Bukefalos 28 år!

Praktikanten från ingenstans

Med tanke på vilket ansvar det innebär att ha en praktikant, särskilt en omyndig, hade jag tyckt det var lätt obehagligt att ha ansvar för någon som man inte vet något om.

Arbetsgivaransvaret gäller också för praktikanten vilket innebär att SAM och övriga rutiner måste gå att applicera - skitsvårt på ren svenska.
Vad är då felet? Är det att knäcka en driftig och duktig människa , som lyckades väldigt bra med det hon företog sig, eller är det samhällets attityd och strukturer? Vad är felet? Är strukturen viktigare än människan?
 
Det är JÄTTEVIKTIGT med en trygg arbetssituation. Ja. Det är varje dags mål, att de som jobbar ska komma hem i samma skick. Att ingen skadas, att arbetsmiljö och säkerhet är något man aktivt jobbar med, varje dag, varje timme. Absolut. Då är strukturen viktig FÖR människan.

Jag tror du har fel perspektiv. Det finns sätt att göra detta bättre. Det ska göras säkert. Som arbetsgivare är du skyldig att alltid veta vem som är på den arbetsplats du ansvarar för, och under vilka förutsättningar de är där.
 
Det är kanske så man hittar en bra praktik. Varför finns det bara en lösningsmall som alla måste följa?

Ett minimum är faktiskt att försäkringsfrågan är solklar. Jag förstår de företag som inte tar in någon praktikant direkt från på det här sättet. Nu löste det sig bra i detta fall men ett företag som tar in en oförsäkrad praktikant och denne gör illa sig råkar jäkligt illa ut. Det har liksom att göra med det arbetsmarknadsskydd vi har i Sverige (de gäller nämligen inte bara anställningstrygghet).
 
Det är JÄTTEVIKTIGT med en trygg arbetssituation. Ja. Det är varje dags mål, att de som jobbar ska komma hem i samma skick. Att ingen skadas, att arbetsmiljö och säkerhet är något man aktivt jobbar med, varje dag, varje timme. Absolut. Då är strukturen viktig FÖR människan.

Jag tror du har fel perspektiv. Det finns sätt att göra detta bättre. Det ska göras säkert. Som arbetsgivare är du skyldig att alltid veta vem som är på den arbetsplats du ansvarar för, och under vilka förutsättningar de är där.
Jag hör vad du säger. Hör du vad jag säger? Är detta den struktur vi vill ha? Det är inte en struktur som inte fanns för inte så länge sedan. Ja jobbar man med brandfarligt gods, visst men detta var som jag förstod det en kyrkogård? Ja nu blir du upprörd och folk har minsann dött av nedfallna gravstenar på senare år men är all administration enda sättet? Finns det inga andra lösningar?
 
Jag hör vad du säger. Hör du vad jag säger? Är detta den struktur vi vill ha? Det är inte en struktur som inte fanns för inte så länge sedan. Ja jobbar man med brandfarligt gods, visst men detta var som jag förstod det en kyrkogård? Ja nu blir du upprörd och folk har minsann dött av nedfallna gravstenar på senare år men är all administration enda sättet? Finns det inga andra lösningar?

Inte enligt lagen i Sverige. Alla jobb har sina faror och är arbetsgivaren utan försäkringar är det den anställde/praktikanten som får lida för det.
 
Ett minimum är faktiskt att försäkringsfrågan är solklar. Jag förstår de företag som inte tar in någon praktikant direkt från på det här sättet. Nu löste det sig bra i detta fall men ett företag som tar in en oförsäkrad praktikant och denne gör illa sig råkar jäkligt illa ut. Det har liksom att göra med det arbetsmarknadsskydd vi har i Sverige (de gäller nämligen inte bara anställningstrygghet).
Liknande ovan. Ska vi i Sverige ha ett samhälle där man inte kan få gå till en arbetsgivare och prata med arbetsgivaren och därmed få en praktik? Är det så vi ska ha det i Sverige? Finns det inga andra lösningar än, " nej det går inte för då måste jag göra det och det och det.... Osv"
 
Inte enligt svensk lag. Och jag vill ändå tro att lagstiftningen finns för att just SAM ska få genomslag, det är så otroligt viktigt. Alla jobb har riskfyllda moment, inte minst kontorsarbeten.

Jag tycker INTE vi ska gå tillbaka flera år i arbetsmiljöarbetet. Vi ska gå framåt. Inte bakåt. Du strävar bakåt.
Vad är framåt då?
 
Att värna om arbetsmiljön. Det handlar inte om motorsågar, det som är uppenbart farligt är det minst farliga.

Hade det handlat om vuxen person hade detta varit straffbart (vite). Nu seglar man in under någon allmängiltig tro att med praktikanter är det inte så farligt. Men samma villkor gäller för praktikanter som för andra anställda.
 
Att värna om arbetsmiljön. Det handlar inte om motorsågar, det som är uppenbart farligt är det minst farliga.

Hade det handlat om vuxen person hade detta varit straffbart (vite). Nu seglar man in under någon allmängiltig tro att med praktikanter är det inte så farligt. Men samma villkor gäller för praktikanter som för andra anställda.
. Ska en praktiksökande i Sverige inte få gå till en arbetsgivare och fråga efter en praktikplats menar du?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 315
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 249
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 446
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 575
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp