Bukefalos 28 år!

Prestationsavel för distansritt

TrixaLagom

Trådstartare
Jag tycker att diskussionen om prestationsavel som dök upp i en annan tråd är hemskt intressant, även om jag själv inte har något alls att tillföra. Så nu startar jag en tråd där ni som har koll kan diskutera, bara för att jag är nyfiken på era resonemang. Det andra tråden är här. Och så tar jag mig friheten att citera det sista inlägget i tråden:

Groom-pelle, helt riktigt!
Det var inte min mening att starta den här debatten med mitt inlägg - ber om ursäkt! Jag ska bara svara nedan och sedan hoppas jag att diskussionen om prestaionsavel kanske kan diskuteras i en annan tråd (det vore trevligt!) och låta denna tråd vara om Marias prestation - för den är stor! (Även om man behöver en häst för att utföra prestationer i distansritt ;))

Zorry och morning_glory,
det var just för att "väcka" sådana som er som jag skrev om Gomir. Det vore tråkigt om ni en dag skulle säga "Varför berättade ingen om honom medans han levde?". Jag menar inte att förolämpa, men det är många som avlar distans utan att ha intresse för eller kunskap om hästarna bakåt i härstamningen. Jag är övertygad om att ett långsiktigt och framgångsrikt avelsarbete måste innehålla kunskap om vad som finns i härstamningen.

Caidoz har lämnat ett alldeles utmärkt och utförligt svar om vad Gomir har att tillföra via sin härstaming. Läs det igen och fundera på vad det innebär.

JAG tycker inte att det finns många andra bra hingstar för distansavel och jag ville poängtera att en av dem som jag anser bra, snart är borta p.g.a. ålder. Jag upplever det många gånger som att det här i Sverige är lite "häftigt" att ta en arab avlad för show och se om den kan bli bra "om inte, så kan det knappast vara mitt/ryttarens fel". I t.ex. Australien och Frankrike är medveten avel för distans väl utarbetat sedan länge. Det är mer eller mindre en egen industri ... dit har vi (i Sverige) långt innan vi når. Givetvis har alla rätt till en egen åsikt, så även jag.

Återigen, en egen tråd för diskussioner om prestationsvel i fortsättningen? Tillbaka till "Bravo Maria!!"
Mvh
Anne
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Jag tycker att diskussionen om prestationsavel som dök upp i en annan tråd är hemskt intressant, även om jag själv inte har något alls att tillföra. Så nu startar jag en tråd där ni som har koll kan diskutera, bara för att jag är nyfiken på era resonemang. Det andra tråden är här. Och så tar jag mig friheten att citera det sista inlägget i tråden:

JAG tycker inte att det finns många andra bra hingstar för distansavel och jag ville poängtera att en av dem som jag anser bra, snart är borta p.g.a. ålder. Jag upplever det många gånger som att det här i Sverige är lite "häftigt" att ta en arab avlad för show och se om den kan bli bra "om inte, så kan det knappast vara mitt/ryttarens fel". I t.ex. Australien och Frankrike är medveten avel för distans väl utarbetat sedan länge. Det är mer eller mindre en egen industri ... dit har vi (i Sverige) långt innan vi når. Givetvis har alla rätt till en egen åsikt, så även jag.


Jag öppnar denna tråd eftersom det inte verkar vara någon annan som känner sig manad:

Eftersom du anser att det inte finns många hingstar att använda i Sverige måste jag fråga vilka kriterier och krav du ställer.
Att jämföra Sverige och Sveriges framtida hästuppfödning med Frankrike och Australien är en omöjlighet. Möjligen någon mindre provins i dessa länder. Sporten kommer aldrig att bli stor här, men det hindrar inte att vi ändå kan avla fram framgångsrika hästar som håller måttet internationellt. Det gäller då att snegla på vilka hästar man finner i den internationella toppen som har en stamgemenskap med våra inhemska. Titta på placeringslistorna i de större utländska tävlingarna och gå in i stammarna och jämför. Via Allbreed kan man komma långt om man även bemödat sig att kolla resultatlistor från VM m fl större utländska tävlingar.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Sporten kommer aldrig att bli stor här, men det hindrar inte att vi ändå kan avla fram framgångsrika hästar som håller måttet internationellt.

Får göra en liten rättelse här. Menar naturligtvis att sporten aldrig kommer att bli bred här. Stor kan den bli genom att våra hästar och ryttare mycket väl kan komma att skriva in sig bland de internationellt stora. Det är en viss skillnad i ordvalet där! :angel:
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

För att nämna några: Eldorado, Karnawal, Jalaam (om än lite skavanker på vissa hästar) och Probat (i första och andra led).

I övrigt tycker jag morning_glorys synpynkter är väldigt kloka och jag samtycker till de kloka åsikterna.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Problemet med distansavel är ju att när avkommorna väl börjar visa framfötterna så är hingstarna redan väldigt gamla, rätta mig om jag har fel, men samtliga hingstar du har räknat upp är väl döda?


Himla tråkigt är det tycker jag!
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Elcatero har väl lämnat ett flertal avkommor som presterat bra i högre klasser.
Han börjar ju förvisso också bli till åren, men det finns ju söner i avel som är unga än, tex Shah Habib (?) och Sokrates.

De svenska hingstar som själva har gått högre klasser med bra resultat används väl inte i någon större utsträckning, varför är det så?

Jag tänker på Barett, Prince El Hamy, Croix de Guerre, .... Sedan står det helt still, vilka fler hingstar har gått 160 km med bra resultat?
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Varken Barett eller prins el hamy har gått 160km. Hamy har visserligen gått 2x80.
Jalaam gick 160, och jag är ganska säker på att även Rosa Pantern gick 160km. Wimaz gick väl även han. Men det är ju inte jätte intressant med vilka som själv har gått utan vilka som lämnat avkommor som gjort det.


Karnawal –aktiw, Ztefan, och kristall.
Jalaam- Rossini och silver derest, jade även om hon inte gick 160..
Cid ben Afas- Sazzal Afas, Cid, martin (80x2)
Gokart- Janos, Poem
Ernal- Amigo el caballo, Pargin
Elcatero- Elcopero, shamrac
Argo- Diila och wielka karlina,
Eldorado- Eldoor, El aldoor, isolde, Chopin, Maradon
Pamir- Nadezhda, samt några som anagligen kommer att gå upp på sträckan inom kort.
Top flyte- har lämnat avkommor i usa som gått 160

De jag kommer på ”of the top of my head”, finns helt säkert fler. De flesta av dessa hingstarna har ju dessutom många avkommor som går bra på 120 km och de dyker upp i många led lite här och var.

Så kan man ju inte skylla eller hylla allt på hingsten heller...det finns ju en anledning till att bara avkommor från samma mamma får kallas halvsyskon!
Bland annat finns ju Diiwa som är mamma till både diila och diip.
Sonka- mor till Sazzal Afas och Sarek
Marinka- mor till Markoney, Martin och Martyr (martin 80x2, Martyr YRSM vinnare)
Zula - Zsiwa och Zsulemi

/erika
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Pamir- Nadezhda, samt några som anagligen kommer att gå upp på sträckan inom kort.

Pamir har ju lämnat Pamiros som gått 160, och Nadir som jag inte vet om han gått 160 än, men han har ju gjort bra ifrån sig på på 130km, vilket ju inte heller är fy skam.

Pamir har ju också lämnat Amber som gick 120 på A9ritten i år, och El Pepas som kom trea på YR-SM -09. Och så är han ju farfar till Shams Star (e. Lill-Sham) som också vunnit på 120. Har säkert missat någon, (William är väl efter Lill-Sham också, men jag vet inte hur långt han gått. Och El Sham också.)

Tråkig att Pamir är borta nu. Men det är ju fint att Lill-Sham finns kvar. Han verkar ju också ha potential som distans-pappa.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Pamir har ju lämnat Pamiros som gått 160, och Nadir som jag inte vet om han gått 160 än, men han har ju gjort bra ifrån sig på på 130km, vilket ju inte heller är fy skam.

Pamir har ju också lämnat Amber som gick 120 på A9ritten i år, och El Pepas som kom trea på YR-SM -09. Och så är han ju farfar till Shams Star (e. Lill-Sham) som också vunnit på 120. Har säkert missat någon, (William är väl efter Lill-Sham också, men jag vet inte hur långt han gått. Och El Sham också.)

Tråkig att Pamir är borta nu. Men det är ju fint att Lill-Sham finns kvar. Han verkar ju också ha potential som distans-pappa.

Ja just ja Pamiros flög helt ur mitt huvud...
Nadir har inte gått 160 och maria har ju illebror nadde också som med stor säkert kommer ut på längre sträckor snart
Amber har gått två 120km, William har gått två 120km även han.
El sham har gått några 80km men inte klarat någon 120km ännu.

Om man räknar alla hingstar som har avkomma på 160km nivå och hingstar som lämnat hästar i 80-120 niåvn kommer listan att bli väldigt lång, så det lämnar jag gärna till någon annan!!!
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Om man räknar alla hingstar som har avkomma på 160km nivå och hingstar som lämnat hästar i 80-120 niåvn kommer listan att bli väldigt lång, så det lämnar jag gärna till någon annan!!!

Att avla för prestation handlar kanske inte så mycket om att hästar klarar av att gå 80, 120 eller 160 km i maklig takt. Det handlar mera om att de ska kunna tävla och hamna i de övre skikten i prislistorna.
Det fanns en programserie om distans på Discovery för 20 år sedan. Jag bandade den. Där talade man om vad hästarna förmår.
Ett litet arabsto på 1,40 nånting gick under kriget 80 mil med ett 90 kg tungt militärbefäl till en destination för att "by return" vända tillbaka samma milantal. Hon hade inga men av detta. Detta omnämndes för att poängtera arabhästens specifika förmåga att uthärda strapatser.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Håller med.
Som exempel kan man ta min Dandher. Han är valack, (och inte min uppfödning.)
Han kan på pappret se ut att vara en bra häst, varit med i distanssvängen sen han var 5, och är nu 12. Tar ofta placeringar, och håller hög hastighet.
MEN, han är inte vad man vill avla fram.
Han är inte rätt byggd i sin bakkärra, vilket gör att han inte kan gå i större backar. Han är svårriden, på det sätt att han endera ligger på som ett lok, eller lackar ur totalt, och blir en snigel.
Han stressar om han blir själv vid pulsning, en stor nackdel, eftersom han normalt kan pulsa ner otroligt snabbt.
Sen är han lite fjantig, haltar gärna för minsta lilla. Kan inte trava rent om han har gräs i munnen, tex.

Summa, vore han ett sto skulle jag INTE ta honom till avel.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Håller med.
Som exempel kan man ta min Dandher. Han är valack, (och inte min uppfödning.)
Han kan på pappret se ut att vara en bra häst, varit med i distanssvängen sen han var 5, och är nu 12. Tar ofta placeringar, och håller hög hastighet.
MEN, han är inte vad man vill avla fram.
Han är inte rätt byggd i sin bakkärra, vilket gör att han inte kan gå i större backar. Han är svårriden, på det sätt att han endera ligger på som ett lok, eller lackar ur totalt, och blir en snigel.
Han stressar om han blir själv vid pulsning, en stor nackdel, eftersom han normalt kan pulsa ner otroligt snabbt.
Sen är han lite fjantig, haltar gärna för minsta lilla. Kan inte trava rent om han har gräs i munnen, tex.

Summa, vore han ett sto skulle jag INTE ta honom till avel.

Efter den beskrivningen låter han som han skulle vara mer lämpad som familje-fritidshäst än en tävlingsindivid ;)
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Ja, kanske det.
Men nu när jag ger honom mat varenda j'vla dag, så får han ställa upp lite på mig också! ;)'

Fast grejen jag menar är, att jag vet flera hästar, som kan se bra ut på pappret, men som av diverse anledningar inte är optimala avelsdjur ändå.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

haltar gärna för minsta lilla.

Ett minne kom just till mig! Bekanta till mig hade en travare som haltade väldigt gravt så fort dom nämnde travbanan. Det var likadant med våran hund som kastade sig in under en fotölj så fort ordet bada kom på tal :D
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Oj, det finns mycket att skriva om i denna tråd. Måste bara betona hur tråkigt det är att folk som hållit på i sporten länge avlar på hästar som "inte duger till annat". De har endera dåligt psyke allmänt, är inte särskilt gåvilliga eller positiva, har fått skador, är fel byggda etc. Skrämmande att man sen hävdar att detta är en "avelshingst" för att den kanske har några godkända längre tävlingar, i vissa fall gör man reklam med andraplaceringar bland tre startande i lågt tempo. Jag blir i alla fall mörkrädd ibland...
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Fast grejen jag menar är, att jag vet flera hästar, som kan se bra ut på pappret, men som av diverse anledningar inte är optimala avelsdjur ändå.

Det stämmer. Många ser bra ut på papperet. Man måste gå in i stammarna lite mer. Finns där individer som inte tillför något finns dom tyvärr med och kan ha en negativ inverkan på den kombination man kommer att välja. Helsyskon har inte samma potential heller. Judith Forbis omnämnde i en av sina böcker två helbröder i Egypten varav den ene var en stor stjärna medan den andra var en medioker individ. I aveln visade sig den mediokre vara en mycket bra förärvare medan den "bra" var mer som en slutprodukt och inte kunde lämna vidare sina egenskaper.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Oj, det finns mycket att skriva om i denna tråd. Måste bara betona hur tråkigt det är att folk som hållit på i sporten länge avlar på hästar som "inte duger till annat". De har endera dåligt psyke allmänt, är inte särskilt gåvilliga eller positiva, har fått skador, är fel byggda etc. Skrämmande att man sen hävdar att detta är en "avelshingst" för att den kanske har några godkända längre tävlingar, i vissa fall gör man reklam med andraplaceringar bland tre startande i lågt tempo. Jag blir i alla fall mörkrädd ibland...

Det ligger mycket i dina funderingar. Man kan kanske säga så här: När man började intressera sig för distansridning i Sverige var det - med några verkligen lysande undantag - hästar som inte höll måttet i utställningsringen som testades inom denna disciplin. Det var hästar ur några få familjer vilket man tydligt kunde urskilja på den tiden när Distanslistan fanns att tillgå. Där påbörjades en mycket illustrativ förteckning över distanshästarna men tyvärr gick den i graven tillsammans med denna site.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Ja, hur det var på slutet av 70-talet och 80-talet kan jag lätt förlåta, då trevade vi oss så klart fram och lärde oss i vissa fall av våra dyra misstag, men NU, på 2010-talet, borde det inte finnas sådan sk "avel".
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Ja, hur det var på slutet av 70-talet och 80-talet kan jag lätt förlåta, då trevade vi oss så klart fram och lärde oss i vissa fall av våra dyra misstag, men NU, på 2010-talet, borde det inte finnas sådan sk "avel".

Det kan tyckas så, men detta hänger med på grund av att vissa familjer lever på "gamla meriter". De var framträdande när konkurrensen inte var så stor och det blir en prestige fråga. De som avlar måste läsa in det som man behöver veta och dessutom måste man ha målsättningen klar för sig med vad det är man vill åstadkomma. En skrämmande sak man ser här ute på Buke är alla dessa som "ska ta föl" och frågar andra Buke medlemmar vilken hingst ska jag använda till det och det stoet. Man måste ta eget ansvar i det man gör. Alla ser till sitt eget hus. De som har hingstar av olika typer försöker hela tiden värva ston och hävdar att det är det bästa. Den som inget vet går då i dessa fällor. Resultatet blir nya och sämre avkommor i varje efterföljande generation. Det är tyvärr den bistra sanningen. Om detta skulle man kunna skriva metervis.
 

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 960
Senast: Lazy Lady
·
T
Ridning I många trådar halkar diskussionen in på vad vi vill ha av en tränare, "den och den är inte tillräckligt si och så.." En tränare ska...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: majola
·
Trav För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller...
Svar
11
· Visningar
1 590
Senast: solros
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 367
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp