Bukefalos 28 år!

Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

kl.

Olyckan med ponnyn som kastade sig åt sidan är något man aldrig kan gardera sig mot. Hästen blev skrämd för någonting, kastade sig bort från det "farliga" och såg inte att det stod en människa i vägen. En ren olycka och kunde hänt precis vem som helst, oavsett hur erfaren personen än är.

Fast jag skulle säga att hästen mycket väl visste om att flickan stod där men inte byrdde sig om henne. Det blir så när man inte har kontakt med sin häst, tyvärr =(
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Nej det är inget löjligt svar, men din attityd är barnslig, alla hästar kan bli rädda även dina. Sedan har tjejen tagit hjälp, det är ju därför hon är med i programmet. Självklart är hon inte fullärd på alla andra områden utom hoppning även om hon sökte för hopprädsla.

Du har bra höga tankar om 12-åringar, att lära rädda hästar att springa åt rätt håll hör allt till överkursen för de flesta oavsett ålder. Vad hon däremot borde lära sig är att hantera situationen på ett säkrare vis. De försöker så gott det kan på lägret, men ingen blir fullfjädrad hästmänniska på ett par veckor.

PS. med tanke på Julias skrik så var det nog ström i staketet, det var troligen det som var det största problemet där.

Är min attityd barnslig? :crazy:
Läs ditt svar till mig igen, vem har barnslig attityd sa du?
Ditt svar är bara så typiskt buke, helt meingslöst att diskutera med dig men whatever.

Jag har inte sagt att hästar inte kan bli rädda. Mina hästar kan också bli rädda men inte hoppar de på mig för det.

Grejen var ju att Jamba skiter fullständigt i att Julia står där. Helt uppenbart hur han ser på henne. Hade han varit uppfostrad ordentligt (hur många ggr ska jag behöva skriva detta..) hade han varit uppmärksam på att hon står där och inte hoppat på henne.

Mina hästar har också hoppat till och blivit rädda när jag har stått bredvid. Aldrig att de skulle hoppa på mig ändå.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Är min attityd barnslig? :crazy:
Läs ditt svar till mig igen, vem har barnslig attityd sa du?
Ditt svar är bara så typiskt buke, helt meingslöst att diskutera med dig men whatever.

Ja ja ni kan kalla varandra barnsliga bäst ni vill men sluta med det i denna tråden. Ni är båda 2 rätt barnsliga i denna diskussionen. Släpp det och återgå istället....

Jag har inte sagt att hästar inte kan bli rädda. Mina hästar kan också bli rädda men inte hoppar de på mig för det.

Grejen var ju att Jamba skiter fullständigt i att Julia står där. Helt uppenbart hur han ser på henne. Hade han varit uppfostrad ordentligt (hur många ggr ska jag behöva skriva detta..) hade han varit uppmärksam på att hon står där och inte hoppat på henne.

Mina hästar har också hoppat till och blivit rädda när jag har stått bredvid. Aldrig att de skulle hoppa på mig ändå.

Åh ge dig samma sak hade hänt mig med mina hästar i samma läge har fan inget att göra med uppfostrad häst eller inte....
Jag har blivit översprungen av en skit skraj häst och denna hästen var min "bästa vän" i stallet hästar gör inget för att vara elaka enbart för instinkt!
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

fast Jamba var väl knappast i paniktillstånd. Så uppfattade inte jag det hela.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Ja det är typiskt Buke att påpeka svagheter i resonemang som att det har med uppfostran att göra om en häst springer på en när de blir rädd eller inte samt att barnen i ponnyakuten är långt ifrån fullärda.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

fast Jamba var väl knappast i paniktillstånd. Så uppfattade inte jag det hela.

Nej de va han då rakt inte dock helt okoncentrerad på att Julia stod där.

Hon släppte hästen och hästen sprang rakt på henne. Hon märkte nog inte ens att hästen var rädd för något. Hästen kastade sig bakåt = inget man kan göra något åt.
Samma sak hade hänt mig dock tror jag att jag sett på hästen att den var rädd och släppt lite längre ifrån utgången så jag kan komma undan. Men det är inget jag kan säga med 100% säkerhet om. Blir en häst rädd blir den det o avsätt vem som står bredvid eller om den är uppfostrad eller inte.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Asså jag tkr så synd om Jacob i senaste delen av Ponnyakuten :( han e jättesöt när han gråter, men förstår att det är jobbigt när ens häst vägrar sådär! men det blir nog bättre med tiden och med mkt träning =)
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Åh ge dig samma sak hade hänt mig med mina hästar i samma läge har fan inget att göra med uppfostrad häst eller inte....
Jag har blivit översprungen av en skit skraj häst och denna hästen var min "bästa vän" i stallet hästar gör inget för att vara elaka enbart för instinkt!


Haha okej. Den händelse som vi diskuterar skulle aldrig hända mig med mina hästar. Jag skojar inte. Mina hästar skulle aldrig nånsin springa över mig. Jag lovar att om det händer meddela dig. Kan bara beklaga till dig och alla ni som inte har en sån kontakt med era hästar.

Jamba blir inte spec rädd i hagen, han hoppar ju bara åt sidan, det är knappast så att han har panik eller är "skitskraj".

Ett exempel; Min ena häst blev rädd en gång. Jag gick framför honom. Han flög en meter rätt upp i luften och hoppade vart, jo på sidan om mig och inte på mig trots att han gick precis bakom mig och det han vart rädd för var bakom honom så han borde ha hoppat framåt. Men skillnaden är att mina har fokus på mig och de litar på mig fullt ut, de skulle inte bli så skrämda att de panikar.

Har man en häst som får panik och springer på en lär man se över hanteringen av hästen. Fan lägg ner tid på uppfostran så får du se.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Nej de va han då rakt inte dock helt okoncentrerad på att Julia stod där.

Hon släppte hästen och hästen sprang rakt på henne. Hon märkte nog inte ens att hästen var rädd för något. Hästen kastade sig bakåt = inget man kan göra något åt.
Samma sak hade hänt mig dock tror jag att jag sett på hästen att den var rädd och släppt lite längre ifrån utgången så jag kan komma undan. Men det är inget jag kan säga med 100% säkerhet om. Blir en häst rädd blir den det o avsätt vem som står bredvid eller om den är uppfostrad eller inte.


Ja det är rätt givet. Men hur den beter sig blir olika.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Blev positivt överraskad för ett par dagar sen när jag var i hagen och reparerade stängsel Alla tre hästarna stod naturligtvis nästan på mig, nyfikna som de är;) Plötsligt kastade de sig iväg alla tre, det tog mig flera sekunder att fatta vad som hände - snö rasade ner från taket! Men ingen av hästarna nuddade mig. Men jag vet inte om det var tur eller "uppfostran".

Men till vis del håller jag med om att det saknas en del säkerhetstänk i PA. Bra att Tobbe poängterade det i senaste avsnittet (på SvtPlay) när de duschade hästarna.

Annars är det ju lite såna där grejer man lärt barnen, inte mocka med hästen i boxen, hur man vänder och släpper i hagen, pussas med morötter i munnen till hästen, mm.

Men alla har vi varit små, och man blir också nonchalant som äldre, så man får bara göra sitt bästa och ha en del tur på vägen.

Dock tycker jag i ett "utbildningsprogram" att det borde tryckas lite hårdare på säkerhet.

I övrigt börjar det se riktigt trevligt ut:)
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

KL
Ouppfostrad Jamba eller inte, det där hade enkelt kunnat förebyggas om hästen vänts om och stått vänd mot flickan innan hon släppte. Ren säkerhetsgrej och en självklarhet vid varje hästsläpp?
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Haha okej. Den händelse som vi diskuterar skulle aldrig hända mig med mina hästar. Jag skojar inte. Mina hästar skulle aldrig nånsin springa över mig. Jag lovar att om det händer meddela dig. Kan bara beklaga till dig och alla ni som inte har en sån kontakt med era hästar.

Jamba blir inte spec rädd i hagen, han hoppar ju bara åt sidan, det är knappast så att han har panik eller är "skitskraj".

Ett exempel; Min ena häst blev rädd en gång. Jag gick framför honom. Han flög en meter rätt upp i luften och hoppade vart, jo på sidan om mig och inte på mig trots att han gick precis bakom mig och det han vart rädd för var bakom honom så han borde ha hoppat framåt. Men skillnaden är att mina har fokus på mig och de litar på mig fullt ut, de skulle inte bli så skrämda att de panikar.

Har man en häst som får panik och springer på en lär man se över hanteringen av hästen. Fan lägg ner tid på uppfostran så får du se.

För 12 år sedan när jag var 18 år rörde jag mig i ett stall med ett gäng hästar. min häst bodde också där och alla gick i samma hage under vissa månader på året. Mellan 16 och 20 hästar var där de perioderna, och det var inga som helst problem med att vandra omkring i hagen där bland alla de här hästarna i olika åldrar. Från föl till gamla tanter. Vad jag la märke till då var att även om hästarna ibland blev rädda så sprang de inte på eller mot mig, trots att jag då och då var enda utvägen. Aldrig. Jag älskade att gå där inne bland de här 16-20 hästarna, unga som gamla och verkligen få vara så nära dem och respekterad. Den respekten jag fick av de här hästarna har jag aldrig någonsin fått av en människa.

Min egen häst tillhör också den varianten att hoppa till vid rädsla men aldrig på eller mot människor. Nu har jag dock märkt att hon har lite svårt att flytta sig för mig, så det är dags för lite träning av vår kontakt så att säga.

Alltså, med mitt svammel vill jag bara säga att jag håller med dig; hästar ska INTE någonsin hoppa mot, springa mot, knuffas eller sparka mot eller på annat sätt röra sig mot en människa för att den blir rädd. Och jag har sett med egna ögon att det fanns en hel flock hästar som INTE gjorde detta. Hästar som delvis inte hanterades specielt mycket.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Blev positivt överraskad för ett par dagar sen när jag var i hagen och reparerade stängsel Alla tre hästarna stod naturligtvis nästan på mig, nyfikna som de är;) Plötsligt kastade de sig iväg alla tre, det tog mig flera sekunder att fatta vad som hände - snö rasade ner från taket! Men ingen av hästarna nuddade mig. Men jag vet inte om det var tur eller "uppfostran".

Men till vis del håller jag med om att det saknas en del säkerhetstänk i PA. Bra att Tobbe poängterade det i senaste avsnittet (på SvtPlay) när de duschade hästarna.

Annars är det ju lite såna där grejer man lärt barnen, inte mocka med hästen i boxen, hur man vänder och släpper i hagen, pussas med morötter i munnen till hästen, mm.

Men alla har vi varit små, och man blir också nonchalant som äldre, så man får bara göra sitt bästa och ha en del tur på vägen.

Dock tycker jag i ett "utbildningsprogram" att det borde tryckas lite hårdare på säkerhet.

I övrigt börjar det se riktigt trevligt ut:)

Det är jättebra att lära barn och sig själv för den delen, säkerhetstänk. Ibland känner jag dock att det blir lite väl mycket för mig. Mitt säkerhetstänkande är nog inte det bästa, men så har jag heller aldrig skadats allvarligt eller råkat ut för olyckor pga mitt (bristande?) säkerhetstänkande. Man blir, som du säger, lite nonchalant med åldern. Fast i mitt fall var det värre förr...... :angel:

Jag mockar med min häst i boxen, varför bör man inte göra det? För mig är det självklart att jag ska kunna göra en sådan sak, att jag ska kunna möblera runt henne i boxen efter behov. Har aldrig vetat att man inte ska det? Har gjort så med alla mina hästar, från början alltså, även fölen.:o
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

KL
Ouppfostrad Jamba eller inte, det där hade enkelt kunnat förebyggas om hästen vänts om och stått vänd mot flickan innan hon släppte. Ren säkerhetsgrej och en självklarhet vid varje hästsläpp?

Behöver man vända en häst så om den har fått lära sig att inte springa på människor? Borde inte säkerhetstänket i grunden vara att lära hästen respektera människor, än att bota symptomet?
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Fast jag skulle säga att hästen mycket väl visste om att flickan stod där men inte byrdde sig om henne. Det blir så när man inte har kontakt med sin häst, tyvärr =(

Hon stod så att hästen inte såg henne när han blev skrämd. Då kan det tyvärr gå så hur väluppfostrad hästen än är.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

När man lär barn säkerhet går det ut på att undvika att försätta sig i situationer som kan bli farliga. Jag tycker att det är jättebra att dessa situationer visas i PA. Jag vet i alla fall en ridskola som använder bl a denna scen i teoriundervisning (hur man ska / inte ska göra när man släpper häst i hagen).

I TV-serien framkommer på ett bra sätt att det oftast är ”basic” (inställning, kommunikation, hantering…….) som brister oavsett vilket problem deltagarna kommit med.

Jag har inte sett att någon här i tråden tycker att hästar INTE ska uppfostras.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

När man lär barn säkerhet går det ut på att undvika att försätta sig i situationer som kan bli farliga. Jag tycker att det är jättebra att dessa situationer visas i PA. Jag vet i alla fall en ridskola som använder bl a denna scen i teoriundervisning (hur man ska / inte ska göra när man släpper häst i hagen).

I TV-serien framkommer på ett bra sätt att det oftast är ”basic” (inställning, kommunikation, hantering…….) som brister oavsett vilket problem deltagarna kommit med.

Jag har inte sett att någon här i tråden tycker att hästar INTE ska uppfostras.

Håller med till 100%, man kan bli den naturliga ledaren och på det sättet få hästen tryggare och mindre lättskrämd, man kan minimera risken för att en farlig situation uppstår genom säkerhetstänkande när man utför saker, man kan lära sig att läsa hästen och se om något är på gång men man kan aldrig ta bort de naturliga instinkterna, i vart fall inte på hästvänliga metoder.

Det är kanon att de inte klippt bort misstagen utan vi ser vad som verkligen händer, jag saknar ibland förklaringar vad man kunde gjort annorlunda.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Måste hålla med om det här om Jamba, tråkigt att det hände och inte flickans fel. Jag tycker inte att man är tillräckligt gammal för att ha hela ansvaret för en häst när man är i den åldern.
Det är upp till föräldrarna som är ansvariga för hästen, att se till att hästen tränas rätt och att barnet får lära sig hur de ska hantera hästen.

Jag håller faktiskt med om att en häst inte ska springa på en, även om den är rädd. När min häst skille klippas i höstas var han väldigt rädd och stressad. Jag stod bredvid och höll i honom. Han blev rädd och stegrade sig/hoppade lite framåt och drog då med mig som inte riktigt var med i rörelsen. Det var inte hästens fel att jag flög med. Han höll på och stegrade sig och hoppade runt en del, men INTE PÅ MIG.
Samma tycker jag gäller i hagen osv. Många hästar som inte är så mycket hanterade och inte har den respekten för människor är buffliga och springer över/på en. Men en häst som hanteras på rätt sätt gör inte det. Självklart kan min häst också hoppa till eller dra iväg om han blir rädd, men han har aldrig springit på mig och jag har väldigt svårt att se att han skulle göra det.

Jag vill inte alls skryta om att min häst är så bra, han är ingen superhäst, och det finns många som har mycket bättre koll på sina hästar. Men han har vardagslydnaden och det räcker långt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 316
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 188
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp