Bukefalos 28 år!

Problem med aggresiv hund

Sv: Problem med aggresiv hund

Tack för ditt svar. Ditt resonemang verkar vettigt. Ska försöka med att avleda med godis. Vi håller även på att träna grundlydnaden så att alla kommandon funkar till 100%, det kan ju vara något att ta till även vid hundmöten.
 
Sv: Problem med aggresiv hund

Nej munkorg behövs inte, han bits inte. Det jag har problem med är att han skäller. Men det fungerar att avleda honom med godis så att han inte når dit. Har bokat in oss för en annan tränare, hoppas jag kan få en 2a åsikt.

Men min hund är lite sån med dock vet jag anledningen till detta och hon skäller bara på "vissa" personer. Beroende på hur han gör skäller för att säga "håll dig borta" eller "jag ska ta dig kom hit bara".

För det första så tror jag nog bara en bra tränare som inte tipsar om godis(:confused:) kan hjälpa dig.
 
Sv: Problem med aggresiv hund

Nu är jag ingen hundexpert och har inte det här problemet. Men tittade på fyran för några veckor sedan, gick ett program med Victoria Stilwell där en liten hund var aggressiv mot andra hundar. Den var också mycket stressad. Detta avhjälpte hon med klickerträning och godis. Nu kan jag inte redogöra för exakt hur hon gjorde eller varför, men det känns lite som tvärtemot "vrida om örat"-metoden. Vad säger ni andra bukare om det?
 
Sv: Problem med aggresiv hund

Nu är jag ingen hundexpert och har inte det här problemet. Men tittade på fyran för några veckor sedan, gick ett program med Victoria Stilwell där en liten hund var aggressiv mot andra hundar. Den var också mycket stressad. Detta avhjälpte hon med klickerträning och godis. Nu kan jag inte redogöra för exakt hur hon gjorde eller varför, men det känns lite som tvärtemot "vrida om örat"-metoden. Vad säger ni andra bukare om det?

Tanken med det är att ge hunden något den "vill ha" (i det fallet godis) varje gång den tittar på/möter/ser en annan hund. Målet är att förändra hundens inställning till andra hundar, så att den istället för att tänka "GAH JAG DÖDAR DIG" tänker "Wow, en hund, det betyder Candy!". :)
 
Sv: Problem med aggresiv hund

Tack för ditt svar. Ditt resonemang verkar vettigt. Ska försöka med att avleda med godis. Vi håller även på att träna grundlydnaden så att alla kommandon funkar till 100%, det kan ju vara något att ta till även vid hundmöten.

Det är ju viktigt att du inte pressar hunden till mer än den klarar av. I början får man ju hålla sig en bra bit ifrån den andra hunden så att din hund inte blir uppstressad och hinner ta till sina gamla beteenden. Man får helt sonika ge godis och sen försöka försvinna bort från platsen innan din hund hinner reagera mera.
Sedan får man utöka tiden och tillslut kommer du ju kunna passera andra hundar utan problem. Men det tar ju tid och tålamod!
 
Sv: Problem med aggresiv hund

För det första så tror jag nog bara en bra tränare som inte tipsar om godis(:confused:) kan hjälpa dig.

Fast nu förstår jag inte- varför är godis så negativt?
Hundar som är uppstressade kan (oftast) inte äta. Att ha godis lugnar hunden, sköljer hjärnan med endorfiner och gör hela situationen positiv. Att ge godis kan leda till att hunden slappnar av mera och koncentrerar sig på godis och matte och inte den andra hunden. Och det är ju det man vill ha, en glad positivt inställd hund som koncentrerar sig på ägaren.
Det enda felet jag såg var just att ta hunden i örat för att man, som nybörjare, kan råka göra fel. Allra värst är att man då inte har kunskapen att rätta felet man just gjorde och därmed blir det bara värre och värre.
 
Sv: Problem med aggresiv hund

Fast nu förstår jag inte- varför är godis så negativt?
Hundar som är uppstressade kan (oftast) inte äta. Att ha godis lugnar hunden, sköljer hjärnan med endorfiner och gör hela situationen positiv. Att ge godis kan leda till att hunden slappnar av mera och koncentrerar sig på godis och matte och inte den andra hunden. Och det är ju det man vill ha, en glad positivt inställd hund som koncentrerar sig på ägaren.
Det enda felet jag såg var just att ta hunden i örat för att man, som nybörjare, kan råka göra fel. Allra värst är att man då inte har kunskapen att rätta felet man just gjorde och därmed blir det bara värre och värre.

Har pratat med flertalet tränare och godis är absolut inget bra att träna bort dåligt beteende med. Är lite som att byta en dålig vana mot en annan. Jag använder inte godis alls när jag tränar min jycke hon får godis när vi är klara med tränings tillfället. Jag må inte vara en hund expert men så har jag fått lära mig godis = valpar eller slutet på träning. :)
 
Sv: Problem med aggresiv hund

Vi har tränat jättemkt grundlydnad med hundens mat (han får ej mat i matskålen) och vi och fått en mycket lydigare hund som är uppmärksamma på oss och gör det vi ber om på två röda.
 
Sv: Problem med aggresiv hund

Det är ju viktigt att du inte pressar hunden till mer än den klarar av. I början får man ju hålla sig en bra bit ifrån den andra hunden så att din hund inte blir uppstressad och hinner ta till sina gamla beteenden. Man får helt sonika ge godis och sen försöka försvinna bort från platsen innan din hund hinner reagera mera.
Sedan får man utöka tiden och tillslut kommer du ju kunna passera andra hundar utan problem. Men det tar ju tid och tålamod!

Ja det sa tränaren var viktigt med. Det går framåt för oss. Nu skäller vår hund inte längre på andra hundar utan morrar enbart innan jag hinner avleda. Härligt.
 
Sv: Problem med aggresiv hund

Har pratat med flertalet tränare och godis är absolut inget bra att träna bort dåligt beteende med. Är lite som att byta en dålig vana mot en annan. Jag använder inte godis alls när jag tränar min jycke hon får godis när vi är klara med tränings tillfället. Jag må inte vara en hund expert men så har jag fått lära mig godis = valpar eller slutet på träning. :)

Hur menar du dålig vana? :confused: tycker det verkar väldigt vettigt att avleda med godis istället för att avleda med bestraffning. Om hunden inte finner godis roligt hittar man något annat men jag tycker godis är bra för att det verkar lugnande på hunden jämfört med en leksak eller att springa runt och härja för det kan trigga hunden på nytt. Ett hundmöte ska gå lugnt och fint till och det bör ju hunden lära sig.

Tillägg: Med det är ju viktigt att poängtera att TS hund är redan "förstörd". Han har redan lärt sig att hundar är mycket mera intressanta jämfört med matte och då blir godis en nödvändighet. En hund som man redan från början tränat rätt har lärt sig att man lyssnar oavsett om matte eller husse har godis med sig. Men i TS fall så ser jag bara godis som positivt och som ett sätt att lära hunden att det är roligt att lyssna. För du kan faktiskt inte förvänta dig att en hund som är ovan med att lyda ska plötsligt tycka det är jättekul när matte får för sig saker men inte har något roligt/gott att erbjuda. Om kontakten brister så måste man arbeta på det först och sen, om man finner det nödvändigt, sluta belöna med godis.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med aggresiv hund

Hur menar du dålig vana? :confused: tycker det verkar väldigt vettigt att avleda med godis istället för att avleda med bestraffning. Om hunden inte finner godis roligt hittar man något annat men jag tycker godis är bra för att det verkar lugnande på hunden jämfört med en leksak eller att springa runt och härja för det kan trigga hunden på nytt. Ett hundmöte ska gå lugnt och fint till och det bör ju hunden lära sig.

Tillägg: Med det är ju viktigt att poängtera att TS hund är redan "förstörd". Han har redan lärt sig att hundar är mycket mera intressanta jämfört med matte och då blir godis en nödvändighet. En hund som man redan från början tränat rätt har lärt sig att man lyssnar oavsett om matte eller husse har godis med sig. Men i TS fall så ser jag bara godis som positivt och som ett sätt att lära hunden att det är roligt att lyssna. För du kan faktiskt inte förvänta dig att en hund som är ovan med att lyda ska plötsligt tycka det är jättekul när matte får för sig saker men inte har något roligt/gott att erbjuda. Om kontakten brister så måste man arbeta på det först och sen, om man finner det nödvändigt, sluta belöna med godis.
:bow:
Har man en hund som kan avledas/tränas med godis så har man en mycket bra förutsättning för att träna hund.
 
Sv: Problem med aggresiv hund

Liiiite omoderna idéer kan man tycka! Vill tipsa dig om att läsa en bok med moderna inlärningsmetoder..Vad är det för mening med att ge hunden godis när man tränat klart? Vad lär den sig då?
 
Sv: Problem med aggresiv hund

Liiiite omoderna idéer kan man tycka! Vill tipsa dig om att läsa en bok med moderna inlärningsmetoder..Vad är det för mening med att ge hunden godis när man tränat klart? Vad lär den sig då?

*halvt knapplån*

Jag misstänker att orsaken till att man inte vill använda godis som belöning eller motivering under träning är för att man inte kan ha godis på tävling och därför måste hunden ha ett genuint intresse för att lyda ägaren (dvs "will to please" och "inte will to eat").
Men jag då, som inte lydnadstävlar med min hund, behöver väl ändå inte följa dessa metoder? Nu anser jag att hunden ska ju lyssna oavsett om man har godis i fickan eller inte men alla har ju inte den grunden inarbetad från början med sin hund. Och det ÄR svårt att, som nybörjare, lära sin hund detta när den är äldre, speciellt om man har en självständig, tjockskallig hund. I TS fall så handlar det om en lite äldre hund som inte lärt sig rätt när den var valp och då är det inte lätt att plötsligt vända om allt den fått lära sig tidigare.

Folk verkar inte förstå att alla hundägare är inte lydnadsexperter och vet hur man ska göra för att "fixa" sina hundar och inte minst sig själva..
 
Sv: Problem med aggresiv hund

Men jag måste nog säga att alla jag känner som håller på med tävlingslydnad (inklusive mig själv) använder sig av belöning, godis och leksak. Hunden måste bara lära sig att VÄNTA på sin belöning tills den har gjort momenten.

Jag förstår inte denna rädsla för att använda sig av godis. En motiverad hund är alltid bättre att arbeta med. Sen är det klart att man vill ha en fungerande vardagslydnad även utan korv i fickan. Det ena utesluter inte det andra!
 
Sv: Problem med aggresiv hund

Nu har jag varit och tränat för en annan instruktör som jag tyckte var mycket bättre! Hon trodde vår hund kände sig frustrerad och osäker när han var fast i koppel då det funkar bra med andra hundar om han är lös. Hon sa även att det kan bero på att han har ont så vi ska kolla upp höfter och rygg.

Vi kommer öva så att vi promenerar tillsammans med andra hundar regelbundet, men utan att de får hälsa. När vi möter hundar ska vi öka avståndet från dem och bara gå på, visa han att vi har kontroll över situationen och att han kan ta det lugnt och lita på oss.

Nu är det bara till att träna, träna, träna. Hoppas att vår omgivning har mer förståelse än en sur Växjöbo som jag mötte på som gav oss väldigt sura miner.
 
Sv: Problem med aggresiv hund

Nu är det bara till att träna, träna, träna. Hoppas att vår omgivning har mer förståelse än en sur Växjöbo som jag mötte på som gav oss väldigt sura miner.

Sådant är inget att bry sig om. När jag tränar (har haft problem med hundmöten) så bryr jag mig inte ett dyft. Idag mötte jag tre personer med en hund som jag känner. Jag var så uppe i träningen att jag missade att hälsa :o.

Man gör vad man måste för att ens hund ska fungera så smidigt som möjligt för en själv, vad andra anser spelar mindre roll.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 436
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 498
Senast: Milosari
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 793
Senast: sanmatte
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 109
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp