Bukefalos 28 år!

Ponny till dottern...

Sv: Ponny till dottern...

Jag sliter mitt snart gråa hår....!!!:eek:
Jo tack, nu är det så att min känsla för den gamla damen fick styra så det blev inte hon! Jag bestämde mig för att dottern får denna men så kände jag att -Nej det går inte, det är helt fel ponny!!
Så nu står det och väger mellan den yngre valacken och ett äldre sto som ser väldigt fräsch ut (dock ev dräktigt) och som är mycket riden av barn så nu ska jag bara bestämma mig. Mer jobb med valacken men all hjälp är ordnad.. Föl hade vi väl inte räknat med än då men...
 
Sv: Ponny till dottern...

Jag skulle ta 18 åringen.
Tror dottern har roligast och mest nytta av en häst som är utbildad och som hon kan lära sig av. Det är toppen att ha en riktig läromästare som kan.

Man lär sig mycket av att utbilda hästar också men för bästa resultat så är det bra om ryttaren sas är kunnigare än hästen:D

Några bekanta hade en connemaravalack förut som blev 34 år gammal. Pigg och full fart på honom hela tiden.

En kompis isissto är 28 och pigg som bara den.
Nästan så hon blir het ibland.

Ta det lugnt i ponnyletandet, hitta rätt kan gå jättesnabbt eller ta evigheter.
Men det är värt att leta, titta, fundera, prova, fundera igen osv.
Det är mycket som ska stämma och när man hittar rätt då vet man det.


Köpa häst från ridskola kan bli jättelyckat, den är ofta i bra kondition och bra musklad, van vid att ryttaren inte alltid gör 100% rätt, kanske inte har så bra balans i alla lägen osv.
Men det kan också vara en häst som blir stressad av att ridas själv, inte vill lämna stallplan osv. Men det får man väl veta när man tittar på hästen, det bör alla fall kollas upp noga innan köp.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny till dottern...

Men vad är fel med 18 åringen?
Det är dottern som ska rida hästen, inte du.
Det är också hon som ska passa ihop med ponnyn och ha kul med den i många år. Utseendet på hästen är eg mindre viktigt så länge den är frisk och hel. Att bara köpa ponny för att den är snygg att se på verkar farligt.
 
Sv: Ponny till dottern...

Har inte sett att trådskaparen någonstans nämnt att utseendet var prio ett?

Av de 4 som det stod mellan från början skulle jag med den infon som framgick valt 5-åringen.

Mina erfarenheter säger mig att:
Väl grundhanterad är viktigare än hög utbildning.
Stabilt och tryggt psyke har ingenting med hästens ålder att göra... Vem har inte träffat sansade vettiga och lätthanterade 4-åringar?? På samma sätt har man ju träffat 15-åriga "välutbildade" hästar och ponnyer som är både svåra att rida och jobbiga att hantera.

Även om det är dottern som ska ha ponnyn och hon ju ska tycka om den du väljer, så är det ju definitivt ditt beslut och inte hennes vem som hamnar hemma i stallet. Hemska tanke att lägga det ansvaret på en 8-åring.....(!)
 
Sv: Ponny till dottern...

Bäst att förtydliga ovanstående så jag inte blir sågad vid anklarna:angel: "TS" har inte påstått att det är dotterns ansvar eller uppgift att välja ponny.
 
Sv: Ponny till dottern...

Tolkade det lite så när dottern uppenbarligen gillade ponnyn och passade ihop med den men den valdes bort för att TS inte gillade utseendet
 
Sv: Ponny till dottern...

Tolkade det lite så när dottern uppenbarligen gillade ponnyn och passade ihop med den men den valdes bort för att TS inte gillade utseendet

Det ingår mycket i utseendet för mig ska jag kanske tillägga. Jag tyckte inte om utseendet på ponnyn men sen har jag inga mer belägg för skicket på den än min egna känsla och det var väl kanske främst det som gjorde att jag valde bort den. Jag vill verkligen inte ha en ponny till henne som inte ser helt frisk ut, jag vill dessutom inte att den ska röra sig knepigt. Hade ponnyn sett pigg och fräsch ut och rört sig bättre så tror jag kanske inte att jag reagerat så mycket på de punkter i utseendet hos den som jag inte tyckte om...
Bilderna på samma ponny från i somras visade en helt annan ponny...
 
Sv: Ponny till dottern...

Ska köpa ponny till dottern och har nu hittat ett par stycken men nu har jag blivit så osäker på vilken jag ska välja... När jag själv köper häst så köper jag ju en unghäst men det går ju inte då dottern inte själv kan rida in sin..:crazy:
Vilken av dessa skulle ni välja till en 8-åring som rider väldigt snällt, inga hårda tag nånstans utan är väldigt rädd om sin häst.. Hon är van en shettishingst med egen vilja och rätt busig..:D

1. Welsh valack 5 år 126cm, nyinriden och rejält tömkörd av vuxen samt mkt väl hanterad, med ett otroligt bra psyke, lugn och snäll och en väldigt tilltalande exteriör.
2. Ridponnysto 5år 125cm, haft föl, inriden men inte skolad, snäll och trevlig.
3. Ridponnysto 18år, 125cm, gått på ridskola, mycket snäll på alla vis.
4. Russto 14år 125cm okomplicerad på de flesta sätt, kan vara lite tittig om hon inte jobbat regelbundet..

Jag tycker ju att en häst på 14-17 år känns jättegammal och det sista jag vill är ju att sätta den i pension om nåt år MEN då har jag ju samtidigt fattat att man inte riktigt kan jämföra åldern på ett varmblod och en ponny...:D
Om jag nu skulle köpa stoet på 18år, kan man betäcka henne i sommar eller är hon för gammal??

Nr. 3 till din 8 åriga dotter, med tanke på byte om några år och då kan hon gå direkt på en d-ponny för att få behålla sin ponny. Betäck inte det gamla stoet, då har ju inte heller din dotter något nöje av den på ett år. Det krävs lugn eller ingen ridning både i början och slutet av dräktigheten och man bör låta sto och föl vara ifred hela sommaren. Att störa är för riskabelt för ett 9 årigt barn.

Pensionera ponnyn kan kanske någon annan göra när den är 20-21 år, eller så kanske det är dags att ta bort den.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ponny till dottern...

Det ingår mycket i utseendet för mig ska jag kanske tillägga. Jag tyckte inte om utseendet på ponnyn men sen har jag inga mer belägg för skicket på den än min egna känsla och det var väl kanske främst det som gjorde att jag valde bort den. Jag vill verkligen inte ha en ponny till henne som inte ser helt frisk ut, jag vill dessutom inte att den ska röra sig knepigt. Hade ponnyn sett pigg och fräsch ut och rört sig bättre så tror jag kanske inte att jag reagerat så mycket på de punkter i utseendet hos den som jag inte tyckte om...
Bilderna på samma ponny från i somras visade en helt annan ponny...
Då förstår jag hur du tänkte:):bow:

Vad sägs om denna då?

Pigg och Glad B-ponny säljes. Sto född 1996, fux med ljus man och svans. 122cm. Welshponny.Goldie är en pigg ponny som vill ha en liten, lugn och rutinerad ryttare. Hon är riden i dressyr och startad i hoppning ca. LC-LB. Kan dock mer med rätt ryttare. Löshoppad 120cm. Väldigt modig, hoppar nästan allt man styr henne emot. Snäll att hantera, sko och lasta. Utrustning och pass medföljer. Säljes pågrund av ryttarens längd. Ring vid intresse mellan 16.00 och 18.00. 0687-34001. Mejla om du vill se f

Riden i dressyr och startad i hoppning ca. LC-LB. Tränad terränghoppning och lite riden i western.

Pris 20 000 kr

Vet inte om man får länka till annonser men kan skicka ett pm.
Det var bild också
 
Sv: Ponny till dottern...

det tyckte jag oxå låta som en "vettig" ponny

(dessutom stog/står den där min ponny stog förut:D) i alla fall samma by:D
 
Sv: Ponny till dottern...

Ja Goldie mailade jag på direkt jag såg annonsen men jag tror tyvärr att hon kräver en mer rutinerad ryttare än min dotter....
 
Sv: Ponny till dottern...

Oki hon var ju fin annars.
Men det är bara att låta letandet ta den tid det tar.
Sätta ut en egen annons kanske?
 
Sv: Ponny till dottern...

Men jag har ju fastnat för två stycken och det är just där problemet sitter just nu.... VEM av dem ska vi välja??!!!:eek:
Visst jag hur jag pmar(bifogar) över bilder till dig så kunde jag gjort det så fick du se vilka fina ponnisar det är.....
 
Sv: Ponny till dottern...

Lägga in bilder i ett pm funkar likadant som i en tråd.
Högerklicka på bilden, välj egenskaper och kopiera bildens URL adress. Klicka sedan på infoga bild (gul ruta med ett berg på) i pm-fönstret. Klistra in url adressen där, ta bort det http:// som redan står där först bara. Annars blir det dubbelt och då funkar det inte.
 
Sv: Ponny till dottern...

Hej!
Skumläst lite och tycker inte att du ska ta den 18-åriga ponnyn. Iofs kan ponnyer bli gamla, men är dumt att chansa. Att betäcka den är nog inte heller så bra idé om dottern ska kunna rida den lite längre.
Mitt råd är att köpa nått i 10-års åldern, de är lite mer erfarna och inte så unga men heller inte gamla nog för att inte kunna "hänga" kvar ett par år till!
Lycka till, hoppas du hittar din och dotterns drömponny snart!
 
Sv: Ponny till dottern...

Nu har vi nästan bestämt oss för ett wm sto som dock blir 17år efter nyår... Men hon ser helfräsch ut och rör sig bra.. Och både jag och dottern känner starkt för detta sto trots hennes ålder...
 
Sv: Ponny till dottern...

Har ni möjlighet och åka och provrida hästarna? Så kan hon själv säga vilken hon trivdes bäst med.:)
 
Sv: Ponny till dottern...

Det låter ju bra, men har ni kollat på henne?
 
Sv: Ponny till dottern...

Hej! Det låter bra! bara hon känner sig trygg på ponnyn!:)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 470
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: Johannna1
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 410
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp