Bukefalos 28 år!

Praktikanten från ingenstans

ASKAPLASKA

Trådstartare
Det stod en liten flicka på min arbetsplats idag och på dålig svenska lyckades hon viska fram en fråga om hon fick göra lite praktik hos oss, gärna här och nu.
Hon hade inga papper med sig, ingen kontaktperson eller information överhuvudtaget och såg rätt stressad och gråtfärdig ut.
Hon sa att hon kom från en skola i närheten som tydligen skickat ut henne för att leta praktik och jag bad henne gå tillbaka till skolan och hämta lite papper på vad som gäller egentligen.
En kvart senare kommer hon tillbaka med ett papper där jag ska fylla i hennes närvaro och förekommande arbetsuppgifter. Inget mer.

Flickan fick stanna och har jobbat jätteduktigt idag och det kommer säkert inte bli några problem. Hon gick hem nyss och jag passade på att ringa skolan och kolla att allt är som det ska och att hon är försäkrad via skolan osv. Personen som stod som ansvarig på pappret hade ingen större koll men tyckte att det var ju jättebra att flickan fått tag på en praktikplats.
Hon passade också på att nämna att eleven inte fick använda sig av motorsåg på praktiken men jag försäkrade att vi inte använder oss så mycket av sådana inom blomster/begravningsbranschenO_o

Det jag vänder mig lite emot är sättet skolan använder sig av. Att bara skicka ut nån som knappt kan svenska att knacka dörr, helt utan papper eller någon form av info, hur stora är oddsen att hon ska lyckas då?
Jag vet inte så många arbetsplatser där man kan släppa in första bästa lilla tjej som står och stammar och jag tyckte rätt synd om henne, hon hade behövt en vuxen handledare med sig.

Nu gick det ju bra denna gång men jag undrar ju lite över skolans arbetsmetoder, är det så här det fungerar?
Vem vet, det kanske är jag som är för korrekt och blödig?
Flickan kommer från Somalia och går grundskoleutbildning för att lära sig svenska.
 
Men så undermåligt dåligt!

En liten enkel informationsbroschyr från skolan måste väl ändå vara en himla bra början? Lite info om utbildning, vad som förväntas av praktikplatsen, hur länge etc. Kontaktperson kan ju också vara bra redan från början.

Skolan borde skämmas.
 
Jag har haft mycket praktik via skolan, det har i princip alltid gått till så.
Jag tror sista året (gymnasiet) hade vi en lärare som tog tag i det då det faktiskt var betygsgrundande i många fall och vi var ute allt mellan 2- 6 veckor de olika åren.
Det gäller ju att man faktiskt lär sig något när man är där och med tanke på att jag gick häst är det rätt hög risk på skador, som jag tycker man som minderårig (vilket man oftast är de två första åren) behöver en vuxen som kanske ser till att det hela sköts snyggt.
Man har inte så mycket skinn på näsan i början och kvalitén på de olika stallen skilde sig rejält.
På många ställen blev man behandlad som en anställd med mycket ansvar, kul, men i många fall inte alls så lärorikt som de hade kunnat vart (när man jobbade ensam i stallarna).
 
Jag har haft mycket praktik via skolan, det har i princip alltid gått till så.
Jag tror sista året (gymnasiet) hade vi en lärare som tog tag i det då det faktiskt var betygsgrundande i många fall och vi var ute allt mellan 2- 6 veckor de olika åren.
Det gäller ju att man faktiskt lär sig något när man är där och med tanke på att jag gick häst är det rätt hög risk på skador, som jag tycker man som minderårig (vilket man oftast är de två första åren) behöver en vuxen som kanske ser till att det hela sköts snyggt.
Man har inte så mycket skinn på näsan i början och kvalitén på de olika stallen skilde sig rejält.
På många ställen blev man behandlad som en anställd med mycket ansvar, kul, men i många fall inte alls så lärorikt som de hade kunnat vart (när man jobbade ensam i stallarna).
Får man ens arbeta ensam när man är praktikant?
Vems är ansvaret om du släpper ut fel häst eller orsakar skada/olycka? Skolans, arbetsgivarens, ditt/dina föräldrar?
Låter helt galet! Hade aldrig lämnat en praktikant ensam och då arbetar vi inte ens i någon farlig miljö:nailbiting:
 
@ASKAPLASKA Nej det får man inte!
Hade praktik sista året på ett superställe, men de passa på att ta semester en helg när jag ändå var där. :cautious:
(Var boende där ett par veckor.) Det var faktiskt inget jag tänkte så mycket på. Nu undrade jag hur de vågade?
Jag var nog förvisso mogen för min ålder och hade jobbat en hel del med hästarna på helger/ lov i ett antal år, så som det ofta är när det kommer till hästar.
Men just det, rätt mycket kan gå fel både med dyra hästar och nån som bara har praktik.
 
Men vilken KATASTROF! Herregud vad glad jag är att hon kom till just DIG! Du är en av de mest godhjärtade människor jag känner så hon kunde ju inte hamnat bättre i den där fruktansvärt dåligt skötta situationen...
Usch vad less jag blir! :mad:
Du är fantastisk, vet du det? :love:
 
Men vilken KATASTROF! Herregud vad glad jag är att hon kom till just DIG! Du är en av de mest godhjärtade människor jag känner så hon kunde ju inte hamnat bättre i den där fruktansvärt dåligt skötta situationen...
Usch vad less jag blir! :mad:
Du är fantastisk, vet du det? :love:
Men tack, vad gullig du är vännen:love:
 
Tyvärr tror jag det är väldigt vanligt, men du Askaplaska ska verkligen ha en stor eloge för att du tog dig an den stackars tjejen.
 
Fy så dåligt av skolan! Hur gammal är praktikanten?
Jag vet inte riktigt då jag inte fått någon som helst information från skolan:cautious: Hon är äldre än "grundskoleålder" men läser ju självklart på den nivån för att komma ikapp med språket. Skulle gissa på 15-16 kanske? Svårt att säga då hon till mestadels är täckt.
 
Får man ens arbeta ensam när man är praktikant?
Vems är ansvaret om du släpper ut fel häst eller orsakar skada/olycka? Skolans, arbetsgivarens, ditt/dina föräldrar?
Låter helt galet! Hade aldrig lämnat en praktikant ensam och då arbetar vi inte ens i någon farlig miljö:nailbiting:
När jag var praktikant på en förskola skickade ordinarie personal alltid ut mig ensam med barnen medans dom själva stannade inne.
Bara tur att det inte hände nått värre än att en unge fick en spade rätt över näsan så det forsade blod. Jag höll på att dö av skräck men det var ingen fara med barnet. Man kan ju fundera på vad som hänt om hen brutit näsbenet...
 
Måste bara inflika att det låter jättekonstigt. När jag var ute på praktik så hade skolan fixat praktikplats flera veckor innan, pratat med arbetsplatsen så att de visste att praktikanter skulle komma, var noga med informationen, fick med informationsblad om vad man skulle förväntas göra, en loggbok att dokummentera det man gjorde och underskrifter skulle bli skrivna här och där. Man fick heller aldrig bli lämnad ensam, utan någon skulle alltid ha koll på en (förutom om man typ sopade stallgången, då kunde man bli lämnad en liten stund ensam ;)).

Det här låter som en jobbig situation för både arbetsgivare, praktikanten och sen skolan. Tänk om något händer. :cautious:
 
Oj, när jag sökte praktik på gymnasiet (hästlinje med inriktning mot trav) så ringde/mailade väl bara runt och hörde om någon hade tid att ta sig an en praktikelev. Jag vill inte minnas att det frågades särskilt mycket om förkunskaper även om jag vävde in det lite när jag ringde och talade med handledarna – kanske därför de inte frågade.
Jobba ensam? Oj, jag hade sällan en övervakare som jobbade med mig utan var ute och körde hästar (hingstar och unghästar också, jag antar att de som sett en arbeta har gjort någon slags bedömning på vad de tror man klarar av) på egen hand och hanterade dem. Ofta var det ju människor i närheten men det var ju för att de jobbade i samma stall och hade jag bett om hjälp hade jag utan tvekan fått det. På den ena praktiken följde handledaren med ut på första ridturen så att hon kunde se att vi klarade av hästarna utan problem.
När jag åkt på praktik har man tagit med papper om vad eleverna förväntas kunna och papper där praktikvärden skulle betygsätta en och skicka till ens lärare. Men att bara dyka upp hipp som happ har jag inte gjort – det skulle jag inte våga då praktikerna oftast legat i andra landsänden. :D
 
Oj. I min bransch och vid min skola skickade skolan ut ansökan till olika praktikplatser. I den stod info om studeranden, skolan, praktiken, de olika kraven o.s.v. Sen får praktikplatsen ta emot eller neka plats.
 
Med största sannolikhet skulle eleven ha ordnat praktikplats långt tidigare. Praktik börjar aldrig samma dag eleven söker. Syven hjälper inte till med sådant längre (fråga mig inte varför) och det är en bra träning inför framtida jobbsökande att fråga efter praktikplats. Troligtvis har lärare gått igenom vad eleven ska säga innan den söker, det ingår, men eleven är uppenbarligen blyg och kanske språkligt svag. Många elever hittar inte praktikplats och får då vara kvar på skolan. /Jobbar med nyanlända
 
Det stod en liten flicka på min arbetsplats idag och på dålig svenska lyckades hon viska fram en fråga om hon fick göra lite praktik hos oss, gärna här och nu.
Hon hade inga papper med sig, ingen kontaktperson eller information överhuvudtaget och såg rätt stressad och gråtfärdig ut.
Hon sa att hon kom från en skola i närheten som tydligen skickat ut henne för att leta praktik och jag bad henne gå tillbaka till skolan och hämta lite papper på vad som gäller egentligen.
En kvart senare kommer hon tillbaka med ett papper där jag ska fylla i hennes närvaro och förekommande arbetsuppgifter. Inget mer.

Flickan fick stanna och har jobbat jätteduktigt idag och det kommer säkert inte bli några problem. Hon gick hem nyss och jag passade på att ringa skolan och kolla att allt är som det ska och att hon är försäkrad via skolan osv. Personen som stod som ansvarig på pappret hade ingen större koll men tyckte att det var ju jättebra att flickan fått tag på en praktikplats.
Hon passade också på att nämna att eleven inte fick använda sig av motorsåg på praktiken men jag försäkrade att vi inte använder oss så mycket av sådana inom blomster/begravningsbranschenO_o

Det jag vänder mig lite emot är sättet skolan använder sig av. Att bara skicka ut nån som knappt kan svenska att knacka dörr, helt utan papper eller någon form av info, hur stora är oddsen att hon ska lyckas då?
Jag vet inte så många arbetsplatser där man kan släppa in första bästa lilla tjej som står och stammar och jag tyckte rätt synd om henne, hon hade behövt en vuxen handledare med sig.

Nu gick det ju bra denna gång men jag undrar ju lite över skolans arbetsmetoder, är det så här det fungerar?
Vem vet, det kanske är jag som är för korrekt och blödig?
Flickan kommer från Somalia och går grundskoleutbildning för att lära sig svenska.
Va fasen, driftig och duktig brud. Sånt har väl hänt förr, det är väl bra att hon letade rätt på en praktikplats och var Dessutom var duktig. Kul.
 
Med största sannolikhet skulle eleven ha ordnat praktikplats långt tidigare. Praktik börjar aldrig samma dag eleven söker. Syven hjälper inte till med sådant längre (fråga mig inte varför) och det är en bra träning inför framtida jobbsökande att fråga efter praktikplats. Troligtvis har lärare gått igenom vad eleven ska säga innan den söker, det ingår, men eleven är uppenbarligen blyg och kanske språkligt svag. Många elever hittar inte praktikplats och får då vara kvar på skolan. /Jobbar med nyanlända

Halv knapp

Jag vill bara säga att vi hade INGEN sådan hjälp alls. Och jag har haft väldigt svårt av att ringa okända, särskilt i den åldern.
Vi fick mer eller mindre ringa runt och be om att bli emottagna, här var det inte på tal om alls om motkrav.
Då undrar jag vad man får ut av det?
Visst vi överlevde hela bunten och det var säkert nyttigt att fixa allt själv.
Men kvalitén var ju verkligen ojämn på de olika ställena, slutade med att man ofta mer eller mindre tog över en del av ansvaret den tiden man var där.
 
Halv knapp

Jag vill bara säga att vi hade INGEN sådan hjälp alls. Och jag har haft väldigt svårt av att ringa okända, särskilt i den åldern.
Vi fick mer eller mindre ringa runt och be om att bli emottagna, här var det inte på tal om alls om motkrav.
Då undrar jag vad man får ut av det?
Visst vi överlevde hela bunten och det var säkert nyttigt att fixa allt själv.
Men kvalitén var ju verkligen ojämn på de olika ställena, slutade med att man ofta mer eller mindre tog över en del av ansvaret den tiden man var där.

Jag tror att @rtf åsyftar en skola för nyanlända? Menar bara att det kan vara olika tillvägagångssätt, det är ju ganska givet att nyanlända behöver mer stöd än vi svenska ungdomar med ex. praktikplats. Jag minns precis som du att praktikplats (praoplats på min tid) ordnades av eleven själv men att man fick olika informationsblad och liknande att ta med till arbetsplatsen.
 
  • Gilla
Reactions: rtf

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 315
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 248
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 446
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 575
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp