Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Lillelorden

Trådstartare
Hej! Har läst delar av tråden om "Ponnyakuten" och den verkar mest handla om ridningen osv, men jag är mer intresserad av att höra vad ni tycker om problemen från marken och hur de hanterar dem?

Många av problemen består ju av grundläggande "fel" i hanteringen (tycker i alla fall jag som sysslar en hel del med NH etc). Lastningen, att leda, problemen i boxen... Jag blir alldeles matt!

Jag är väldigt, väldigt kluven till Tobbes sätt att hantera, men kanske framför allt lära ut till barnen! Förstått att han är självlärd och kanske inte har något direkt system han jobbar efter, och en del grejer han säger och gör håller jag med om rakt av. Men sen säger han något jag absolut inte gillar, och så är vi tillbaka på ruta ett igen...

Som när tjejen med hästen som blev stressad av fågelburen (förlåt, jag menar boxen) blev ledsen för att hästen bara var stressad och vägrade äta eller dricka. Helt förståeligt, för ponnyn var inmurad (och hade inte Tobbe själv en utläggning om hur viktigt det är för hästar att få vara hästar när han visade sitt eget, gallerfria stall...?)! När de öppnade boxdörren för ponnyn lugnade den sig, såklart, och tuggade i sig lite äpple, varpå Tobbe säger till tjejen som var helt förtvivlad: "Men nu äter han ju, i alla fall".

Sen förklarar han aldrig varför han gör någonting heller; ta exemplet med lastningen. Han stod där med spöet (använde det inte som piska) och gav hästen lite vila när den gjorde rätt, och på det hela taget hanterade det bra tycker jag, men han förklarade ju aldrig för tjejen varför han provocerade med spöet, när man skulle sluta eller när man skulle ge vila! Hon var ju såklart jätteimponerad, hästen gick in, men hur ska hon kunna göra det själv sen??
Och alla barn som har samma problem och tittar på programmet ska gå ut och göra samma sak; ponny, trailer och spö.... Åhh, vad jag blir trött :devil:!

Nu har jag skrivit av mig, blev visst vääälidigt långt :angel:. Men vad tycker NI?
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag kan inte annat än hålla med. Jag har inte vetat något om denne Tobbe Larsson innan programmet men är inte imponerad av det jag sett. Jag tycker liksom du att det saknas förklaringar, orsaker till problemen. Men så ska man ha i åtanke att vi bara ser en liten, liten del av allt som händer så han kanske delar med sig av sånt till barnen fast att det inte kommer med i tv. Plus att det är just tv, det gäller ju att försöka få en bra dramaturgi på det hela. Jag hade gärna sett mer häst och ridning, men jag tror inte riktigt jag tillhör målgruppen :p
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Sen förklarar han aldrig varför han gör någonting heller; ta exemplet med lastningen. Han stod där med spöet (använde det inte som piska) och gav hästen lite vila när den gjorde rätt, och på det hela taget hanterade det bra tycker jag, men han förklarade ju aldrig för tjejen varför han provocerade med spöet, när man skulle sluta eller när man skulle ge vila! Hon var ju såklart jätteimponerad, hästen gick in, men hur ska hon kunna göra det själv sen??
Vi vet ju inte hur mycket han pratat med och förklarat för eleverna, som vi inte får se eller höra. Det är ju massor som inte visas på TV. De klipper ju ihop programmen för att det ska bli tittarvänligt. Inte för att det ska ge så mycket information till tittarna som möjligt. Jag skulle gärna se att det var mer ingående förklaringar, men troligtvis tycker inte producentern det blir så tittarvänligt då.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Det blir rätt tkattig (stav fel) att gå in i Ponnyakuten igen.
Vill man få igång en bra discission då för du gå tillbaka till vad jag skriv där just om Hästhantering!
Man måsta gå till grunden om var problmet ligger!

Ridskolverksomhet och Ridskolridinstruktor!

Att häcka på Ponnyakuten som program, Tobbe eller barnens kundskap är meningslös.
Az
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag har träffat Tobbe några ggr och vill att du ska veta att han är riktigt duktig. Han vet vad han gör.

Att han inte pratade vid lastningen är troligen för att tjejen är INTE blind.. Tobbe visar utan att prata om ALLT. Kan säga att han inte haft några klagomål vad jag hört. Var själv med på en CLINIC (hade praktik) och alla som var med var mkt nöjda även fast han inte sa precis allt han gjorde.

Vi är människor och vi kan lära utan att höra. Annars är ngt fel.
Tex. vid lastningen såg ju hon hur han gjorde o vad hästen gjorde och det lär man sig mer av än att ngn säger gör så här o så här....

Gillar ponnyakuten :banana:


Edit: Tobbe har inte galler i sitt stall men gäststallet har de o bara för att ungen grinar kan han ju inte hämta en järnsåg o såga bort gallret. Eller har jag fel?

En häst måste vänja sig. Långt ifrån alla stall är gallerfria
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag håller helt med. Att han anlitas som "guru" är helt obegripligt.

/Migo
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Det blir rätt tkattig (stav fel) att gå in i Ponnyakuten igen.
Vill man få igång en bra discission då för du gå tillbaka till vad jag skriv där just om Hästhantering!
Man måsta gå till grunden om var problmet ligger!

Ridskolverksomhet och Ridskolridinstruktor!

Att häcka på Ponnyakuten som program, Tobbe eller barnens kundskap är meningslös.
Az

Du får ursäkta, jag är ett halvt språkfreak :o Ordet du söker är nog tjatig.

(Jag förstår oftast alldeles utmärkt vad du skriver, men där var jag tvungen att tänka lite :p)
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Vi vet ju inte hur mycket han pratat med och förklarat för eleverna, som vi inte får se eller höra. Det är ju massor som inte visas på TV. De klipper ju ihop programmen för att det ska bli tittarvänligt. Inte för att det ska ge så mycket information till tittarna som möjligt. Jag skulle gärna se att det var mer ingående förklaringar, men troligtvis tycker inte producentern det blir så tittarvänligt då.

Jodå, det är jag med på också; de har fått en halvtimmes sändingstid, och de måste välja bort. Självklart. Jag tror också att han säkert förklarat en del för deltagarna, det jag är orolig för är tittarna. Vi som diskuterar här är vuxna människor som kan analysera, men programet är ett barnprogram och riktar sig inte främst till oss. Det finns garanterar barn som kommer ta med sin ponny och ett spö och försöka lösa problemen på egen hand, och det kommer förmodligen inte gå speciellt bra...
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Ett Påpekande Till För Alla:
Vi har alltid varit försiktig med namngivning aven om vi vet vem det är.
Jag tala inte om vad andra ska skriva.
Jag är imått den har censer som har pågått där inlägg blir borttagen utan änledning eller förklarning:mad:
Det känns fel att prata om non som inte är med i disscussion eller där det kan leda till personliga ängrepp.
Az
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Edit: Tobbe har inte galler i sitt stall men gäststallet har de o bara för att ungen grinar kan han ju inte hämta en järnsåg o såga bort gallret. Eller har jag fel?

En häst måste vänja sig. Långt ifrån alla stall är gallerfria

Hästar ska INTE behöva vänja sig vid den miljön! De är flyktdjur och har klaustrofobi inprogrammerat. De vänjer sig inte, man tar bort en del av det som gör dem till hästar!

I övrigt vill jag understryka att jag inte ifrågasätter Tobbes kompetens, bara sättet att lära ut. Återigen, detta är barn.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Tack för hjälpen.
Bacon & Ägg Today :d
Pancakes Tomorrow :love:
Az
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Mycket handlar säkert om att producenten inte är hästvan och inte förstår vad som är viktigt att ta med i sammanhanget för att även ett barn ska förstå varför man gör si eller så. Programet är väl riktat till ungdommar (är väl inte deltagarna 10-15 år?) och i många fall blir för mycket fakta ointressant för den målgruppen, tyvärr!!

Jag hade gärna fått mer förklaringar om hur han tänker, varför hästen reagerar som den gör osv osv. Men jag kan tänka mig att jag hade tröttnat på att kolla om det var fakta för 10 år sedan. Men ändå jag tycker att det är intressant och kommer att fortsätta titta :)

Trots allt så är det tittarsiffrorna som är det viktiga för svt.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Hästar ska INTE behöva vänja sig vid den miljön! De är flyktdjur och har klaustrofobi inprogrammerat. De vänjer sig inte, man tar bort en del av det som gör dem till hästar!

Jag hade ALDRIG vågat ställa ihop min häst med okända hästar i ett gallerfritt stall! Hellre hade jag sett att hästarna fick vara ute mer och kanske bara komma in när de skulle hålla på med dem. Eller åtminstone ha ett öppningsbart galler boxdörren.

Flickan fick ju faktiskt ställa ut hästen en stund när hon blev ledsen så hon fick också se att hästen blev gladare igen bara den fick komma ut.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Äsch, det var ju egentligen inte så mycket hjälp, man fattade ju om man tänkte lite. Jag är bara sån :p
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Och jag hade ALDRIG ställt upp på att ha min häst i en isolerad låda!!

Det är illa nog de få gånger jag kör dem i transport, att under flera dagar hålla häst på det viset anser jag vara rent grymt!!

/Migo
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag skrev inte att jag tyckte det var okej att stänga in hästar sådär permanent. Men under några dagar och med mycket hagvistelse under ett träningsläger där vi får ta tag i och hjälp med våra problem. Förhoppningvis så resulterar det i en lugnare häst vid tex lastningen, hanteringen eller var nu problemet ligger. Lugnare häst = säkrare häst = bättre i det långa loppet, hästen dör inte utav det under två veckor.
Jag hade inte heller ställt in min häst i en av de där boxarna om de står där dygnet runt, men jag hoppas att de är i hagen mycket mer än vad som syns i programmet!
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag ser det å andra sidan som att hästarna garanterat inte är lugna och harmoniska när de ska tränas, om de bor i de där boxarna halva dygnet!

Om jag ska lösa problem åt mina kunder, så ingår att de lär sig se hästen och dess förutsättningar. Fattar man inte att en häst blir stressad av att isoleras i en låda på en ny plats i 14 dagar,så är risken överhängande att man inte fattar nått annat heller runt kraken.

/Migo
som ser utevistelse med flock som den absolut första byggstenen i ett bra förhållande med hästen.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

En grej jag tänkte på va när Tobbe visade sin häst stegrandes och barnen blev imponerade. Jag bara tänkte..tänk när dom ska hem och testa det själva.
Jag tycker inte heller om gallerboxar men som sagt tillfälligt är väl ok.
Tänk så många hästar i landet som står så permanent.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

kl

Programmet i sig är ett bra och kul initiativ från Svt.
Och trots att vi inte hör och ser mkt av det som sker under dessa veckor som barnen är på lägret så tycker jag ändå man måste beakta att det är just barn som tittar.

Som ex. med spöanvändning vid lastning. Hur många barn,med inte så hästkunniga föräldrar kommer nu att börja peta på sina ponnys med spö vid lastning med orden jo,men så sa Tobbe Larsson att mna skulle göra.

JAg tycker att Tobbe innan och som avslut av varje program (lr vid speciella träningsmoment)borde poängtera att det hela ska övervakas av en hästkunnig vuxen och att barnen därhemma inte ska ge sig på att försöka dessa saker själva. Som frihetsdressyr tex. Eller lastning med spö. Och säkert andra träningsmoment som i framtida avsnitt kommer att visas

En annan sak är ju att kela och borsta mer med sin ponny,där kan det uppmuntra fler barn att göra det hemmavid,viket är suveränt.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag skrev inte att jag tyckte det var okej att stänga in hästar sådär permanent. Men under några dagar och med mycket hagvistelse under ett träningsläger där vi får ta tag i och hjälp med våra problem. Förhoppningvis så resulterar det i en lugnare häst vid tex lastningen, hanteringen eller var nu problemet ligger. Lugnare häst = säkrare häst = bättre i det långa loppet, hästen dör inte utav det under två veckor.
Jag hade inte heller ställt in min häst i en av de där boxarna om de står där dygnet runt, men jag hoppas att de är i hagen mycket mer än vad som syns i programmet!

Jag tolkade det som att de inte gick i hage alls :confused:
Är det bara jag?
Verkade för mig som att de var där inne och när den hästen blev stressad så fick den gå ut?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 358
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 126
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp