Bukefalos 28 år!

Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Ja nu när jag läser texten så var det så...

Precis!!! Bara för att man ser en piaff så går du inte hem och bara försöker göra en piaff om du inte vet hur du gör...

Visst kan jag tänka mej att Jan gått på ridskola.. Klart det finns ridskolor som är bättre och han kan ha fått hjälp av en duktig lärare. Man vet ju inte när han fick sin första häst mm. Där annser jag att man lär sej mer än på en ridskola..

Kännslan för att förstå hästar kan man inte lära sej på en ridskola. Tror man måste vara en naturbegåvning för att komma så långt som de duktigaste... Tror de kommer så långt för att de har rätt känsla och förstår hästen...

De barn som är på ponnyakuten är som det sagts utbildade av ridskolan och se hur det går..
Ingen har ens sakt till de att dressyr är viktigt vare sej om man ska hoppa eller annat..
Dressyren är för att hästen ska gå rätt och att hästen ska få muskler så amn inte sitter rätt på ryggraden..
Dressyr är a och o för all ridning.
De är mer intresserade av fart, men många av de har knappt kontrollen för att hoppa hinder mm. Dressyren måste funka innan hoppningen. Man ska länga stegen, korta kunda rida snabbt mm.
Det är inte bara att hålla på att hoppa åt höger och vänster...

Men är inte just det ridskoler ska göra, lägga grunden av hästhantering för barnen? Tålamod och Respekt.

Ni som har gått ridskolen, vad fick ni lära er?
Az
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

VA:eek: Har Kamel vart hos Tobbe.... tyckte väl det var lurt när han var så slö i sommras...måste kommit av den långa ritten:angel::rofl:... Skämt å sido... tror faktiskt det är lamadjur han har.... :D

Hon hade skrivit i dagboken att det var en kamel. Och jag tyckte jag såg en kamel skymta i senaste avsnittet.

Kanske kamelridning blir den senaste trenden snart:idea::eek:

:D
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Man fick inte lära sig nånting om hästhantering iaf :p Förutom när man ledde hästen mellan box och ridhus, de fåtal metrarna. Men då fick man ju reda ut själv om det blev problem, ridläraren var ju redan i ridhuset.

På teorin som liten fick man lära sig att ta isär och sätta ihop träns t.ex. När jag gick i hoppgrupp satt vi under en tävling och kommenterade ryttarna och fick redogöra för deras brister och positiva saker.

Så nä hästhantering vet jag inte riktigt var man lär sig om man bara går på ridskola, enligt mina erfarenheter - som bara är EN ridskola vill jag påpeka, dock den största här i området.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Men är inte just det ridskoler ska göra, lägga grunden av hästhantering för barnen? Tålamod och Respekt.

Ni som har gått ridskolen, vad fick ni lära er?
Az

Hej!

På ridskolan lärde jag mej att sparka hästen för att få den att gå framåt, funkade inte det skulle spöet på tills hästen gick fram. Vi lärde oss att dra hästen i munnen för att den skulle böja på nacken... Hanteringsmässigt lärde jag mej att om hästen inte gör som du vill slå den..

Jag har varit på 3 olika ridskolor där det funkade så här och där personalen slog hästarna.

Jag tyckte alltid att det kändes fel och slår aldrig min egen häst (eller nån annan heller om det inte är i självförsvar). Ridmässigt har jag bytt inriktning helt och vill rida i samarbete med min häst och inte i motstånd..

/ Lavinia.. Mörkrädd över vad som tyvärr lärs ut på ridskolor.. Inte är det fröståelse för hästar iaf..
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Kanske kamelridning blir den senaste trenden snart:idea::eek:

:D

Äsch, det har ju jag praktiserat i 4 år nu.... :d..Herregud, tänk att jag haft "ökenskeppet" så länge redan...:love:


Nä, nu ska jag sluta kapa tråden.... sorry...

men innan jag försvinner, :confused: Jag eller mina barn har aldrig gått på ridskola och det allmänna man hört verkar ju till största del stämma.... borde man inte helt enkelt avskaffa ridskolor och börja om från början igen....

Jag tycker inte att man direkt ser så mkt HANTERING av pållarna i programmet... vilket i sig är synd..men fortfarande så tror jag att Tobbe kanske genomsyrar ett visst lugn och reda till barnen och ger dom på så vis en guidning till bättre hantering....:laugh:
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Men är inte just det ridskoler ska göra, lägga grunden av hästhantering för barnen? Tålamod och Respekt.

Ni som har gått ridskolen, vad fick ni lära er?
Az

Verkar som om många här har träffat på väldigt dåliga ridskolor, eller så är jag välsignad!

Jag rider fortfarande på ridskola (och lär mig fortfarande nya saker) trots att jag har ridit i 10 år och haft flera ponnyer.
Visst skulle det kunna vara mer hantering men tycker ändå vi har fått lära oss mycket. Dock är ELEVERNA inte så intresserade av att öht komma de gånger det är teori... Bra för mig för då kan jag fråga mera:angel:

Jag tycker att en bra ridskola kan man lära sig mycket. På en dålig ridskola kan man möjligtvis lära sig hur man INTE ska göra...
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Chilie och alla andra:
Jag förstå det har med att sitta upp och piska, slit och dra, men om Ground Work?, ta upp hoverna, longera, flytta på hästen, leda hästen utan att har ett döds gripp på grimmen, att vet vad och hur man ska göra när hästen är grynig eller vill kör över dig?
En del kalla det för NH, för mig är det vardags häntering som sitta i ryggmärgen och tänka alldrig på.

Ni måsta har lärt dig nåt!!!!
Ridskol instruktor ska vara Strömsholm utbilded.
Kom igen!!!!!!
Az
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Näpp.. Jag gick på sammanlagt tre olika ridskolor när jag var yngre. Det jag minns av hanteringen var rykta, sadla och tränsa. Vi lärde oss inte heller någonting om att hästarna skulle gå i form. Då red jag ändå på slutet, när jag gick ihögstadiet, i en grupp där vi gallopperade och hoppade. Jag menar då är man så gammal att man förstår vikten av att hästen bär upp sig rätt osv.

Nej, hantering, bättre dressyr, diverse markarbeten och annat hästvett lärde jag mig när jag var medryttare...
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Nej vi lärde oss ingenting sådant på ridskolan. Jag fick privat hjälp med mina egna hästar och fick lära mig hantera hästar på ett sätt som motsvarar hur hästarna behandlar varandra. Dvs hästen har lätt att förstå vad jag menar.

Jag hade redan häst- och ridvana så jag började aldrig i nybörjargrupp på ridskolan. Ibland gick ju hästen 3 lektioner i rad, hade jag mitten-lektionen behövde jag bara ta hästen i ridhuset och efter lektionen lämna den till nästa person...
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag lärde mig massor om hästhantering på min ridskola för hundra år sen, och jag vet många andra som också gjorde det, både då och senare. Men det var för att vi var "stallungar" som praktiskt taget bodde i stallet och hjälpte till med allt möjligt.

Om man bara kommer och rider en gång i veckan lär man sig kanske rida, går man på teorilektioner lär man sig vissa saker, men enda sättet att lära sig hästhantering är att hantera hästar, och se andra göra det.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

OK EVERYBODY!!!!!
Vissa hade tur och fick lite hästhantering uttbildning, andra---zilch, nanda:cry:
Hur tycka ni man ska gå till väga så att barn kan få en sån viktig uttbildning?
Vi har Svenksridsportsförbundet, Strömshlom, Läntbrukskolen med häst linjä.
Ni måsta har idea själv hur man kan göra det bättre!
Az
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Först och främst ska det finnas ett intresse. Sedan är det bara att läsa böcker,fråga ut kunniga, titta på andra, hänga i alla bygdens stall osv:D


De som inte vill lära sig går knappast att lära heller...
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Hmm.. Att ha några lektioner varje termin där man helt enkelt hanterar hästarna från marken. Det kan ju inte vara så svårt att fixa. Det borde vara obligatoriskt. Kanske man kan ha ett "hästhanterarmärke", som ridborgarmärket fast från marken. :idea: Det kanske sporrar ungarna. :)

Jag bara spekulerar... Brainstorming.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Chilie och alla andra:
Jag förstå det har med att sitta upp och piska, slit och dra, men om Ground Work?, ta upp hoverna, longera, flytta på hästen, leda hästen utan att har ett döds gripp på grimmen, att vet vad och hur man ska göra när hästen är grynig eller vill kör över dig?
En del kalla det för NH, för mig är det vardags häntering som sitta i ryggmärgen och tänka alldrig på.

Ni måsta har lärt dig nåt!!!!
Ridskol instruktor ska vara Strömsholm utbilded.
Kom igen!!!!!!
Az

Hej!

Alla mina ridlärare har gått antingen Strömsholm eller Flyinge.

Det inom hantering vi fick lära oss på ridskolan var... tömkörning när vi bad om det (och då red jag i en grupp som skötte hästarna och var i stallet jämt, så det var inget vi "bara kom på", andra grupper hade nog inte fått tömköra). All annan hantering fick man lära sej av de äldre skötarna på hästarna som lärt sej av nån annan (dock ej personal).

Det heter RIDskola av en anledning, hade det hetat rid- och hanteringsskola eller hästvettskola hade det gissningsvis sett anorlunda ut, men så är det tyvärr inte..

Och vadå de som gått Strömsholm? Är det vettig hästhantering att hästarna inte får gå i riktiga hagar? Det som lärs ut idag på de riskolor jag varit på är tyvärr att hästar ska stå i små lådor- de mår inte bra om de är ute mer än 4 timmar/dag (och då måste de såklart ha täcke), ridning sker i ridhus (säkrare där) och hantering är (om man har tur) att slänga på en sadel och ett träns och leda hästen till ridhuset (med hästen i en ledarposition). Borsta och kratsa hovar är inte intressant. Ofta kommer man till sin lektion 15 min innan, får "sin" häst och slänger då på sadel och träns..

Klart det finns bra ridskolor också, jag har bara gått den hårda vägen och lärt mej allt själv, eller fått lära mej av nån annan. Ridskolan lär ut "ridning".

/ Lavinia
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag lärde mig massor om hästhantering på min ridskola för hundra år sen, och jag vet många andra som också gjorde det, både då och senare. Men det var för att vi var "stallungar" som praktiskt taget bodde i stallet och hjälpte till med allt möjligt.

Om man bara kommer och rider en gång i veckan lär man sig kanske rida, går man på teorilektioner lär man sig vissa saker, men enda sättet att lära sig hästhantering är att hantera hästar, och se andra göra det.

Hej!

Håller med!
Jag lärde mej massor på att sköta ridskolehästarna, men teorin vi hade var ridinriktad.

Nu för tiden säjer ungarna att "dom behöver inte lära sej sköta och mocka, för dom ska hyra in nån som gör det åt dom"..
Läskigt!

/ Lavinia
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Vad innebär ett "dödsgrepp" på grimman?

Har du aldrig hört det, DEATH GRIP:
Jag kan se med engång om en person är häst van från det sätt dom hålla i hästen, dom som är bra hålla lös och ledig, dom ovan hålla ett tight järn grepp på grimmen eller på grimskaft nära grimmen.
Az
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Först och främst ska det finnas ett intresse. Sedan är det bara att läsa böcker,fråga ut kunniga, titta på andra, hänga i alla bygdens stall osv:D


De som inte vill lära sig går knappast att lära heller...

Det var så jag lärd mig, fanns ingen ridskol. Hade tur, en gammla horseman tog mig under vingen.
Az
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Hmm.. Att ha några lektioner varje termin där man helt enkelt hanterar hästarna från marken. Det kan ju inte vara så svårt att fixa. Det borde vara obligatoriskt. Kanske man kan ha ett "hästhanterarmärke", som ridborgarmärket fast från marken. :idea: Det kanske sporrar ungarna. :)

Jag bara spekulerar... Brainstorming.

Hell av a good brain storm!:idea:
Kan några safftiga brev till SRF från föräldra hjälpa?
Az
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Som jag sa det fanns igen ridskol där jag växt upp.
Visst heter det Ridskol, men om det är bara ridning då kan man förstå att Ponny Akut Barn har problem med sina häster.
Jag har sko sopas mycket i ridskolar att vet en del har 4-5 lektion om dagen och det bli inte praktisk eller tid för häster att gå i häger, inte på vinter halv året.
Men vad säjer att barnen kan inte lära sig Ground Work inbaket i sin ridlektion eller utt och gå med hästerna?
Horseman ship is not just sitting in the saddle!
Az
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 406
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp