barnen gråter och vägrar rida. Ponnyn blir stående, understimulerad och blir därmed jobbig att ha med att göra vilket slutar med att barnet blir ännu mer rädd. Det är så tragiskt att se för alla inblandade. Dessutom blir det svårare att bli av med ponnyn sedan eftersom den inte har blivit regelbundet riden och nu räknas som "svår". Köp en ponny som ni kan sälja när dottern tycker den är tråkig och slö. Jag tror inte det är så svårt att bli av med en bra läromästare i 20-årsåldern.
 
Sv: Ponny till dottern...

Jag skulle valt någon av 5-åringarna eftersom dom verkade vara lugna och snälla! Eftersom du verkar vara duktig och kan hjälpa henne så verkar det vara det bästa!
 
Sv: Ponny till dottern...

Angående ålder på ponny.

Kompisens barn (3 och 5) håller just nu och lär sig rida på grannens shettis. Den är 33 år gammal, pigg och fräsch för ändamålet. Nu jobbar den ju inte särskilt tungt, några ridpass i veckan med dessa små. Men ponnysar kommer ofta upp i en anmärkningsvärd ålder om de får vara friska.

Jag skulle aldrig köpa en häst under 10 år som förstahäst. Bäst tycker jag det är med en häst i lagom storlek som man själv kan få pensionera, då jag är av uppfattningen att hästar (liksom hundar och katter) ska slippa flytta runt mellan olika hem vartannat år.
 
Sv: Ponny till dottern...

Hej. Jag tycker du skall välja den första ponnyn, om dottern redan idag rider an A-ponny hingst blir denna ponny inget problem för henne. Bättre en ung ponny som inte har hunnit lära sig en massa olater än en äldre som bara drar penner med henne. Min dotter fick som 9 åring sin b-ponny en 4-årig wehlsvalack som precis var inriden, de utvecklades enormt tillsammmans, bl.a vann de 5 -års championatet. Hon hade precis som din dotter tidigare ridit A-ponny. Sen är frågan skall hon bara ha en ponny för skogsridning eller vill hon ut och tävla?
Lycka till oavsett vilken ponny du väljer.
 
Sv: Ponny till dottern...

Jag har vid det här laget köpt ett antal ponnyer åt döttrar, och mitt tips är faktiskt att barnet får ha en hel del att säga till om.
Det är jätteviktigt för intresset att man tycker om sin ponny!

Ridningen behöver man ju hjälp med ganska många år till, ifall man är 8 år, men det är bra om hästen är riktigt snäll att hantera, så att barnet kan pyssla med ponnyn utan allt för mycket assistans.

Vad gäller ålder, så är det inte så många flickor som kan rida B-ponny längre än till 11-årsåldern, och det kan man ju ha i åtanke vad gäller ålder på hästen. M a o så gör det inget om ponnyn hunnit bli lite till åren, förutom att den kan vara mer svårsåld när den är urvuxen.

En annan sak, som låter löjlig, men som jag tycker är ganska viktig: kolla så ponnyn inte har ovanan att rycka tyglarna ur händerna på ryttaren.
Väldigt många småponnyer gör så, och det är svårt att lära ett barn att hantera det. Ridskoleponnyn skulle t.ex kunna ha lärt sig detta lilla trick...

Lycka till med ponnyköpet!
 
Sv: Ponny till dottern...

jag skulle valt det 18åriga stoet... tycker det viktigaste är att det är en trygg ponny som tjejen kan känna sig säker på...

18år är ingen ålder för en frisk ponny...

samma här!!!
en äldre ponny som är lugn o snäll och dessutom gått på ridskola det är ett bra val.
jag rider min häst mkt och rider dressyr hoppar ibland mm.o hon är 23år.

visst kan du betäcka henne jag betäckte mitt 18åriga sto förra sommarn.
 
Sv: Ponny till dottern...

Val av häst beror mkt på hur din flicka rider, alltså hur mkt hon kan. Och dessutom vad ni har tänkt att hon ska "välja för väg" inom hästeriet. Är det tävlingar det är fråga om skulle jag välja det 18-åriga stoet. Den är rutinerad och kommer fungera tills flickan måste byta upp sig till större ponny. Sen kanske en lite yngre c- eller d-ponny passar bättre.
Ska hon däremot rida mer för att det är kul så blir det lite annat.

Jag har varit ledare ett par år på en travskola där barnen också rider. Jag har märkt att även de barn i 8-9-års åldern som ridit flera år på ridskola kan ha problem att handskas och rida ponnyerna (smala russ ca 120-125cm i mh). Längdmässigt passar de genomsnittliga barnen ihop med ponnyerna, men barn växer ju nåt enormt i den åldern!

Jag skulle nog leta efter en normalbygd ridponny (inte russ iaf, de är fruktansvärt envisa ;)) 125-130cm som är rutinerad.
En barnponny ska kunna lite av varje och vara väldigt tålmodig. En ponny som gått på ridskola låter jättebra! Då är den van vid stoj och stim samtidigt som den kan en del dressyr och hoppning.

Inte yngre än 12-13-14 år ungefär. En ponny som rids ansvarsfullt kan ridas tills den stupar i princip :)
Det finns en uppsjö av ponnyer som rids aktivt och tävlas upp i 30-års åldern! Det beror ju såklart på en mängd faktorer, men det bevisar iaf att en 18-åring är i sina bästa år :)

Om stoet är betäckt förut är det inga problem att göra det igen. Ett ponnysto bör annars betäckas för första gången innan hon fyller 15 ungefär...
Lycka till med hästköpet!
 
Sv: Ponny till dottern...

Visst händer det att hästar slits sönder och blir halta och lytta i förtid, men då är det just i förtid. Det kan på ett äldre djur bero på hur den tränats förr, på ett yngre beror det på hur väl den byggs upp och tränas, nu och i framtiden. Det är ett rätt stort ansvar för en 8 åring kan jag tycka, att skola och utbilda en häst så att båda utvecklas positivt tillsammans. Kul när det funkar, men sorgligt annars.

Det finns inga garantier för att de yngre ponnysarna inte kommer att lära sig nya tricks och olater när de får en ung, snäll och försiktig ryttare på ryggen. Det finns inga garantier att de kommer att hålla sig friska och ohalta heller.

Den äldre kommer sannolikt inte att lägga sig till med nya olater, de hon redan har fått kan hon däremot tänkas behålla.

Jag tror också att det är väldigt viktigt att fråga dottern vad hon vill - hur stort är hennes hästintresse, egentligen? Hur höga ambitioner har hon just nu? Är hon intresserad av någon särskild gren? Av att tävla?

Om din dotter inte är intresserad av att tävla högre klasser eller elitträna sin ponny de närmaste åren, då är väl en snäll och trygg 18 åring perfekt! Om 2-3 år när dottern vuxit ur henne, lärt sig mer i ridkonsten och kanske har högre ambitioner (eller helt andra intressen, vem vet?) kan det vara läge för en större och yngre ponny (eller nya skridskor?) - lagom till märren kan få gå i pension eller möjligen gå vidare till ett annat litet barn (jag är dock också generellt motståndare till att skicka runt med levande djur vartannat år som vore de en begagnad cykel, de kan förtjäna lite lugn och ro eller att få avsluta sina liv i frid).

Jag tror också att om dottern fäster sig mycket vid sin ponny är det nästan lika sorgligt att sälja den som att avliva den pga sjukdom eller ålder. Värst av allt vore nog att avliva en ung häst pga sjukdom eller förslitning.
 
Sv: Ponny till dottern...

Jag håller med de som säger att man bör satsa på en äldre läromästare till ett barn, det lär de sig absolut mest på eftersom läromästaren inte har så många begränsningar.
Man kan pröva sig fram på dem, vilket är väldigt lärorikt. Att som åttaåring behöva lära en stissig femåring att arbeta kan bli rätt tröttsamt. Tålamod kan vara en bristvara i den åldern, minns hur jag själv var. :D
 
Sv: Ponny till dottern...

Jag tycker absolut att barnen ska ha en BRA läromästare som första ponny (om din dotter nu har en shettishingst - varför byta ut den om den funkar ,när hon bara är 8 år?).

Sätt aldrig en nybörjare på en orutinerad häst brukar man säga.
Och det är verkligen sanna ord.

Man har igen tusen gånger att barnen får lära sig hur det ska kännas när en häst går i rätt form osv från början.

När man är 8 år ska ridning enbart vara roligt!
Allvaret kommer in senare, och då är hon förmodligen redo att ha en unghäst kanske:)

Jag brukar säga att i barnens första ponny förlorar man pengar men vinner otroligt mkt lärdom och trygghet! :smirk:
DÅ har man på ett snällt sätt fört in sina barn i ridningens förtrollade värld.

18 år är ingen ålder på en ponny.
Mina barns hingst tävlades i LA när han var 25, welsh mountinstoet tävlades MSV vid 23 års ålder osv...
 
Sv: Ponny till dottern...

Jag tycker absolut att barnen ska ha en BRA läromästare som första ponny (om din dotter nu har en shettishingst - varför byta ut den om den funkar ,när hon bara är 8 år?).

Sätt aldrig en nybörjare på en orutinerad häst brukar man säga.
Och det är verkligen sanna ord.
Sen hon började på ridskolan och har fått rida på större ponny så trivs hon inte längre på han(han är en grov, stark kloss) och dessutom vill hon kunna följa med mig ut och rida och det funkar inte då han är hingst och mina är ston.. Jag vill inte riskera att han kommer upp bakom stoet och hon slår efter han när dottern sitter på hans rygg...:(

Jag började rida helt grön på ett helt orutinerad sto och det gjorde mig väldigt orädd och stabil i sadeln...:p Jag var iofs 13 år så jag tänker inte utsätta min dotter för samma. Jag skulle aldrig släppt ut min dotter på den ponnyn ska jag ärligt erkänna..;)
 
Sv: Ponny till dottern...

Alltså, jag hade ju inte tänkt mig att hon skulle skola ponnyn utan det vet jag andra lite äldre mer rutinerade tjejer som kan få roa sig med på lektionstid..

Sen vet jag inte riktigt vad du menar om du tror att hon skulle rida sönder ponnyn pga att de båda är ovana eller ...??
Nu anser jag ju mig vara rätt duktig på att hålla mina hästar friska så även om jag inte skulle rida hennes så har jag svårt att tänka mig att hon skulle få rida sönder den framför ögonen på mig. Det är ju inte tänkt att hon ska få rida vind för våg för sig själv direkt...

Sen är det ju det där med att göra sig av med ponnyn om några år och det är ju jobbigt hur man än gör men då tänker jag samtidigt att är det en yngre så vill fler ha den och den kommer att få flera roliga år med en ryttare i rätt storlek... Är den äldre så kanske just avlivning vore det bästa för alla om man inte kan ha den kvar, för då vet man vart den är och har man plats för den så kan man låta den gå kvar som sällskapshäst med gott samvete..
Fy så jobbigt detta blev, hon får banne mig växa i mina hästar!!!:idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 621
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 349
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 819
Senast: Johannna1
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 440
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp