Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, kruxet är ju att det inte finns några medhjälpare som kan komma mer än kanske 1-2 gånger/månad. :(

Usch, svårt beslut, men det känns fel när jag inte litar på honom 100 %.

Du behöver ju inte besluta om körning eller inte nu. Det enda du behöver besluta om är att vänta tills du har bättre chanser att lyckas? Jag litar inte på min till 100% men har ingen annan användning av honom än som körhäst. Därför tyckte jag att det var värt att lägga om hela grunden ordentligt eftersom alternativet var att sälja honom. Men nu när jag hade lagt mycket arbete och tid på honom i ett halvår och jag fortfarande inte kunde lita på honom så var ju läget ett annat. Om du känner att du inte måste köra in, att du kan ha annan användning för hästen, så gör det ju inget att bara satsa på att göra det som ni båda känner är roligt och är trygga med? Det är ju aldrig försent åldersmässigt att köra in.
 
Nä, kruxet är ju att det inte finns några medhjälpare som kan komma mer än kanske 1-2 gånger/månad. :(

Usch, svårt beslut, men det känns fel när jag inte litar på honom 100 %.

Jag håller ju på med min första inkörning nu av unghäst och jag hade inte gjort det utan hjälp. Vid vissa moment behöver man vara kanske 3-4 personer, det är en mycket bra säkerhet för att hästen inte ska riskera att bli få dåliga erfarenheter. Med en ung, osäker häst och med dåliga möjligheter att få hjälp hade jag nog avstått inkörning i dagsläget. Du kan ju alltid ta upp det när hästen är äldre, inriden och mer erfaren, då kanske du har andra möjligheter också. :) Alternativt skicka iväg hästen på inkörning hos erkänt duktig kusk.
 
Jag håller ju på med min första inkörning nu av unghäst och jag hade inte gjort det utan hjälp. Vid vissa moment behöver man vara kanske 3-4 personer, det är en mycket bra säkerhet för att hästen inte ska riskera att bli få dåliga erfarenheter. Med en ung, osäker häst och med dåliga möjligheter att få hjälp hade jag nog avstått inkörning i dagsläget. Du kan ju alltid ta upp det när hästen är äldre, inriden och mer erfaren, då kanske du har andra möjligheter också. :) Alternativt skicka iväg hästen på inkörning hos erkänt duktig kusk.

Han är på intet vis osäker. ;) Han är en rätt så tuff häst. Men jag känner att JAG inte är trygg i situationen, så jag kommer lägga ned inkörningen nu ett tag och istället fokusera på löshoppning inför treårstestet i höst.

Om något/några år när han är inriden och trygg i det, så ska jag prova igen. :)
 
Han är på intet vis osäker. ;) Han är en rätt så tuff häst. Men jag känner att JAG inte är trygg i situationen, så jag kommer lägga ned inkörningen nu ett tag och istället fokusera på löshoppning inför treårstestet i höst.

Om något/några år när han är inriden och trygg i det, så ska jag prova igen. :)

Aha, då missuppfattade jag. I vilket fall är det ju som du säger, man måste känna sig trygg i situationen. :)
 
Nu har russet fått vila från träning och nya saker en månad och vi är igång på nytt. Vilan och promenader i skogen med barn på ryggen gjorde underverk, han har verkligen slappnat av. I dag fick han "dra" vagnen första gången. Min man både höll upp och drog den åt honom, svårt utan loksele.. Han reagerade inget negativt utan gick lugnt fram. Russet också ;)
 
13442448_10154196904927380_7664303649174277793_o.jpg

Sådär ja! Inga bekymmer, lägger sig fint i drag och bjudningen ökar. Så duktig!
 
Ja, hoppas verkligen att du får köra i lugn och ro nu, @Mli .

Det är svårt med körhästar, min körhäst ska bli ridhäst "/. Det var verkligen inte vad jag planerat eller hoppats på, men körningen är inte hållbar längre. Så jag hoppas, att jag, när jag framöver ska leta körhäst får det lite lättare än du.
 
Ja, hoppas verkligen att du får köra i lugn och ro nu, @Mli .

Det är svårt med körhästar, min körhäst ska bli ridhäst "/. Det var verkligen inte vad jag planerat eller hoppats på, men körningen är inte hållbar längre. Så jag hoppas, att jag, när jag framöver ska leta körhäst får det lite lättare än du.

Vad tråkigt att höra! Får man fråga vad som inte fungerar?

Jag skulle gärna vilja veta hur ni andra tränar på stillastående/halt med inkörningsprojekten, och inkörda hästar också. Min unghäst är inte intresserad av att stå stilla... Hon är alltid ivrig iväg. Hon står aldrig och slappar på gången utan är engagerad och med, men hon är å andra sidan bara två år och en ganska vaken dam som är intresserad av sin omgivning. Dock otroligt cool, inte skvättig, rädd eller osäker så hon står inte och är spänd. Men vaken och pigg. Vi tränar hela tiden på halter när vi tömkör men det är bara någon sekund hon står still innan hon vill gå igen. Tränar omväxlande på att jag ska hinna sätta igång henne innan hon går själv, och att hon inte får gå förrän jag ber om det hur mycket hon än börjar streta eller backa. Dagar/stunder då hon är trött/lugnare utnyttjar jag tillfället till långa, lugna halter. Helst försöker jag förekomma henne och sakta men säkert sträcka på halten så att det alltid blir en positiv upplevelse att stå stilla istället för "bråk" och ett dåligt minne.
 
@Chili Tre dagar efter kursen drog han i galopp utan anledning och utan att gå att stoppa. Vi varken skadade eller dödade någon annan (han korsade vägen på väg hem), så det får räcka. Han får bli ridhäst (hoppas det fungerar, han är snäll att hänga på än så länge iaf).

Ny körhäst ska inhandlas, en något mer körd den här gången. Jag har ringt till flera "nordsvenskgubbar" (+L-Å), många av de bra nordsvenskarna säljs via "folk som känner folk".
 
Chili
Det beror på vilken häst Man har att göra med hur man tränar halter, men det viktigaste är att vara konsekvent och det finns ju alltid tillfällen att träna. In och ut från hagen, i hagen när man mockar förstärk med godis om hästen fixar det, eller klapp och kel. Jag har dock lärt mig the hard Way att halter och kunna stå stilla är ett måste. Lycka till!

Trassel låter som ett bra beslut. Lycka till med nya projekt!
 

Nu har vi hittat trav och piskhjälper, han beter sig som han vore körd hela livet. Det han fortsätter reagera på är ljud som kommer "uppifrån/bakifrån", tex om pisken drar i ett träd. Det enda som händer är att han kryper ihop med rumpan och slappnar av efter några steg. Så vi gör ingen större grej av det. Men det är långt ifrån som innan när han var mycket mer spänd i hela kroppen. Ute är han lite kortare i steget, men i paddocken slappnar han av och länger steget bra.
Nu satsar vi på att komma ut långpromenader i vagn.
Och så är jag redan trött på tvåhjuligt... jag bytte min träningsvagn passande ponny mot andra vagnar. Det är lite surt idag, men jag hade nog ändå sålt den för spårvidden var rätt liten. Nu suktar jag efter en träningsvagn/maratonvagn för b-ponny som kan sen göras om till parvagn. Stora planer för ponnyn!
 
@Petronilla ja vi får öva vidare! Det går sakta men säkert. Tränar på att stå och chilla i olika situationer, och att stå utan att behöva få uppmärksamhet eller göra nånting även när vi bara står i grimma på gårdsplan. Hon har lite behov av att nånting måste hända hela tiden så det blir mycket passivitetsträning nu för henne. :) tränar också på att gå upp och ner på lastpall, blir mer naturligt för henne att stå kvar där (nöjd med sig själv) och det ger också ett minne av att man kan stå stilla långa stunder utan något vidare syfte. Massage, rykt och att magen är mätt när vi tränar får ner henne i varv och ger oss ett skönare utgångsläge har jag märkt. Gäller ju att hitta våra bästa förutsättningar. :)
 
Jag borde påbörja inkörning av min treåring, typ förra månaden. Men tiden... Det får nog vänta en vecka till i alla fall för döttrarna är iväg på träningsläger nästa vecka.
Treåringen är lillasyster till Lovis (5 år), som gick till höger i mitt par för några veckor sen. Tanken är att de två systrarna ska få dra parvagnen tillsammans i framtiden. De är rätt lika i modellen så det blir nog bra.
 
Vi håller på att köra in min medryttarhäst, 4 årigt kallblod. Vi har tagit gott om tid på oss då vi vill ha en trygg häst som tycker körning är roligt. Folk i vår omgivning har klagat på att vi tar tid på oss och tycker att det bara är att sätta på vagnen och köra hur som helst:cool: Vi misstänker att deras hjärnors säkerhetstänkardel blivit blockerade av facebook...

Vi har inte haft några negativa reaktioner från hans sida. Han har aldrig visat tendens till bakskygghet ( vi har släpat massa konstiga saker efter oss och är ökända bland övriga hästar och vilt) obehag vid selning eller drag etc. Just nu har vi kommit så långt att han fått gått i vagnen med 2 medhjälpare utan att den spänts fast och testat lite svängar med positiv reaktion.

I morgon kommer vår tränare och kollar läget. ska bli så spännande

I framtiden är vi sugna på att tävla lite lokalt på gröngölingnivå i körning, tycker precision verkar väldigt spännande :)
 
I går hade vi tränaren ute och en extra medhjälpare, spände för vagnen tog några vändor och ridvägar i paddocken åt båda hållen innan jag satt upp i vagnen. Känslan var fantastisk och hästen var helt fantastisk han oxå:love: inga negativa reaktioner och agerade precis som om vi bara var ute och tömmkörde med släpan. Fick större reaktion när jag satte mig i pulkan för att tolka första gången då han vände sig om tittade på mig och undrade varför jag satt på backen.

Nu väntar fortsatt träning och även om han beter sig som om han inte gjort annat än att dra vagnen så får man aldrig glömma att han är ung och har mycket kvar att lära innan han blir inkörd på riktigt.

Flinade av glädje på bussen hela vägen hem och flinar fortfarande:D
 
@emlem gud vad kul det låter! :)

Vi har inte dragit något mer sedan kursen vid valborg då hon drog sin första stock. Har varit ute och testat att tömköra själva vilket gick bra men sista gångerna reverterade vi till hennes jobbiga beteende kring andra hästar. Förr ville hon inte lämna gården, nu ville hon bara rusa till de andra hästgårdarna och sedan inte gå hem. :cautious: Fick backa bandet och träna ren lydnad i grimma. Har nu slutligen förstått mig på hur jag ska sätta ner foten, och nu har hon varit otroligt trevlig på promenad det sista. Idag på promenad kom en moped ganska snabbt (vi stod skymt så föraren såg oss nog inte) utan reaktion och sen även bil på grusväg som körde i "normal" hastighet, sånt är hon verkligen helcool med. :)

Liksom du stressar vi inte utan måste lägga en bra grund i allmän lydnad. Att dra vagnen är den lätta biten, hon är inte rädd av sig och är mycket van vid att kliva över och runt skaklar/vagn, med sele och tömkörning, slängande tömmar etc. Hon älskade verkligen att dra stock i skogen på kursen.
Har som sagt lagt mycket fokus på halter och passivitet sista tiden vilket haft önskad effekt. Många halter nu i full avslappning och ibland även lös på stallplan medan jag backar en bit. När vi tömkör och ska sätta igång på gårdsplanen står hon fint tills jag tar tömmarna och börjar backa, då ska man genast gå iväg tycker hon. Så nu övar vi på att stå stilla och det kommandot gäller tills jag smackar igång henne, oavsett vad jag gör där emellan eller hur lång tid det tar. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 873
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp