Bukefalos 28 år!

Prestationsavel för distansritt

Sv: Prestationsavel för distansritt

För att nämna några: Eldorado, Karnawal, Jalaam (om än lite skavanker på vissa hästar) och Probat (i första och andra led).

I övrigt tycker jag morning_glorys synpynkter är väldigt kloka och jag samtycker till de kloka åsikterna.

Intressant vad du skiver om Jalaam och lite skavanker på vissa avkommor!?
Vad för skavanker?pratar vi om?

Röduvan
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Spatt framför allt.

Åtminstone en annan hårt marknadsförda hingst har också lämnat grav spatt eller om det ankommer på stoet(?) vet vi ju inte men hennes övriga avkommor har inte uppvisat sådana problem. Denne är dock avlivad nu.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Vi tog hingsten Daffaq till Sverige, för att han har själv presterat i många år på galoppbanan. Det är inte vanligt att man tävlar så länge på så hög nivå i galopp.
39 starter (var borta ett år p g a en fraktur men lyckades komma tillbaks). Han har även en stamtavla som lämpar sig mycket bra för distans hans pappa är Dormane som många franska distanshästar har i sin stamtavla. Hans mamma är polsk och är sin tur efter Palas som t o m i Frankrike noterats som bra förärvare inom distans.

ALLTSÅ mycket bra prestationsblod.
MEN givetvis hade han inte ens fått komma in på bilparkeringen på en arabhästutställning. Snygg, korrekt, ganska stor, men inget "litet sjöhäst" huvud.
Men används han?
Nej!
Varför?
För att han inte ser ut som de araber som polackerna avlat fram och som svenskarna tror att det är så alla araber måste se ut. (alltså inget ont om dom men araber runt om i världen ser faktiskt ganska olika ut)

Han har haft några distansston så det ska bli spännade att följa, synd bara att det tar så många år inom distansen innan man vet något.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Åtminstone första året Daffaq var i Sverige så fick han ju många betäckningar, en av de flest använda hingstarna om jag inte minns fel från SAHF's statistik. Jag vet ju åtminstone 5 distansston han betäckte det året - inklusive vårt sto. Avkomman som nu är två år ser fantastisk ut (vem säger inte det om sitt föl/unghäst) - bortsett från att han är fet just nu, redan 153 cm hög.

Frågan är om intresset har ebbat ut eller om du tycker att även det första året var skralt?
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Vi tog hingsten Daffaq till Sverige, för att han har själv presterat i många år på galoppbanan. Det är inte vanligt att man tävlar så länge på så hög nivå i galopp.
39 starter (var borta ett år p g a en fraktur men lyckades komma tillbaks). Han har även en stamtavla som lämpar sig mycket bra för distans hans pappa är Dormane som många franska distanshästar har i sin stamtavla. Hans mamma är polsk och är sin tur efter Palas som t o m i Frankrike noterats som bra förärvare inom distans.

ALLTSÅ mycket bra prestationsblod.
MEN givetvis hade han inte ens fått komma in på bilparkeringen på en arabhästutställning. Snygg, korrekt, ganska stor, men inget "litet sjöhäst" huvud.
Men används han?
Nej!
Varför?
För att han inte ser ut som de araber som polackerna avlat fram och som svenskarna tror att det är så alla araber måste se ut. (alltså inget ont om dom men araber runt om i världen ser faktiskt ganska olika ut)

Han har haft några distansston så det ska bli spännade att följa, synd bara att det tar så många år inom distansen innan man vet något.

Eftersom detta är en diskussionstråd om avel för prestation kan man sakligt påpeka följande:
Dormane har många avkommor listade inom den franska distansen. Han har för dagen 111 stycken noterade. Han har erhållit 4* (****) som förärvare mest på mängd.
Bland hans 111 st avkommor har endast 2 stycken belönats med 4*, nämligen 2 ston med Polsk härkomst:
Electra**** u. ElizaPL(Wist-Elka/Faher-Eleonora) och Yesmina**** e. Habdur****(Badr Bedur PL-HabaneraPL) u. Aldura**(Alrex SE-Durance). Detta är oficiella uppgifter som vem som helst som söker kan finna.
Trots Palas som morfar trängde ingenting av moderns utseende och exterör igenom. Kan endast konstateras att mödernet verkar svagt.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Vi är mycket glada över att ha fått en avkomma efter Daffaq! Han lär inte vinna några utställningar men är korrekt ihopsatt. En stor och rejäl kille på ca 1,55. Mycket trevligt temprament. Alla kunniga hästmänniskor som sett honom gillar vad de ser! Mycket god sporthästmodell! Det ska bli jättekul att se vad han och övriga Daffaq-avkommor kan prestera i framtiden! Vi tror på honom!
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Hänger inte med här. På vad sätt är mödernet svagt?
Empala var ett ytterst duktigt sto som vunnit oaks mm.

Nu kom vi in på en subjektiv utseendediskussion igen. Något som man inom den internationella aveln av sportaraber helt har lämnat.
Och som man i rasens hemländer aldrig ägnat sig åt.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Jag, som har en någon sävlig liten fröken hemma, kan inte låta bli att vara lite sugen på att betäcka med Samsheik om det blir aktuellt. Har tävlat en av hans avkommor, Rebel, och det är en fantastiskt trevlig häst om än lite "mycket" för min smak. Otroligt fint, vägvinnande steg.

Annars känns Wadim som den hingst som jag är mest sugen på att ha ett föl efter. Vad jag har hört är han otroligt trevlig på alla sätt och vis.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Nu kom vi in på en subjektiv utseendediskussion igen. Något som man inom den internationella aveln av sportaraber helt har lämnat.
Och som man i rasens hemländer aldrig ägnat sig åt.

Och som man i rasens hemländer aldrig ägnat sig åt

Man kan kanske påstå att det i allra högsta grad beror på hur aveln skett under 6.000 år i arabhästens hemländer som dagens arabhäst ser ut som den gör idag. Att man de senaste 40-50 åren fått för sig att ju fulare och mindre arabtypiska de är ju bättre brukshästar är de. Det är inte länge sen man trodde att de fulaste travarna var de bästa också. Idag har hästarna själva motbevisat detta. Se bara en sån som Scarlet Knight, vacker, intelligent, korrekt och med en enastående sida.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Det är inte länge sen man trodde att de fulaste travarna var de bästa också. Idag har hästarna själva motbevisat detta. Se bara en sån som Scarlet Knight, vacker, intelligent, korrekt och med en enastående sida.

Korrekt?
"Ej korrekt inskenad fram, fransysk vänster fram, något inåttåad höger fram."

Intelligent? :rofl:
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Fast helt ärligt, finns det någon häst som är korrekt? som inte går att förbättra?

Jag tror inte det faktiskt.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Korrekt?
"Ej korrekt inskenad fram, fransysk vänster fram, något inåttåad höger fram."

Dessa skavanker är minimala. Har inte hindrat prestation och han har även i avelsboxen lämnat prestation. I jämförelse med arabaveln där man idag inte ens behöver ett omdöme om hingsten, är detta ovidkommande. Det är prestation tråden handlar om. Och att en häst inte måste vara ful och otypisk sin ras för att prestera.

Intelligent?
Intelligensen hos en prestationshäst består av vinnarskallen och viljan att ta egna beslut och vilja prestera.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Denna tråd handlar inte om att vara "ful" eller "snygg", utan om prestationsavel för distansritt.
Så egentligen handlar den inte ens om arabavel, utan om vilka individer som är lämpliga för att avla distanshästar på.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Det var så jag tänkte från börja med mitt inlägg om Daffaq.
Men blev lite "carried away" …

Som Camilla säger vi pratar om prestionsavel och det verkar ju ha visat sig att just araber är bra på distanstävling.
Ska man då inte titta på vilka blodslinjer dom använder i de länder där man har kommit en bit på väg?
Och eftersom det tar tid att ta reda på vilken hingst som visade sig vara bra blir lite sent. Inte bara för att hingsten i fråga blivit gammal utan för att hela aveln hunnit springa i väg.

Då hörs det lite tokigt när folk pratar om vad man ska betäcka med. Det står några bra hingstar i Sverige som används alldeles för lite eller inte alls.

Läser man inte stamtavlor??
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Denna tråd handlar inte om att vara "ful" eller "snygg", utan om prestationsavel för distansritt.
Så egentligen handlar den inte ens om arabavel, utan om vilka individer som är lämpliga för att avla distanshästar på.

Egentligen blir det ännu mer riktat på arabhästavel när man som vi begränsar oss till disciplinen distansritt. Om man tittar igenom resultatlistorna från de större tävlingarna runt om i världen, VM som exempel, så hittar man inte många av andra raser eller arabkorsningar i de högre placeringarna. Eftersom vi kan konstatera att det i denna disciplin är arabhästar som är det lämpligaste så är vi inne på arabaveln. Då kommer vi automatiskt in på arabens typ. Vi vill väl inte hamna i den situationen att man permanentar uppfattningen om att "allt som inte duger på utställning går till distansen". Att distansen är arabhästuppfödarnas slaskhink. Gud bevare oss från det!
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Det var så jag tänkte från börja med mitt inlägg om Daffaq.
Men blev lite "carried away" …

Som Camilla säger vi pratar om prestionsavel och det verkar ju ha visat sig att just araber är bra på distanstävling.
Ska man då inte titta på vilka blodslinjer dom använder i de länder där man har kommit en bit på väg?
Och eftersom det tar tid att ta reda på vilken hingst som visade sig vara bra blir lite sent. Inte bara för att hingsten i fråga blivit gammal utan för att hela aveln hunnit springa i väg.

Då hörs det lite tokigt när folk pratar om vad man ska betäcka med. Det står några bra hingstar i Sverige som används alldeles för lite eller inte alls.

Läser man inte stamtavlor??

Vilka hingstar åtsyftar du? Sen får man ju betänka att i all form av prestation och avel för det ändamålet så är gränsen mellan dåre och geni hårfin :angel:.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

KL

Är egentligen inte insatt i arabavel men har några frågor och funderingar.

I halvblodsaveln är det ju så att det finns olika färger på hästens stamtavla beroende på om hingsten som är far, morfar osv är godkänd. Detta finns vad jag förstår inte i arabaveln utan här "godkänns" alla hingstar oavsett vad den presterar på hingstmönstringen?! Färgen på papperna leder ju till att en avkomma med "fel" färg på pappret inte är lika mkt värd som en med "rätt" färg.

I halvblodsaveln kan ju hingstar i vissa fall även godkännas på egna meriter.

Borde inte det finnas något liknande system inom arabaveln för att säkra att det inte avlas på "skräp" i så stor utsträckning?

Stona har ju också stor betydelse för aveln, men det är ju svårare att påverka vilka sto som används men hingstarna kan man ju faktiskt styra en del.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Moderföreningen har bestämt att man ska få avla på samtliga individer. Detta för att stamboken är stängd och för att man vill undvika inavel.

Det är med andra ord inget vi i sverige har beslutat, och antagligen ingenting vi kan göra nåt åt heller.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Vi vill väl inte hamna i den situationen att man permanentar uppfattningen om att "allt som inte duger på utställning går till distansen". Att distansen är arabhästuppfödarnas slaskhink. Gud bevare oss från det!

Uppfattningen hos många av oss som avlar prestationshästar är att många utställningsstammade hästar VERKLIGEN inte duger till vår avel, pga att de är felbyggda, är yra som höns, eller inte har bevisad hållbarhet.

Sen finns det ju en del "förstagångsköpare" av arab till distans som går på vissa stuteriers snack om att deras hästar skulle vara särksilt lämpade, trots att de varken har stam, utseende eller temperament för tävling på högre nivå.
 

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 951
Senast: Lazy Lady
·
T
Ridning I många trådar halkar diskussionen in på vad vi vill ha av en tränare, "den och den är inte tillräckligt si och så.." En tränare ska...
Svar
16
· Visningar
1 406
Senast: majola
·
Trav För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller...
Svar
11
· Visningar
1 586
Senast: solros
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 360
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp