Bukefalos 28 år!

Praktikanten från ingenstans

Jag tycker också att tjejen var jätteduktig och modig som gav sig ut och ordnade en praktikplats, det ska hon ha kred för!
Det jag tycker är märkligt är:
Skolan skickar ut henne ensam att leta samma dag som praktiken ska börja.
Hon talar inte så mycket svenska och är blyg vilket lätt hade kunnat gjort att hon absolut inte fått någon praktikplats utan snarare ett ännu sämre självförtroende.
Skolan har inte skickat med någon form av information. Jag vet fortfarande inte vem hon är, knappt vad hon heter. Jag ska bara fylla i närvaron och skicka med henne den lappen när hon slutat sin praktik.

Vad som hade varit mer normalt i min värld hade varit:

1. Skolan ringer och kollar möjligheterna
2. Någon följer med tjejen de 300 metrarna det är mellan skolan och min arbetsplats och hjälper henne lite på traven.
3. Information till mig. Namn, ålder, utbildningsnivå på praktikanten. Vad förväntas av mig? Är hon försäkrad och för vad? Vad gör jag om hon inte dyker upp? Arbetstider. Osv osv.

Jag fattar väl också att det saknas resurser men lite info kan ju inte vara så otroligt resurskrävande? Typ ett papper i handen.
 
Jag tycker också att tjejen var jätteduktig och modig som gav sig ut och ordnade en praktikplats, det ska hon ha kred för!
Det jag tycker är märkligt är:
Skolan skickar ut henne ensam att leta samma dag som praktiken ska börja.
Hon talar inte så mycket svenska och är blyg vilket lätt hade kunnat gjort att hon absolut inte fått någon praktikplats utan snarare ett ännu sämre självförtroende.
Skolan har inte skickat med någon form av information. Jag vet fortfarande inte vem hon är, knappt vad hon heter. Jag ska bara fylla i närvaron och skicka med henne den lappen när hon slutat sin praktik.

Vad som hade varit mer normalt i min värld hade varit:

1. Skolan ringer och kollar möjligheterna
2. Någon följer med tjejen de 300 metrarna det är mellan skolan och min arbetsplats och hjälper henne lite på traven.
3. Information till mig. Namn, ålder, utbildningsnivå på praktikanten. Vad förväntas av mig? Är hon försäkrad och för vad? Vad gör jag om hon inte dyker upp? Arbetstider. Osv osv.

Jag fattar väl också att det saknas resurser men lite info kan ju inte vara så otroligt resurskrävande? Typ ett papper i handen.
Bruden störde ditt lugn och ordentliga liv med massor av administration och ansvar och frågor. . Kul, bra, mer sånt. Tänk vad som kunde ha hänt , i trygga sverige hemskt, det gick ju bra. Det blev jättebra och lite kaos infördes på din arbetsplats, det var väl kul. .
 
Bruden störde ditt lugn och ordentliga liv med massor av administration och ansvar och frågor. . Kul, bra, mer sånt. Tänk vad som kunde ha hänt , i trygga sverige hemskt, det gick ju bra. Det blev jättebra och lite kaos infördes på din arbetsplats, det var väl kul. .
Vad negativ du är, TS reagerar bara på att de skickar iväg en person som är så dålig på svenska och att hon inte har någon form av information med sig. Ts tog ju emot praktikanten utan problem, men det är väl inte så konstigt om man blir lite konfunderad i ett sånt här fall?
 
Det låter förfärligt att en flicka med så dåliga språkkunskaper skickas iväg ensam på det sättet. Men - min egen dotter ska precis göra sin praktik /PRAO och det gjordes väldigt tydligt klart för oss föräldrar att eleverna själva ska "äga" den här uppgiften och på egen hand både hitta praktikplats och höra sig för om arbetsplatsen vill ta emot dem - vilket inte är helt enkelt nuförtiden. Min dotter ringde massor med företag som sa blankt nej till praktikanter. Det stora företag som sa ja, var noga med att hon själv ska komma in och söka en plats, samt ta med sig papper etc som behövs.
Men flickan du berättar om borde ju verkligen fått någon form av stöd och hjälp med uppgiften.
 
Bruden störde ditt lugn och ordentliga liv med massor av administration och ansvar och frågor. . Kul, bra, mer sånt. Tänk vad som kunde ha hänt , i trygga sverige hemskt, det gick ju bra. Det blev jättebra och lite kaos infördes på din arbetsplats, det var väl kul. .
Kaos är jag van vid och jag kan nog inte se något kaos i denna situation.
Däremot tycker jag att skolan gav tjejen dåliga förutsättningar att lyckas med sitt uppdrag vilket är synd.
 
Bruden störde ditt lugn och ordentliga liv med massor av administration och ansvar och frågor. . Kul, bra, mer sånt. Tänk vad som kunde ha hänt , i trygga sverige hemskt, det gick ju bra. Det blev jättebra och lite kaos infördes på din arbetsplats, det var väl kul. .

Tråkig inställning tycker jag.

Självklart ska det väl vara praktik under ordnade former, hur många tror du hittar bra och meningsfull praktik på det sättet? En enkel informationsbroschyr från skolan hade väl inte varit särskilt konstigt men gett mycket.
 
När vi har "exjobbare" hos oss skrivs alltid noggranna papper så både vi och skolan vet vad som gäller, vem som är handledare etc. Vem personen är har vi förstås noga koll på. Och det är högskolestudenter på sitt sista år.

Min dotter har sökt exjobb/praktik i flera månader och bara fått nej så det är inte lätt för svenska ungdomar heller. Alla företag har självklart velat ha skriftlig information från skolan om vad som förväntas av dem.

Förutom flickans ångest i situationen så kan jag se att TS kan få flera bekymmer/frågor. Vad har praktikplatsen för ansvar? Vad ska hon göra om flickan inte dyker upp en dag? Hon kan ju varken få tag på henne eller rapportera till skolan om hon inte vet vad hon heter. Vad gäller ur ett försäkringsperspektiv och tänk om skattmasen står i dörren och anklagar henne för att ha svart arbetskraft?

Helt klart har flickan haft en fantastisk tur som hamnat hos @ASKAPLASKA ! Och trots allt så verkar det vara en väldigt tuff tjej, tänk dig själv att kliva in genom en dörr i en annan del av världen och fråga om praktik på ett språk som du knappt kan alls. Tack vare ts så tror jag att det kommer att gå bra för henne!
 
När jag gick i högstadiet så kunde man välja från en lista på praktikplatser men jag tror att de platserna inte räckte till alla så det kunde hända att man fick ringa själv, likadant om man ville vara på något särskilt ställe så fick man fixa själv. Men det skulle man ju såklart ha gjort INNAN praktiken började. Jag praoade i ett tävlingsstall. Ringde dit själv.
 
Jag har varit med om samma sak på min arbetsplast.
Då vi kontaktade den ansvarige så var anledning att främja att själv ta kontakt med arbetsgivare.

Sätt och vis kan jag tycka att det är bra. Det stärker individen.
Det är ingen nyhet att invandrare har svårt få jobb eller ens praktikplast -bara namnet på pappret avskräcker för att arbetsgivare ska säga nej vi har ingen möjlighet att ta emot.
-ett personligt möte utan mellanhänder gav bättre resultat enligt dem (fungerade ju även i TS fall ). Så är det ju även för svenskar. vem får jobb via arbetsförmedlingen typ..?



ps-personen här har fortfarande praktikplats här och självklart skulle vi (och har) tagit emot personen ändå.
 
Låter ungefär som min skola åk 8-9. Vi som inte hade tillräckligt driv för att ordna egna platser fick något genom skolan i samma kommun men de som sökte själva gick helt enkelt och frågade, ingen info eller nåt hade de med. Vi hade som en utvärdering de skulle skriva i åt oss, många av platserna fyllde aldrig i den, vissa praktikplatser gav en lite svartlön osv. Praktikens vilda western.
 
Vad negativ du är, TS reagerar bara på att de skickar iväg en person som är så dålig på svenska och att hon inte har någon form av information med sig. Ts tog ju emot praktikanten utan problem, men det är väl inte så konstigt om man blir lite konfunderad i ett sånt här fall?
Jag har massa positiva superlativ i min insändare, förstår inte vad du läser in i mina meningar överhuvudtaget. Jo jag retades lite med TS, men det tror jag en duktig, kompetent människa som TS förstår. Det gick ju bra, det finns inget större problem, men lite problem blir det ju för TS för försäkring etc. Dock har ju Ts inget ansvar att ge betyg eller något , det måste ju praktikanten be om.
 
Kaos är jag van vid och jag kan nog inte se något kaos i denna situation.
Däremot tycker jag att skolan gav tjejen dåliga förutsättningar att lyckas med sitt uppdrag vilket är synd.
Ja, jag tror du är duktig. Fast praktikanten lyckades ju. På alla sätt så vad är då synd? Att hon inte gjorde som man borde? Att hon inte gjorde som omvärlden tyckte att hon borde.
 
Tråkig inställning tycker jag.

Självklart ska det väl vara praktik under ordnade former, hur många tror du hittar bra och meningsfull praktik på det sättet? En enkel informationsbroschyr från skolan hade väl inte varit särskilt konstigt men gett mycket.
Det är kanske så man hittar en bra praktik. Varför finns det bara en lösningsmall som alla måste följa?
 
Praktikantens lärare kom faktiskt förbi idag för att titta till sin elev!
Jag passade på att påpeka att det kanske är bra att skicka med lite information till företagen när man skickar ut eleverna och det höll läraren med om och de skulle fundera ut något lämpligt.
Det är ju om inte annat viktigt att få fram informationen om det här med att de inte får såga motorsåg på praktiken:D
 
För att det kan vara en bra idé att öka chanserna till en vettig praktik?

Det är trots allt inte jättemånga som tar in en praktikant bokstavligen från gatan, och ger en meningsfull sysselsättning.
Ja fast det är ju inget problem. Bruden fick en bra praktik. Ge ansvar till folk och du kommer bli förvånad hur bra de klara av ansvaret. Folk generellt vill vara duktiga både arbetsgivare och praktikanter, arbetstagare. Det visar inte minst den här tråden, alltså TS och TS s praktikant.

Jag undrar lite så här, hade detta varit en kille, hade han varit framåt och driftig och haft en strålande framtid för sig? Troligen skulle jag oxå säga att om detta varit USA så hade agerandet varit mycket positivt, oavsett slöja.
 
Med tanke på vilket ansvar det innebär att ha en praktikant, särskilt en omyndig, hade jag tyckt det var lätt obehagligt att ha ansvar för någon som man inte vet något om.

Arbetsgivaransvaret gäller också för praktikanten vilket innebär att SAM och övriga rutiner måste gå att applicera - skitsvårt på ren svenska.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 315
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 249
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 446
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 575
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp