Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Det är kanon att de inte klippt bort misstagen utan vi ser vad som verkligen händer, jag saknar ibland förklaringar vad man kunde gjort annorlunda.

Kunde inte hålla med mer, man lär sig bäst genom misstag!

Det tycker jag de gjorde fel i detta fallet med Jamba. Att de bara visade det som att det är sånt som häder. Visst, det är sånt som händer, men det är också sånt som man ska försöka undvika, för vem vill ha en häst på sig? Så varför då inte gå igenom vad som hände och vad man ska tänka på till nästa gång, när man nu har tillgång till så många tränare som kan så mycket.
Hade det varit hemma i hagen så hade man ju helt gått miste om den chansen, så ta vara på resurserna som finns på lägret tycker jag!!
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Kunde inte hålla med mer, man lär sig bäst genom misstag!

Det tycker jag de gjorde fel i detta fallet med Jamba. Att de bara visade det som att det är sånt som häder. Visst, det är sånt som händer, men det är också sånt som man ska försöka undvika, för vem vill ha en häst på sig? Så varför då inte gå igenom vad som hände och vad man ska tänka på till nästa gång, när man nu har tillgång till så många tränare som kan så mycket.
Hade det varit hemma i hagen så hade man ju helt gått miste om den chansen, så ta vara på resurserna som finns på lägret tycker jag!!

De sa inget direkt om det som hände egentligen. Något om att man ibland blir stressad eller vad det nu var. Jag förstod inte vrför de inte förklarade vad som egentligen hände, VET Julia det till nästa gång? Istället för att skicka henne på djurpark för att äta glass, kunde ju Tobbe passat på att ha en liten lektion för alla om hur man ska göra i box och hage med hästar.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Ja precis!

OM det nu var så att de gjorde det bakom kulisserna så var det riktigt dåligt att de inte tog med det i programmet, för det ger ju helt fel bild till de tusentals barn som tittar. Visst är det bra om de 8 på lägret får hjälp och lär sig massa, men det är väl ändå tänkt att de som tittar ska kunna lära sig en del, och inte bara vara underhållning. Hellre lägga ner tid på att visa sånt som är viktigt och som man kan lära sig av, än en stå-stilla tävling.:angel:
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag mockar med min häst i boxen, varför bör man inte göra det? För mig är det självklart att jag ska kunna göra en sådan sak, att jag ska kunna möblera runt henne i boxen efter behov. Har aldrig vetat att man inte ska det? Har gjort så med alla mina hästar, från början alltså, även fölen.:o

Jag gör det också ibland;) men har alltid hört att man inte ska. Dörren öppen, skottkärra i vägen, du hanterar en grep runt hästens ben, ja, skaderisken finns ju.

Jag har t ex alltid min häst lös i stallgången, det får man nog inte:angel:

Tänkte på en sak till i programmet, när Isabell, tror jag det är, sitter (!) bakom ponnyn och borstar svansen. Det hade fått mig att säga till mina barn iaf.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

kl

I något av de första programmen visar Tobbe hur man ska släppa ponnyn i hagen. Dirigerar dem att vända mot grinden och sedan knäppa loss osv.
Antagligen utgick han från att de lyssnade...:p

Tjejen som satt bakom hästen har ju fått flertalet olika tillsägelser att tänka säkert och ha ordning och reda. Men Tobbe står ju inte och stirrar på dem hela dygnet utan utgår nog liksom jag skulle gjort att de lyssnade. Så små och unga är de ju trots allt inte.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Hon stod så att hästen inte såg henne när han blev skrämd. Då kan det tyvärr gå så hur väluppfostrad hästen än är.

Men hästen är ju inte dum i huvudet. Hon har ju lett hästen dit ! Inte fasen har han glömt att hon står där han vet mycket väl. Finns det något djur som har koll på sin egen kropp och sin omgivning så är det hästar. De är ju flyktdjur för tusikens, det är vitalt för dem!

Det handlar inte om uppfostran utan om respekt.

svar till ngn annan jag inte minns

Har hästen respekt för en, ja då kanske man inte behöver vända skrället, men att vända hästen innan man är säker på detta är ändå grunden i säkert hästsläpp. Så nej, du och jag kanske itne hade behövt det, men små barn skall ha lärt sig detta och följa det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Som när tjejen med hästen som blev stressad av fågelburen (förlåt, jag menar boxen) blev ledsen för att hästen bara var stressad och vägrade äta eller dricka. Helt förståeligt, för ponnyn var inmurad (och hade inte Tobbe själv en utläggning om hur viktigt det är för hästar att få vara hästar när han visade sitt eget, gallerfria stall...?)! När de öppnade boxdörren för ponnyn lugnade den sig, såklart, och tuggade i sig lite äpple, varpå Tobbe säger till tjejen som var helt förtvivlad: "Men nu äter han ju, i alla fall".

Det finns en väldigt enkel anledning varför Tobbe inte har galler i stallet där hennes häst stod och han sa det även i programmet med. FÖR att en häst ska kunna stå utan galler måste den fungera tillsammans med hästarna som står bredvid vilket hästarna i Tobbes stall gör men i gäststallet så kommer ju nya hästar hela tiden så då måste man ju ha galler eftersom man aldrig kan veta hur hästarna kommer fungera med varandra. Tobbe är otroligt, otroligt duktig och en världskänd artist och jag är helt säker på att vi inte får se allt som han berättar för deltagarna.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Förresten? Har ni någon favoritdeltagare? :)
Skulle vara roligt att se om någon av deltagarna når sina drömmar - landslaget i hoppning, SM i dressyr, landslaget i gymkhana osv. :laugh:

Jag gillar programmet och man får se det med vuxna ögon. Det är mycket vi inte får se och om man kollar lite "mellan raderna" så förstår man mycket väl vad Tobbe vill poängtera. Tycker mycket om Ponnyakuten och det är lärorikt! :D
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

jag blir ändå förskräckt att programledaren står och pratar med Isabelle och inte säger till..... det är ju inte ens Isabelles egen häst och hon ´vet ju inte vad som kan få den att hoppa till.
dåligt av programledaren...
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Delvis knapplån.

En väluppfostrad häst springer inte på folk. Men det är varken flickans eller hästens fel, det är de vuxna som ska fostra hästen i första hand och även lära barnet säker hantering.

Man vänder alltid hästen innan man släpper den. Efter att man stängt grinden. Det borde sitta i ryggmärgen och alltid göras, även "när det inte behövs".

Barn tycker jag inte heller ska mocka med hästarna (lösa) i boxen, det är onödigt.

Jobbade på ridskola i två år med ett större antal ridande barn per vecka och drygt 25 hästar. En enda olycka på den tiden, ett brutet nyckelben pga avtrillning. Ponnyerna var inte lobotomerade gamla ök utan väldigt blandade. Men säkerheten var prio ett. Barnen hjälpte till att fodra, mocka, släppa in och ut etc.

På det stora hela gillar jag Ponnyakuten :D Men de borde tagit upp lite mer grunder. Som att man inte jagar på ponnyn vid utsläpp (efter att man släppt den) :crazy:
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

fast jag har för mig att de sa det när de startade programmen, men iaf, sitta bakom en häst borde väl tom programledaren lärt sig att man inte gör vid det här laget
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Men hästen är ju inte dum i huvudet. Hon har ju lett hästen dit ! Inte fasen har han glömt att hon står där han vet mycket väl. Finns det något djur som har koll på sin egen kropp och sin omgivning så är det hästar. De är ju flyktdjur för tusikens, det är vitalt för dem!

Det handlar inte om uppfostran utan om respekt.

Att tro att ens häst, flyktdjur eller ej, är hundraprocentigt säker för att den har "respekt" för människor är farligt.

Sen hade det i detta fallet inte spelat någon roll om hon släppt ponnyn vänd mot stänglet. Ingen hade heller kunnat förutsäga att ponnyn skulle kasta sig som den gjorde utan det var en ren olycka. Att man ibland vill vända hästen innan man släpper den är av andra skäl.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

fast jag har för mig att de sa det när de startade programmen, men iaf, sitta bakom en häst borde väl tom programledaren lärt sig att man inte gör vid det här laget

Sa vad? Att hon har hästvana eller inte?
Jag tycker aldrig att man ser henne i några hästsammanhang (ok hon dömde stå stilla tävlingen, men det kan ju vem som helst) och när de har haft eftersnack så har jag bara fått intrycket att hon inte är hästmänniska.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Hon är ingen hästmänniska! Hon kanske gillar hästar men inte mer än så :)
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Behöver man vända en häst så om den har fått lära sig att inte springa på människor? Borde inte säkerhetstänket i grunden vara att lära hästen respektera människor, än att bota symptomet?

Jo men ................!! Naturligtvis!! Fast under tiden man gör det, så får man ju göra vad man kan för att det ska vara så säkert som möjligt .. eller då får man skylla sej själv om man blir nersprungen?
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Att tro att ens häst, flyktdjur eller ej, är hundraprocentigt säker för att den har "respekt" för människor är farligt.

Jepp. :bow:
Hästar är hästar. Nu är nu. Man jobbar med hantering och säkerhet hela tiden.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

fast hon har varit med i stallet ett par tillfällen och hindrat hästarna från att springa ut, så lite kan hon nog. Måste kolla upp det, hon kan ju ha hållit på med hästar förr, alla är ju inte experter:)
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

KL
Ouppfostrad Jamba eller inte, det där hade enkelt kunnat förebyggas om hästen vänts om och stått vänd mot flickan innan hon släppte. Ren säkerhetsgrej och en självklarhet vid varje hästsläpp?

Jag håller med dig helt och fullt om detta. Många olyckor kan undvikas om man har ett bra säkerhetstänk oavsett om hästen är ouppfostrad eller inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 356
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 165
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 124
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp