Bukefalos 28 år!

Ponny till dottern...

Sv: Ponny till dottern...

men kannske är det klokast av allt med ngn på < 10 år .men det är ju individuellt.
Finns alltid fler än ett klokt alternativ och jag brukar alltid hitta mina egna....:angel: (min första häst var knäpp men trafiksäker både med och utan ryttare, min andra gav mig rejäla fläskläppar och säkert en släng hjärnskakning med vid första provridningen, min tredje var halt på alla fyra vid köp men kom igen och sänkte sitt travrekord med 3sek året därpå, min fjärde var en fullständigt ohanterat 3-årigt kallblodssto, osv....) :angel:
Förstår ni att jag måste ha hjälp med att hitta en klok och vettig ponny till dottern??!! :eek:
 
Sv: Ponny till dottern...

(min första häst var knäpp men trafiksäker både med och utan ryttare, min andra gav mig rejäla fläskläppar och säkert en släng hjärnskakning med vid första provridningen, min tredje var halt på alla fyra vid köp men kom igen och sänkte sitt travrekord med 3sek året därpå, min fjärde var en fullständigt ohanterat 3-årigt kallblodssto, osv....) :angel:
Förstår ni att jag måste ha hjälp med att hitta en klok och vettig ponny till dottern??!! :eek:

Åh herregud:crazy: Du skulle behöva ett helt koppel med hjälp tror jag minsann:angel:

Jag tycker att du ska köpa den ponnyn som passar er bäst i dagsläget - så att du som mamma kan känna att du givit de bästa förutsättningarna för att lyckas med dotter/häst.

Välj inte i panik en ponny NU, utan vänta tills drömponnyn står framför er. Om man bara har tålamod så funkar det.

Det spelar ingen roll att dottern är tuff nu, det kan försvinna SÅ fort om olyckan är framme. Bara för att du var tuff och envis som liten ryttare betyder inte alls att din dotter blir likadan...tyvärr.
Jag har sett otaliga barn sluta rida pga dåliga beslut som föräldrarna tagit - och det är lika tråkigt varje gång...
 
Sv: Ponny till dottern...

Jag har följt den här tråden länge och varit på väg att svara flera gånger men eftersom jag gör tvärt emot alla vettiga rekommendationer så har jag låtit bli... tills nu...
Du är hästvan och kan hjälpa din dotter med sin nya ponny, eller hur? Kanske är det inte åldern som är det viktiga utan mer personkemin mellan din dotter och hennes ponny...
Min flicka fyller snart 10. Hon valde själv vilken ponny hon ville köpa när hon var 3½ år, vi tittade på många som jag tyckte var bra (läromästare) men ingen av dessa ville hon ha, hon valde ett 3½-årigt sto. Den ponnyn har vi fortfarande kvar och hon har varit till stor glädje för oss.
För 1½ år sedan köptes ponny nr 2, en 4-åring. Den har utvecklats från en kittlig kille som inte kunde stå still, inte lyfta hovar, inte ta galoppfattning, till en underbar vän. Han gör allt för sin flicka!
Det kan bli toppen med unghästar men man får ge dem tid och träning!

Prata med din dotter. Förklara skillnaderna mellan unghästar, vuxna hästar och gamla hästar, förklara skillnad mellan sto och valack. Fråga henne vad hon vill ha, hur hon vill att ponnyn ska vara, hur mycket tid och träning hon (och du) vill lägga på ponnyn...

Ursäkta att det blev lite långt och kanske "flummigt" men jag hoppas du blivit lite hjälpt!
 
Sv: Ponny till dottern...

jag tkr de e helt ok att de rids o hålls igång men inte på en stor ridskola där det är så mkt liv o så många olika människor utan som privathäst av nån ryttare.

vi har en 27 åring här o hon hålls igång men bara av enstaka ryttare.

Angående att en 5 åring typ nyss e inriden o mognar långsamt så är det ungefär samma som me stora ridhästar, de rids in vid 3 gör treårstest tävlar kvalitetstävlan vid 4 och vid 5 så tävlas de ofta i unghästklasser.

jag vet iaf inte många som väntar til de e 5 me o rida in.
 
Sv: Ponny till dottern...

Helt OT från tråden, sorry.Om hästarna får gå ute minst 10 timmar om dagen och rids ca 1½ h per dag 4 dagar i veckan hur kan detta då vara dåligt för dem? Äldre hästar behöver röra på sig för att inte stelna till, och jag finner det som ett ganska gott betyg att dessa äldre hästar fortfarande trivs som ridskolehästar och ser bra mycket fräschare än mycket yngre hästar... Ingen av hästarna är undernärda, hårt ridna eller får för lite utegång. Hur kan man då kalla dem för stackars ponnyer?

Förlåt för lite svammel utanför tråden, nu ska jag hålla käft :o:D


sj klart är det bra att de hålls igång det jag tkr e taskigt är att de är på ridskola, tkr dom ska få vara privatisar sista åren.

Men det här ska du inte prata me mig om för jag är emot stora ridskolor hekt o hållet jag har sett så mkt skit+ att jag tkr man ska lära sig på annat vis.

Det borde finnas flera små privata ridskolor där hästarna inte rids av så många och där det finns bra instruktörer.

Finns inte många ridskolor som e bra, med mjuka avslappnade hästar och bra instruktörer, de e för dålig kvalite och usla ridlärare på många ställen tyvärr.

+ att många rider bara runt runt i ett jäkla ridhus, hur kul e de för hästarna:crazy: små grupper o mindre storlek på ponnyerna o ut i skogen o variera. Man lär sig ju inte mkt på ridskolan heller många från ridskolor är väldigt hårda i sina hjälper:crazy:

Så tyvärr jag har ingen bra uppfattning av ridskolor den dag jag ser en bra ridskola ska jag tänka på att ändra på mina åsikter.
 
Sv: Ponny till dottern...

Som några andra skrivet så tycker jag att det bästa hade varit att få låna hem någon av ponnyerna så att alla får känna på lite om det skulle funka eller inte..

Framförallt så tycker jag att det är viktigt att inte köpa en så ung häst som inte är så utbildad för när man är så ung så är det inte det som man tycker är roligt, vi som då blivit lite äldre tycker ju att det är kul men de yngre måste ju få ha lite kul utan att det ställs så mycket krav på att försöka utbilda osv. Så tycker jag iaf!

Om man kan betäcka det 18 åriga stoet eller ej, ja det beror ju på om hon haft föl innan, då är det väl lättare att kanske få henne dräktig..Ju äldre de blir desto svårare blir det ju dock att få de dräktiga, med det inte sagt att det är omöjligt!

Lycka till!
 
Sv: Ponny till dottern...

KL

Till TS:

Varför letar du inte mer efter någon i lite yngre ålder kanske 10-14 eller nåt man behöver ju inte ta 5 eller 18 liksom:confused:

Hur långt bort från där du bor får ponnyn stå och i vilken prisklass letar du i??

finns ju hur mkr ponnyer som helst till salu så jag undrar varför du bara har ca 4 st o välja mellan?

Annars kan du ju vänta lite det komemr ju ut nya annonser också.
 
Sv: Ponny till dottern...

KL

Till TS:

Varför letar du inte mer efter någon i lite yngre ålder kanske 10-14 eller nåt man behöver ju inte ta 5 eller 18 liksom:confused:

Hur långt bort från där du bor får ponnyn stå och i vilken prisklass letar du i??

finns ju hur mkr ponnyer som helst till salu så jag undrar varför du bara har ca 4 st o välja mellan?

Annars kan du ju vänta lite det komemr ju ut nya annonser också.

Har sökt ett bra tag nu utan att hitta nåt som vi fastnat för, visst finns det fler än dessa men jag skulle gärna vilja se och träffa dem innan vi köper och den ponnyn som nu står närmast står ca30 mil bort.. Skulle det vara jag själv som skulle haft den hade jag kunnat sökt längre bort men dottern älskar inte direkt att sitta i bil hur långt som helst och hon bör ju få följa och kolla sin egen häst...
Sen är jag inte intresserad av nån dyring för det har vi inte användning av i dagens läge..

Har dykt upp ytterligare en intressant ponny som blir 10 år och den står till och med nära, bara 20 mil bort!!:banana:
 
Sv: Ponny till dottern...

På tal om gamla hästar som tävlas och är JÄ*LIGT fräsha, red en 26 årig welsh dam (viste dok inte detta när jag red henne ägaren höll det hemligt..) och pensionerad, tävlade upp till 70 cm och hoppade 95 med henne oxer. Gamla hästar och speciellt ponbnyer håller sig länge med rätt mat och motion
 
Sv: Ponny till dottern...

fast det beror ju lite på vad som e dyrt för dig också?

Du kanske inte ska ha nån super lovande tävlingsponny för 75 000 men det kunde ju va kul me nån i 10-14 årsåldern som är snäll och trygg och välutbildad men pigg och rolig att rida som tävlat lite i kanske LB/LB eller nåt kanske lite fin stam så man kan ta nåt föl sen när dottern börar växa ur.

Det är ju värt att betla lite extra och få en ponny med lite större möjligheter, man kan tävla o utvecklas lite om man vill, man kan få nåt fint föl och den är fortfarande inte för gammal för att ha ett värde kvar om man nu skulle sälja vidare.

Jag skulle iaf satsat lite extra om det var jag som köpte den till min dotter, men alla är ju ute efter olika saker.
 
Sv: Ponny till dottern...

Eftersom jag tycker det är väldigt långt att åka för att hitta en (för oss) bra ponny så räknar jag ju kallt med att även andra skulle tycka att det vore långt hit för att köpa en med. Så ska jag köpa nåt som vore lättsålt för mig så skulle jag nog få lov att köpa en i 75000kr klassen och behålla den i samma klass är jag rädd... För såna ponnier finns det då inte alls gott om här så då kanske den vore attraktiv nog att åka 50mil för...?? Med rejäl sänkning på pris vill säga!! Nä jag vet inte hur det funkar med ponnyförsäljning men är det i likhet med att sälja en större häst så är det så..
Jag har sålt hästar för 15000 här som hamnat nedan Stockholm och sålts vidare för 35000....
Sen ska jag väl vara ärlig att säga att jag är väldigt kräsen på exteriören och där faller många bra ponnier, även om jag försöker bortse från att de är tex. har en lång rygg, eller kort hals med underhals eller att de har för gracila ben, för små ledgångar eller är dåligt vinklade...:o Jag försöker intala mig att det är det ponnystackarn har innanför skallbenet som avgör men likafullt så är det ju det yttre jag ser så.... :crazy:
Sen får det ju naturligtvis inte finnas nån exem eller fång med i köpet!

I vilken prisklass ska jag kunna hitta en bra ponny tycker du?
 
Sv: Ponny till dottern...

jo de e väl klart den ska vara defektfri när det gäller exem o exteriör mm, annars är det ju inget att avla på heller.

Vad menar du med att det måste vara en elit ponny för att få den såld? Det är oftast lättast o sälja en bra ponny som tävlat på en normal nivå och är snälla och lätthanterade, det är de som flest är ute efter för det är inte så många som satsar på elit nivå.

Jag vet inte vad du menar för pris men jag tkr nog man kan ge iaf upp till 35 000 för en bra B ponny, men de e ju olika för mig e inte de mkt pengar för en bra ponny.

Alla prioriterar ju olika men skulle jag skaffat ponny till min dotter skulle jag satsat lite o hellre åkt lite längre för o hitta en bra.
 
Sv: Ponny till dottern...

Hej svejs!

Jag hade (efter egna erfarenheter av unghästköp till barn) valt den 18-åriga ridskoleponnyn i första hand - under förutsättning att den är välriden och fräsch.

I andra hand 14-åriga russet under samma förutsättningar.

Jag hade inte valt någon av unghästarna - det är rätt knepigt för ett barn att reda ut det där med unga hästar, och jag kan säga att idag hade jag gärna lagt på en rejäl slant och fått en välriden och välhanterad ponny i stället för att lägga ner allt det jobbet själv och dessutom få vara psykolog för dottern när man ska övertyga henne om att hästen inte är elak utan bara unghäst-busig.

Tänk också en hel del på storleken - det är JÄTTEJOBBIGT att ha en alldeles för stor ponny/häst.

Lycka till!

;) Krocket
 
Sv: Ponny till dottern...

Se bara till att ponnyn inte är FÖR seg för en liten ryttare. Dels så är det inte roligt att känna det som man redir i lera, dels är risken att hon börjar ta till grövre hjälper för att få fram henne.
18åringen låter väldigt trevlig, åldern är defintivt inget problem nu. Men vad gör ni när dottern växt ut henne om några år? Kan hon få lov att skrota hemma på gården?
 
Sv: Ponny till dottern...

Ska köpa ponny till dottern och har nu hittat ett par stycken men nu har jag blivit så osäker på vilken jag ska välja... När jag själv köper häst så köper jag ju en unghäst men det går ju inte då dottern inte själv kan rida in sin..:crazy:
Vilken av dessa skulle ni välja till en 8-åring som rider väldigt snällt, inga hårda tag nånstans utan är väldigt rädd om sin häst.. Hon är van en shettishingst med egen vilja och rätt busig..:D

1. Welsh valack 5 år 126cm, nyinriden och rejält tömkörd av vuxen samt mkt väl hanterad, med ett otroligt bra psyke, lugn och snäll och en väldigt tilltalande exteriör.
2. Ridponnysto 5år 125cm, haft föl, inriden men inte skolad, snäll och trevlig.
3. Ridponnysto 18år, 125cm, gått på ridskola, mycket snäll på alla vis.
4. Russto 14år 125cm okomplicerad på de flesta sätt, kan vara lite tittig om hon inte jobbat regelbundet..

Jag tycker ju att en häst på 14-17 år känns jättegammal och det sista jag vill är ju att sätta den i pension om nåt år MEN då har jag ju samtidigt fattat att man inte riktigt kan jämföra åldern på ett varmblod och en ponny...:D
Om jag nu skulle köpa stoet på 18år, kan man betäcka henne i sommar eller är hon för gammal??

Jag hade absolut satsat på en äldre, välutbildad ponny. Det ska vara roligt att rida! :)
Hade absolut inte köpte en 5-åring, inte för att den behöver vara dum på ngt sätt, utan just för att den inte är tillräckligt välutbildad för att din 8-åriga dotter ska kunna lära sig av den, för det måste ju vara det som är tanken när man köper en ponny till en 8-åring :)
Så om det står mellan dessa ponnyer så hade jag satsat på 18-åringen, eller möjligtvis 14-åringen, lämpligtvis den din dotter trivs bäst med :) Kika runt lite mer så kanske du hittar ngt lite yngre, för samtidigt kan jag förstå att det känns gammalt med en som är 18..10-15 år hade varit mer optimalt kanske..:)
 
Sv: Ponny till dottern...

Vad menar du med att det måste vara en elit ponny för att få den såld? Det är oftast lättast o sälja en bra ponny som tävlat på en normal nivå och är snälla och lätthanterade, det är de som flest är ute efter för det är inte så många som satsar på elit nivå.
.
Jag menade att jag nog måste ha en väldigt speciell ponny till mycket bra pris för att få nån att åka så långt för att köpa ponnyn sen!
Jag har väldigt små barn och kan inte åka sverige runt för att hon ska provrida ponny.. Och näe, 35000kr ponny ska hon inte ha. Jag kräver betydligt mer av henne innan jag köper en sån, dessutom osedd. Vore kanske en annan sak om jag verkligen visste att hon skulle vilja rida mer än hemma och i skogen..
 
Sv: Ponny till dottern...

Ska köpa ponny till dottern och har nu hittat ett par stycken men nu har jag blivit så osäker på vilken jag ska välja... När jag själv köper häst så köper jag ju en unghäst men det går ju inte då dottern inte själv kan rida in sin..:crazy:
Vilken av dessa skulle ni välja till en 8-åring som rider väldigt snällt, inga hårda tag nånstans utan är väldigt rädd om sin häst.. Hon är van en shettishingst med egen vilja och rätt busig..:D

1. Welsh valack 5 år 126cm, nyinriden och rejält tömkörd av vuxen samt mkt väl hanterad, med ett otroligt bra psyke, lugn och snäll och en väldigt tilltalande exteriör.
2. Ridponnysto 5år 125cm, haft föl, inriden men inte skolad, snäll och trevlig.
3. Ridponnysto 18år, 125cm, gått på ridskola, mycket snäll på alla vis.
4. Russto 14år 125cm okomplicerad på de flesta sätt, kan vara lite tittig om hon inte jobbat regelbundet..

Jag tycker ju att en häst på 14-17 år känns jättegammal och det sista jag vill är ju att sätta den i pension om nåt år MEN då har jag ju samtidigt fattat att man inte riktigt kan jämföra åldern på ett varmblod och en ponny...:D
Om jag nu skulle köpa stoet på 18år, kan man betäcka henne i sommar eller är hon för gammal??


Hade valt 18åriga stoet tror jag.. Den kanske räcker fram till den är 25 och då är det väll dax för en större ponny. Det hon behöver är en häst att utbilda sig på inte en häst att utbilda. Köpte själv en Whelsponny , lite ridan men mycket tömkörd till min dotter som bara hade ridit lite innan och gissa hur det gick ? Dom har ju väldigt hett temprament och skvätter och har sig så whelsen skulle jag stryka. Andra hästen kanske , beror på om du är liten och hästvan så att du kan rida till den ordentligt innan du släpper din dotter lös med den. Säkerhet ska alltid komma först och det är det inte att släppa sin 8 åring med en halvinriden häst.
4 , kanske men själv har man aldrig gillat russ.
 
Sv: Ponny till dottern...

sj klart är det bra att de hålls igång det jag tkr e taskigt är att de är på ridskola, tkr dom ska få vara privatisar sista åren.

Men det här ska du inte prata me mig om för jag är emot stora ridskolor hekt o hållet jag har sett så mkt skit+ att jag tkr man ska lära sig på annat vis.

Det borde finnas flera små privata ridskolor där hästarna inte rids av så många och där det finns bra instruktörer.

Finns inte många ridskolor som e bra, med mjuka avslappnade hästar och bra instruktörer, de e för dålig kvalite och usla ridlärare på många ställen tyvärr.

+ att många rider bara runt runt i ett jäkla ridhus, hur kul e de för hästarna:crazy: små grupper o mindre storlek på ponnyerna o ut i skogen o variera. Man lär sig ju inte mkt på ridskolan heller många från ridskolor är väldigt hårda i sina hjälper:crazy:

Så tyvärr jag har ingen bra uppfattning av ridskolor den dag jag ser en bra ridskola ska jag tänka på att ändra på mina åsikter.

OT igen. Sorry. Nu kanske du pratar allmänt men jag kan ju inte låta bli. Min ridskola är en liten ridskola med 13 ponnyer och kanske 50 elever allt som allt. Vi har inget ridhus alls utan är ute i paddock och skog året om. Så... Jag kan inte förstå varför det skulle vara synd om våra ponnys.
 
Sv: Ponny till dottern...

oki fast det lär ju ändå dyka upp fler om ni väntar lite, alla tkr olika men jag hade iaf aldrig köpt en ponny som är 18 år gammal och de andra verkar ju inte helt bra heller.

Många tkr en 18 åring är väl ingen ålder, men jag hade iaf inte köpt på mig en så pass gammal ponny, men man är ju ute efter olika saker.

Jag kollade lite i annonser och drog bara upp ett pris, men de b ponnys som är bra verkar ligga mellan 25-35 000 o de är inga elit ponnyer men ponnyer som är sjysta välutbildade och det finns möjlighet för att kunna komma vidare lite grann om man skulle vilja:)

men oavsett vad du vill lägga på en ponny så kan du väl vänta tills rätt dyker upp iaf? för ingen av de nu verkar ju va helt perfekt iaf.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 621
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 348
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 819
Senast: Johannna1
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 440
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp