prednisolon dosering till en hund

rahl

Trådstartare
1. Varför får hunden det?
2. Hur mycket får den och hur ofta?
3. Hur mycket väger hunden?
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

Min hund fick tidigare prednisolon men efter ganska mycket biverkningar så bytte vi till Medrol. Medol är även ett kortsison men det brukar ge mindre biverkningar än prednisolon

1. Varför får hunden det? Kronisk tarminflammation / foderallergi

2. Hur mycket får den och hur ofta? en fjärdedel av en 4 mg. Alltså 1 mg varannan dag.

3. Hur mycket väger hunden? 6,6 kg
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

1. Varför får hunden det? Mot allergireaktion
2. Hur mycket får den och hur ofta? Endast enstaka tillfällen, oftast efter att ha ätit något olämpligt. Upp till 4 tabletter/tillfälle, jag brukar ge en. Tror doserigen är 4 tabletter varannan dag vid långvarigt bruk
3. Hur mycket väger hunden? 35 kg
 
Senast ändrad:
Sv: prednisolon dosering till en hund

1. Varför får hunden det? Ryggproblem, inget annat funkar
2. Hur mycket får den och hur ofta? Han får i kurer under 21 dagar, första 7 får han 1.5 tablett om dagen, sedan nästa 7 1 tablett och sista 7 1 tablett varannan dag.
3. Hur mycket väger hunden? Hunden väger 5.1 kg.
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

1. Allergier
2. 1/2 tablett varannan dag nu under vintern och 3/4 under sommaren. 10 mg
3. Han väger 17,8 kg

Han har ätit det här i över fem år, inga biverkningar som jag har märkt av iaf.
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

Tack för era svar! Så hoppas jag att flera svarar :)
1. polyartrit
2. nu 5 mg på morgonen, 5 på kvällen - varje dag (vi minskade från 20 mg via 17,5-15-12,5 och vi kommer att testa minska till 7,5 eller 5)
3. 10-12 kg
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

Min förra hund fick äta det en gång.

1. Varför får hunden det? för att stilla klådan
2. Hur mycket får den och hur ofta? 1 tablett dagligen i 2 veckor, därefter 1 tablett varannan dag i 2 veckor. (10 mg )
3. Hur mycket väger hunden?27 kg
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

1. Varför får hunden det?
Klåda och hudproblem
2. Hur mycket får den och hur ofta?
10 mg x 2 varannan dag
3. Hur mycket väger hunden?
63 kg

Vad är syftet med tråden?
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

Fast problemet är att det inte går att jämföra.
För det första ger man olika doseringar beroende på sjukdom, sen är doseringen självklart viktanpassad men sist men inte minst är doseringen oerhört individuell! Det som fungerar för den ena hunden behöver inte fungera för den andra.

Så för att man någorlunda ska kunna jämföra kortison/prednisolon-doseringar måste hundarna vara diagnostiserade med samma sjukdom och väga lika mycket.
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

Fast problemet är att det inte går att jämföra.
För det första ger man olika doseringar beroende på sjukdom, sen är doseringen självklart viktanpassad men sist men inte minst är doseringen oerhört individuell! Det som fungerar för den ena hunden behöver inte fungera för den andra.

Så för att man någorlunda ska kunna jämföra kortison/prednisolon-doseringar måste hundarna vara diagnostiserade med samma sjukdom och väga lika mycket.
Det vet jag och jag menade inte jämföra för att ändra i sin hunds dos utan mer som att se hur mycket får era hundar och varför.
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

Min hund har magproblem och äter 5 mg varannan dag, 2,5 mg varannan dag. Ibland lite mera, om han mår sämre. Han väger 13 kg. Har märkt att han tappade päls på sidorna. Har ngn annan märkt ngn sådan biverkning? Går det tillbaka?
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

Tack för era svar! Så hoppas jag att flera svarar :)
1. polyartrit
2. nu 5 mg på morgonen, 5 på kvällen - varje dag (vi minskade från 20 mg via 17,5-15-12,5 och vi kommer att testa minska till 7,5 eller 5)
3. 10-12 kg

Din hund får en hög dos, vilket tyvärr kan vara nödvändigt vid autoimmuna tillstånd. Risken för biverkningar är dock påtaglig, i synnerhet vid långtidsbehandlingar med den dosen.
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

Min hund har magproblem och äter 5 mg varannan dag, 2,5 mg varannan dag. Ibland lite mera, om han mår sämre. Han väger 13 kg. Har märkt att han tappade päls på sidorna. Har ngn annan märkt ngn sådan biverkning? Går det tillbaka?

De symptom du beskriver beror sannolikt på kortisonet, hunden verkar ha drabbats av så iatrogen Cushing, dvs läkemedelsutlöst Cushing. Kan, om det vill sig illa, ge upphov till andra relaterade biverkningar.
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

Prednisolon är en fantastisk hjälp, men som med många läkemedel ger det mindre önskvärda bieffekter. Min hund har ätit preparatet, i varierande styrkor, men nu klarar vi oss utan. Det var allt från 5mg två gånger om dagen, till 5mg varannan dag. Hunden har kronisk inflammation i tarmen. Hans biverkningar var ökad hunger, han flämtade väldigt mycket.
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

Din hund får en hög dos, vilket tyvärr kan vara nödvändigt vid autoimmuna tillstånd. Risken för biverkningar är dock påtaglig, i synnerhet vid långtidsbehandlingar med den dosen.

10 mg om dagen är inte en hög dos enligt de vet jag träffade och de som ordinerade det för henne. hon har inga biverkningar alls
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

10 mg om dagen är inte en hög dos enligt de vet jag träffade och de som ordinerade det för henne. hon har inga biverkningar alls

10 mg varje dag för en hund som väger 10-12 kg är mycket. Tyvärr kan biverkningar komma senare och man kan i vissa fall se at kroppen stöter bort kortisonet och får biverkningar.
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

De symptom du beskriver beror sannolikt på kortisonet, hunden verkar ha drabbats av så iatrogen Cushing, dvs läkemedelsutlöst Cushing. Kan, om det vill sig illa, ge upphov till andra relaterade biverkningar.

Menar du diabetes? Hur gör man då? Måste hunden ha insulinet? Finns det andra biverkningar och hur ofta är det med iatrogen Cusching?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 116
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 350
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 193
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Nu vill jag ha den samlade Buke expertisens åsikt och råd om en ”skitsak” Vår hund Roy, en Border Collie som fyller 1 år om någon vecka...
Svar
13
· Visningar
1 391
Senast: swemale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp