Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Ok, det har jag missat. Jag har bara sett sköraren i stallet, minns inte vad hon heter.

Ellenm sa nyss att hon inte var hästmänniska, vet inte vad det grundas på dock.
Självklart är inte alla experter, och behöver absolut inte vara det heller. Jag tycker hon är bra som programledare, undomarna verkar gilla henne och det är ju det viktigaste. Jag har bara inte sett henne som hästkunnig, i diskussionerna om hästar där det blir en "Ja, men du vet..." situation så tycker jag hon verkar mer som att hon inte alls vet, för det har blivit lite tyst då. Och det har jag tolkat som att hon inte själv varit i såna situationer som man hämnar i när man sysslar med hästar.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag ser det å andra sidan som att hästarna garanterat inte är lugna och harmoniska när de ska tränas, om de bor i de där boxarna halva dygnet!

Om jag ska lösa problem åt mina kunder, så ingår att de lär sig se hästen och dess förutsättningar. Fattar man inte att en häst blir stressad av att isoleras i en låda på en ny plats i 14 dagar,så är risken överhängande att man inte fattar nått annat heller runt kraken.

/Migo
som ser utevistelse med flock som den absolut första byggstenen i ett bra förhållande med hästen.

Jag jobbade i Florida en hel sommar och dom boxarna var träväggar och en öppen sida med galler för både vägg och dörr. Stallägaren är GP dressyr ryttarinna, ingen häst var stressad i sin box, verkligen ingen. Och alla var harmoniska att träna, och vissa av dom fick inte ens gå ut varje dag pga brist på hagar. Dom överlevde och blev inte griniga för det.

Men visst, min häst blir grinig som en gammal kärring om han får stå inne mer än 3 dar utan att få gå ut med en kompis, men han jobbas inte heller förrän nu, unghäst. Så det är klart om dom inte får sin stimulans så lägger dom energin på något annat.

Unghästarna i florida var prio ett - att dom fick komma ut och busa av sig, jag tror det handlar mycket om stimulans. Dom kunde inte jobbas så mycket som de andra så dom behövde verkligen komma ut och stimuleras på annat vis.

Och jag tror att en GP ryttarinna i dressyr vet vad hon gör, ingen av hästarna såg ut att må dåligt, snarare tvärtom. Sen tror jag det är väldigt sällan en häst spärras in i en box i 14 dagar utan någon som helst stimulans.
Men då skulle jag ändå välja galler så ingen annan tjurig häst kan hugga tag i min, han ska få vara ifred i sin egen låda, det är hans chans att få slappna av och ta det lugnt, en box ska vara en fristad. Jag undviker till och med att göra iordning hästarna i boxen, det är deras lilla rum, där ska dom få vara ifred och ha det lugnt och skönt.

Det här inlägget är inte speciellt riktad till dig utan delar bara med mig av vad jag tycker, och hästarna i Florida var helt underbara.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

*KL*

Såg precis kommande avsnitt av Ponnyakuten. Jag undrar faktistk, varför måste de ha kjedjan om näsan på hans hästar? De hade det både på hemma på gården och i Falsterbo. Det rimmar liksom inte... Han som ska vara så duktig... :cool:
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Det kan säkert vara av säkerhetsskäl, eftersom det är hingstar. Jag håller med om att det verkar onödig, men "better safe than sorry" kanske?
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Ja av samma skäl som han eg skulle ha träns på, på tävlingsplatser är det väl regler på att ha träns innan man ens lastar ur och det borde väl även gälla pausinslagen.
Hans hästar är säkert mycket väluppfostrade men de kan ff vara hästar. JAg hade kedja på min fast hon aldrig nånsin skulle sprungit iväg, men när jag var i sådana situationer hade jag det som säkerhet.
Inget konstigt med det
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Tyckte det var bra när ungdomarna fick hålla bandet, undrar om han ens skulle använt det annars, och att de var så nervösa för att tappa det;)
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Det var mest att de hade det när de var hemma på gården som jag reagerade på det. Jag tänkte faktiskt på det där med träns också, såg flera andra utan träns i Falsterbo...
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag tycker också att Tobbe verkar duktig, och hans hantering av hästarna känns naturlig och självklar. Förstår inte riktigt alla som verkar hysa nån sorts agg mot honom, men jag kanske har missat något. Jag gillar honom också :)
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag har ingen direkt uppfattning av Tobbes hästhantering, men jag gillar inte kjedja över nosrygg överhuvudtaget. Jag tyckte inte det rimmade med det han lär ut, men sedan hade jag inte förstått att det var hingstar som han hade. Kanske är annat. Jag vet inte.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag är till viss del pedantiskt lagd och jag gillar ordning & reda och tydliga regler. Skulle jag ha hingstar och en skötare som skulle lasta/hantera hästarna åt mig skulle jag också vara noga med säkerheten. Speciellt med barn omkring.

Skulle jag ha en trygg och sen länge anlitad skötare skulle jag lita på att denna gör rätt beslut inför tävlingar eller så. Om h*n då skulle välja att använda kedja, så skulle jag nog se det som att h*n visste varför.

Jag själv kanske inte hade valt just kedja, men de har nog sina skäl till att välja det på hästarna. Sen var det ju inte direkt som att de slet i kedjorna så fort de kom på, så jag tror mest de var på för sakens skull.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Ja och jag menar på en tävlingsplats kan allt hända, kommer det en annan häst lös vill man ju maximal chans att hålla kvar sin egen, hingstar är hingstar och kommer ett sto eller en hingst lös så klart att det kan bli problem
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Även hemma på gården är det ju en ganska utsatt miljö när tv-teamet är där. Och vi ser ju bara vad som händer när tv-teamet är där, vem vet vad som händer när de är ensamma. Kanske har de kedjor då också, men som redan sagts så hänger de ju bara där, de sliter ju inte i dem.

Hade jag haft helt tv-team med utrustning värd hur mycket som helst så skulle jag också tänkt extra på säkerheten. Även när barn är med.
Innan hade jag alltid hästen lös i stallet när jag borstade och så, men så fort barnen kom in i stallet så band jag såklart fast honom, för om det skulle hända något så vill jag inte att han kommer lös med barn omkring. Speciellt eftersom barnen i sig skulle kunna orsaka att han blir rädd tex.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag har läst om Malin Olsson bl.a. på ponnyakutens hemsida där det står "Du har säkert sett henne som programledare för en rad andra program på SVT, men aldrig tidigare i ett hästprogram" och på wikipedia så står det att hon är en skådespelare osv.
Här är det jag pratar om:
http://svt.se/2.107703/1.1788332/tobbe_och_malin
http://sv.wikipedia.org/wiki/Malin_Olsson

Det känns som att någon borde nämna att hon har något slags band till hästar men då ingen gör det så känns det inte som att hon har det heller.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Man kan sitta i all evighet och disskutera hur man ska släppa hästen och inte. Tror alla här är ganska överens om att man ska vända hästen innan man släpper den ! Hur som helst så tycker jag att ponnyakuten är rätt bra. Dom ser ut att ha roligt och fokuserar inte bara på sina problem och jag tror dom behöver träffa sina idoler för att bli mer motiverade och tycka det är roligt. Programledaren är ju där för att vara programledare och inte någon hästexpert. Sen är det väl klart han hon skulle ha kunnat säga till den som satt bakom sin häst och borstade svansen men jag tycker ändå att den som gjorde det är så pass gammal så den borde veta att man inte gör så. Känns ju som det är bland det första man lär sig att man inte ska göra.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

nu har inte jag sett avsnittet i falsterbo men det kan ju vara att FEIs regler säger att dom ska ha kedja på tävlingsplats så som svenska TR säger att det ska vara träns på och då är det väl kanske enklast att alltid ha det så att det alltid är lika för hästarna?
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

*kl*

Har inte läst igenom tråden speciellt mke, men kollade på ponnyakuten igår på tv. Det var det avsnittet där barnen tävlar om biljetter till Falsterbo.
I alla fall så ska ju några av dom hoppa bana och killen berättar efteråt hur mycket ponnyn betyder för honom (tror jag?), och då visar dom när han springer runt i hagen med hästen efter och han säger ngt om att frihetsdressyr är så underbart.

Men jag skulle inte vilja kalla det han gjorde i hagen för frihetsdressyr? Nu kanske han inte menade just det, men ändå? Dessutom skulle inte jag sprungit runt och belönat hästen med godis så fort man sprungit ett par meter. Liksom, what's the point with that? Nu är ju det här vad jag tycker och vad jag skulle gjort, :)

För övrigt tycker jag att det är en rätt intressant serie och har provat en del av "tipsen" och många funkar faktiskt! Till exempel det när Hugo inte ville på in i transporten så visade Tobbe (detta var i början) lite tips, detta funkar om man har en ponny som inte gillar spolspiltan! :idea:
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

nu har inte jag sett avsnittet i falsterbo men det kan ju vara att FEIs regler säger att dom ska ha kedja på tävlingsplats så som svenska TR säger att det ska vara träns på och då är det väl kanske enklast att alltid ha det så att det alltid är lika för hästarna?

Det hoppas jag verkligen inte :eek:.

Fei måste väll ha någon form av häst kunskap eller?
Kedjor kan ju skada hästen ordentligt...
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

och en lös häst kan skada betydligt mera.

var ju ett år som grimma + kedja var okej i sverige men det fick dom ta bort för folk tappade allt för mycket hästar så nu är det tillbaka till träns igen så kan ju inte skada så mycket när folk inte ens klarar av att hålla i hästarna med det.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

och en lös häst kan skada betydligt mera.

var ju ett år som grimma + kedja var okej i sverige men det fick dom ta bort för folk tappade allt för mycket hästar så nu är det tillbaka till träns igen så kan ju inte skada så mycket när folk inte ens klarar av att hålla i hästarna med det.

D.V.S kass häst hantering i grunden...
Otroligt jag är ofta på stora tävlingar i min disciplin och där tappas det så gott som aldrig några hästar. Undrar vad det ger för signaler:angel:
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Där är det alltid uppstallning och inga små barn i 10 års åldern som hanterar hästar/ponnyer.

Också en aspekt.

dessutom har jag infångat löshästar i travet också. Några med vagn, men utan chaufför:angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 163
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 124
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp