Bukefalos 28 år!

Prestationsavel för distansritt

Sv: Prestationsavel för distansritt

Uppfattningen hos många av oss som avlar prestationshästar är att många utställningsstammade hästar VERKLIGEN inte duger till vår avel, pga att de är felbyggda, är yra som höns, eller inte har bevisad hållbarhet.

Sen finns det ju en del "förstagångsköpare" av arab till distans som går på vissa stuteriers snack om att deras hästar skulle vara särksilt lämpade, trots att de varken har stam, utseende eller temperament för tävling på högre nivå.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Uppfattningen hos många av oss som avlar prestationshästar är att många utställningsstammade hästar VERKLIGEN inte duger till vår avel, pga att de är felbyggda, är yra som höns, eller inte har bevisad hållbarhet.[/B]

Detta kanske man kan påstå är lika fördomsfullt som det omvända. I praktiken betyder det att de flesta är gångbara för disciplinen. Det är bara den lilla klick top 10 på de större utställningarna som är så degenererat sönderavlade så de inte duger till annat än dekoration.
En ytterligare avgörande faktor är sen hos vem det tilltänkta ämnet hamnar och vilka kunskaper vederbörande har för att guida fram hästen till en tätposition eller slakthuset. Båda alternativen förekommer.


Sen finns det ju en del "förstagångsköpare" av arab till distans som går på vissa stuteriers snack om att deras hästar skulle vara särksilt lämpade, trots att de varken har stam, utseende eller temperament för tävling på högre nivå.

Det är väl där information bör sättas in av sådana som besitter kunskap. Det finns alltför många som utskillningslöst talar i egen sak vilket du omnämner ovan. Detta är utbrett och är oerhört ansvarslöst. De nya handlar i god tro och tror att "vänner hästmänniskor" är lika timida och godhjärtade som sina skyddslingar. Det är den största lögnen av alla....
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Samtidigt som man kanske inte behöver någon "elitdistanshäst" när man är nybörjare då man har så mycket själv att lära inom sporten. Men visst står det ofta i annonserna att "hästen skulle passa till distans", och då kan man undra vad det egentligen grundar sig på...
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Men precis.
Som om att jag skulle försöka sälja mina travare som polo-ponnyer, utan att ha en susning om vad den sporten vill ha och kräver.

"Men hallå, jag ser ju att hästen gärna leker med en boll i hagen". ;)
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Det kanske inte alltid är så bra att både häst och ryttare är nybörjare. En äldre läromästare till häst är ju det ideala för debutantryttaren likaväl som en nybörjarhäst kommer bättre i gång och till sin rätt med en mer rutinerad ryttare. Det är väl det ideala. Alla varianter däremellan förekommer och inget är väl för den skull fel. Endast vad som kan förefalla bäst. Vid köp av häst bör kanske en rutinerad medmänniska även vara rådgivare (man gör ju så vid bilköp i många fall också ;) ).
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Fast jämför vi med andra grenar nu så står det precis likadant om tex hopphästar, även de som bara klarar av lätt klass annonseras fortfarande som hopphästar!

Varför skulle det vara fel att annonsera ut distanshästar på samma sätt? Det är ju en rejäl skillnad på att skriva att hästen passar till distans och att det är en möjlig elithäst!!
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Just varför jag undrar om Distanshästar -av arabras är träningsprodukter el medfödda talanger.

Håller m Kimmis87 ang annonser; att en ridhäst är utbildad för L:C el L:B dressyr el hopp, tycker jag är givet. Om inte så är hästen varken hanterad eller tränad?!
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Just varför jag undrar om Distanshästar -av arabras är träningsprodukter el medfödda talanger.QUOTE]

De är naturligtvis båda delarna. Medfödda talanger eftersom det under tusentals år varit en häst som använts i alla tiders krig och långa transporter. I nutid har många icke hållbara avlats fram som inte håller måttet när det naturliga urvalet upphört.
Träningsprodukt är dom därför att ingen individ kan gå ut utan att vara tränad för uppgiften. Den som står för träningen avgör hur effektiv dess metoder är och en grundlig och genomtänkt träning öppnar upp möjligheten för hästen att visa vad den går för.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

:bow::bow::bow:

Så bra uttryckt.

Verkar som det finns vissa som är bättre, mer ambitiösa på att gång efter annan få fram hästar som presterar, och detta med olika stammar.

Vore intressant att höra ex vis Anneli Gregori Erikssons, Maria Hagman Erikssons, Ingrid Boströms m.fl erfarenheter. Vad avgör för dem när det gäller att få fram en högpresternade distanshäst eller är det trial and error? En del håller och en del hålller helt enkelt inte?

Med vänlig hälsning

devere
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Dessvärre lär vi inte få höra av dem personligen på nätet är min gissning!
De som är framgångsrika är inte det av en slump. De lägger ner all sin tid och möda på uppgiften. Har oftast mer än 3 hästar som de mer eller mindre ensamma ska hålla i elit-trim. Det kostar på så fritid framför datorn är nog en av de största bristervarorna i deras liv.
Enda möjligheten vore att någon som känner sig skickad för uppgiften gör intervjuer med dessa och de i sin tur förmedlar uppgifterna till "allmänheten"!
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Just varför jag undrar om Distanshästar -av arabras är träningsprodukter el medfödda talanger.

Håller m Kimmis87 ang annonser; att en ridhäst är utbildad för L:C el L:B dressyr el hopp, tycker jag är givet. Om inte så är hästen varken hanterad eller tränad?!

I så fall är många arabhästar vare sig hanterade eller tränade. Det är ganska många som inte skulle gå en godkänd bana i vare sig dressyr eller hoppning i LB-nivå.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

KL
Om man kollar arablinjer så verkar det som om egyptiska araber inte är så vanligt i distans. Polskt, engelskt o ryskt är väl det som går bäst.
Sen gillar jag faktiskt att det finns så många åsikter om vad som är bäst. Vissa går helt på galoppmeriter, andra på polska linjer, nån enbart korrekt häst, individer, mm o så klart känslor.
Distansaveln är ju inte så stor när det är så få individer som faktiskt går distans.
Man får väl klona fler valacker o några ston.
// Linda
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Dessvärre lär vi inte få höra av dem personligen på nätet är min gissning!
De som är framgångsrika är inte det av en slump. De lägger ner all sin tid och möda på uppgiften. Har oftast mer än 3 hästar som de mer eller mindre ensamma ska hålla i elit-trim. Det kostar på så fritid framför datorn är nog en av de största bristervarorna i deras liv.
Enda möjligheten vore att någon som känner sig skickad för uppgiften gör intervjuer med dessa och de i sin tur förmedlar uppgifterna till "allmänheten"!

Ingrid ger väl föreläsningar emellanåt. Det är väl en kombination av bra material och den där fingertoppskänslan och extra kunskapen som avgör om man får fram en elithäst eller inte. Sen kan förstås oturen vara framme och att nån häst skadar sig. Men optimerade förutsättningar (tid, kunskap, talang, bra hästmaterial och hyfsat med pengar) har nog tagit Ingrid och Maria en bra bit på vägen.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Jag som tar minsta ursäkt för att tillbringa timmar i sträck på franska hemsidor med distansstatistik tog naturligtvis tillfället i akt :)
Jag har ingen djupare kunskap om avel, men det som slår mig när jag kollar bland de tio bästa på VM de senaste tio åren är att det inte är så många som har enbart polska, engelska eller ryska linjer (Nobby är förstås helrysk). De flesta är en blandning mellan ryskt (väldigt ofta representerat), polskt, franskt (om man nu kan säga så, men då är det Dormane, Manganate et. al) blandat med spanskt, egyptiskt eller tunisiskt blod. Förvånansvärt många duktiga franska hästar har Habdan Enzahi eller Tuthomos i stammen, alltså egyptiskt. Men ryskt, som sagt, oerhört ofta. Och blandat bandat!
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Hur är det med angloaraben? Är det intressant eller tappar man för mkt med det engelska fullblodet.
Räcker dessa hela vägen eller är det främst rena araber?
Klurar då vårt sto har tre anglobarn varav en är såld som distanshäst.

Kan också passa på att fråga om det finns ngr bra hingstar för distansavel på semin?
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Det finns ett annat aspekt på distansstammar som få kommentera, att många hingstar och ston som betecknas som värdeful är också framträdande i utställningshästar. Probat och Palas t. ex är mest känd för många högtplacerad utställningshästar som dessutom hade kapacitet att föra sina goda egenskaper vidare, trotts att verkan Probat eller Palas har någonsin deltagit i utställning eller prestations tävlingar. T. ex på den franska listan över 4stärniga hingstar finns ”ryska” Nadir 1, en fantasisk hingst som vann allt han kunde vinna i utställningsringen, Aachen, europa championatet etc. etc. han har aldrig deltaget i prestationtävlingar men åter igen finns prestation i arvsmassan.
Man kommer inte ifrån att det flesta, (absolut inte alla!) högtplacerade utställningshästar är korrekt och välbyggd, på den tiden då avelsvärdering var obligatoriskt hingstar med bra utställningsresult var alltid klass 1.
Även egyptiska hingstarna Hadban Enzahi och Tuhotmos har lämnat framgångrika utställnings hästar. Tuhotmos var en vacker hingst, Hadban Enzahi användes mycket på Marbach i Tyskland där han lämnade vackra, rastypiska döttrar men tyvarr med dålig pigment.
Många arabhästar av olika blodslinjer besitter det sana arabegenskaper – rastyp enligt rasstandarden i kombination med prestationsförmåga.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Jag tycker faktiskt att förmåga att prestera och gå långt är en del av rastypen hos araben! Det är ju det som araben har använts till från början.

Arabtyp är så mkt mer än bara utseendet tycker jag.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Det där med rasstandard är ju lite knepigt. Vem bestämmer den? Kommer att tänka på en engelsk hunddomare som försvarade att man avlade fram schäfrar med så korta bakben att de snarast såg ut som grodor med att "det var enligt rasstandarden". Trots att man vet att det ger hundar med höftledsproblem etc. Länkar till en fransk uppfödare som föder upp just distanshästar. http://www.elevage-barthas.com/elevage/etalons-chevauchees-barthas.html
Det här tycker jag är vackra araber, men de skulle nog inte ha så mycket att hämta i utställningsringen. Så vem bestämmer rasstandarden ;)
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Det där med rasstandard är ju lite knepigt. Vem bestämmer den? Kommer att tänka på en engelsk hunddomare som försvarade att man avlade fram schäfrar med så korta bakben att de snarast såg ut som grodor med att "det var enligt rasstandarden". Trots att man vet att det ger hundar med höftledsproblem etc. Länkar till en fransk uppfödare som föder upp just distanshästar. http://www.elevage-barthas.com/elevage/etalons-chevauchees-barthas.html
Det här tycker jag är vackra araber, men de skulle nog inte ha så mycket att hämta i utställningsringen. Så vem bestämmer rasstandarden ;)

Det är mycket knepigt dessutom. Den här gamla hästrasen som vi kallar arabiskt fullblod är minst 6.000 år gammal. Den finns avbildad från antik tid på olika föremål och i skrifter. Denna hästras har avlats efter samma "rasstandard" och har sett lika ut genom tidens gång. Man kan fråga sig vad vi gjorde i Sverige och i övriga Europa vid den tidpunkten......

Det finns en mänsklig önskan att ändra på allt. Möjligen för att göra sig själv odödlig och ihågkommen i historien(?). Inom rasstandarden finns utrymme för många olika typer och utseenden. Vad som avgör riktningarna i aveln från en tid till en annan är vad som för dagen är "inne". Det brukar hålla i ett 10-tal år sen blir något annat på modet. Hållbarhet och den ursprungliga rasstandarden kommer troligen att bebehållas under många år till! ;)
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Rasstandarden fastställdes och skrevs för över 100 år sedan av Lady Wentworth som ägde Crabbet Park stuteriet då. Lady Wentworth fick Crabbet Park i arv efter modern Lady Ann Blunt. Lady Blunt reste
i öknen, besökte beduin stammerna och importerade OA hästar till England. Det som drev Lady Blunt i början vad intresse i det engelska fullblodet, hon ville med egna ögon se fullblodsaraben som hade lagt grunden till det engelska fullblods rasen. Hästar som harstammar från Crabbet Park har sprids till alla världsdelar, många berömda hästar avlades på Crabbet Park bl. a. Naseem foundation hingst i rysk avel! Även Palas tillhör en Crabbet Park stofamilj.
Visst finns det många delar i "arabtyp" men utseende är inte oväsentlig.
Arabhästens exteriör är unik, man måste kunna se att hästen är en arabisk fullblod. När hästen likna et annat ras då har man gått över gränsen till det tillåtna, hästen har tappat sin rastillhörighet.
 

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 960
Senast: Lazy Lady
·
T
Ridning I många trådar halkar diskussionen in på vad vi vill ha av en tränare, "den och den är inte tillräckligt si och så.." En tränare ska...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: majola
·
Trav För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller...
Svar
11
· Visningar
1 590
Senast: solros
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 367
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp