Bukefalos 28 år!

Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Håller helt med. Folk har ju fått för sig att barn bara måste göra allt de ser, apa efter utan att tänka? Det är nästan skrämmande vad ni ser för små monster i alla barn där ute bara de får se en stegrande häst på tv :crazy:

I en annan tråd diskuterades det att Brink var där och gjorde galoppombyten. Att det var helt förkastligt eftersom barnen inte är i närheten av den ridningen och de borde få se några enklare ridövningar. Borde man då inte förbjuda barn att gå till/titta på Globen eller Scandinavium? Titta på gymkhana (de kan ju få för sig att hoppa av hästen i galopp hemma!!) eller världscuphoppning (de kommer ju gå hem och hoppa 1,45 med sina ponnysar då!!). Inspiration och morot, vad är det? Näpp, inget för barn!

Angående hästhanteringen hade jag nog precis de problemen när jag var 10 år gammal med min gamla räv till ponny. De första två veckorna körde hon över mig. Sen gick det bättre. Men inte fan såg det vackert ut alltid för det, hon slet och ville beta, jag slet åt andra hållet... Jag tycker det är jättebra att de får hjälp med att läsa hästen och förstå hur man kan hantera dem på ett annat, mer harmoniskt sätt. Jag fick den hjälpen när jag var 14 och det öppnade verkligen mina ögon. Det hade nog inte skadat att få vara på ett ridläger som ponnyakuten redan tidigare. Tror inte heller man ska underskatta programmet, så mycket som klipps bort när de får så lite programtid.

Sen tycker jag för övrigt det är rätt fult att diskutera barnen eller Tobbe när de inte själva får en chans att säga något. Visserligen tycker de flesta att barnens problem är föräldrarnas fel, men det känns inte rätt att diskutera personer så ingående. Diskutera programmets upplägg istället. Kunde aldrig trott att det skulle bli sådana rabalder här när jag råkade zappa förbi ponnyakuten...
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

har inte han någon hemsida ? så kanske man kan mejla och fråga. fast det går ju inte göra något åt det eftersom det är inspelat redan ;)

Google är din vän: första länken på "Tobbe Larsson": http://www.tobbelarsson.com/index.php :p

Det är väl ingen som ens pratat om att göra något åt det, det enda som diskuteras är ju hur fåligt det är att de inte går i hagen, o så kommer nästa "men jag tyckte mig se en snutt när de gick i hagen" och nästa "nej det var väl Tobbes hästar?" osv osv
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jo den som har numret till Tobbe kan ju ringa och fråga, men det är ju det jag menar också att de på SVT skulle visa lite mer för att undvika sådant här.

Se mitt svar ovan. Är det så viktigt så går det på 3 röda att kolla upp!

"SVT kunde visat lite mer" bla bla bla! Ingen kommer någonsin bli nöjd, ska han referera till hur stora boxarna är oxå, hur länge de fick vara ute om dagarna, hur mycket stör de står på mm?

Jösses.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Sen tycker jag för övrigt det är rätt fult att diskutera barnen eller Tobbe när de inte själva får en chans att säga något. Visserligen tycker de flesta att barnens problem är föräldrarnas fel, men det känns inte rätt att diskutera personer så ingående. Diskutera programmets upplägg istället. Kunde aldrig trott att det skulle bli sådana rabalder här när jag råkade zappa förbi ponnyakuten...

Med tanke på hur mycket som faktiskt verkar läsas på Buke utöver vad enskilda individer "ute i skogen" skriver/läser så ska man ju vara glad att de inte avbryter serien öht :mad:

Bla så har det ju varit citerat i Ridsport från Buke i en lam tråd om ridhusvett. Vad händer då om "fel personer" läser de här rena påhoppningstrådarna...
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Kan bara tänka mig hur jag själv hade känt om jag surfade in här och fick läsa alla dessa åsikter.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Knapp*

I avsnitt två ser man ponnysarna i hagen. Gud vad folk gnäller. Vad blir det för underhållningsvärde i programmet om man bara ska se ponnysarna i hagen hela tiden? Klart de står i box när de gör iordning dem för ridning osv. De rider dessutom ofta två gånger om dagen.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag har mina hästar på lös och tycker til och med att det är fel att alltid ha de inne på natten.. Mina rör sej mycket och är aldrig stressade mm.. Men så mycket som de rider i proogramet. Så tror jag inte att det gör så mycket om de står i sina boxar i två veckor.. Det är alltid en risk att släppa i hop hästar som inte känner varann och de kanske inte vill ha någon häst skadad på dessa stackars 2 veckorna..
Sen tycker jag också att jag sett en bild på ponnysarna när de går i hagen man kan kolla på alla avsnitt på svt play... Det gör jag..
http://svt.se/2.107697/ponnyakuten

Vad bekräftar Tobbe själv. Tycker jag han är jätte bra.. HAn är självlärd och det är mycket jag också.. då får man en sund bild och en annan förståelse än att gå på en ridskola där man ska sitta och dra hästen i munnen. Rid lektionen med Jan Brink va jätte spännande och han lärde ut mycket bra, bla att de ska sitta still med händerna, rätt tempo mm och man såg skillnad på hästarna mota när de började.

Ang när de skulle få in hästen i transporten så höll de på i 8 h, så det var mycket man inte såg.. vilket jag tycker är synd.. Tycker det är för mycket klippt och för lite man ser. Programet borde vara en h i stället.
Det stod det på deras sida om detta. http://svt.se/2.107697/ponnyakuten
Om man lyssnade på vad han sa så prata han mycket om lugnet mm. Och att spöt va hans förlängda arm inte som amn lär sej på ridskolan att sitta och slå hästen....

Det som är mest hemskt är att så som baranen rider och hanterar sina hästar det är så de lär ut i hästsverige i dag. Vilket jag tycker är helt fel.. De kommer från olika ställen i hela Sverige, men hanteringen är väldigt likt varann..

Att de sitter och hoppar sina hästar och inge dressyr alls, eller jobb med att de ska lära sej kommunisera med sina hästar mm. Det är skrämmande.. Jätte bra att de har gjort detta programet... Så kan många se vad de missar och att många gör fel..
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

:eek: vad har du varit på för ridskola? Hade någon av eleverna använt spöt för att slå hästen så hade jag ryckt ner ungen från hästen och tagit ett allvarligt snack med föräldrarna!
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

På min förra ridskola blev man beordrad då och då att spöa hästen när den inte tog skänkeln, eller så gjorde ridläraren det själv...

Så kan förstå att hästhanteringen ser ut sisådär. Det är illa nog att jag råkat ut för en sådan lärare, men det finns ju fler likadana över landet dessvärre.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Har ridit på ca 4 olika ridskolor och olika ridlärare och det är så de lär ut..
Hur många sågar inte sina hästar på en ridlektion? De böjer på nacken i en onaturlig ställning och de tycker ååå vad fint de går..
De är inte avspännada går inte ner framåt av egen vilja eller trampar under sej naturligt och av vilja...
MEn många hästar är väldigt snälla.. Tänk dej själv denna behandling. Jag har tagit hand om några hästar som har blivit så här behandlade. Då gör de motstånd..
Jaha då sätter vi på hjälp tyglar eller skarpare bett. Det löser allt. Tvinga hästen!!!
När den då börjar sticka eller annat då är den dumm i huvudet och problem hästar..
Här har jag tagit vid på 2 hästar..
Har fått ordning på båda inom ett halvt år.. Men det är hemskt vad de här inte litar på människor mm. Vi är deras fiender.. Inte konstigt!!!

Heja tobbe säger jag bara.. :bow:

Det som är konstigt är att de tycks tro att de som typ Jan Brink och de stora gör så här mot sina hästar???? Tror inte Briar hade gått så fint av att bli tvingad. Det är för att han älskar det och Jan och han har kul i hop och känner varann mm. Han lyssnar på sin häst.. de är inte bara slavar utan en indevid!
Mycket berömm när de gör rätt.. Såg ett program med Jan när han hade Briar i Piaff så berömde han hemma nästan hela tiden för att få dne posetiva inställningen..

Ingen vill slita gratis utan att få berömm och bli respekterad som dne indevid de är.



:eek: vad har du varit på för ridskola? Hade någon av eleverna använt spöt för att slå hästen så hade jag ryckt ner ungen från hästen och tagit ett allvarligt snack med föräldrarna!
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag har ju bara hållt till på en ridskola genom alla år men det har passerat många instruktörer på den tiden och ingen av dem har uppmuntrat till att man ska slå hästarna och lagt stor vikt vid att lära grunderna ordentligt. Att rida hästen i form har man fått lära sig först när man börjar hitta känslan.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jan Brink började på ridskola...och han är definitivt inte självlärd...;)
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Lite trådkap på nått sätt men måste ändå berätta..

På en ridskola jag red på, för ca 12 år sedan, vände en utav ponnyerna baken mot mig och min kompis när vi skulle sadla... Jag var lite smårädd för de lite svårare hästarna så vi hämtade ridläraren/ridskoleägaren som tränsade ponnyn, hängde sig i tränset och spöade upp stackaren med ett ridspö. Allt inför ögonen på oss. Så jo... det finns sådana ridskolor också. Annars har jag inget minne från den ridskolan att det slogs på hästar, men händelsen i boxen har etsat sig fast i minnet... :(
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Ang när de skulle få in hästen i transporten så höll de på i 8 h, så det var mycket man inte såg.. vilket jag tycker är synd.. Tycker det är för mycket klippt och för lite man ser. Programet borde vara en h i stället.
Det stod det på deras sida om detta. http://svt.se/2.107697/ponnyakuten

Fast det var innan ponnyn kom dit som det tog 8 timmar, det var inte tobbe som höll på 8 timmar.

KL
Jag tror nästan inte att vi ser samma program, tycker han förklarar en hel del om varför han gör på ett visst sätt. Iallafall det jag har sett.

Och sen att tro att folk tar efter såfort dom ser en häst som stegrar eller liknande och att man inte ska se på någon högre dressyrnivå för att man inte är där än är ju galet. Självklart när man är hos brinken och ser på briar så vill man se även dom svårare momenten på så nära håll. Är ju helt underbar att se och man får en hel del inspiration även om man inte är där själv än.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Under en kort tid jobbade det en stallskötare som inte var snäll mot hästarna, något jag och en kompis upptäckte när hon skulle bada den ena och spöade den rätt bra med vattenslangen. Vi åkte hem, frågade hennes föräldrar om man fick göra det och de tog kontakt med styrelsen och stallskötaren fick sig en ordentlig tillsägelse.

(det tog sedan närmare 6 år innan man kunde få in ponnyn i spolspiltan igen utan att han skakade som ett asplöv)
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

:eek: vad har du varit på för ridskola? Hade någon av eleverna använt spöt för att slå hästen så hade jag ryckt ner ungen från hästen och tagit ett allvarligt snack med föräldrarna!

Här-i-gud det tog lång tid för Ridskolverksamhet att kom upp sen jag påpekad det i mitt 1st brev i den har knäpp tråd.
Den ändra tråd av ponnymamma var illa någ!
Nu känska man kan läsa lite intressant info av dom som har gått Ridskol och vad den verksomhet hålla på med nu med hänsynd av vad man se på hästhantering i Ponnyakuten och vad barnen INTE fick lära sig på deras Ridskol och som den har Tobbe måst rätta till på nåt sätt!
Good On You Pancake :bow:
Az
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

*kl*
Angående hagvistelse så fick hästarna gå i hage. Dag 2 så gick Pongo med en kamel i hagen:eek::D
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Ja nu när jag läser texten så var det så...

Precis!!! Bara för att man ser en piaff så går du inte hem och bara försöker göra en piaff om du inte vet hur du gör...

Visst kan jag tänka mej att Jan gått på ridskola.. Klart det finns ridskolor som är bättre och han kan ha fått hjälp av en duktig lärare. Man vet ju inte när han fick sin första häst mm. Där annser jag att man lär sej mer än på en ridskola..

Kännslan för att förstå hästar kan man inte lära sej på en ridskola. Tror man måste vara en naturbegåvning för att komma så långt som de duktigaste... Tror de kommer så långt för att de har rätt känsla och förstår hästen...

De barn som är på ponnyakuten är som det sagts utbildade av ridskolan och se hur det går..
Ingen har ens sakt till de att dressyr är viktigt vare sej om man ska hoppa eller annat..
Dressyren är för att hästen ska gå rätt och att hästen ska få muskler så amn inte sitter rätt på ryggraden..
Dressyr är a och o för all ridning.
De är mer intresserade av fart, men många av de har knappt kontrollen för att hoppa hinder mm. Dressyren måste funka innan hoppningen. Man ska länga stegen, korta kunda rida snabbt mm.
Det är inte bara att hålla på att hoppa åt höger och vänster...
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

*kl*
Angående hagvistelse så fick hästarna gå i hage. Dag 2 så gick Pongo med en kamel i hagen:eek::D

VA:eek: Har Kamel vart hos Tobbe.... tyckte väl det var lurt när han var så slö i sommras...måste kommit av den långa ritten:angel::rofl:... Skämt å sido... tror faktiskt det är lamadjur han har.... :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 682
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 350
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 199
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 219
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp