Bukefalos 28 år!

Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu när min ardenner ska sättas igång igen funderar jag på om jag skulle sätta Musse som parhäst när jag tömkör. Det kanske är kul för dem båda de är jättekära i varandra och rangen är tydlig. Musse behöver tränas och Nina behöver motiveras. Kanske skulle man kunna låta henne dra redskap och han får gå bredvid? Så kanske han vänjer sig utan att det blir för jobbigt för honom, och Nina är ju en klippa som ingen rubbar så lätt. Hon väger också typ 400kg mer än honom trots att de är lika höga. Kanske kan se hur han reagerar om någon leder honom bredvid henne när hon arbetar först? Har någon testat detta med vuxna hästar?
 
Jag provade att ha en häst med när jag körde, hade grimma på den och satte fast honom kort i höjd med skakeln. Det funkade, men var ju inte säkert för fem öre.... Tänk om han börjat krångla, själv utan medhjälpare, galenpanna. Har ju kört med ponnys på släp oxå. Visserligen, snälla inkörda, trafiksäkra, men allt kan ju hända och då står man där med skägget i brevlådan.

Ja du kan testa, men ha medhjälpare med. Två stora hästar som får panik och man är ensam hua.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Nu när min ardenner ska sättas igång igen funderar jag på om jag skulle sätta Musse som parhäst när jag tömkör. Det kanske är kul för dem båda de är jättekära i varandra och rangen är tydlig. Musse behöver tränas och Nina behöver motiveras. Kanske skulle man kunna låta henne dra redskap och han får gå bredvid? Så kanske han vänjer sig utan att det blir för jobbigt för honom, och Nina är ju en klippa som ingen rubbar så lätt. Hon väger också typ 400kg mer än honom trots att de är lika höga. Kanske kan se hur han reagerar om någon leder honom bredvid henne när hon arbetar först? Har någon testat detta med vuxna hästar?

Jag kör en häst och har den andra på släp men då är han ju bredvid mig. Jag vet inte om jag skulle vilja ha en som jag kör och den andra fast framme vid den andras sida. Det känns väldigt mycket osäkrare. Så långt bort liksom.
När jag har min på släp har jag ju också en säkerhetshake som jag snabbt kan koppla loss om han skulle krångla. Inte säkert man hinner det men det är ju bättre att ha, än inte.
Tänker hur man ska kunna lösa det om de sitter där fram däremot och det tror jag inte jag kan.

Att ha släphäst i sig är ju alltid en risk men samtidigt kan jag nog tycka att det är en risk värd att ta med min EXTREMT körtrygga häst mellan skaklarna för att kunna motionera båda samtidigt när jag är ensam. Den som är på släp skulle jag aldrig köra ut ensam t.ex.
Man bör nog känna sina hästar extremt bra och nu, efter två år med min "nya" kände jag att jag kände honom tillräckligt bra för att ha honom på släp. Så lång tid behöver det ju inte ta att känna så iofs.

Ur synpunkten att lära sig att det låter bakom så är ju placeringen där framme mycket bättre.
 
Ja, jag skulle ju aldrig våga ge mig på det själv. Bara med sällskap. Har bara testat handhäst med mindre ponnys förut, och allt är ju så mycket enklare då. Två oroliga shettisar kan man knappt gå emellan, men inte gärna två kallblod..
Man skulle ju kunna sätta de i "fuskpar" med dubbla tömmar, och snabbkoppling i kopplingen mellan dem (vet inte om det är bäst att fästa i däckel, skakel eller loka/brösta som stångkoppel) med lång lina som man kan rycka loss från kuskbocken och därmed snabbt dela på dem.
Min Nina är en klippa, men jag kommer ändå börja att bara tömköra i par.

Fick just reda på att den nya hästen ändå visst har haft skygglappar i träning, så kanske inte så konstigt att han blev skrämd första gången här utan då :( Jag har testat att avsluta tömkörningspass med att promenera med linor, och det går bara bättre och bättre. Igår tömkörde vi med två linor samtidigt och då var han helt avslappnad. Känns bra att ha börjat om, och att ta det utan skygglappar. Det får helt enkelt ta den tid det tar, går det så går det. Nu har jag ju ändå Nina att köra och är glad för det.
 
Däcksläpning i motljus med en "avancerad" vändning som extra krydda. :D :D
en18.jpg
 
Uppdatering.

Reggie (min 2½-årige fjordhingst) fortsätter att köras 1-2 gånger per vecka, numera endast helg pga ljusförhållandena. Han får dra maratonvagnen, antingen i skritt och trav "ute" längs vägen eller i skritt och trav i paddocken, där vi tränar på att svänga runt och mellan koner i både skritt och trav. Självklart blir svängarna "lättare" i trav.
Dessutom har vi lagt in lite långsam metodisk ryggning.

Jag har något slags plan att börja tömköra honom i par med min 5½-årige fjordvalack. De går i samma hage till vardags och är inte ovänner. Jag har parselar som passar (än så länge, kommer antagligen att bli för små när båda killarna växt klart) och tror att jag har korstöm hängande någonstans.
Tänkte att det antagligen är smart att fästa ihop stångkopplen i något, exempelvis transportgrimskaft, efter några försök.
Har än så länge ingen parvagn men sparar och håller ögonen öppna efter både nytt och begagnat.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Igår tömkörde jag Musse med linor på båda sidor och en plastad kedja fastsatt för att göra de längre. Och han brydde sig inte ett dugg. För bara två veckor sedan fick han panik av bara en lina. Det här är en märklig häst.
 
Idag blev det kedja utan plast som förlängning. På båda sidor samtidigt. Avslappnat i både skritt och trav - trots att kedjan rasslade i löven. Hur är det möjligt? Tror inte att det är samma häst.
 
Idag blev det kedja utan plast som förlängning. På båda sidor samtidigt. Avslappnat i både skritt och trav - trots att kedjan rasslade i löven. Hur är det möjligt? Tror inte att det är samma häst.

Det var nog flytten och att han inte kände trygghet med dig än. Det är då fan att man inte alltid tänker på sådant. Vi ser ju trådar hela tiden om detta.
Ja ja, man blir väl förhoppningsvis klokare med alla misstag man gör.

Skönt att det börjar gå åt rätt hål med ganska stora steg.
 
Nu dyker jag upp här med nytt inkörningsprojekt.

Körde in två ponnyer för några år sedan och nu är det dags för en avkomma till den ena att bli inkörd.
Jag sålde ju både sele och vagn som jag hade till inkörning så jag måste få tag i lite grejer först innan vi kommer igång. Har en sele från DriveOut till mamman och en oxer rockard men tycker att det är lite för tunga/klumpiga grejer vid just inkörning. Dessutom passar inte selen, den är för stor trots att det är stl shettis. Det är en welsh mountain som ska köras in. Han är ju bara 1 1/5 år ännu så ingen brådska men tänkte börja lite lugnt nu i vinter.

Har kommit så långt att vi provat selen ett par gånger och gått runt lite med den.
 
Nu har jag testat att tömköra i par några gånger. Det kommer att bli lite jobb att få dem att gå lika fort, men i övrigt gick det bra. Ingen som blev arg på den andre, ingen som var orolig över situationen. Tränade oss på att svänga alla samtidigt runt koner och det gick riktigt bra (fast långsamt och väääääldigt kontrollerat).
Grabbarna har gått på vintervila så de ska få fundera på saken, så börjar vi om lite i vår. 5½-åringen ska ridas igång i februari när han fått vila ordentligt och sedan köras igen, 2½-åringen ska sättas igång med tömkörning och lite körning igen i vår när underlaget är bra, så får vi se hur mycket parjobb det blir under våren.
Jag kommer att ha en del att göra med ridtävlingar också under våren så körningen kommer antagligen att stå tillbaka lite - men det är ju ingen brådska heller.
 
Det var många år sedan jag var med i den här tråden!
Dags för nästa projekt som är ca 500 kg lättare än det förra, Hilda, minishettis född maj 2014 på 77 cm över havet.
Har haft gjord på sig 3-4 gånger och bett i munnen två gånger (kommer köra i grimma/bettlöst i början där hon bara får gå med bettet i munnen, för att sedan vänja vid tömhjälper).

I går hade hon storebrors loksele på sig första gången. Mycket obekymrad, okomplicerad och stabil dam. Hon är med och medveten, men helt orädd.
Kör in henne som jag gjorde med föra projektet, långsamt och noggrant med många steg!
Nästa steg är att gå t och röra på sig med sele på. Ännu har hon bara gått i stallgången fram och tillbaka och fått öva på att ta av/på med skramlande spännen och slängande remmar vilket har gått mycket bra.
Detta är såååå kul :D:bump: Nu ska selen justeras och modifieras för att passa damen :) Herrn bakom är mentor och läromästare, Faxe 11 år, underbar körhäst!

12342288_10153776414239648_2468766950520725232_n.jpg
 
Så roligt att läsa att fler börjat med sina hästar födda 2014! Jag hade egentligen tänkt vänta med min häst till sommaren, men tror jag börjar så smått redan nu i jul. Pållen är en morganvalack född -14, och han är rejält stor redan så selen ska nog kunna passa. Använder förmodligen lokselen under inkörningen, så går vi på giggselen senare.

Hur gör ni andra med huvudlag? Det känns lite tidigt att sätta bett i munnen redan nu, eller hur gör ni andra?
 
Så roligt att läsa att fler börjat med sina hästar födda 2014! Jag hade egentligen tänkt vänta med min häst till sommaren, men tror jag börjar så smått redan nu i jul. Pållen är en morganvalack född -14, och han är rejält stor redan så selen ska nog kunna passa. Använder förmodligen lokselen under inkörningen, så går vi på giggselen senare.

Hur gör ni andra med huvudlag? Det känns lite tidigt att sätta bett i munnen redan nu, eller hur gör ni andra?

Låter som en bra idé att börja nu med inkörningen. Ju tidigare desto bättre anser jag. Små (unga) hästar mindre bekymmer om det skulle hända något.

Jag hade redan nu satt bett på, ser det inte som tidigt att vänja sig.
 
Låter som en bra idé att börja nu med inkörningen. Ju tidigare desto bättre anser jag. Små (unga) hästar mindre bekymmer om det skulle hända något.

Jag hade redan nu satt bett på, ser det inte som tidigt att vänja sig.
Ja, med den förra började jag när han var två men den jag har nu är väldigt pigg på äventyr så det hade nog passat honom bra med något att göra. Så roligt det ska bli!
 
Så roligt att läsa att fler börjat med sina hästar födda 2014! Jag hade egentligen tänkt vänta med min häst till sommaren, men tror jag börjar så smått redan nu i jul. Pållen är en morganvalack född -14, och han är rejält stor redan så selen ska nog kunna passa. Använder förmodligen lokselen under inkörningen, så går vi på giggselen senare.

Hur gör ni andra med huvudlag? Det känns lite tidigt att sätta bett i munnen redan nu, eller hur gör ni andra?
Hej, säger det samma, kul med flera födda 14 som kommer igång. :) Jag har använt vanligt träns, vanligt tränsbett också, och har haft en grimma utanpå som jag använt när jag tömkört, men nu tömkör jag/styr i bettet. Har nosgrimma löst spänd.
Vi har kommit så långt nu att Domino dragit släpan två gånger , och han står uppbunden på det stället jag senare kommer spänna för honom (mellan två träd) medan jag kör och mekar lite med vagnen bakom och runt omkring honom, kör upp på sidan, låter skakeln klia honom lite på rumpan etc.

Har en hel del tömkörning kvar att göra med honom, han lyder oftast men inte alltid. Sen är det det med hur mycket man ska skramla med, vänja dem med innan? Ska köra mer med släpan först så han verkligen förstår att han inte kan vända sig om när han är fastspänd etc. Hur går ni andra till väga? Jag körde ju in hans mamma för 4 år sen och hon var jätteduktig och allt gick på räls. Ändå är jag lite orolig att något ska hända, inkörning är ju ändå riskfyllt.
 
Hej, säger det samma, kul med flera födda 14 som kommer igång. :) Jag har använt vanligt träns, vanligt tränsbett också, och har haft en grimma utanpå som jag använt när jag tömkört, men nu tömkör jag/styr i bettet. Har nosgrimma löst spänd.
Vi har kommit så långt nu att Domino dragit släpan två gånger , och han står uppbunden på det stället jag senare kommer spänna för honom (mellan två träd) medan jag kör och mekar lite med vagnen bakom och runt omkring honom, kör upp på sidan, låter skakeln klia honom lite på rumpan etc.

Har en hel del tömkörning kvar att göra med honom, han lyder oftast men inte alltid. Sen är det det med hur mycket man ska skramla med, vänja dem med innan? Ska köra mer med släpan först så han verkligen förstår att han inte kan vända sig om när han är fastspänd etc. Hur går ni andra till väga? Jag körde ju in hans mamma för 4 år sen och hon var jätteduktig och allt gick på räls. Ändå är jag lite orolig att något ska hända, inkörning är ju ändå riskfyllt.

När jag körde in min förra så vande jag honom vid en himla massa skrammel innan det blev läge att sätta för vagn. Först skramlade vi i tömkörningen (jag höll i rep med kättingar/dunkar), sedan när han själv drog en gammal draglina samtidigt som jag tömkörde, och när vi började köra med släpa kopplade jag på skrammel på den. Till slut drog han en liten pinnharv på grusvägen, och det lät riktigt ordentligt. Såhär i efterhand är jag hemskt glad att jag verkligen lade tid på att han skulle vara helt trygg med många olika typer av ljud, eftersom jag var nybörjare inom körningen och kör mycket i skog och mark- plötsligt kan det vara en pinne som fastnar och smäller till, en isfläck man trampar på och som krasar etc.
 
Jag började med inkörningen i somras av min islänning, då drog vi lite däck och skacklar. Sen blev det ett uppehåll då jag satsat mer i ridningen. men nu i Julveckan har jag varit ledig = dagsljus, har vi haft ett åter fall :p
DSC_0867.JPG

Tog inte lång tid att friska upp minnet så igår blev det sladdning av ridbanan. Att hänga på vagn är nog inte långt borta:D (om jag hade en:angel: ) Dock behöver vi bli tryggare på att vara ute utan sällskap och bättre trafikvana av stora fordon innan jag skulle våga mig utanför banan med vagn..
 
Jag tänkte att jag skulle sätta lite fart med Musse nu. Han har vilat länge från arbete och krav, vilket jag tror var behövligt. Nu kompletterar jag tömkörning och promenader med ridning, och så är det dags att dra mer än bara linor. Mitt mål är att om en månad kunna dra en svängel med linor, och att kunna dra en skakel i skritt och trav utan stress. Det får helt enkelt ta lite tid nu.
 
Så roligt att läsa att fler börjat med sina hästar födda 2014! Jag hade egentligen tänkt vänta med min häst till sommaren, men tror jag börjar så smått redan nu i jul. Pållen är en morganvalack född -14, och han är rejält stor redan så selen ska nog kunna passa. Använder förmodligen lokselen under inkörningen, så går vi på giggselen senare.

Hur gör ni andra med huvudlag? Det känns lite tidigt att sätta bett i munnen redan nu, eller hur gör ni andra?

Hilda får ha bett i munnen men tömmarna fäster jag i grimman till en början :)
 
  • Gilla
Reactions: Amk
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 558
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 591
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 329
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 357
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp