Pris för mockning, tillsyn m.m.?

Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på stallpass och när någon åker bort byter vi med varandra, tjänster och gentjänster. Det är dock en hästägare som åker bort väldigt mycket och de andra hästägarna i stallet har tröttnat på att jämt ta hand om dennes häst och stallpass utan att kunna få något tillbaka, för ingen annan åker ens bort så mycket och behöver/vill ha så mycket hjälp tillbaka. Så de senaste gångerna har jag själv tagit hand om hästen i fråga när denne hästägare har åkt bort, men nu börjar även jag tröttna. Häromdagen fick vi reda på att hästägaren ska vara borta totalt 38 dagar i vinter och nu känner jag att det är dags att ta betalt för extrahjälpen. Alltså jag är helt inne på att man ska kunna resa iväg på en weekend eller till och med någon längre semester per år utan att behöva betala, det ska istället gå att byta med varandra, men som sagt det här blir väldigt mycket och det är samma visa varje år. Dessutom mitt i den "värsta" tiden med snö, slask och fruset vatten i hagarna, över jul och nyår när man har mycket annat för sig.

Men nu till frågan, jag har ingen aning om vad jag skulle kunna ta betalt för detta! Stallet är ute på landsbygden och det är ingen vanlig tjänst häromkring, utan mest i städerna gissar jag och där är hyrorna överlag mycket högre. Vilket kanske inte spelar någon roll i och för sig. Rent spontant tänker jag 100 kr per dag, det kanske låter mycket om man tänker "vadå, mocka en box tar ju 5-10 minuter och du är ju ändå i stallet..." men jag menar att det är mycket mer än att bara mocka boxen. Tillsyn och ansvar för hästen i 38 dagar, som sagt slit och släp med vatten till hagen varje dag eftersom det är vinter och fryser över natten, på jul och nyår, hästägarens stallpass, om hästen skulle bli sjuk eller skadad så står jag där - vilket jag förstås gör ändå men då kan jag ju ringa hästägaren som är hemma, nu befinner hen sig i ett annat land. 100 kr per dag i 38 dagar blir ju 3800 kr (inklusive moms!), hästägaren kommer säkert tycka att det låter mycket med tanke på att dennes stallhyra är 1000 kr/månad (utan grovfoder och strö). Men samtidigt så är väl det hästägarens problem, om man väljer att resa bort så mycket? Det största problemet är nog att jag är alldeles för mesig. Det hade varit skönt att höra lite vad ni tycker och har för erfarenheter av detta!


Om du hade skött min häst vad gällande god tillsyn med täcken och foder och kärlek som om det vore din häst hade jag LÄTT betalat 1-200kr per dag! Min häst ska ju lida av mitt periodvis stressiga liv! :)
 
Väljer en att ha sin häst i ett stall som har det upplägg du beskriver, så får en räkna med att kanske inte åka bort så himla ofta om en inte kan fixa en stand in. Eller betala för den extra hjälpen.

Jag resonerar som så att en tjänst som är extra, dvs inte är tänkt att vara "varje dag, hela tiden", faktiskt kan få kosta mer än om det varit något som skulle bakas in i den ordinarie stallhyran. Tycker hen att det blir för dyrt så får hen se sig om efter en stallplats där fullservice ingår i hyran - och troligast betala en högre stallhyra varje månad istället.

I ett stall jag stått tidigare kostade det 100-150:-/dag (kommer inte ihåg exakt..) att få mockat på helg/helgdag. Billigare på vardagar, men fortfarande dyrt nog att dra iväg en del om en skulle utnyttja tjänsten varje dag. Stallet var relativt stort, och det hade blivit väldigt mycket mockning om stallägaren skulle mocka åt alla varje dag. Vilket hen inte hade nån större lust till. Alltså tog hen i när hen gjorde prislistan för just mockning (täckesbyte, benskydd på/av var inte alls dyra tjänster i stallet). Stallet hade ingen personal utöver de som drev gården, och allt var vitt.
 
Senast ändrad:
Jag tycker 100 kr/dag är billigt. Själv betalar jag 700 dollar per månad (fullservice, allt ingår) och om jag räknar lite grovt på vad hästen äter blir det c 100 kronor/dag i allt annat (ut och insläpp, strö, mockning, täckesbyten, hagskötsel etc). Jag tycker att du skall lägga dig högre än 100 och uttryckligen markera för hästägaren att det här inte är ok i ditt stall, för det är inte ett fullservicestall och man kan inte förvänta sig att andra kan ställa upp i över en månad i sträck. Hästägaren binder ju upp er fritid genom att bete sig så här - nu kan ju inte Person Y åka bort, tex, för Person X inte är tillgänglig att ta pass.
 
Jag är på din sida, man ska ta betalt... problem som uppstår är dock att tjänster och gentjänster kan "försvinna" och det blir tjafsigt, moment 22.

Precis som "Kiwifrukt" skrev så gäller detta bara en av hästägarna i stallet, alla andra byter med varandra och hjälps åt. Ingen annan skulle komma på tanken att boka in totalt 32 dagars resor mitt i vintern kring jul- och nyårshelger utan att FÖRST ha sett till att lösa hästhjälp. Till saken hör verkligen också att detta är långt ifrån första gången detta händer. Tidigare år har hon skrivit på tavlan i stallet "Nu åker jag iväg en vecka från i övermorgon, ni får ta hand om min häst!" och jag överdriver INTE. Efter det fick vi förstås ta ett rejält snack med henne och nu frågar hon i alla fall några veckor i förväg, men resan är ju redan bokad och jag vet inte hur hon tänkt riktigt. Speciellt inte med tanke på att vi tydligt talat om för henne att vi tycker att hon är borta alldeles för mycket och att det går långt över vad "tjänster och gentjänster" kan täcka. De här 32 dagarna är bara i december och januari, det har redan varit fler dagar tidigare i höst och det kommer garanterat fler dagar i vår. Så nej, jag förstår helt hur du menar men i detta fallet är det ingen risk att "tjänster och gentjänster" försvinner - vi andra i stallet hjälper varandra utan problem medan den här tjejen aldrig har kunnat ge tillräckligt med hjälp tillbaka.

Den viktigaste frågan, innan du diskuterar pris, är väl vad det står i avtalet?
Vad ingår, vilken motprestation ingår?
Om det ingår att alla hjälps åt, så är det vad som ingår.
Då kan du inte bara ändra förutsättningarna för inhyrningen utan behöver meddela i god tid så att vederbörande har möjligheter att leta upp en annan stallplats om man så önskar.

I avtalet framgår det tydligt att det är ett kollektivstall där vi delar på alla stallpass. Det står även att om man reser bort ska man i god tid ordna någon som tar hand om både hästen och ens stallpass, samt att man ska informera de andra hästägarna om att man åker och vem det blir som kommer istället. Sedan brukar vi andra förstås fråga varandra och det löser sig alltid utan problem, för vi andra åker väl mer som vanligt folk någon weekend här och någon vecka där. I avtalet står vad som ingår i hyran och det står vad var och en har för skyldigheter. Det står ingenstans att man kan köpa till sig tjänster som mockning och hästskötsel om man reser bort, eller att man bara kan räkna med att de andra tar hand om ens häst och pass om man reser bort. Jag förstod inte riktigt vad du menade med "Om det ingår att alla hjälps åt, så är det vad som ingår"? Menar du att vi då är skyldiga att hjälpa henne när hon ska vara borta jättemycket? Eller menar du att hon inte kan åka ifrån sina stallpass hur som helst? Jag antar att du menar det sistnämnda och det håller jag med om. Jag förstod inte heller riktigt vad du menade med "Då kan du inte bara ändra förutsättningarna för inhyrningen...", jag har ju inte ändrat några förutsättningar? Och jag ska väl inte behöva meddela "i god tid" att jag inte kan ta hand om hennes häst utan betalning, när hon tre veckor innan en resa ber om hjälp trots att hon vet att det inte alls är säkert att någon kan hjälpa henne? Jag förstod nog inte riktigt vad du menade, du får gärna förklara igen om du vill. :)

Tycker hon det är för dyrt kanske hon ska ta sig en funderare på om hon verkligen kan ha egen häst om hon nu reser så mycket. Eller fundera på att stalla upp på ett stall där man kan betala för fullskötsel. Stundande jul- och nyårshelgerna kan jag tycka att du kan ta mer betalt. Det räcker ju nästan med att en person till utöver henne kommer vara bortrest då, så blir det svinjobbigt för er andra.

Ja absolut, nu framgick det inte i mitt första inlägg men de här 32 dagarna är dessutom långt ifrån alla dagar hon är iväg på ett år. Jag kan verkligen inte förstå varför man har egen häst när man knappt hinner göra något med den alls, och dessutom anser att det räcker om någon mockar för den när man är borta. Den ska ju ha daglig tillsyn och den skötsel den behöver för att må bra. Just nu lutar det åt att jag inte kommer att erbjuda hjälp ens mot betalning faktiskt, men det är med tanke på tidigare diskussioner som vi har haft och lite allmänt om hur hon beter sig i stallet.

Förstår hästägaren problemet?
Tänker ifall du inför 100kr för mockning enbart för henne, men de andra inhyrda fortsätter du byta tjänster med.. I mitt stall skulle det kunna bli ett jäkla liv, för alla ser inte saker på samma sätt tyvärr.

Jag förstår hur du menar, men det skulle inte bli något problem i detta fall. Det framgick inte i mitt första inlägg men vi har haft många snack med den här hästägaren om det ena och det andra, alla andra i stallet samarbetar bra och hjälper varandra utan problem, medan denna tjejen gör tvärtemot hela tiden. Skulle hon ifrågasätta varför jag tar betalt för henne men inte för de andra så skulle jag förklara som det var: Det är jättestor skillnad på att vara borta totalt över 40-50 dagar på ett år och på att resa iväg någon weekend eller någon vecka ibland. Det går inte att ge den hjälpen tillbaka, jag har inte behov av det och jag vill det inte heller. Och det är faktiskt inte säkert att jag hade sagt ja utan betalning till någon annan heller om det handlade om en lång resa över jul och nyår, det är verkligen fullt upp med att hinna med sitt eget då. Blir någon sjuk eller skadad är det givetvis en annan sak.
 
ah!!! Fan inte ok... jag skulle inte VÅGA skriva så, tänk om ingen tar (extra) hand om min :O Man dubbelkollar ju att det är ok!!!
Kan inte alla bara säga ifrån denna gång, NEJ det är inte ok, ingen här kommer ta hand om din häst, alt. det kommer kosta 150kr/dag (ta i så hon fattar). å sen PUNKT...... "men" NEJ... PUNKT... ;)
 
Just nu är jag faktiskt mest inne på att säga nej helt och hållet. Jag tappade sugen på att hjälpa till ens mot betalning när jag tänkte på hur mycket annat krångel det har varit kring denna hästägare, det framgick inte i mitt första inlägg. Och det borde inte vara någon överraskning att ingen kan hjälpa henne heller eftersom vi har pratat med henne om alla dessa resor och hur dåligt det fungerar i ett kollektivstall. Alltså det låter ju verkligen HEMSKT att säga tvärt nej till någon som ska ut och resa "lite", men hade ni känt till hur det har varit tidigare kring denna person så tror jag att ni hade förstått. Det finns inget i avtalet som säger att man kan räkna med andras hjälp utan det är ju en ren chansning att man bokar upp sig på att resa bort en massa dagar och sedan ser om man har tur att någon kan ta hästen och stallpassen. Jag inser ju att hon förmodligen kommer att åka ändå och då ska jag givetvis ta hand om hästen, den ska inte behöva lida över detta. Men då blir det garanterat en uppsägning. BLÄ, jag är inte såhär grym egentligen. Men som sagt... detta är långt ifrån det "värsta" hon har hittat på och det börjar ta för mycket energi.
 
Men alltså vill hon inte betala så är det ju fritt fram för henne att hitta någon annan att ta hand om sin häst? Det är väl så alla andra gör. :)
 
Just nu är jag faktiskt mest inne på att säga nej helt och hållet. Jag tappade sugen på att hjälpa till ens mot betalning när jag tänkte på hur mycket annat krångel det har varit kring denna hästägare, det framgick inte i mitt första inlägg. Och det borde inte vara någon överraskning att ingen kan hjälpa henne heller eftersom vi har pratat med henne om alla dessa resor och hur dåligt det fungerar i ett kollektivstall. Alltså det låter ju verkligen HEMSKT att säga tvärt nej till någon som ska ut och resa "lite", men hade ni känt till hur det har varit tidigare kring denna person så tror jag att ni hade förstått. Det finns inget i avtalet som säger att man kan räkna med andras hjälp utan det är ju en ren chansning att man bokar upp sig på att resa bort en massa dagar och sedan ser om man har tur att någon kan ta hästen och stallpassen. Jag inser ju att hon förmodligen kommer att åka ändå och då ska jag givetvis ta hand om hästen, den ska inte behöva lida över detta. Men då blir det garanterat en uppsägning. BLÄ, jag är inte såhär grym egentligen. Men som sagt... detta är långt ifrån det "värsta" hon har hittat på och det börjar ta för mycket energi.
Jag tror inte du är grym, tvärt om så är du nog en sådan som är för snäll, lojal, alltid ställer upp..... osv osv...
Säg upp innan resan...
 
ah!!! Fan inte ok... jag skulle inte VÅGA skriva så, tänk om ingen tar (extra) hand om min :O Man dubbelkollar ju att det är ok!!!

Nej men eller hur? Fy jag är kontrollmänniska som bara den, speciellt när det kommer till mina hästar, så jag är jättejobbig och dubbelkollar precis allt även när jag har ordnat någon som ska ta hand om mina över en helg. :D Men man ska inte behöva vara kontrollmänniska för att fatta att om man äger en häst så får man se till att någon annan kan ta hand om den ifall man vill resa bort. Det är ju samma med alla djur, herregud jag kan inte bara slänga in hunden till grannen och hojta "nu sticker vi iväg i en månad, hoppas att ni kan ta hand om henne!". Det känns inte som att man bryr sig ett smack om djuret då?
 
Men alltså vill hon inte betala så är det ju fritt fram för henne att hitta någon annan att ta hand om sin häst? Det är väl så alla andra gör. :)

Ja precis. En annan gång när vi alla sa nej så kom det någon stackars människa som aldrig hade sett en häst innan och skulle mocka åt den i 20 dagar. Efter det fick jag skriva till i avtalet att den som ska ta hand om hästen ska ha hästkunskap nog att ge hästen den dagliga skötsel och tillsyn den behöver för att må bra, samt att personen ska kunna hantera våra andras hästar vid stallpass och att de vanliga rutinerna ska följas. Sånt där som man inte tror att man ska behöva skriva in i ett stallplatsavtal...
 
Ja precis. En annan gång när vi alla sa nej så kom det någon stackars människa som aldrig hade sett en häst innan och skulle mocka åt den i 20 dagar. Efter det fick jag skriva till i avtalet att den som ska ta hand om hästen ska ha hästkunskap nog att ge hästen den dagliga skötsel och tillsyn den behöver för att må bra, samt att personen ska kunna hantera våra andras hästar vid stallpass och att de vanliga rutinerna ska följas. Sånt där som man inte tror att man ska behöva skriva in i ett stallplatsavtal...
Men.... får man skaffa vilken ersättare som helst? Jag skulle inte vara bekväm i om någons medryttares hästpolare tog in mitt sto + föl tex... nu har jag inte de problemen då jag står på fullskötsel men.. OM ;)
Jag står inkl. allt men får typ dåligt samvete om jag inte kommer + tycker själv att det är dåligt att jag inte mockar de dagarna jag ändå är där B-) (alltid mockat när man kommer)... de dagarna det är omockat i stallet så snor jag mockningen :P
 
Men.... får man skaffa vilken ersättare som helst? Jag skulle inte vara bekväm i om någons medryttares hästpolare tog in mitt sto + föl tex... nu har jag inte de problemen då jag står på fullskötsel men.. OM ;)
Jag står inkl. allt men får typ dåligt samvete om jag inte kommer + tycker själv att det är dåligt att jag inte mockar de dagarna jag ändå är där B-) (alltid mockat när man kommer)... de dagarna det är omockat i stallet så snor jag mockningen :P

Mja, efter den där gången så har vi i alla fall som krav att personen man skaffar som ersättare ska ha hästkunskap, sättas in i passens rutiner och att vi andra ska få reda på vem det är... Än en gång så blir det liksom aldrig något problem med de andra i stallet, vi byter i princip alltid med varandra och om de skulle ta in någon utifrån så är det oftast någon man redan känner till eftersom man typ känner alla som håller på med hästar häromkring. Eller någons mamma som redan har varit med i stallet flera gånger liksom, så man känner personen i fråga. Men i den här speciella hästägarens fall så fungerar precis allt lite tvärtom. Det är lustigt vad många övertydliga meningar jag har fått skriva in i avtal och regler bara för hennes skull. Men samtidigt så har jag ju lärt mig på det, jag inser att den dagen hon inte är kvar i stallet så ska jag vara extremt försiktig med vem jag tar in och att reglerna ska vara löjligt tydliga från början.
 
Klart att du kan ta 100 kr per dag - det är INTE för dyrt! Vill hon inte betala det, så får hon väl fixa så att någon kompis hjälper henne, eller nåt. Man kan ju inte dumpa sin häst på andra utan att se till att ordna ordentligt för den och dessutom göra rätt för sig. Så, ta betalt! :up:
 
Jag hade tröttnat på människan och bett henne flytta sin häst och ha den någon annanstans. Sagt att det inte funkar mer och att hon tyvärr får börja se sig om efter en annan stallplats till hästen. Är det ett kollektivstall så är det.

Ta betalt om du känner att det hade känts bra men om du fortfarande skulle gå och irritera dig på henne så be henne flytta hästen.
 
Jag betalade 100 kr + moms för mockning, fylla vatten och göra höpåsar när jag skadade axeln.
Jag var bara glad att jag fick hjälp.
Jag bodde på gården. Så kika till hästen kunde jag göra själv.
In- och ut-släpp och fodringar ingick i stallhyran.
 
.



I avtalet framgår det tydligt att det är ett kollektivstall där vi delar på alla stallpass. Det står även att om man reser bort ska man i god tid ordna någon som tar hand om både hästen och ens stallpass, samt att man ska informera de andra hästägarna om att man åker och vem det blir som kommer istället.

Jag förstod inte heller riktigt vad du menade med "Då kan du inte bara ändra förutsättningarna för inhyrningen...", jag har ju inte ändrat några förutsättningar? Jag förstod nog inte riktigt vad du menade, du får gärna förklara igen om du vill. :)

Stycke 1:
Då, så.
Då är det en självklarhet att personen ska betala - och det ordentligt.
Personen ansvarar egentligen själv för att lösa situationen med pass och har inte gjort det.
Ta ordentligt betalt, kanske hellre över normalt marknadspris för att markera tydligt.

Stycke 2:
Om det inte varit tydligt avtalat att det skulle delas pass så som ni ju avtalat, hade det antagligen inte gått att "bara" börja kräva betalning. Så utifrån stycke 1 i det här svaret, faller stycke 2 helt bort.
Det finns ju en del väldigt luddiga avtal.
Så eftersom
 
Jag hade sagt till hästägaren ifråga att "den här gången kan vi lösa det med att du betalar 150 kr (ev plus moms) per dag som jag tar hand om hästen åt dig. Men det är sista gången det får vara på detta viset. Nästa gång blir du uppsagd från stallplatsen med omedelbar verkan."
Om jag fattar saken rätt så är det mer än en månad kvar tills resan är aktuell, då kan ägaren hinna flytta sin häst innan dess om hen vill det.
 
Mja, efter den där gången så har vi i alla fall som krav att personen man skaffar som ersättare ska ha hästkunskap, sättas in i passens rutiner och att vi andra ska få reda på vem det är... Än en gång så blir det liksom aldrig något problem med de andra i stallet, vi byter i princip alltid med varandra och om de skulle ta in någon utifrån så är det oftast någon man redan känner till eftersom man typ känner alla som håller på med hästar häromkring. Eller någons mamma som redan har varit med i stallet flera gånger liksom, så man känner personen i fråga. Men i den här speciella hästägarens fall så fungerar precis allt lite tvärtom. Det är lustigt vad många övertydliga meningar jag har fått skriva in i avtal och regler bara för hennes skull. Men samtidigt så har jag ju lärt mig på det, jag inser att den dagen hon inte är kvar i stallet så ska jag vara extremt försiktig med vem jag tar in och att reglerna ska vara löjligt tydliga från början.
Ta betalt i förskott också!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 687
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 219
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp