Bukefalos 28 år!

Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

om ungar försöker sig på att lasta, få sin häst att stegra m.m själva så är det f*n föräldrarnas fel om det händer något.
Kom inte och skyll på att det är någon annans fel för det visas på tv :grin:
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag vet inte hur mycket de går ute, men jag hoppas verkligen att det är mer än vad man ser i programmet precis som jag skrev också. Vilken häst blir liksom INTE stressad och tokig av att stå instängd länge.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

om ungar försöker sig på att lasta, få sin häst att stegra m.m själva så är det f*n föräldrarnas fel om det händer något.
Kom inte och skyll på att det är någon annans fel för det visas på tv :grin:

:bow::bow:
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag vet inte hur mycket de går ute, men jag hoppas verkligen att det är mer än vad man ser i programmet precis som jag skrev också. Vilken häst blir liksom INTE stressad och tokig av att stå instängd länge.

Jag tar ju förgivet att hästarna får komma ut förstås :eek: Borde man ta reda på!
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag tolkade det som att de inte gick i hage alls :confused:
Är det bara jag?
Verkade för mig som att de var där inne och när den hästen blev stressad så fick den gå ut?

Jag har också fått uppfattningen om att ingen av hästarna får gå ute utan står i boxen dygnet runt. Vilket jag tycker är helt förkastligt!

Man får antagligen turas om men varje häst borde få hagvistelse och uppenbarligen fanns det ju någon hage över.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Där var ju faktiskt ett par bilder på ett par av ponnyerna mumsande gräs i en hage - eller har jag drömt det? :confused:
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

KL

Jag tycker att det har blivit en väldig uppståndelse över det här programmet..
Barnen rider inte perfekt, nej. Men dom har sökt hjälp. Kan man inte fokusera på barnen som vägrar ta emot hjälp istället? Som tror att dom är fullärda och att man får en häst att hoppa genom att piska den över hindret.

Vad Tobbe lär barnen har vi ingen aning om, men jag tror då inte han skulle vara sämre än en vanlig ridlägerledare.
Det sker så himla mycket mer än det vi ser.

Som någon annan sa så är inte programmet till för att lära folk, utan för att locka så många tittare som möjligt.

I varenda program som sänds kan barn snappa upp konstiga idéer och testa hemma, varför är det så speciellt med ponnyakuten?

Jag tittar betydligt mycket hellre på ponnyakuten än på en ridskolelektion! (på mindre bra ridskolor)

Folk verkar ta detta ytterst allvarligt :eek: Jag tycker att programmet är bra! Jag som ser det positiva i allt ser:

Barnen är väl medvetna om sina problem (Det är långt ifrån alla som är det)
Barnen vill ha hjälp
Barnen får hjälp av en kille som verkar ha en sund inställning till hästar
Barnen får se hur hästar bör ha det (gallerfritt osv)
Dom får träffa väldigt mycket duktigt folk i olika områden
Dom har samtidigt KUL!

Efter 2 veckor kommer dom komma hem emd så sjukt mkt erfarenheter, som inte går att jämföra med ett vanligt ridläger. Var glada för barnens skull istället för att sitta och beklaga er.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

KL

Ang. det här med att det visas när Tobbes häst stegrar sig osv. att barnen hemma ska prova på det för att dom sett de på tv.
Det är väl ändå inte första gången man sett det på tv? Jag har då sett ett antal olika hästprogram där dom lär hästar stegra sig, lägga sig ner och göra en massa konster.
Ska vi vara oroliga för alla barn som varit i tex. Globen på Sthlm Horse Show och sett liknande saker?
Bara för att man sett något på tv eller en hästshow måste man väl inte ta efter?
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag har ju inte kollat varenda sekund så kanske det har funnits någon sådan bild?

Ang. galler eller ej så måste jag säga att jag långt hellre har hästen på lösdrift och att den står i box med galler de gånger den står inne än jag har gallerfri box men med begränsad utevistelse under dygnet.

Ska det vara utan galler så förutsätter det oftast att man har ett eget stall med hästar man vet trivs med varandra. På inackorderingsstall blir skaderisken oftast för hög så det är mer ruljans och hästar byts ut.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

kl

Programmet i sig är ett bra och kul initiativ från Svt.
Och trots att vi inte hör och ser mkt av det som sker under dessa veckor som barnen är på lägret så tycker jag ändå man måste beakta att det är just barn som tittar.

Som ex. med spöanvändning vid lastning. Hur många barn,med inte så hästkunniga föräldrar kommer nu att börja peta på sina ponnys med spö vid lastning med orden jo,men så sa Tobbe Larsson att mna skulle göra.

JAg tycker att Tobbe innan och som avslut av varje program (lr vid speciella träningsmoment)borde poängtera att det hela ska övervakas av en hästkunnig vuxen och att barnen därhemma inte ska ge sig på att försöka dessa saker själva. Som frihetsdressyr tex. Eller lastning med spö. Och säkert andra träningsmoment som i framtida avsnitt kommer att visas

En annan sak är ju att kela och borsta mer med sin ponny,där kan det uppmuntra fler barn att göra det hemmavid,viket är suveränt.

Tack, det det är precis vad jag tänker också men lite mindre komplicerat förklarat ;)
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Kl av mig själv.

Jag tycker också att initiativet till programmet är bra av SVT, som flera sagt, annars skulle jag ju inte titta på det. Jättebra med satsningar på hästsporten även i detta tidiga stadie, eftersom vi ofta gnäller om att ridsport får för lite plats i media.

Men jag tycker att man borde tänkt igenom det hela med hästkunniga producenter etc, så att Tobbes poänger kommer fram. Jag ska revidera min tidigare mening och säga om det såhär:

Jag tror säkert att Tobbe är duktig på det han gör och säkert att han lär ut det till barnen i programmet, men eftersom programmet riktar sig till barn/ungdomar så tror jag det är viktigt att Tobbe får utrymme att förklara sin filosofi bakom hanteringen för att man ska förstå varför han gör si och så.

Jag ifrågasätter inte Tobbes kompetens. Snarare vad den generation hästungdomar som inte var på lägret kommer att göra med sina ponnyer.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Det har visats ett antal gångar att hästarna går ute i hagen och mumsar på gräset. Så jag tror inte alla här behöver oroa sig så mycket om dom inte får utevistelse.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Hej! Har läst delar av tråden om "Ponnyakuten" och den verkar mest handla om ridningen osv, men jag är mer intresserad av att höra vad ni tycker om problemen från marken och hur de hanterar dem?

Många av problemen består ju av grundläggande "fel" i hanteringen (tycker i alla fall jag som sysslar en hel del med NH etc). Lastningen, att leda, problemen i boxen... Jag blir alldeles matt!

Jag är väldigt, väldigt kluven till Tobbes sätt att hantera, men kanske framför allt lära ut till barnen! Förstått att han är självlärd och kanske inte har något direkt system han jobbar efter, och en del grejer han säger och gör håller jag med om rakt av. Men sen säger han något jag absolut inte gillar, och så är vi tillbaka på ruta ett igen...

Som när tjejen med hästen som blev stressad av fågelburen (förlåt, jag menar boxen) blev ledsen för att hästen bara var stressad och vägrade äta eller dricka. Helt förståeligt, för ponnyn var inmurad (och hade inte Tobbe själv en utläggning om hur viktigt det är för hästar att få vara hästar när han visade sitt eget, gallerfria stall...?)! När de öppnade boxdörren för ponnyn lugnade den sig, såklart, och tuggade i sig lite äpple, varpå Tobbe säger till tjejen som var helt förtvivlad: "Men nu äter han ju, i alla fall".

Sen förklarar han aldrig varför han gör någonting heller; ta exemplet med lastningen. Han stod där med spöet (använde det inte som piska) och gav hästen lite vila när den gjorde rätt, och på det hela taget hanterade det bra tycker jag, men han förklarade ju aldrig för tjejen varför han provocerade med spöet, när man skulle sluta eller när man skulle ge vila! Hon var ju såklart jätteimponerad, hästen gick in, men hur ska hon kunna göra det själv sen??
Och alla barn som har samma problem och tittar på programmet ska gå ut och göra samma sak; ponny, trailer och spö.... Åhh, vad jag blir trött :devil:!

Nu har jag skrivit av mig, blev visst vääälidigt långt :angel:. Men vad tycker NI?

Jag tycker ärligt talat att hela ditt inlägg är fullständigt irrelevant. Jag tycker det är patetisk att diskutera hanteringsmetoderna mm mm på detta vis som gjorts i den andra tråden och som ditt inlägg inbjuder till i denna tråden (inte läst den ännu).

För jösses människor, åk ut och se och prata med de ni är så irriterade på (Tobbe här) och klaga SEDAN. Ni har ju ingen aning alls om hur ponnyerna/barnen varit tidigare under vistelsen, vad de gjort åt problemen då, vad de gör utöver det som visas i TV, vad Tobbe säger förutom det som visas i TV, hur problemen följs upp osv osv osv.

Vissa grejer kan man klaga på, ex tycker jag att Tobbe borde haft hjälm och handskar vid lastningen så som barnet föredömligt hade och att Brink borde haft hjälm. Men att klaga på någon hantering man ser kanske 1 % av i bästa fall. det är så lösryckt att det blir fullkomligt patetisk i mina ögon.





Och nej, jag försöker inte försvara Tobbe på något vis, jag har heller inte hört några direkt goda ord om honom från folk som anlitat honom IRL. Men att dömma honom så här utifrån ett barnprogram... Jag finner faktiskt inte ord.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

*kl*

Varför irnger ingen Svt och frågar om ponnyerna fick gå i hagen, eller varför inte ringa Tobbe själv :idea:

Istället för att förfasas/diskutera sida upp och sida ner om man nu tycker det är så viktigt att veta?

/ Maran som verkligen ska stänga ner datorn nu och sprigna en runda, lite för trött på folk som fastnar på forum och aldrig tar tag i problemet istället :cool:
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

har inte han någon hemsida ? så kanske man kan mejla och fråga. fast det går ju inte göra något åt det eftersom det är inspelat redan ;)
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jo den som har numret till Tobbe kan ju ringa och fråga, men det är ju det jag menar också att de på SVT skulle visa lite mer för att undvika sådant här.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 188
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 206
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp