Bukefalos 28 år!

Privatleasing

Thrillie

Trådstartare
Jag är så trött på bilar som krånglar och funderar på om jag ska leasa en bil istället.
För-/nackdelar med det?
Jag har kollat runt en hel del och det blir inte så mycket dyrare än att ha en äldre bil som jag har nu. (Särskilt inte om man räknar med reparationskostnaderna..)
Kör ca 1000 mil om året, de flesta leasingbilar får man ju max köra 1500 mil per år så det borde jag klara mig inom.
Någon som har lite tips på vad jag ska tänka på? Vad kan man hamna i för "fällor"?
 
Jag är så trött på bilar som krånglar och funderar på om jag ska leasa en bil istället.
För-/nackdelar med det?
Jag har kollat runt en hel del och det blir inte så mycket dyrare än att ha en äldre bil som jag har nu. (Särskilt inte om man räknar med reparationskostnaderna..)
Kör ca 1000 mil om året, de flesta leasingbilar får man ju max köra 1500 mil per år så det borde jag klara mig inom.
Någon som har lite tips på vad jag ska tänka på? Vad kan man hamna i för "fällor"?
Inget att hålla på med. Det moderna idag är att vara med i en bilpool istället :up:
 
Oj, får man bara köra 1500 mil per år? Det var bra att få höra, jag kör drygt 3000 mil per år så då är det inget för mig.
Min syster var iväg för att leasa bil men kom hem med en köpt istället. Jag ska höra mig för om varför hon ändrade sig.
 
Jag är så trött på bilar som krånglar och funderar på om jag ska leasa en bil istället.
För-/nackdelar med det?
Jag har kollat runt en hel del och det blir inte så mycket dyrare än att ha en äldre bil som jag har nu. (Särskilt inte om man räknar med reparationskostnaderna..)
Kör ca 1000 mil om året, de flesta leasingbilar får man ju max köra 1500 mil per år så det borde jag klara mig inom.
Någon som har lite tips på vad jag ska tänka på? Vad kan man hamna i för "fällor"?

Tänk på att kolla om vinterhjul, serviceavtal och försäkring ingår när du jämför priser. Kolla också vad det kostar att överlåta avtalet (det kan ju hända saker som gör att man vill förändra sin bilsituation innan avtalstiden gått ut)

Jag har leasingbil, fördelen är ju att man får e ny bil och inte behöver oroa sig för oväntade utgifter. Nackdelen är ju att räknar man ut vad man betalar under avtalstiden så hade man säkert kunnat spara någon tusenlapp genom att köpa en bil som är något år gammal och inte har gått så långt. men då måste man ju kunna betala det utan att ta lån.
 
Tänk på att kolla om vinterhjul, serviceavtal och försäkring ingår när du jämför priser. Kolla också vad det kostar att överlåta avtalet (det kan ju hända saker som gör att man vill förändra sin bilsituation innan avtalstiden gått ut)

Jag har leasingbil, fördelen är ju att man får e ny bil och inte behöver oroa sig för oväntade utgifter. Nackdelen är ju att räknar man ut vad man betalar under avtalstiden så hade man säkert kunnat spara någon tusenlapp genom att köpa en bil som är något år gammal och inte har gått så långt. men då måste man ju kunna betala det utan att ta lån.
Tack för tipset om att kolla vad det kostar att överlåta avtalet, det hade jag inte tänkt på!
Vinterhjul, serviceavtal och försäkring kollar jag om det ingår, men på vissa märken står det ingenstans om vinterhjul, då kanske man t.o.m. är tvungen att köpa hjul "löst" så att säga.

Jag känner att det kan vara värt att det kostar lite mer just för att då vet man att man har en bil så man kommer till jobbet varje dag! (Kan inte åka buss/cykla p.g.a. inga bussar går och för långt för att cykla :p)
 
Oj, får man bara köra 1500 mil per år? Det var bra att få höra, jag kör drygt 3000 mil per år så då är det inget för mig.
Min syster var iväg för att leasa bil men kom hem med en köpt istället. Jag ska höra mig för om varför hon ändrade sig.
Berätta gärna varför din syster valde att köpa istället när du har pratat med henne, kan vara intressant att veta varför hon ändrade sig :)
 
Utöver det som nämnts i tråden skulle jag kolla upp vad som händer om du skulle flytta lite längre med service och sånt. Det kanske inte är aktuellt för dig att flytta just nu men man vet ju inte vad som händer om två år och om du då har ett avtal på tre år där du måste åka över halva landet för service och reparationer så är det ju lite jobbigt.
 
Vi privatleasade i tre år. Det fungerade asbra! Allting ingick utom drivmedel såklart. VI räknade på det innan och för oss blev det absolut mer prisvärt att leasa än att köpa. Vi var då helt beroende av bil och den tryggheten med ny bil och att få gratis lånebil osv vid behov var en stor trygghet för oss.
Vi hade precis köpt hus och lagt en stor kontantinsats och ville inte ta våra sista slantar för att löpa en ny bil var inte så lockande.
Efter de tre åren hade vi sparat ihop pengar och köpte en bil när vi lämnade tillbaka den, vi var då inte lika beroende av bil.
 
Oj, får man bara köra 1500 mil per år? Det var bra att få höra, jag kör drygt 3000 mil per år så då är det inget för mig.
Min syster var iväg för att leasa bil men kom hem med en köpt istället. Jag ska höra mig för om varför hon ändrade sig.
Du får köra mer men då drar ju kostnaderna snabbt iväg. De där 1500 är basutbudet, sen kan du ju själv välja en längre körsträcka till en högre månadskostnad. Det som däremot kan bli riktigt dyrt är om du kör mer än vad du betalar för när du ska lämna tillbaka bilen.
 
Du får köra mer men då drar ju kostnaderna snabbt iväg. De där 1500 är basutbudet, sen kan du ju själv välja en längre körsträcka till en högre månadskostnad. Det som däremot kan bli riktigt dyrt är om du kör mer än vad du betalar för när du ska lämna tillbaka bilen.

Då är det inget för mig. Med det jobbet jag har kör jag mellan 8-25 mil per dag plus att jag har vänner långt bort som hälsas på ibland.
Samtidigt känns det skönt, sitter i bilen med ridkläder ibland och katthåren följer alltid med hur jag än gör.
 
Vi privatleasade i tre år. Det fungerade asbra! Allting ingick utom drivmedel såklart. VI räknade på det innan och för oss blev det absolut mer prisvärt att leasa än att köpa. Vi var då helt beroende av bil och den tryggheten med ny bil och att få gratis lånebil osv vid behov var en stor trygghet för oss.
Vi hade precis köpt hus och lagt en stor kontantinsats och ville inte ta våra sista slantar för att löpa en ny bil var inte så lockande.
Efter de tre åren hade vi sparat ihop pengar och köpte en bil när vi lämnade tillbaka den, vi var då inte lika beroende av bil.
Låter ju som om det var riktigt smidigt för er! Jag är också så beroende av bil så det skulle kännas riktigt skönt att veta att man har bil när man behöver det!
 
Jag har också funderat lite på detta. Det som gör att jag tvekar är att jag har hört att det kan vara ganska strikta regler kring vad som räknas som normalt slitage och man kan få betala extra när man ska lämna tillbaka bilen. Men detta är bara hörsägen, jag har inte kollat upp det själv,
 
Jag har också funderat lite på detta. Det som gör att jag tvekar är att jag har hört att det kan vara ganska strikta regler kring vad som räknas som normalt slitage och man kan få betala extra när man ska lämna tillbaka bilen. Men detta är bara hörsägen, jag har inte kollat upp det själv,

Det beror nog på företaget. Vi hade en Toyota, var lite smårepor i plast, dörruppslag osv , sånt som blir och det var absolut inga bekymmer.
Skillnad kanske om man kör runt med en isbjörnshund i bilen eller har rejäla repor i lacken :p
 
När vi blev gravida så var det givet att byta ut min lilla Kia Picanto mot en större bil.
Kollade då upp privatleasing och räknade en hel del på det.

Vi backade dock ur det helt och köpte oss en ny Kia sportage, då det i slutändan blev BETYDLIGT billigare både månadsmässigt och då hund, barn och eventuellt hästkörande inte räknades in i normalt slitage och därmed skulle kosta en slant när bilen skulle bytas in efter x antal år.
 
Privatleasar (sk R-bil genom Volvo) och kör mycket, över 5000 mil/år. För oss blev det att sänka bilkostnaden då däck, service, reparationer och ersättningsbil ingick. Innan körde vi bilar som var 5-7 år och det blev en hel del kostnader pga slitage.
Och toppen att inte behöva göra ett dyft själv samt veta exakt vad bilen kostar varje månad...inga fler kallsvettiga överraskningar.
 
Håller med voff!
Vi väntar spänt på vår bil som borde komma inom ett par veckor nu och för vår del var det billigare att byta ut vår gamla bensinare som rullat en bit över 30.000 mil och som kostade x tusen varje år i reparationer utöver service, däck, försäkring osv. En kontantinsats på en ny bil är inte att tänka på då vi sparar till hus så leasing blev det naturliga valet, en snål diesel till på köpet. Inga fler obehagliga ekonomiska överraskningar om servobehållare som går sönder, ok som fastnar, styrleder som ger upp osv. Nu kommer en helt ny bil som har en fast månadskostnad (exkl bränsle) och är det problem med den lämnar man bara in den, allt ingår i månadskostnaden och den har alla garantier. Vi valde tre år och 2000 mil per år. Stora servicen på 6000 mil ingår inte i serviceavtalet så den får man stå för själv, tror de flesta gör så med stora servicen.
 
Jag har privatleasing, en volvo v40 som ska återlämnas nästa år, då har jag haft den i 3 år. Betalar ca 2800:- i månaden exklusive bränsle och skatt (ca 600:-/år). Då ingår service och försäkring.
Jag har dock inte bestämt mig för om jag ska ha en ny leasad bil efter denna eller köpa en byare beg. Jag vill nämligen ha en fyrhjulsdriven bil och då blir det dyrare.
Men, jag är nöjd med leasingen, det är himla bekvämt att få en helt ny bil och när det är dags för service, bara lämna och sedan hämta, utan att betala extra. Jag har dock fått lite smårepor, så det ska bli intressant att se vad de säger om dem. Det går inte att ha en bil i tre år och använda den (1500 mil/år) utan att det blir lite stenskott och sådana saker.
Men jag har som sagt inte bestämt mig för om jag ska leasa en bil igen eller köpa en beg. Men det beror helt på vad jag kan få för mina pengar, helt ny bil är ju najs och det är skönt att slippa besväret med att sälja den, bara lämna in och "få" en ny.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 340
Senast: jemeni
·
Fordon Hur mycket bil kör ni i genomsnitt per vecka? Tänker både till och från jobb, diverse fritidsintressen, barns aktiviteter osv. Jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
5 442
Senast: Exile
·
Fordon Jag är så trött på vår gamla skrutt till bil och funderar på en ny. Jag vill ha en miljöbil, kanske helst en elbil, och jag funderar på...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 025
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp