Ponny uppäten av vargar

Om man väljer att hålla dem i hägn får man se till att det är rovdjurssäkra, annars får ma flytta hem dem. Majoriteten av rivna får tas av lösa hundar, inte av varg, varför ylas(!) det inte lika högt om dem? I Norge skjuts lösa hundar direkt, där lägger man inte två strån i kors på att fånga in dem eller om ägaren är i närheten, är den lös är den fredlös om den inte går hos ägaren. Där spelar det ingen roll om den är i hägnet eller inte.

Välkommen till verkligheten! Menar du att större lantbrukare ska gå runt hundratals hektar och röja gräs och sly och titta så inte det finns skador/hål i staketet?
Och gör man inte det så menar du att fåren ska hållas inne?
 
Oc

Och vi vet fortfarande inte om det verkligen är varg eller hund som varit framme. Vem här har fått sin häst/ponny uppäten? Får jag skjuta på balter för att de stjäl allt som sitter löst häromkring?
Titta på bilderna i pajalas länk, det är typiskt vargaangrepp....vargar jagar för jagandets skull och dom dödar inte först, dom sliter sina byten i stycken, levande...en del djur överlever dessutom, med inälvorna hängades utanför....

Dessutom kan du inte jämföra människor och djur på det viset, alla bör straffas för dåligt beteende, även balter, men vargar får man inte röra, inte ens fast dom sliter våra tamdjur i stycken, levande, och slaktar vartenda djur inom synhåll, även fast dom bara skulle behövt något enstaka djur för sin egen överlevnad, nej det får ta och bli lite vett i den här debatten nån gång...
 
Välkommen till verkligheten! Menar du att större lantbrukare ska gå runt hundratals hektar och röja gräs och sly och titta så inte det finns skador/hål i staketet?
Och gör man inte det så menar du att fåren ska hållas inne?
Jaa, och i synnerhet när man troligen har skaffat dessa får för att gå ute och beta och hålla marker öppna, ett åtagande som man har dessutom, annars får man betala tillbaks bidragen man fått för detsamma, snacka om irrationella argument...
 
Visst skulle det kunna vara hundar har bara svår att se tamhundar skulle äta så mycket av ponnyn lite javisst men inte nästan halva ponnyn.

Har nämnt det innan att om annan än strö vargar kommer hit blir det ett staket som får det rekommenderade rovdjursavvisande staketet att se fjuttigt ut och boskapshundar skaffas sedan struntar jag i om inte allemansrätten kan utnyttjas i hagarna.
 
Stackars Ponny. Dock ska man inte ha en ensam ponny i en hage ute utan uppsikt med dåliga staket ifall det finns vargar i området.
 
Stackars Ponny. Dock ska man inte ha en ensam ponny i en hage ute utan uppsikt med dåliga staket ifall det finns vargar i området.
Hellre dåliga staket då, så att djuren åtminstone har en chans iom att dom kan fly ut ur hängnet....det är just för att tamdjuren är instängda som det blir så stora konsekvenser när vargen kommer in, finns INGA stängsel som med 100% säkerhet håller en hungrig och jaktsugen varg utanför....
 
Välkommen till verkligheten! Menar du att större lantbrukare ska gå runt hundratals hektar och röja gräs och sly och titta så inte det finns skador/hål i staketet?
Och gör man inte det så menar du att fåren ska hållas inne?

Självklart får man hålla sina staket hela? Annars kan ju fåren lika gärna rymma och bli påkörda?

Jag har aldrig hört någon som tycker att det är orimligt att man ser till att ens egna djur har hela staket.
 
Hellre dåliga staket då, så att djuren åtminstone har en chans iom att dom kan fly ut ur hängnet....det är just för att tamdjuren är instängda som det blir så stora konsekvenser när vargen kommer in, finns INGA stängsel som med 100% säkerhet håller en hungrig och jaktsugen varg utanför....
Fast jag ser det hellre så att jag vill hålla rovdjuren utanför och inte tvärtom. Säg det till en häst som lärt sig att inte gå på staket liksom att staketen är okej att forcera när den är rädd eller behöver springa därifrån. Jag tvivlar på att en varg om det inte är en flock går på en ensam storhäst, däremot om det är en liten häst, men då har den lille hästen med dom små korta benen inte en chans även om den flyr ut ur hägnet. Så jag föredrar tanken att hålla rovdjuren utanför från början, för att skydda dom små hästarna som inte kan försvara sig alls.

Och visst finns det många staket som håller rovdjur utanför, det är bara en kostnadsfråga för ägaren till djuren det handlar om. Allt det där handlar bara om pengar. Och har man inte råd att ha vettiga staket i områden med mycket varg så tycker jag faktiskt inte att man bör ha djuren där alls.

Även vargar kan jag tänka mig har en tanke om vad som är värt och inte värt besväret, är det inte en varg som är på gränsen till total svält och lite tokig så tror inte jag dom gör jobbet att ta sig igenom ett riktigt bra staket, sålänge dom inte kommer på att klättra upp i träden och svinga sig över staketet då kanske.
 
Självklart får man hålla sina staket hela? Annars kan ju fåren lika gärna rymma och bli påkörda?

Jag har aldrig hört någon som tycker att det är orimligt att man ser till att ens egna djur har hela staket.

Naturligtvis i den mån det går! Men tror inte det finns så många som går runt sina hagar varje dag och håller efter gräs och dylikt om hagen är 100 hektar stor eller större? De flesta hagar som det går hästar i här omkring gör det inte och då är hagarna inte speciellt stora.
 
Jag tror tyvärr att detta kommer att hända igen eftersom vargstammen går stadigt uppåt. Kontrollerad licens jakt är på varg är ett måste för att hålla vargstammen på en rimlig nivå samt hålla nere tjuvjakten som tyvärr blir när människor känner sig tvugna att ta lagen i egna händer. Sedan kan det diskuteras vad som är en rimlig nivå är men självklart måste stor hänsyn tas till de boende i området. När vargar börjar följa efter ryttare i skogen då känner jag att det känns väldigt obehagligt.....
Jag vet inte om vi någonsin har haft så mycket rovdjur som vi har nu i detta land, visst är det roligt att arter har hämtat sig men det skall ju finnas mat till alla och vi måste också värna om det arter som det är tänkt att de skall äta. Älg, rådjur och svenskhare samt många små fåglar har minskar betydligt på många platser.
 
Expressen skrev om en hittad ubåt, som sedan visade sig vara ett redan känt vrak sedan 100 år tillbaka. Här är det flera som efter en tidningsartikel är övertygade om att det är varg, trots att det inte är fastställt (vad jag kunnat läsa mig till).
Det som hypotetiskt talar emot att det är varg, om man bara tittar på bilderna på den döda ponnyn, så är det dels var skadorna sitter och dels vilka delar som har ätits först.
Nu behöver man troligen flå ponnyn för att lättare kunna se skadornas omfattning och därmed kunna göra en rimlig bedömning av vad som dödade den. Varg eller inte.

En fullvuxen varg kan sätta i sig drygt 10 kg på ett dygn om den får äta i fred.

/V
 
I Norge skjuts vargar också direkt... Det är lätt att tycka mycket, men välkommen att bo i ett vargrevir (eller flera) nån säsong, gärna med djurproduktion, så kan vi fortsätta diskussionen sen :)
Det har jag gjort i många år, var det något mer man måste uppfylla för att ha rätt att uttrycka sina åsikter i trådar på buke?

Nej det märks att du inte är orolig. Men det märks också att du inte har förståelse för de som är drabbade. Du påvisar ett extremt naivt synsätt.
Är man extremt naiv om man inte tillhör lokala SGT-klanen?

Skulle tro att du då fick sluta med din djurhållning helt om du vill vara säker och "ansvarsfull" djurägare. Naivietet kommer ofta i brist på kunskap och erfarenhet....
Eller så gör man en egen riskanalys utifrån sina egna o omvärldens förutsättningar för djurhållning.
 
Stackars Ponny. Dock ska man inte ha en ensam ponny i en hage ute utan uppsikt med dåliga staket ifall det finns vargar i området.

Hagen fanns bara hundra meter från ägarnas bostadshus. I hagen gick två ponnyer. Skogen omkring är full av andra små bytesdjur så ingen kunde tro att vargarna (?) skulle ge sig på en ponny.
 
Hagen fanns bara hundra meter från ägarnas bostadshus. I hagen gick två ponnyer. Skogen omkring är full av andra små bytesdjur så ingen kunde tro att vargarna (?) skulle ge sig på en ponny.
Jo, men faktum kvarstår att bättre staket bör finnas där det finns vargrevir i närheten oavsett. Små ponnysar är ju som smådjur i skogen för vargarna kan jag tänka mig så varför skulle dom låta bli dom? Dom är ju lätta byten.
 
Självklart får man hålla sina staket hela? Annars kan ju fåren lika gärna rymma och bli påkörda?

Jag har aldrig hört någon som tycker att det är orimligt att man ser till att ens egna djur har hela staket.

Klart att man håller staketen hela, vilka djurägare skulle anse det orimligt?

Dom här djurägarna tex, hade godkänt rovdjursavisande stängsel, dock hade tjälen troligen orsakat att några stolpar "skjutit" i höjden på några ställen så att tråden låg för högt just där. Det finns inte på den här planetetn att det i såna här områden går att hålla 100% säkert för vargangrepp.

http://www.jaktojagare.se/kategorier/webbradio/stor-vargattack-pa-far-i-dalarna/

Vi pratar nu många många km tråd, stora hängn, i väldigt kuperad terräng (skog, äng, stenrösen, bäckar, sumpmarker, kärnar, naturliga källor, vägar, mycket sly, mm) som är svåra att hålla i schack ens så att djuren håller sig inne. I just det här fallet handlar det om erfarna djurägare som hållit djur på bete i alla tider och som haft flertalet återkommande vargattacker och som dessutom har anställda som hjälper till och sköter om markerna på sommaren, ett stort projekt med enorma marker som ska hållas öppet och inte växa igen.

Det paradoxala är att man lagt ner miljontals kr på såna här projekt runt om i landet, delvis finansierats av EU/staten, (innan vargen) och satt upp stängsel som nu inte ens håller för vargangreppen, nu har man måst "bygga om", pga vargen, och återigen fått göra nya investeringar delvis finansierat av EU/staten, EU/staten som dessutom lägger miljontals kr på att "behålla" eller "sätta in" vargen på dessa marker, marker där djurägaren MÅSTE hålla sin betesdjur att beta eftersom projekten och bidragen bygger på just det.

I teorin är allt möjligt....i verkligheten måste man fundera på om alltihop är ett stort skämt....
 
Jag
Klart att man håller staketen hela, vilka djurägare skulle anse det orimligt?

Dom här djurägarna tex, hade godkänt rovdjursavisande stängsel, dock hade tjälen troligen orsakat att några stolpar "skjutit" i höjden på några ställen så att tråden låg för högt just där. Det finns inte på den här planetetn att det i såna här områden går att hålla 100% säkert för vargangrepp.

http://www.jaktojagare.se/kategorier/webbradio/stor-vargattack-pa-far-i-dalarna/

Vi pratar nu många många km tråd, stora hängn, i väldigt kuperad terräng (skog, äng, stenrösen, bäckar, sumpmarker, kärnar, naturliga källor, vägar, mycket sly, mm) som är svåra att hålla i schack ens så att djuren håller sig inne. I just det här fallet handlar det om erfarna djurägare som hållit djur på bete i alla tider och som haft flertalet återkommande vargattacker och som dessutom har anställda som hjälper till och sköter om markerna på sommaren, ett stort projekt med enorma marker som ska hållas öppet och inte växa igen.

Det paradoxala är att man lagt ner miljontals kr på såna här projekt runt om i landet, delvis finansierats av EU/staten, (innan vargen) och satt upp stängsel som nu inte ens håller för vargangreppen, nu har man måst "bygga om", pga vargen, och återigen fått göra nya investeringar delvis finansierat av EU/staten, EU/staten som dessutom lägger miljontals kr på att "behålla" eller "sätta in" vargen på dessa marker, marker där djurägaren MÅSTE hålla sin betesdjur att beta eftersom projekten och bidragen bygger på just det.

I teorin är allt möjligt....i verkligheten måste man fundera på om alltihop är ett stort skämt....

Jag förstår att det är tufft att hålla stora staket i schack hela tiden. Men om staketet är trasigt kan ju lika gärna någon gå ut som in - och ingen försöker förbjuda trafik om deras får går ut ur hagen och blir påkörda. Det är det som är min poäng: jag tycker inte att det är rimligt med jakt eller förbud mot något för att man själv missat att staketet är trasigt. Olyckor händer, så är det bara. Oavsett om det är en flock som rymmer eller en hund/varg som springer in. Man får göra så gott man kan för att ansvara för sina djur.
 
Klart att man håller staketen hela, vilka djurägare skulle anse det orimligt?

Dom här djurägarna tex, hade godkänt rovdjursavisande stängsel, dock hade tjälen troligen orsakat att några stolpar "skjutit" i höjden på några ställen så att tråden låg för högt just där. Det finns inte på den här planetetn att det i såna här områden går att hålla 100% säkert för vargangrepp.

http://www.jaktojagare.se/kategorier/webbradio/stor-vargattack-pa-far-i-dalarna/

Vi pratar nu många många km tråd, stora hängn, i väldigt kuperad terräng (skog, äng, stenrösen, bäckar, sumpmarker, kärnar, naturliga källor, vägar, mycket sly, mm) som är svåra att hålla i schack ens så att djuren håller sig inne. I just det här fallet handlar det om erfarna djurägare som hållit djur på bete i alla tider och som haft flertalet återkommande vargattacker och som dessutom har anställda som hjälper till och sköter om markerna på sommaren, ett stort projekt med enorma marker som ska hållas öppet och inte växa igen.

Det paradoxala är att man lagt ner miljontals kr på såna här projekt runt om i landet, delvis finansierats av EU/staten, (innan vargen) och satt upp stängsel som nu inte ens håller för vargangreppen, nu har man måst "bygga om", pga vargen, och återigen fått göra nya investeringar delvis finansierat av EU/staten, EU/staten som dessutom lägger miljontals kr på att "behålla" eller "sätta in" vargen på dessa marker, marker där djurägaren MÅSTE hålla sin betesdjur att beta eftersom projekten och bidragen bygger på just det.

I teorin är allt möjligt....i verkligheten måste man fundera på om alltihop är ett stort skämt....

jaktojägare väljer oftast både hur man vinklar en nyhet, och vilka nyheter man publicerar...

Sällan är det nyheter till vargens fördel.

Alltför många personer som identifierar sig som jägare, försöker berätta för oss fåruppfödare vad vi ska tycka, och hur vi ska bete oss.
Det är något som retar och provocerar mig. Låt oss fårägare argumentera om rovdjur och fårhållning utifrån vårt perspektiv, så kan jägarna argumentera ur sitt.


Jag har ca 20 ha stängslade med rovdjursskyddande stängsel för närvarande. Det är många km som sagt, men, varje vår så går vi runt stängslet och rättar till sådant som stolpar som flyttats av vinterns härjningar, och ser till att nedersta tråden är lagom högt och att trådarna i stängslet är spända, samt att elen verkligen fungerar.
Har man inte hunnit göra sitt normala vårunderhåll av stängslet till slutet av juli, så blir jag lite fundersam. Om inte förr, så märker man när man gräsröjer, om tråden har flyttat sig, och första röjningen behöver göras före midsommar de flesta år.

5-trådar gör inget rovdjursstängsel, en ruskig massa jobb gör det. Först uppsättningen, och sedan underhållet.

En sommar som i år, så får vi antagligen klippa 4 gånger under nedersta tråden. Ett jättejobb, kilometer efter kilometer med gräsröjaren...
Och så får vi på olika sätt bära/köra vatten i dunkar till vissa beten, där vi varit tvungna att stängsla mot sjöstrand, istället för att låta djuren dricka direkt ur sjön.

Det finns säkert ett och annat ställe som är riskabelt för angrepp även här, men det gäller att riskminimera.

Vad de flesta fårägare vill, är att slippa angrepp, och få adekvat stöd och hjälp från myndigheterna.

Pengarna till rovdjursstängsel är slut för i år! Det existerar inget stöd för underhåll av stängsel, och det är osäkert om drabbade verkligen får full ersättning för dyrbara djur.
Många fårägare är "äldre damer", som inte riktigt orkar eller fysiskt kan bygga om sina stängsel eller röja under tråden. Det borde finnas arbetslag som gör detta, finansierat från "det allmänna".

Men det finns andra eländen också: Vildsvin som tar sig på vallarna och bökar, hjortar som som äter spannmål, älgar som massakrerar tallplantor...
 
I detta fall har det alltså bekräftats att det är varg. Troligen två-tre vuxna plus valpar. Det kommer inte att skapa någon vargjakt, det kommer inte ges några sådana tillstånd.
 
Jag


Jag förstår att det är tufft att hålla stora staket i schack hela tiden. Men om staketet är trasigt kan ju lika gärna någon gå ut som in - och ingen försöker förbjuda trafik om deras får går ut ur hagen och blir påkörda. Det är det som är min poäng: jag tycker inte att det är rimligt med jakt eller förbud mot något för att man själv missat att staketet är trasigt. Olyckor händer, så är det bara. Oavsett om det är en flock som rymmer eller en hund/varg som springer in. Man får göra så gott man kan för att ansvara för sina djur.
I det här fallet handlar det inte om trasigt staket, tråden satt NÅGOT för högt på några ställen, vi pratar jättestora områden inhängnat här. Något för högt handlar om någon/några cm...kanske har man bara missat det vid översyn med tanke på hur kuperat det redan är och svårt att hålla trådarna i jämn höjd över marken överallt....

delvis kl
Det handlar heller inte om något enstaka vargangrepp, utan flera upprepade på olilka ställen i området, MÅNGA olika djurägare som drabbas, det kan väl inte vara meningen att vi skattebetalare och enskilda djurägare ska BETALA för att detta vansinne ska få fortgå? Å ena sidan ska vi ha "öppna landskap" och betesdjur, å andra sidan ska vi ha "naturligt" förekommande rodjur på SAMMA marker, båda finansierat av EU/staten och enskilda djurägare?

Människor och tamdjur MÅSTE gå före, gör ju så i alla andra avseenden i vårt samhälle, älgar skjuts årligen i tusental för att minska i antal och därmed minska trafikolyckor, för oss människors skull, då är jägarna bra att ha, likaså när något djur blivit skadat i trafiken, då är jägarna bra att ha....men när vargen ställer till ett elände för människr och djur, då är jägarna elaka hemska typer som bara vill döda varg för dödandets skull....för den stackars stackars vargen vill ju bara få existera....att den ställer till problem för människor och tamdjur....det är inte skäl nog...det är bara skäl nog för att skjuta en älg...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Gymnastikrörelser på hästrygg, voltige, är en mycket ovanlig sport i Österbotten. Men två flickor från Karleby har valts ut för att...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En bil och en ponny krockade på Ekenäsvägen i Raseborg på söndagen (3.12) strax före klockan halv fem på eftermiddagen. Ponnyn skadades...
Svar
0
· Visningar
293
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vi måste börja med pärmen, som är en hommage till bilderböckernas bilderbok, nämligen Tove Janssons Hur gick det sen? från 1952 som hade...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Natten till söndagen gav sin några personer på hästen Inez i Jula utanför Mariestad. Med stor kraft attackerade de stoet med en...
Svar
9
· Visningar
1 113
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp